WK Voetbal Brasil

Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Marc_44 »

Voor wie ook in een refodorpje woont waar het WK aan voorbij gaat, hierbij enkele beelden van de oranjegekte gisteren:

http://www.faz.net/aktuell/sport/weltme ... 18099.html
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door MarthaMartha »

huisman schreef:
refo schreef:De vergelijking met het roken in Nederland toont juist aan dat het argument wél opgaat.

De autoverkoper en de duivengokker versus voetbal blijft nog onbeslist. De vraag is juist:is het zonde omdat dat mijn interpretatie van de bijbel is of is dergelijke zonde universeel en altijd als zodanig aan te merken. Dat is wat nog bewezen dient te worden.

Paulus moedigt aan een voorbeeld te nemen aan de hardloper. Hij streeft naar de prijs en dat keurt hij dus niet af.
Dat de dag des Heeren komt zoals een dief in de nacht komt, namelijk als je het niet verwacht is een heel ander soort vergelijking.

Zaterdagavond moest tussen twee voetballanden een beslissing vallen middels strafschoppen. Gewoon voetballend kwamen ze er niet uit. Vlak voor de serie strafschoppen was een Braziliaanse voetballer in beeld, in gebed, knielend in het gras. Dat deed hij dan toch maar, voor het oog van een paar honderd miljoen mensen.
Daniël en zijn vrienden knielden niet...soms is niet bidden het kenmerk van het ware.
Rare vergelijking natuurlijk, bij Daniël ging het om een afgodsbeeld, deze voetballer ging niet voor de bal op zijn knieën.

Wat je er verder ook van mag vinden....

Soms denk ik dat we in heel de refowereld eens moeten stoppen met overal wat van de vinden. Niet oordelen zal ook een hoop minder veroordelen op ons lijstje veroorzaken.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door huisman »

MarthaMartha schreef:
huisman schreef:
refo schreef:De vergelijking met het roken in Nederland toont juist aan dat het argument wél opgaat.

De autoverkoper en de duivengokker versus voetbal blijft nog onbeslist. De vraag is juist:is het zonde omdat dat mijn interpretatie van de bijbel is of is dergelijke zonde universeel en altijd als zodanig aan te merken. Dat is wat nog bewezen dient te worden.

Paulus moedigt aan een voorbeeld te nemen aan de hardloper. Hij streeft naar de prijs en dat keurt hij dus niet af.
Dat de dag des Heeren komt zoals een dief in de nacht komt, namelijk als je het niet verwacht is een heel ander soort vergelijking.

Zaterdagavond moest tussen twee voetballanden een beslissing vallen middels strafschoppen. Gewoon voetballend kwamen ze er niet uit. Vlak voor de serie strafschoppen was een Braziliaanse voetballer in beeld, in gebed, knielend in het gras. Dat deed hij dan toch maar, voor het oog van een paar honderd miljoen mensen.

Daniël en zijn vrienden knielden niet...soms is niet bidden het kenmerk van het ware.
Rare vergelijking natuurlijk, bij Daniël ging het om een afgodsbeeld, deze voetballer ging niet voor de bal op zijn knieën.

Wat je er verder ook van mag vinden....

Soms denk ik dat we in heel de refowereld eens moeten stoppen met overal wat van de vinden. Niet oordelen zal ook een hoop minder veroordelen op ons lijstje veroorzaken.
Soms denk ik dat de refowereld wat radicaler zou moeten zijn in het afwijzen wat niet naar Gods Woord is. De dag des Heeren ontheiligen en miljoenen mensen betoveren en meenemen in het ontheiligen van de zondag. Miljoenen verdienen met een spelletje, een leven leiden van glitter en glamour. Apart dat wij wel een (positief)oordeel hebben over dat gebed voor een penalty maar geen oordeel durven uit te spreken over de WK en zijn uitwassen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door MarthaMartha »

huisman schreef:
MarthaMartha schreef:
huisman schreef:
refo schreef:De vergelijking met het roken in Nederland toont juist aan dat het argument wél opgaat.

De autoverkoper en de duivengokker versus voetbal blijft nog onbeslist. De vraag is juist:is het zonde omdat dat mijn interpretatie van de bijbel is of is dergelijke zonde universeel en altijd als zodanig aan te merken. Dat is wat nog bewezen dient te worden.

Paulus moedigt aan een voorbeeld te nemen aan de hardloper. Hij streeft naar de prijs en dat keurt hij dus niet af.
Dat de dag des Heeren komt zoals een dief in de nacht komt, namelijk als je het niet verwacht is een heel ander soort vergelijking.

Zaterdagavond moest tussen twee voetballanden een beslissing vallen middels strafschoppen. Gewoon voetballend kwamen ze er niet uit. Vlak voor de serie strafschoppen was een Braziliaanse voetballer in beeld, in gebed, knielend in het gras. Dat deed hij dan toch maar, voor het oog van een paar honderd miljoen mensen.

