Evangelisatie

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Evangelisatie

Bericht door Panny »

Een hypercalvinistische leer maakt evangelisatie ook heel moeilijk.
Want welke boodschap breng je de mensen dan?
Bepaalde rechtse dominees hebben al eigenlijk geen boodschap voor onbekeerde mensen die in de kerk zitten.
Terwijl we een boodschap van genade en verlossing kunnen brengen voor zondaren in het offer van Jezus Christus.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Evangelisatie

Bericht door Dipper »

heb ik het verkeerd of is het zo dat de kerken in de gereformeerde gezindte de minste "bekeerlingen" hebben, d.w.z. mensen die niet van huis uit kerkelijk zijn?
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Evangelisatie

Bericht door Pimpelmees »

In Trouw van begin november stond een interview met Rob Visser, pionierspredikant van de PKN. Ik kan niet het hele artikel hier plaatsen vanwege auteursrecht, daarom slechts enkele zinnen.

Hij zegt dat het hoofddoel voor hem niet is om mensen bekend te maken met Jezus.

Niet dat hij Jezus afschrijft, haast hij zich er bij te zeggen. "Er zit in al die verhalen van Jezus wel degelijk iets leuks. De manier waarop hij heeft gesproken, de Bergrede bijvoorbeeld, daar kunnen we ons voordeel mee doen. Maar als het gaat over zijn bloed dat ons reinigt, dat gezeur over Jezus als verlosser en verzoener - dat is niet de boodschap van Jezus".

Laten we het missionair werk vooral niet overlaten aan mensen met een dergelijke boodschap!
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Evangelisatie

Bericht door keesjanm »

Dipper schreef:evangelisatie vereist mensenkennis. En niet iedereen heeft die.

Het is niet zo van: ik geef u een Bijbel dan heb ik mijn plicht gedaan. Welke vertaling je ook geeft, iedereen heeft wat begeleiding nodig aleer hij begint.
Het is immers geen boek dat je gewoon van begin tot eind leest en dan heb je het.

Ook evangelisatie zoals geregeld te zien bij het centraal station kan mijn instemming niet wegdragen. Het is niet het moment en de plaats om over zoiets moois te getuigen.

Een project als "in de Gouwstraat" in Rotterdam Zuid is natuurlijk prachtig. Vrijwilligers die uit eigen ervaring het Nieuws over brengen. Een maaltijd voor een paar euro. Daar is niet altijd een hoge opleiding voor nodig om dat werk te volbrengen.
Ik denk dat Paulus wel bij het CS had gestaan.
De evangelisatie praktijk op verschillende posten wordt voor een deel gedaan door mensen die zelf niet kunnen spreken van een wonder in hun leven. Dat vind ik opvallend. Het lijkt me zelfs onmogelijk.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Evangelisatie

Bericht door Panny »

Best bijzonder als je anderen de Weg wijst en zelf de Weg verwerpt.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Evangelisatie

Bericht door RefoCalvinist »

Panny schreef:Een hypercalvinistische leer maakt evangelisatie ook heel moeilijk.
Want welke boodschap breng je de mensen dan?
Bepaalde rechtse dominees hebben al eigenlijk geen boodschap voor onbekeerde mensen die in de kerk zitten.
Terwijl we een boodschap van genade en verlossing kunnen brengen voor zondaren in het offer van Jezus Christus.
Dit vind ik toch wel grote woorden, Panny. En eigenlijk vind ik ze over het randje heen.
Nu weet ik natuurlijk niet op welke predikant(en) je hier doelt. Maar dan nog ..
Want ook in die kerken wordt er een boodschap gebracht van zonde en genade, dood en leven. Ja ook daar wordt Christus verkondigd.
Dus misschien kan je je posting toelichten?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Evangelisatie

Bericht door huisman »

Dipper schreef:heb ik het verkeerd of is het zo dat de kerken in de gereformeerde gezindte de minste "bekeerlingen" hebben, d.w.z. mensen die niet van huis uit kerkelijk zijn?
Dat heb je idd verkeerd. De minste bekeerlingen uit de wereld tref je bij de refobaptisten. Die werven alleen uit de reformatorische kerken en starten gemeenten in plaatsen als Urk (Daar zijn namelijk bijna geen kerken :hum )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Evangelisatie

Bericht door huisman »

