WK Voetbal Brasil

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door eilander »

DDD schreef:Maar dat bezwaar geldt toch ook voor veel vertegenwoordigers en allerlei andere functies in het zakenleven? Er zijn ook mensen die auto's verkopen. Ik ben geen liefhebber van voetbal, maar het bezorgt veel mensen veel genoegen. Dus ik kan me voorstellen dat de spelers zichzelf niet nutteloos vinden.
Het huwelijksformulier noemt het een Goddelijk bevel om in uw Goddelijk beroep getrouw en naarstig te arbeiden.
Ik zou dit toch niet durven zeggen van een prof-sporter.
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Rijssen »

eilander schreef:
DDD schreef:Maar dat bezwaar geldt toch ook voor veel vertegenwoordigers en allerlei andere functies in het zakenleven? Er zijn ook mensen die auto's verkopen. Ik ben geen liefhebber van voetbal, maar het bezorgt veel mensen veel genoegen. Dus ik kan me voorstellen dat de spelers zichzelf niet nutteloos vinden.
Het huwelijksformulier noemt het een Goddelijk bevel om in uw Goddelijk beroep getrouw en naarstig te arbeiden.
Ik zou dit toch niet durven zeggen van een prof-sporter.

Ik denk persoonlijk dat veel mensen een voorbeeld aan topsporters kunnen nemen in getrouw en naarstig te arbeiden.
Als mensen op de werkvloer zoveel dicipline en werklust hadden als topsporters dan ging het bij menig bedrijf beter.
Denk aan dicipline, verzorging lichaam, fitheid, prestatiedrang enz.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Rijssen schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Maar dat bezwaar geldt toch ook voor veel vertegenwoordigers en allerlei andere functies in het zakenleven? Er zijn ook mensen die auto's verkopen. Ik ben geen liefhebber van voetbal, maar het bezorgt veel mensen veel genoegen. Dus ik kan me voorstellen dat de spelers zichzelf niet nutteloos vinden.
Het huwelijksformulier noemt het een Goddelijk bevel om in uw Goddelijk beroep getrouw en naarstig te arbeiden.
Ik zou dit toch niet durven zeggen van een prof-sporter.

Ik denk persoonlijk dat veel mensen een voorbeeld aan topsporters kunnen nemen in getrouw en naarstig te arbeiden.
Als mensen op de werkvloer zoveel dicipline en werklust hadden als topsporters dan ging het bij menig bedrijf beter.
Denk aan dicipline, verzorging lichaam, fitheid, prestatiedrang enz.
Paulus stelt op een bepaalde wijze een sporter/loper tot voorbeeld maar blijft niet bij het beeld.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door eilander »

Rijssen schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Maar dat bezwaar geldt toch ook voor veel vertegenwoordigers en allerlei andere functies in het zakenleven? Er zijn ook mensen die auto's verkopen. Ik ben geen liefhebber van voetbal, maar het bezorgt veel mensen veel genoegen. Dus ik kan me voorstellen dat de spelers zichzelf niet nutteloos vinden.
Het huwelijksformulier noemt het een Goddelijk bevel om in uw Goddelijk beroep getrouw en naarstig te arbeiden.
Ik zou dit toch niet durven zeggen van een prof-sporter.

Ik denk persoonlijk dat veel mensen een voorbeeld aan topsporters kunnen nemen in getrouw en naarstig te arbeiden.
Als mensen op de werkvloer zoveel dicipline en werklust hadden als topsporters dan ging het bij menig bedrijf beter.
Denk aan dicipline, verzorging lichaam, fitheid, prestatiedrang enz.
Gedeeltelijk wel eens, maar kun je het daarmee een Goddelijk beroep noemen? Dat was mijn stelling, je lijkt daar een beetje om heen te draaien.
Zoals JGW al opmerkt: we kunnen er wel iets van leren, dat wel. Dat deed Paulus ook.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Tiberius »

Ik kan er niet zoveel van zeggen, laat staan het laatste woord: voetbal trekt mij niet en heeft dat ook nooit gedaan. Ik begrijp sowieso die massale belangstelling niet; alhoewel ik die vlaggetjes wel gezellig vind.
Maar ik zie in dit topic wel een aantal drogredenen steeds voorbijtrekken. Het zou wel goed zijn om die te vermijden, als je goede argumenten zoekt.