Daniël en zijn vrienden knielden niet...soms is niet bidden het kenmerk van het ware.
Rare vergelijking natuurlijk, bij Daniël ging het om een afgodsbeeld, deze voetballer ging niet voor de bal op zijn knieën.

Wat je er verder ook van mag vinden....

Soms denk ik dat we in heel de refowereld eens moeten stoppen met overal wat van de vinden. Niet oordelen zal ook een hoop minder veroordelen op ons lijstje veroorzaken.
Soms denk ik dat de refowereld wat radicaler zou moeten zijn in het afwijzen wat niet naar Gods Woord is. De dag des Heeren ontheiligen en miljoenen mensen betoveren en meenemen in het ontheiligen van de zondag. Miljoenen verdienen met een spelletje, een leven leiden van glitter en glamour. Apart dat wij wel een (positief)oordeel hebben over dat gebed voor een penalty maar geen oordeel durven uit te spreken over de WK en zijn uitwassen.
Het is natuurlijk prima om alles af te wijzen wat niet overeenkomt met Gods Woord, maar hou het daarbij zou ik zeggen (dan heb je je handen ook al vol trouwens), maar veroordeel een bidder dan niet.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door eilander »

MarthaMartha schreef: Het is natuurlijk prima om alles af te wijzen wat niet overeenkomt met Gods Woord, maar hou het daarbij zou ik zeggen (dan heb je je handen ook al vol trouwens), maar veroordeel een bidder dan niet.
Hier ben ik het echt niet mee eens. Alsof je overal voor bidden kunt....

In de Bijbel lezen we dat Rabsaké ook wel durfde te zeggen dat de Heere tegen hem gezegd had dat hij moest optrekken naar Jeruzalem en het land moest verderven. Waarschijnlijk had hij het verzonnen, of had hij het zich ingebeeld. In elk geval was het niet waar! Het bleek uiterst gevaarlijk te zijn om dit soort dingen te zeggen; notabene 185.000 soldaten kwamen er niet levend vanaf.

Als we het WK (dat is voetbal en het hele gedoe erom heen) veroordelen als onbijbels, is het bidden van deze voetballer geen eerbied voor de Allerhoogste, maar spotternij.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Maar dat bezwaar geldt toch ook voor veel vertegenwoordigers en allerlei andere functies in het zakenleven? Er zijn ook mensen die auto's verkopen. Ik ben geen liefhebber van voetbal, maar het bezorgt veel mensen veel genoegen. Dus ik kan me voorstellen dat de spelers zichzelf niet nutteloos vinden.
Het huwelijksformulier noemt het een Goddelijk bevel om in uw Goddelijk beroep getrouw en naarstig te arbeiden.
Ik zou dit toch niet durven zeggen van een prof-sporter.
Dat is deels een andere discussie, die vervolgens door Tiberius wordt gebruikt als zou ik een drogreden aanvoeren. Je moet opmerkingen wel in zijn context lezen. Het ging om totale zinloosheid. Ik stel dat een verkoper van woekerpolissen, beleggingshypotheken met enorme provisies etc met nuttelozer zaken bezig zijn dan topvoetballers. Los daarvan zou ik het verkopen van woekerpolissen en allerlei overbodige verzekeringen of producten ook geen goddelijk beroep vinden. Niet alle werkzaamheden zijn een goddelijk beroep. Er zijn ook goddeloze beroepen. En er is een grijs gebied, want op zich vind ik het verkopen van auto´s niet zondig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Maar dat bezwaar geldt toch ook voor veel vertegenwoordigers en allerlei andere functies in het zakenleven? Er zijn ook mensen die auto's verkopen. Ik ben geen liefhebber van voetbal, maar het bezorgt veel mensen veel genoegen. Dus ik kan me voorstellen dat de spelers zichzelf niet nutteloos vinden.
Het huwelijksformulier noemt het een Goddelijk bevel om in uw Goddelijk beroep getrouw en naarstig te arbeiden.
Ik zou dit toch niet durven zeggen van een prof-sporter.
Dat is deels een andere discussie, die vervolgens door Tiberius wordt gebruikt als zou ik een drogreden aanvoeren. Je moet opmerkingen wel in zijn context lezen. Het ging om totale zinloosheid. Ik stel dat een verkoper van woekerpolissen, beleggingshypotheken met enorme provisies etc met nuttelozer zaken bezig zijn dan topvoetballers. Los daarvan zou ik het verkopen van woekerpolissen en allerlei overbodige verzekeringen of producten ook geen goddelijk beroep vinden. Niet alle werkzaamheden zijn een goddelijk beroep. Er zijn ook goddeloze beroepen. En er is een grijs gebied, want op zich vind ik het verkopen van auto´s niet zondig.
Ik denk dat het huwelijksformulier echt niet alleen voor predikanten bedoeld is. Daarmee bedoel ik: alle beroepen zijn een Goddelijke beroepen, tenzij strijdig met Gods Woord. Auto's verkopen is toch niet strijdig met Gods Woord? Anders ben ik al verschillende keren fout bezig geweest door er een te kopen...

