gemeente of zangclub?

Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

gemeente of zangclub?

Bericht door Marc_44 »

Enkele weken geleden was ik op bezoek in een gemeente waar - naast alle liederen tussen votum en zegen - ook nog aan het begin van de dienst drie liederen werden gezongen, zowel 's ochtends als 's avonds. Een week later was ik bij een gemeente waar - naast alle liederen tussen votum en zegen - twee liederen aan het begin en twee liederen na afloop van de dienst werden gezongen.

(Het waren overigens gemeenten waarvan de leden zich thuis zouden voelen op dit forum.)

Zingen, zingen en nog eens zingen. Wordt de gemeente daarmee niet een soort veredelde zangclub?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33377
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Tiberius »

Het is bij ons op een ledenvergadering ook wel eens voorgesteld.
Wat is het probleem daar mee? Ik zie dat niet zo.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Marc_44 »

Omdat je tijdens de dienst ook al aardig wat zingt, wordt het zo veel als je vooraf en achteraf ook nog allemaal liederen gaat zingen en ook verwacht dat iedereen daar aan mee doet. Het is natuurlijk heel gezellig voor de mensen die uitzonderlijk veel van zingen houden, maar moeten die dan niet gewoon naar een zangclub toe gaan?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Mara »

Wij hebben ook wel eens predikanten die zoveel Psalmen opgeven, dat je dan denkt: is er nog wel tijd voor een preek?
Nou, die zou er nog wel zijn, ware het niet dat je evengoed toch binnen het uur buiten staat.
Ik wil niet generaliseren, maar hoe meer hij laat zingen, hoe minder hij waarschijnlijk te vertellen heeft.
Een Psalm zingen voor de dienst begint, is al jaren geleden ingevoerd bij ons.
Na het uitspreken van votum en groet, zingen we al meteen een 2e.

@Marc: van mij hoeft vele zingen ook niet hoor, geldt ook voor mini-orgelconcerten. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Jongere »

"Doch Gij zijt heilig, wonende onder de lofzangen Israëls."
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Orchidee »

Zingen verbind!
Er word over het algemeen genomen veel te weinig gezongen! (ook in huiselijke kring)
Dat een predikant weinig te vertellen heeft als hij veel laat zingen is onzin!
Dat zal misschien weleens voorkomen maar dat is beslist niet standaard.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16757
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Hendrikus »

Marc_44 schreef:Omdat je tijdens de dienst ook al aardig wat zingt, wordt het zo veel als je vooraf en achteraf ook nog allemaal liederen gaat zingen en ook verwacht dat iedereen daar aan mee doet. Het is natuurlijk heel gezellig voor de mensen die uitzonderlijk veel van zingen houden, maar moeten die dan niet gewoon naar een zangclub toe gaan?
Wat is "aardig wat" zingen? Veel reformatorische kerken komen niet verder dan 6 of 7 coupletjes tijdens een dienst. 't Is maar wat je gewend bent. Ik kom regelmatig in diensten waar men tussen de 20 en 30 coupletten zingt per dienst. Moet je alleen niet zo heel langzaam zingen natuurlijk :haha
In eigen gemeente zitten we meestal op 10 à 12 coupletten per dienst. Niks mis mee. De lof is betamelijk (Ps. 147), toch?
~~Soli Deo Gloria~~
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Curatorium »

In Gereformeerde Bondsgemeenten doen ze dat vaak zodat er tijdens de eredienst alleen Psalmen gezongen hoeven te worden, maar men zingt dan vooraf & achteraf een paar gezangen.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door GJdeBruijn »

Zingen is Bijbelser dan een orgelsolo zoals nu gebruikelijk is voor en na de dienst.
In de Bijbel wordt op meerdere plaatsen, ook in het NT, opgeroepen om bijeen te zijn en om te zingen.

Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;

Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Marc_44 »

Orchidee schreef:Zingen verbind!
Er word over het algemeen genomen veel te weinig gezongen! (ook in huiselijke kring)
Ik ben niet tegen zingen, absoluut niet. Maar ik vind wel dat een gemeente de hoeveelheid in de gaten moet houden.
Zingen kan inderdaad heel goed verbinden, maar teveel zingen kan ook gaan vervelen en verlaagt naar mijn mening de intensiteit.
Is het echt noodzakelijk om voor de votum al drie liederen te zingen?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door FlyingEagle »

Marc_44 schreef:
Orchidee schreef:Zingen verbind!
Er word over het algemeen genomen veel te weinig gezongen! (ook in huiselijke kring)
Ik ben niet tegen zingen, absoluut niet. Maar ik vind wel dat een gemeente de hoeveelheid in de gaten moet houden.
Zingen kan inderdaad heel goed verbinden, maar teveel zingen kan ook gaan vervelen en verlaagt naar mijn mening de intensiteit.
Is het echt noodzakelijk om voor de votum al drie liederen te zingen?
Ik zou me in veel gemeenten eerder druk maken dat er zo weinig gezongen wordt dan andersom.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Orchidee »

Marc_44 schreef: maar teveel zingen kan ook gaan vervelen en verlaagt naar mijn mening de intensiteit.
:bobo Dit meen je niet echt toch?!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16757
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Hendrikus »

Marc_44 schreef:
Orchidee schreef:Zingen verbind!
Er word over het algemeen genomen veel te weinig gezongen! (ook in huiselijke kring)
Ik ben niet tegen zingen, absoluut niet. Maar ik vind wel dat een gemeente de hoeveelheid in de gaten moet houden.
Zingen kan inderdaad heel goed verbinden, maar teveel zingen kan ook gaan vervelen en verlaagt naar mijn mening de intensiteit.
Is het echt noodzakelijk om voor de votum al drie liederen te zingen?
Misschien eens even gaan verdiepen in de liturgie ten tijde van Calvijn?
Je zou schrikken van het aantal coupletten dat men toen zong! (En ook van het tempo, trouwens) ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Marc_44 »

FlyingEagle schreef: Ik zou me in veel gemeenten eerder druk maken dat er zo weinig gezongen wordt dan andersom.
Dat is ook een interessant punt.
Mijn zorg ligt meer bij de gemeenten die doorslaan naar de andere kant, waardoor de hoeveelheid liederen teveel wordt en de mensen daardoor meer bezig zijn met het afwerken van hun liederen-parcours voor, tijdens en na de dienst. En ik kom er eerlijk voor uit: zoiets verveelt mij. Dan heb ik liever minder liederen maar met volle intensiteit.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door GJdeBruijn »

Marc_44 schreef:
FlyingEagle schreef: Ik zou me in veel gemeenten eerder druk maken dat er zo weinig gezongen wordt dan andersom.
Dat is ook een interessant punt.
Mijn zorg ligt meer bij de gemeenten die doorslaan naar de andere kant, waardoor de hoeveelheid liederen teveel wordt en de mensen daardoor meer bezig zijn met het afwerken van hun liederen-parcours voor, tijdens en na de dienst. En ik kom er eerlijk voor uit: zoiets verveelt mij. Dan heb ik liever minder liederen maar met volle intensiteit.
Stel je zo dan niet je eigen gevoel als norm in het waarderen van het zingen?
Plaats reactie