Drogreden 1:
(..)christenen in het buitenland hebben vaak een heel andere visie op de zondag.
Nog afgezien van de vraag of dit statement wel waar is (er wordt hier met één pennenstreek zonder enige onderbouwing iets gezegd, wat in een ander topic al ontkracht is), is dit argument niet juist.
Gods woord en wet is doorslaggevend, niet wat andere mensen die zich (terecht of onterecht) christen noemen, doen. Al zou elke christen een loopje nemen met bijvoorbeeld het 8e gebod, dan nog mogen we niet stelen, omdat Gods woord dat zegt.
In andere landen zijn christenen (terecht, mijns inziens) zeer tegen roken. Ze zouden dan kunnen zeggen: in Nederland paffen ze er lustig op los (of het waar is, laat ik in het midden), dus wij mogen ook roken. Zo werkt dat denk ik niet.

Drogreden 2:
Deze komt verschillende keren voor; ik citeer er 2:
Maar dat bezwaar geldt toch ook voor veel vertegenwoordigers en allerlei andere functies in het zakenleven? Er zijn ook mensen die auto's verkopen.
Volgens mij word er met de duivensport meer gegokt en ook gevloekt dan bij de voetbal, en dat is volkomen geaccepteerd (zelfs tot in de kerkenraad toe)
Dat is evenmin een geldig argument. Het feit dat mensen allerlei andere zonden doen (ook hier laat ik de waarheid van de uitspraak maar voor rekening van de poster), legitimeert een bepaalde zonde niet.

Drogreden 3:
Plus natuurlijk de les die Paulus trekt in 1 Korinthe 9, dat je als christen moet gedragen als zo'n sporter, die 'aan een wedstrijd deelneemt, zich in alles beheerst.
Omdat Paulus een vergelijking trekt met een extreme sporter, zou extreem sporten geoorloofd zijn.
Dat is geen goed argument. Het gaat hier namelijk om de vergelijking, niet om het beeld op zichzelf. De Bijbel vergelijkt de wederkomst met een dief in de nacht. Dat wil niet zeggen, dat stelen hiermee aangemoedigd of gelegitimeerd is.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:Ik kan er niet zoveel van zeggen, laat staan het laatste woord: voetbal trekt mij niet en heeft dat ook nooit gedaan. Ik begrijp sowieso die massale belangstelling niet; alhoewel ik die vlaggetjes wel gezellig vind.
Maar ik zie in dit topic wel een aantal drogredenen steeds voorbijtrekken. Het zou wel goed zijn om die te vermijden, als je goede argumenten zoekt.

Drogreden 1:
(..)christenen in het buitenland hebben vaak een heel andere visie op de zondag.
Nog afgezien van de vraag of dit statement wel waar is (er wordt hier met één pennenstreek zonder enige onderbouwing iets gezegd), is dit argument niet juist.
Gods woord en wet is doorslaggevend, niet wat andere mensen die zich, terecht of onterecht, christen noemen, doen. Al zou elke christen een loopje nemen met bijvoorbeeld het 8e gebod, dan nog mogen we niet stelen, omdat Gods woord dat zegt.
In andere landen zijn christenen (terecht) zeer tegen roken. Ze zouden dan kunnen zeggen: in Nederland paffen ze er lustig op los (of het waar is, laat ik in het midden), dus wij mogen ook roken. Zo werkt dat denk ik niet.
Je reageert hiermee op mijn post.
Ik vind het geen drogreden omdat ik het niet als argument gebruik.
Ik ben het zelfs met de post van Alex eens wat ik ook gepost heb, ik zeg alleen: Houd rekening met een andere visie, waar ik niet die andere visie goedkeur of als argument gebruik om iets goed te keuren, ik probeer alleen aan te geven dat wij Nederlanders vaak een andere visie hebben, en dat heb ik al veel eerder beargumenteerd, en dat wil ik best nog een keer doen.
Nogmaals, ik keur de andere zondagsvisie echt niet goed, laat dat duidelijk zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:Ik kan er niet zoveel van zeggen, laat staan het laatste woord: voetbal trekt mij niet en heeft dat ook nooit gedaan. Ik begrijp sowieso die massale belangstelling niet; alhoewel ik die vlaggetjes wel gezellig vind.
Maar ik zie in dit topic wel een aantal drogredenen steeds voorbijtrekken. Het zou wel goed zijn om die te vermijden, als je goede argumenten zoekt.

