Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Mannetje »

Curatorium schreef:
windorgel schreef:Nou, zo makkelijk is dat niet. 100 (doop)leden komt wellicht maar op 20 kostwinners. Dan moeten er wel een paar vermogende lieden bij zitten om de dominee van een redelijk tractement te kunnen voorzien.
Hoeft niet nodig te zijn. Gemeenten die al zo lang vacant zijn hebben vaak enorm veel geld opgebouwd terwijl er weinig wordt uitgegeven. Vergeet ook de legaten niet. Al zullen kleine gemeenten minder betalen dan gemeenten met meer dan 500 leden, de predikant zal het aan niets ontbreken.
Sparen vacante gemeenten? Ik kwam in het verleden nogal eens in een Zeeuws Gergemmetje. Maar daar teerde men ondanks langdurige vacantie (of hoe zeg je dat?) toch in, terwijl de gemeente niet kromp of iets dergelijks.
-
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Toch zie je dat wel vaak. Zitten meerdere ogg in de buurt waar mensen kunnen verkassen naar Echteld.
Lienden? Volgens mij een nog kleinere gemeente.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door HHKtE »

of van de Geref Gem in Ned van Ochten naar Echteld...
mark85
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 jul 2014, 06:33

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door mark85 »

Vanuit omliggende OGG gemeentes denk ik niet zozeer dat er overkomen.
Lienden is dichtbij en de rest toch redelijk ver weg.
Vanuit Echteld zijn er de laatste jaren nogal wat mensen weggegaan door onenigheid.
Er is ook een diaken weggegaan en is nu GGiN te Ochten.
Ook de kinderen van deze man zijn weggegaan met hun gezinnen.
Denk niet dat deze nu weer terug komen.
In deze tijd zijn er ook besprekingen geweest en is er een gemeenteavond belegd met de consulent.
Ook is Echteld toen een afdeling geworden van Utrecht.
Tevens komt de enigste diaken zelf ook uit Lienden.
Op zondag zitten er 30-40 kerkgangers en het totaal aantal leden zal max. 80 zijn.
Een groot gedeelte ouderen mensen die nog meeluisteren maar niet meer naar kerk kunnen gaan.
Maar zo zie je maar dat het een volgen is op Gods bevel.
Vernomen dat er een weduwvrouw in een grote boerderij aan de dijk woont iets verder als de kerk staat.
Mogelijk dat daar de ds. en zijn vrouw ook een woonruimte krijgen.
Woonruimte is de eerste zorg en de rest zal allemaal wel goedkomen.
Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat ds. de ene week Echteld dient en de andere week in een andere gemeente voorgaat.
Alles hoeft dan niet door de eigen gemeente opgebracht te worden (gebeurd ook in Benthuizen zo).
Daarnaast de bid- en dankdagen en de feestdagen + mogelijk 1 x per maand weekdienst.
Zo is Echteld bevoorrecht en zijn alle NL gemeentes voorzien van vaker een voorganger.

Echteld: er moeten er nog toegebracht worden bij jullie!

Gods Zegen in alles.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door freek »

Interessant hoor, al die inside information. :?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:Maar daar teerde men ondanks langdurige vacantie (of hoe zeg je dat?) toch in, terwijl de gemeente niet kromp of iets dergelijks.
Dat komt meer voor, hoor; interen tijdens een langdurige vakantie. :OO3
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Wilhelm »

Mannetje schreef:Ik weet niet wat een OGG predikant kost, maar 500 euro pp pj is best veel, zeker voor een groot gezin
Gelukkig hoeven we niet zo menselijk te rekenen.
God zend Zijn knechten waar Hij wil. En dan zal Hij voor ze zorgen ook.

Ik heb altijd moeite met kleine HHK / PKN gemeenten die niet mogen! beroepen, omdat ze de menselijke maat niet halen.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Ik weet niet wat een OGG predikant kost, maar 500 euro pp pj is best veel, zeker voor een groot gezin
Het inkomen van een predikant hoeven we niet over in te zitten. Toen ds. van Dieren het beroep naar
zijn eerste gemeente (Stolwijk) moest aannemen was die gemeente dermate klein dat men zich afvroeg
of deze gemeente wel een predikant kon onderhouden. Een en ander is ook te na te lezen. Waar ik het
heb gelezen weet ik zo niet, het kan zijn in het Jubileumboek van Rijssen of bij het verslag van het
25-jarig ambtsjubileum.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Curatorium »

In het buitenland is het vaak opeens wel mogelijk om kleine gemeenten te gaan dienen. (Ds. Weststrate, Vergunst, Vogelaar enz.)
En in Nederland zijn de GG's van Hoogvliet & Spijkenisse, 234 leden samen, gestopt met beroepen...
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Mannetje »

GG Zwolle, een kleine gemeente, heeft ook een dominee gehad. Het kan in Nederland dus ook.
-
DDD
Berichten: 28737
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door DDD »

Als je niet beroept, wordt het hem in ieder geval niet. Ik begrijp het trouwens ook niet zo goed, het lijkt mij heel aantrekkelijk om zo te beginnen. Iedere zondag maar één preek, en een overzichtelijke kudde. En je kunt ook nog afspreken dat je maar twee zondagen in de maand voorgaat, en voor het overige bijverdient in andere gemeenten.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door gallio »

mark85 schreef:Vanuit omliggende OGG gemeentes denk ik niet zozeer dat er overkomen.
Lienden is dichtbij en de rest toch redelijk ver weg.
Vanuit Echteld ....

In deze tijd zijn er ook besprekingen geweest en is er een gemeenteavond belegd met de consulent.
Ook is Echteld toen een afdeling geworden van Utrecht.
Tevens komt de enigste diaken zelf ook uit Lienden....
Hoe werkt dat dan, dat een afdeling zelf beroepen uit kan brengen? Moet de gemeente van Utrecht dat niet doen, als 2de predikant plaats of zo?

En waarom zijn ze toen geen afdeling geworden van Lienden of Geldermalsen?
mark85
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 jul 2014, 06:33

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door mark85 »

Dat een afdeling een beroep uit mag brengen is iets wat we eigenlijk ook niet snappen.
Maar sowieso moet altijd de consulent de beroepsbrief ondertekend hebben.

Geldermalsen en Lienden hebben geen ds. en de ds. van Utrecht is hun consulent.
Vanwege de problemen is de consulent bij vergaderingen etc. geweest.
Een ouderling van Geldermalsen of Lienden is daar dan waarschijnlijk niet bekwaam toe.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Curatorium »

Een afdeling is in feite gewoon een tweede locatie waarbij de kerkenraad van de moedergemeente diensten houd. Dus de moedergemeente moet ook beroepen.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Mannetje »

Ik heb het idee dat men binnen de OGG iets minder formeel redeneert dan in de GG of de GGiN.
-
Plaats reactie