Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10475
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

Terri schreef:
Zita schreef:
helma schreef:De zilveren bel hoort daar toch bij? Ik heb ze ook nog ergens staan; vroeger vond ik ze mooi.
Klopt. 'De zilveren bel' heb ik een jaar of vijftien geleden ook gelezen, vermoed ik. Het was een loflied op het zuivere karakter en de heldere stem van de hoofdpersoon van beide boeken.
De hoofdpersoon is een zouteloos type, die om mij onduidelijke redenen door de auteur als volslagen onschuldig wordt gezien wat haar mislukte huwelijk betreft. Ze wil niet scheiden, en haar ontrouwe echtgenoot overlijdt juist op het meest geschikte moment. Dat maakt haar zowel rijk als vrij. Binnen een mum van tijd is ze weer verloofd met haar jeugdvriend. De warme gevoelens die ze tijdens haar huwelijk voor hem had waren uiteraard volkomen onschuldig. Dan breekt de oorlog uit. Alle aardige mensen zitten in het verzet, of zijn lichamelijk te verzwakt om in het verzet te gaan maar sympathiseren wel met het verzet. De verloofde is uiteraard een enorme held. De hoofdpersone is voortdurend zelfopofferend en teergevoelig enzovoorts. Ze neemt allerlei lijdende, maar sympathieke familieleden in huis, en weet verbazingwekkend genoeg altijd voldoende eten te regelen. Uiteindelijk komt de verloofde wel in een concentratiekamp terecht, maar ten behoeve van de vrolijke afloop van het boek overleeft hij dat, net als alle andere sympathieke personen uit het boek. Aangezien er - na de ontrouwe echtgenoot - uitsluitend aardige mensen lijken te bestaan, geeft dat een zeer ongeloofwaardige afloop van het verhaal.
Heeft het meerderen delen?
Ik ken alleen het verhaal van een onschuldig naïef meisje, die trouwt met een charmeur, doch onbetrouwbaar en aan het eind komt ze tot inkeer met het kindergebedje; ik ga slapen, ik ben moe..

Het gedeelte van de gebakjes die gekocht werden na de kerkdienst op zondag kwam juist deze week weer in m'n gedachte, vanwege de koopzondag.
Ja dus. De zilveren bel is deel 1, Ik heb alleen maar toegekeken is deel 2. Aangezien alle in het boek voorkomende figuren mekaar in romantische zin hebben gevonden, is er geen deel 3, vermoed ik.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Ik herinner me het echt niet meer. Heb even gekeken maar heb ze toch ooit weggedaan 8-)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

In 2012 babbelden we er ook al eens over. :)
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... t&start=60
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Orchidee »

Kan een grijns niet onderdrukken :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 980
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jo-Ann »

Net uit gelezen:
Afbeelding
achterflap schreef:Twee joodse vrouwen met dezelfde naam – Hadassah – strijden voor een volk dat wordt bedreigd in haar bestaan. De een wordt in de tijd van het Perzische rijk meegesleurd in een leven dat ze nooit had kunnen voorzien en leert te wachten op het juiste moment om te handelen. De ander vlucht na de Kristallnacht vanuit Hamburg met haar familie naar Amsterdam. Wanneer de nazi’s Nederland binnenvallen, besluit ze in de voetsporen van haar naamgenote te treden. Met een telkens wisselende identiteit groeit zij tijdens en na de Tweede Wereldoorlog in de rol waartoe ze zich geroepen weet, om uiteindelijk thuis te komen in Erets Jisraël
Heel knap beschreven!
Het gefantaseer rondom de koningin Esther uit de Bijbel vond ik persoonlijk wat minder, maar het andere verhaal van Hadassah is heel realistisch en echt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

D.H. Lawrence - Sons and lovers

Beetje kabbelend verhaal, maar goed om het Engels een beetje bij te houden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Afbeelding

De vroedvrouw van Venetië.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Mmm..ik zette de foto echt rechtop. :roll:
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Die heb ik voor mijn verjaardag gekregen. Het is wel een boek waar je goed voor moet gaan zitten.
Geen gemakkelijke kost.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9943
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door merel »

Sinds vorige maand heb ik een e reader en ik ben helemaal om. Ik was altijd erg gehecht aan de papieren versie, maar dit is ook wel erg makkelijk. Het leuke is dat ik nu boeken lees, die ik echt nooit zou kopen of lenen, zoals nu bv Juliana en Bernard van Cees Fasseur
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

merel schreef:Sinds vorige maand heb ik een e reader en ik ben helemaal om. Ik was altijd erg gehecht aan de papieren versie, maar dit is ook wel erg makkelijk. Het leuke is dat ik nu boeken lees, die ik echt nooit zou kopen of lenen, zoals nu bv Juliana en Bernard van Cees Fasseur
Oh ja ik heb ook veel plezier van mijn e-reader!!
Lees je ook Engels? Dan kan je bij Amazon regelmatig gratis christelijke boeken downloaden. :tilt

Elke dag keus uit een paar boeken:
http://spiritfilledkindle.com/2015/08/0 ... amreading/
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Teus Schep: Tesjoewa
Kent iemand dit boek?

Afbeelding
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

helma schreef:Teus Schep: Tesjoewa
Kent iemand dit boek?

Afbeelding
Ik ken het niet, maar heb wel een vraag over deze tekst. Waar verwijst het woordje 'hun' naar?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10475
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

helma schreef:Teus Schep: Tesjoewa
Kent iemand dit boek?

Afbeelding
Pffff. Het lijkt erop alsof iemand een theologisch/dogmatisch statement wil maken (iets met kerk en Joden), en daarvoor een roman van 450 pagina's nodig heeft. Hier http://ein-or.nl/old/TESJOEWA.html is een stuk van het boek te lezen, en qua stijl en inhoud spreekt het mij totaal niet aan.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

het woord 'hun' zal wel slaan op de dorpelingen.

Je krijgt het idee (of de auteur wil je doen geloven) dat het een boek is wat geschreven is na woordelijke inspiratie van God Zelf.

Iemand gaf het me te leen, maar ik kan me eigenlijk steeds minder voorstellen dat die persoon het boek zelf helemaal gelezen heeft. :hum
Plaats reactie