RefoCalvinist schreef:
Panny schreef:Een hypercalvinistische leer maakt evangelisatie ook heel moeilijk.
Want welke boodschap breng je de mensen dan?
Bepaalde rechtse dominees hebben al eigenlijk geen boodschap voor onbekeerde mensen die in de kerk zitten.
Terwijl we een boodschap van genade en verlossing kunnen brengen voor zondaren in het offer van Jezus Christus.
Dit vind ik toch wel grote woorden, Panny. En eigenlijk vind ik ze over het randje heen.
Nu weet ik natuurlijk niet op welke predikant(en) je hier doelt. Maar dan nog ..
Want ook in die kerken wordt er een boodschap gebracht van zonde en genade, dood en leven. Ja ook daar wordt Christus verkondigd.
Dus misschien kan je je posting toelichten?
Jonathan Edwards is op dit forum (oa door DDD) ook weggezet als hypercalvinist maar zijn rol in de Great Awakening is groot geweest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Evangelisatie

Bericht door Ezen »

Wat een vlaauw antword.
Spitten en niet moe worden.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Evangelisatie

Bericht door Panny »

RefoCalvinist schreef:
Panny schreef:Een hypercalvinistische leer maakt evangelisatie ook heel moeilijk.
Want welke boodschap breng je de mensen dan?
Bepaalde rechtse dominees hebben al eigenlijk geen boodschap voor onbekeerde mensen die in de kerk zitten.
Terwijl we een boodschap van genade en verlossing kunnen brengen voor zondaren in het offer van Jezus Christus.
Dit vind ik toch wel grote woorden, Panny. En eigenlijk vind ik ze over het randje heen.
Nu weet ik natuurlijk niet op welke predikant(en) je hier doelt. Maar dan nog ..
Want ook in die kerken wordt er een boodschap gebracht van zonde en genade, dood en leven. Ja ook daar wordt Christus verkondigd.
Dus misschien kan je je posting toelichten?
Ik wil geen namen van predikanten noemen. Het zijn er gelukkig niet veel.
In de GerGem zijn het er bijvoorbeeld maar een handjevol.

Het gaat om dominees die niet Christus als de Weg wijzen en alle hoorders in de kerk nodigen tot Hem te komen.
Laten we zeggen het ontbreken van een gemeend onvoorwaardelijk aanbod aan alle hoorders.
Het gaat in de preek dan alleen om "Er is een volk"... "Dit zijn kenmerken van wedergeboorte"...
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evangelisatie

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:Ik las het volgende interview met Ds. Labee over evangelisatie http://www.cip.nl/artikel/44399/Zonder- ... t-in-vrede
De predikant kan het zich nauwelijks voorstellen dat medechristenen Christus’ boodschap een ander niet gunnen. "De Heidelbergse Catechismus zegt dat een christen iemand is die is gezalfd vanuit de Christus. Dan ben je dus bewogen met anderen."
Blijkbaar wordt er door velen in de Gereformeerde Gemeenten anders over gedacht, aangezien er voor Alkmaar geen nieuwe evangelist kan worden aangesteld en ook andere bijbelcentra geen evangelist kunnen krijgen, om financiële redenen. En niet alleen financieel. Ook zijn er nog veel gemeenten waar geen evangelisatiecommissie is, zodat veel buitenkerkelijken niet bereikt worden.

Hoe kijken jullie er naar? En wat doen we zelf aan evangelisatie?
Ik geloof dat Evangelisatie onder de gereformeerde gezindte wel het moeilijkste, zo niet het
zwaarste is wat men kan bedenken. De wereld is (menselijk gesproken!) makkelijker te bereiken
dan de moderne reformatorische mens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Evangelisatie

Bericht door dennis »

-DIA- schreef:
Martijn schreef:Ik las het volgende interview met Ds. Labee over evangelisatie http://www.cip.nl/artikel/44399/Zonder- ... t-in-vrede
De predikant kan het zich nauwelijks voorstellen dat medechristenen Christus’ boodschap een ander niet gunnen. "De Heidelbergse Catechismus zegt dat een christen iemand is die is gezalfd vanuit de Christus. Dan ben je dus bewogen met anderen."
Blijkbaar wordt er door velen in de Gereformeerde Gemeenten anders over gedacht, aangezien er voor Alkmaar geen nieuwe evangelist kan worden aangesteld en ook andere bijbelcentra geen evangelist kunnen krijgen, om financiële redenen. En niet alleen financieel. Ook zijn er nog veel gemeenten waar geen evangelisatiecommissie is, zodat veel buitenkerkelijken niet bereikt worden.