Drogreden 1:
(..)christenen in het buitenland hebben vaak een heel andere visie op de zondag.
Nog afgezien van de vraag of dit statement wel waar is (er wordt hier met één pennenstreek zonder enige onderbouwing iets gezegd), is dit argument niet juist.
Gods woord en wet is doorslaggevend, niet wat andere mensen die zich, terecht of onterecht, christen noemen, doen. Al zou elke christen een loopje nemen met bijvoorbeeld het 8e gebod, dan nog mogen we niet stelen, omdat Gods woord dat zegt.
In andere landen zijn christenen (terecht) zeer tegen roken. Ze zouden dan kunnen zeggen: in Nederland paffen ze er lustig op los (of het waar is, laat ik in het midden), dus wij mogen ook roken. Zo werkt dat denk ik niet.
Je reageert hiermee op mijn post.
Ik vind het geen drogreden omdat ik het niet als argument gebruik.
Ik ben het zelfs met de post van Alex eens wat ik ook gepost heb, ik zeg alleen: Houd rekening met een andere visie, waar ik niet die andere visie goedkeur of als argument gebruik om iets goed te keuren, ik probeer alleen aan te geven dat wij Nederlanders vaak een andere visie hebben, en dat heb ik al veel eerder beargumenteerd, en dat wil ik best nog een keer doen.
Nogmaals, ik keur de andere zondagsvisie echt niet goed, laat dat duidelijk zijn.
Ok, goed dat je dat toelicht, want dat bleek niet uit je bericht.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door refo »

De vergelijking met het roken in Nederland toont juist aan dat het argument wél opgaat.

De autoverkoper en de duivengokker versus voetbal blijft nog onbeslist. De vraag is juist:is het zonde omdat dat mijn interpretatie van de bijbel is of is dergelijke zonde universeel en altijd als zodanig aan te merken. Dat is wat nog bewezen dient te worden.

Paulus moedigt aan een voorbeeld te nemen aan de hardloper. Hij streeft naar de prijs en dat keurt hij dus niet af.
Dat de dag des Heeren komt zoals een dief in de nacht komt, namelijk als je het niet verwacht is een heel ander soort vergelijking.

Zaterdagavond moest tussen twee voetballanden een beslissing vallen middels strafschoppen. Gewoon voetballend kwamen ze er niet uit. Vlak voor de serie strafschoppen was een Braziliaanse voetballer in beeld, in gebed, knielend in het gras. Dat deed hij dan toch maar, voor het oog van een paar honderd miljoen mensen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Isala »

refo schreef:Vlak voor de serie strafschoppen was een Braziliaanse voetballer in beeld, in gebed, knielend in het gras. Dat deed hij dan toch maar, voor het oog van een paar honderd miljoen mensen.
En heel veel mensen vinden het geweldig dat hij dat doet. Zo mooi! En die ander voetballer wees naar de hemel nadat hij gescoord had, want hij dankte God, zo mooi! En W & J hebben elkaar van God gekregen en laten dat allebei op hun lichaam tatoeëren, zo mooi! De moslim voetballers voetballen tijdens de ramadan, respect man!
( :D )

De wereld is echt niet vies van een beetje godsdienst. En al helemaal niet als je daarbij ook vanalles kunt blijven doen, en geen keuzes hoeft te maken. Men zal je juist prijzen dat je gelovig bent, en je bewonderen dat je alles blijft doen.
Maar er zijn ook getuigenissen te vinden van ex-voetballers die dat niet meer kunnen. En dan zie je toch dat God en het betaald voetbal, niet zo goed samengaan.
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door -DIA- »

Vraagje:
Heeft het afsteken van vuurwerk misschien ook connecties met het spelen met een bal?
Ik hoor al enkele avonden dat hier vuurwerk wordt afgestoken, en bij een bekende vuurwerkzaak
hier ter plaatse staat evenals rond de jaarwisseling grote verlichte letters:
"VUURWERK"!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Marc_44 »

Veel bovenstaande reacties richten zich op de voetbalspelers. Maar het zijn niet de spelers die de voetbalgekte maken maar wij, de toeschouwers en tv-kijkers. Want doordat er zoveel mensen naar de wedstrijden kijken, zijn er meer reclamegelden, hebben de clubs en landenteams meer inkomsten, krijgen de spelers zoveel betaald, kan er veel geld verdient worden met matchfixing, en maken we elkaar wijs dat het ergens om gaat. Neem een sport met weinig toeschouwers en je zult de gekte nauwelijks tegenkomen.

Het is voor mij daarom niet de spelers of de sport zelf die kwaad doet, maar de manier waarop wij, de toeschouwers, er mee om gaan. De massahysterie die wij er om heen bouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door eilander »

Marc_44 schreef:Veel bovenstaande reacties richten zich op de voetbalspelers. Maar het zijn niet de spelers die de voetbalgekte maken maar wij, de toeschouwers en tv-kijkers. Want doordat er zoveel mensen naar de wedstrijden kijken, zijn er meer reclamegelden, hebben de clubs en landenteams meer inkomsten, krijgen de spelers zoveel betaald, kan er veel geld verdient worden met matchfixing, en maken we elkaar wijs dat het ergens om gaat. Neem een sport met weinig toeschouwers en je zult de gekte nauwelijks tegenkomen.

Het is voor mij daarom niet de spelers of de sport zelf die kwaad doet, maar de manier waarop wij, de toeschouwers, er mee om gaan. De massahysterie die wij er om heen bouwen.
Dan is het wel weer heerlijk om op een "refodorpje" te wonen. Je merkt er hier niets van.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door huisman »

refo schreef:De vergelijking met het roken in Nederland toont juist aan dat het argument wél opgaat.

De autoverkoper en de duivengokker versus voetbal blijft nog onbeslist. De vraag is juist:is het zonde omdat dat mijn interpretatie van de bijbel is of is dergelijke zonde universeel en altijd als zodanig aan te merken. Dat is wat nog bewezen dient te worden.

Paulus moedigt aan een voorbeeld te nemen aan de hardloper. Hij streeft naar de prijs en dat keurt hij dus niet af.
Dat de dag des Heeren komt zoals een dief in de nacht komt, namelijk als je het niet verwacht is een heel ander soort vergelijking.

Zaterdagavond moest tussen twee voetballanden een beslissing vallen middels strafschoppen. Gewoon voetballend kwamen ze er niet uit. Vlak voor de serie strafschoppen was een Braziliaanse voetballer in beeld, in gebed, knielend in het gras. Dat deed hij dan toch maar, voor het oog van een paar honderd miljoen mensen.
Daniël en zijn vrienden knielden niet...soms is niet bidden het kenmerk van het ware.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Tiberius »

refo schreef:De vergelijking met het roken in Nederland toont juist aan dat het argument wél opgaat.

De autoverkoper en de duivengokker versus voetbal blijft nog onbeslist. De vraag is juist:is het zonde omdat dat mijn interpretatie van de bijbel is of is dergelijke zonde universeel en altijd als zodanig aan te merken. Dat is wat nog bewezen dient te worden.
Het oneigenlijke van het argument is, dat het (al dan niet vermeend) veelvuldig overtreden van een zonde een ander gebod niet aan de kant schuift. De voorbeelden kan je van mening verschillen inderdaad, de ene cultuur vindt roken en duivengokken prima, een ander niet.
refo schreef:Paulus moedigt aan een voorbeeld te nemen aan de hardloper. Hij streeft naar de prijs en dat keurt hij dus niet af.
Dat de dag des Heeren komt zoals een dief in de nacht komt, namelijk als je het niet verwacht is een heel ander soort vergelijking.
Paulus moedigt zijn of haar inzet aan, niet de sport zelf.
refo schreef:Zaterdagavond moest tussen twee voetballanden een beslissing vallen middels strafschoppen. Gewoon voetballend kwamen ze er niet uit. Vlak voor de serie strafschoppen was een Braziliaanse voetballer in beeld, in gebed, knielend in het gras. Dat deed hij dan toch maar, voor het oog van een paar honderd miljoen mensen.
Ook het feit, dat iemand in gebed gaat, is geen oneigenlijk argument. De catechismus zegt in vraag en antwoord 117:
Wat behoort tot zulk een gebed, dat Gode aangenaam is envan Hem verhoord wordt?
Eerstelijk, dat wij alleen den enigen waren God, die zich in zijn Woord ons geopenbaard heeft, om al hetgeen dat Hij ons geboden heeft te bidden , van harte aanroepen. Ten andere, dat wij onzen nood en ellendigheid recht en grondig kennen, opdat wij ons voor het aangezicht zijner majesteit verootmoedigen. Ten derde, dat wij dezen vasten grond hebben, dat Hij ons gebed, niettegenstaande wij zulks onwaardig zijn, om des HeerenChristus' wil zekerlijk wil verhoren , gelijk Hij ons in zijn Woord beloofd heeft.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Mara »

Gisteravond ging ik naar het verpleeghuis en het leek wel autoloze zondag. :)
Op de terugweg was de wedstrijd afgelopen inmiddels en was het beduidend drukker op de weg.
Ik denk dat de omzet bij de pizzabakker verdubbeld is, hoeveel mensen we niet met een stapel dozen hebben zien lopen gistermiddag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten