Het behoud van de HHK
Het behoud van de HHK
Het is onmiskenbaar dat de HHK nu smaller is dan de NHK voorheen. Een voor velen niet geheel onwelkome situatie.
Hoe zou de HHK dit vast gaan houden? Wat zal er nu anders gaan ten opzichte van de geschiedenis, zodat over een x-aantal jaar we niet weer een Confessioneel Beraad, een Gereformeerde Bond en een Gekrookt Riet (nodig) hebben?
De vraag die hiermee samenhangt cq aan vooraf gaat, denk is: waar is het 'fout' gegaan in de toenmalig NHK?
Hoe zou de HHK dit vast gaan houden? Wat zal er nu anders gaan ten opzichte van de geschiedenis, zodat over een x-aantal jaar we niet weer een Confessioneel Beraad, een Gereformeerde Bond en een Gekrookt Riet (nodig) hebben?
De vraag die hiermee samenhangt cq aan vooraf gaat, denk is: waar is het 'fout' gegaan in de toenmalig NHK?
- Miscanthus
ach en ach,Oorspronkelijk gepost door Kaw
De fout? De acceptatie van pluriformiteit om zoveel mogelijk mensen in de kerk te houden.
Het is zo tegengesteld aan het andere topic, maar toch waar denk ik.
het was ook het eenheidsstreven wat leidde tot de vorming van de PKN, wat leidde tot het scheuren van de NHK.
Met overvolle handen op kerkverbandniveau zonder theologische eenheid.Oorspronkelijk gepost door Miscanthusach en ach,Oorspronkelijk gepost door Kaw
De fout? De acceptatie van pluriformiteit om zoveel mogelijk mensen in de kerk te houden.
het was ook het eenheidsstreven wat leidde tot de vorming van de PKN, wat leidde tot het scheuren van de NHK.
Ik meen het serieus, want het is wel een element om in de gaten te houden. Is dat er geleidelijk ingeslopen, of zijn er punten aan te wijzen waarbij men op Synodes of zo ('51?) die richting ingeslagen is?Oorspronkelijk gepost door Kaw
Daarvoor heb ik te weinig verstand van de geschiedenis van de HK, maar wat ik begrepen heb is dat historisch het een volkskerk was waar elke dominee mocht preken als je maar niet te veel openbare kritiek had op de HK in het algemeen. Volgens mij zit die pluriformiteit er al een eeuwtje of 2 er in.Oorspronkelijk gepost door PimIk meen het serieus, want het is wel een element om in de gaten te houden. Is dat er geleidelijk ingeslopen, of zijn er punten aan te wijzen waarbij men op Synodes of zo ('51?) die richting ingeslagen is?Oorspronkelijk gepost door Kaw
[Aangepast op 31/8/05 door Kaw]
- ndonselaar
- Contacteer:
Pim,
Zie de andere discussie. Binnen het gezin van de NHK was veel welkom. De eenheid, de kerk, de naam NHK, was voor velen een heilig huisje. Men durfde elkaar niet meer aan te spreken. Zo nu en dan gebeurde er wel eens wat, maar dat suste men al gauw.
Hoe is het te voorkomen? De geschiedenis leert ons denk ik dat er geen volmaakte kerk hier op aarde zal zijn. Als we dat aanvaarden en tegelijkertijd de bijbelse tucht handhaven, dan lukt het wellicht voor een redelijke tijd.
Zie de andere discussie. Binnen het gezin van de NHK was veel welkom. De eenheid, de kerk, de naam NHK, was voor velen een heilig huisje. Men durfde elkaar niet meer aan te spreken. Zo nu en dan gebeurde er wel eens wat, maar dat suste men al gauw.
Hoe is het te voorkomen? De geschiedenis leert ons denk ik dat er geen volmaakte kerk hier op aarde zal zijn. Als we dat aanvaarden en tegelijkertijd de bijbelse tucht handhaven, dan lukt het wellicht voor een redelijke tijd.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Er wordt in dit topic enkele malen een verband gelegd tussen het streven om zoveel mogelijk mensen in de kerk te behouden (d.m.v. de zgn. pluriforme kerk) en de vermeende teloorgang van die brede kerk.
Wat ik me nu afvraag is het volgende: zou die snelle koppeling tussen enerzijds <zoveel mogelijk mensen> en anderzijds <een teloorgaande kerk> niet te maken hebben met de theologische standpunten die veel kleine afscheidingskerken, maar ook de HHK innemen. Ik bedoel dan de (soms onuitgesproken) gedachte, dat er maar weinigen zalig zullen worden.
Dit standpunt zou verklaren, waarom men huiverig is voor een grote, brede kerk. Het gaat dan niet om de pluriformiteit als zodanig (die vond je onder de ware discipelen van Jezus natuurlijk ook; daar waren ook kleingelovigen, verrraders, verloochenaars, zachtmoedigen en voordringers bij, net zoals dat het geval is onder de vele afgescheidenen). Het gaat niet om pluriformiteit, waar men zo'n hekel aan heeft, het gaat om het grote aantal mensen, dat bij de kerk hoort. dat klopt niet met het kleine aantal uitverkorenen.
't is maar een gedachte.
gravo
Wat ik me nu afvraag is het volgende: zou die snelle koppeling tussen enerzijds <zoveel mogelijk mensen> en anderzijds <een teloorgaande kerk> niet te maken hebben met de theologische standpunten die veel kleine afscheidingskerken, maar ook de HHK innemen. Ik bedoel dan de (soms onuitgesproken) gedachte, dat er maar weinigen zalig zullen worden.
Dit standpunt zou verklaren, waarom men huiverig is voor een grote, brede kerk. Het gaat dan niet om de pluriformiteit als zodanig (die vond je onder de ware discipelen van Jezus natuurlijk ook; daar waren ook kleingelovigen, verrraders, verloochenaars, zachtmoedigen en voordringers bij, net zoals dat het geval is onder de vele afgescheidenen). Het gaat niet om pluriformiteit, waar men zo'n hekel aan heeft, het gaat om het grote aantal mensen, dat bij de kerk hoort. dat klopt niet met het kleine aantal uitverkorenen.
't is maar een gedachte.
gravo
- Oude-Waarheid
[Aangepast op 3/9/05 door Oude-Waarheid]Oorspronkelijk gepost door Pim
Het is onmiskenbaar dat de HHK nu smaller is dan de NHK voorheen. Een voor velen niet geheel onwelkome situatie.
Weer een nieuwe GGiN'er in onze gelederen?Oorspronkelijk gepost door Oude-Waarheid[Aangepast op 3/9/05 door Oude-Waarheid]Oorspronkelijk gepost door Pim
- ndonselaar
- Contacteer:
Wat was hét kenmerk Gravo van deze pluriforme groep.[...]daar waren ook kleingelovigen, verrraders, verloochenaars, zachtmoedigen[...]
Pluriformiteit binnen een gemeente is geen enkel bezwaar. Daar schreef Paulus al over: vele leden één lichaam.
Pluriformiteit in de leer is wél een probleem, daarmee snijdt men het centrum uit het hart van Evangelie. Paulus schreef ook hierover: vervloekt is een ieder die een ander Evangelie brengt.
[Aangepast op 3/9/05 door ndonselaar]
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
In ieder geval wel weer iemand die hard schreeuwd maar weinig zegt.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenWeer een nieuwe GGiN'er in onze gelederen?Oorspronkelijk gepost door Oude-Waarheid[Aangepast op 3/9/05 door Oude-Waarheid]Oorspronkelijk gepost door Pim
- jakobmarin