Hoe kijken jullie er naar? En wat doen we zelf aan evangelisatie?
Ik geloof dat Evangelisatie onder de gereformeerde gezindte wel het moeilijkste, zo niet het
zwaarste is wat men kan bedenken. De wereld is (menselijk gesproken!) makkelijker te bereiken
dan de moderne reformatorische mens.
Kan waar zijn, maar voor de Heere is gelukkig geen enkel mens onbereikbaar. En persoonlijk geloof ik dat ieder mens - kerkelijk of niet kerkelijk - door de Heilige Geest overwonnen moet worden, omdat hij, hoe godsdienstig misschien ook, ten diepste toch een vijand van God is.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Evangelisatie

Bericht door RefoCalvinist »

Panny schreef:Ik wil geen namen van predikanten noemen. Het zijn er gelukkig niet veel.
In de GerGem zijn het er bijvoorbeeld maar een handjevol.

Het gaat om dominees die niet Christus als de Weg wijzen en alle hoorders in de kerk nodigen tot Hem te komen.
Laten we zeggen het ontbreken van een gemeend onvoorwaardelijk aanbod aan alle hoorders.
Het gaat in de preek dan alleen om "Er is een volk"... "Dit zijn kenmerken van wedergeboorte"...
In leer staan sommige kerken inderdaad een voorwaardelijk aanbod voor, maar komt dat ook in de prediking tot uiting?
Veelal niet. De keren dat ik "hypercalvinistische" predikanten gehoord heb klonk er altijd een onvoorwaardelijke aanbod en werden zondaren genodigd tot Christus. Niet alleen genodigd, maar ook ernstig aangespoord zich te bekeren en Christus te zoeken.
Want nog nooit heb ik een predikant gehoord die mij rust wilde geven buiten Christus. Nog nooit één predikant gehoord die tegen mij zij "ga maar met je armen over elkaar zitten". Maar als jij er één weet dan zou ik die naam graag vernemen. Dan is dat je dure plicht, omdat je anders mensen over zou hebben voor de rampzaligheid.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Evangelisatie

Bericht door WimA »

Panny schreef:
RefoCalvinist schreef:
Panny schreef:Een hypercalvinistische leer maakt evangelisatie ook heel moeilijk.
Want welke boodschap breng je de mensen dan?
Bepaalde rechtse dominees hebben al eigenlijk geen boodschap voor onbekeerde mensen die in de kerk zitten.
Terwijl we een boodschap van genade en verlossing kunnen brengen voor zondaren in het offer van Jezus Christus.
Dit vind ik toch wel grote woorden, Panny. En eigenlijk vind ik ze over het randje heen.
Nu weet ik natuurlijk niet op welke predikant(en) je hier doelt. Maar dan nog ..
Want ook in die kerken wordt er een boodschap gebracht van zonde en genade, dood en leven. Ja ook daar wordt Christus verkondigd.
Dus misschien kan je je posting toelichten?
Ik wil geen namen van predikanten noemen. Het zijn er gelukkig niet veel.
In de GerGem zijn het er bijvoorbeeld maar een handjevol.
Het gaat om dominees die niet Christus als de Weg wijzen en alle hoorders in de kerk nodigen tot Hem te komen.
Laten we zeggen het ontbreken van een gemeend onvoorwaardelijk aanbod aan alle hoorders.
Het gaat in de preek dan alleen om "Er is een volk"... "Dit zijn kenmerken van wedergeboorte"...
En weer zo'n Don Quichot achtige posting. De begaandheid met de medemens vind ik altijd roerend, alleen begrijp ik niet zo goed waarom het altijd met laster gepaard moet gaan.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Evangelisatie

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Martijn schreef:Ik las het volgende interview met Ds. Labee over evangelisatie http://www.cip.nl/artikel/44399/Zonder- ... t-in-vrede
De predikant kan het zich nauwelijks voorstellen dat medechristenen Christus’ boodschap een ander niet gunnen. "De Heidelbergse Catechismus zegt dat een christen iemand is die is gezalfd vanuit de Christus. Dan ben je dus bewogen met anderen."
Blijkbaar wordt er door velen in de Gereformeerde Gemeenten anders over gedacht, aangezien er voor Alkmaar geen nieuwe evangelist kan worden aangesteld en ook andere bijbelcentra geen evangelist kunnen krijgen, om financiële redenen. En niet alleen financieel. Ook zijn er nog veel gemeenten waar geen evangelisatiecommissie is, zodat veel buitenkerkelijken niet bereikt worden.

Hoe kijken jullie er naar? En wat doen we zelf aan evangelisatie?
Ik geloof dat Evangelisatie onder de gereformeerde gezindte wel het moeilijkste, zo niet het
zwaarste is wat men kan bedenken. De wereld is (menselijk gesproken!) makkelijker te bereiken
dan de moderne reformatorische mens.
Het zal u wellicht verbazen maar deze keer ben ik het van harte eens met DIA. En dat zelfs vanuit de ervaring of, om het taalspectrum van DIA te bruiken, vanuit de bevinding.
Plaats reactie