Verkopen van woekerpolissen vind ik een veel beter voorbeeld van iets wat denk ik niet kan.

Los van de context is toch nog steeds de vraag: is voetballer zijn strijdig met de Bijbel?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door DDD »

Dat heb ik toch ook niet beweerd? Maar sommige autoverkopen zijn strijdig met Gods woord, net zoals woekerpolissen, sigaretten en andere ondeugden.

Alleen deugdzame beroepen zijn een goddelijk beroep. En er zijn ook een hoop niet-deugdzame beroepen. Persvoorlichter met als voornaamste taak anderen voor te liegen bijvoorbeeld, zoals een enkele keer voorkomt. Of vertegenwoordiger en slechte produkten. Bijvoorbeeld slechte, lawaaierige stofzuigers voor 2000 euro.

Maar mijn punt was dat je argumenten niet uit hun verband moet halen, en zeker niet vervolgens beweren dat het een drogreden is.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door WimA »

MarthaMartha schreef:
huisman schreef:
refo schreef:De vergelijking met het roken in Nederland toont juist aan dat het argument wél opgaat.

De autoverkoper en de duivengokker versus voetbal blijft nog onbeslist. De vraag is juist:is het zonde omdat dat mijn interpretatie van de bijbel is of is dergelijke zonde universeel en altijd als zodanig aan te merken. Dat is wat nog bewezen dient te worden.

Paulus moedigt aan een voorbeeld te nemen aan de hardloper. Hij streeft naar de prijs en dat keurt hij dus niet af.
Dat de dag des Heeren komt zoals een dief in de nacht komt, namelijk als je het niet verwacht is een heel ander soort vergelijking.

Zaterdagavond moest tussen twee voetballanden een beslissing vallen middels strafschoppen. Gewoon voetballend kwamen ze er niet uit. Vlak voor de serie strafschoppen was een Braziliaanse voetballer in beeld, in gebed, knielend in het gras. Dat deed hij dan toch maar, voor het oog van een paar honderd miljoen mensen.
Daniël en zijn vrienden knielden niet...soms is niet bidden het kenmerk van het ware.
Rare vergelijking natuurlijk, bij Daniël ging het om een afgodsbeeld, deze voetballer ging niet voor de bal op zijn knieën.

Wat je er verder ook van mag vinden....

Soms denk ik dat we in heel de refowereld eens moeten stoppen met overal wat van de vinden. Niet oordelen zal ook een hoop minder veroordelen op ons lijstje veroorzaken.
We mogen bidden om alle geestelijke en lichamelijke nooddruft. Zou deze voetballer het Onze Vader hebben gebeden?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door refo »

Ik denk wel zoiets, ja.
Hij was radeloos. 120 minuten gevoetbald en nog niet verder.
Dat is voor ons een kwestie van 'lekker belangrijk', maar als het je beroep is.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Mannetje »

Tja...
Met het goede doen is niets mis, maar een biddende voetballer is volgens mij nog geen vrijbrief of in meerdere of mindere mate ons hart te vullen met de voetballerites.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Dat is deels een andere discussie, die vervolgens door Tiberius wordt gebruikt als zou ik een drogreden aanvoeren.
Er zijn in dit topic meerdere voorbeelden van die drogreden, hoor; niet alleen jij maakt daar gebruik van. Een bepaalde zonde wordt dan impliciet goed gepraat door te wijzen op onjuist of verkeerd gedrag bij een ander.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door freek »

Tijdens het vorige WK, of EK, kregen wij van Haïtiaanse vrienden, in handel en wandel oprechte christenen, te horen dat ze 'natuurlijk voor de overwinning van Nederland bidden'. Tja. Ik leg zo'n welgemeende opmerking dan maar niet langs de lat die hier op Refoforum gehanteerd wordt.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door WimA »

refo schreef:Ik denk wel zoiets, ja.
Hij was radeloos. 120 minuten gevoetbald en nog niet verder.
Dat is voor ons een kwestie van 'lekker belangrijk', maar als het je beroep is.
Oke. Dan is idd een gebed voor het nemen van de panalty "Uw wil geschiedde" wel op z'n plaats.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door -DIA- »

Er zijn veel mensen die bidden. Goddelozen die nooit baden, bidden soms op hun sterfbed.
Mag/kun je bidden voor een goede oogst? (bv. op een biddag?)
Mag/kun je bidden om beterschap bij ziekte?
Mag/kun je bidden dat een toneelstuk wel slaagt?
Mag/kun je je bidden dat heelhuids beneden komt als je je in een achtbaan waagt?
Mag/kun je bidden om zaken die niet ter eer van God zijn?
Zomaar wat vragen, waarvan de meesten wel aanvoelen wat wel of niet kan of geoorloofd ia, dacht ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten