Ik kan er niet zoveel van zeggen, laat staan het laatste woord: voetbal trekt mij niet en heeft dat ook nooit gedaan. Ik begrijp sowieso die massale belangstelling niet; alhoewel ik die vlaggetjes wel gezellig vind.
Maar ik zie in dit topic wel een aantal drogredenen steeds voorbijtrekken. Het zou wel goed zijn om die te vermijden, als je goede argumenten zoekt.
Drogreden 1:
(..)christenen in het buitenland hebben vaak een heel andere visie op de zondag.
Nog afgezien van de vraag of dit statement wel waar is (er wordt hier met één pennenstreek zonder enige onderbouwing iets gezegd, wat in een ander topic al ontkracht is), is dit argument niet juist.
Gods woord en wet is doorslaggevend, niet wat andere mensen die zich (terecht of onterecht) christen noemen, doen. Al zou elke christen een loopje nemen met bijvoorbeeld het 8e gebod, dan nog mogen we niet stelen, omdat Gods woord dat zegt.
In andere landen zijn christenen (terecht, mijns inziens) zeer tegen roken. Ze zouden dan kunnen zeggen: in Nederland paffen ze er lustig op los (of het waar is, laat ik in het midden), dus wij mogen ook roken. Zo werkt dat denk ik niet.
Drogreden 2:
Deze komt verschillende keren voor; ik citeer er 2:
Maar dat bezwaar geldt toch ook voor veel vertegenwoordigers en allerlei andere functies in het zakenleven? Er zijn ook mensen die auto's verkopen.
Volgens mij word er met de duivensport meer gegokt en ook gevloekt dan bij de voetbal, en dat is volkomen geaccepteerd (zelfs tot in de kerkenraad toe)
Dat is evenmin een geldig argument. Het feit dat mensen allerlei andere zonden doen (ook hier laat ik de waarheid van de uitspraak maar voor rekening van de poster), legitimeert een bepaalde zonde niet.
Drogreden 3:
Plus natuurlijk de les die Paulus trekt in 1 Korinthe 9, dat je als christen moet gedragen als zo'n sporter, die 'aan een wedstrijd deelneemt, zich in alles beheerst.
Omdat Paulus een vergelijking trekt met een extreme sporter, zou extreem sporten geoorloofd zijn.
Dat is geen goed argument. Het gaat hier namelijk om de vergelijking, niet om het beeld op zichzelf. De Bijbel vergelijkt de wederkomst met een dief in de nacht. Dat wil niet zeggen, dat stelen hiermee aangemoedigd of gelegitimeerd is.