De enge kerkenraad...?
De enge kerkenraad...?
Wat mij keer op keer opvalt bij de GerGem gezinten dat men angstig uit kijkt naar de ouderlingen die op visite komen om een praatje te maken. Nu kan ik me indenken dat het beetje spannende is maar om met zweet in je handen te zitten en je af te vragen wat 'ze nu weer hebben' lijkt mij niet echt een gezonde zaak... Het moet juist prettig zijn om met geloofsgenoten over het geloof te praten.
Wat mij ook beetje apart over komt is het controle over tv bezit. Beetje vreemd, een ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen bezit en leven... niet de kerkenraad, toch?
Nu vraag ik, wat is een kerkenraadslid nou meer dan een gewone burger die elke zondag de kerkdiensten bezoekt?! In mijn ogen zijn ze niets meer dan jij en ik.
Wat mij ook beetje apart over komt is het controle over tv bezit. Beetje vreemd, een ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen bezit en leven... niet de kerkenraad, toch?
Nu vraag ik, wat is een kerkenraadslid nou meer dan een gewone burger die elke zondag de kerkdiensten bezoekt?! In mijn ogen zijn ze niets meer dan jij en ik.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Vind ik ook hoor. Hele aardige mensen, leuk als ze even langskomen, en ik vind ze even aardig/niet aardig, eng/niet eng als ik alle andere mensen vind. Op een huisbezoek moet het gewoon van twee kanten komen, en als de ouderling het wat minder doet, doe je zelf beter je best. Al die boe-verhalen herken ik niet hoor.
(edit --> over de controle over tv-bezit: dit kun je natuurlijk afspreken als kerk. En dan vind ik dat je als ouderling mag vragen of men zich aan die afspraak houdt.)
[Aangepast op 21/9/05 door Jongere]
(edit --> over de controle over tv-bezit: dit kun je natuurlijk afspreken als kerk. En dan vind ik dat je als ouderling mag vragen of men zich aan die afspraak houdt.)
[Aangepast op 21/9/05 door Jongere]
Nee als mens zijn niets meer dan jij en ik, maar ze komen vanuit hun ambt en niet om een avondje gezellig te komen praten en koffie te drinken.
Er wordt over zaken gepraat waar sommige mensen moeilijk over kunnen praten en dan ook nog eens op commando.
Zo zie ik het, want over het geloof praten moet op dat moment als er een ouderling en diaken op huisbezoek komt en dan kan ik het niet.
Er wordt duidelijk een afstand gecreërd vind ik.
Er wordt over zaken gepraat waar sommige mensen moeilijk over kunnen praten en dan ook nog eens op commando.
Zo zie ik het, want over het geloof praten moet op dat moment als er een ouderling en diaken op huisbezoek komt en dan kan ik het niet.
Er wordt duidelijk een afstand gecreërd vind ik.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

-
Als deelgenoot van de GerGem gezinten moet ik je zeggen dat ik een angstig uitkijken, zweethandjes en een-wat-hebben-ze-nu-weer-gevoel niet herken. Kortom, ik krijg een beetje het gevoel dat dit meer zo'n soaptopicje is.Oorspronkelijk gepost door Daphne
Wat mij keer op keer opvalt bij de GerGem gezinten dat men angstig uit kijkt naar de ouderlingen die op visite komen om een praatje te maken. Nu kan ik me indenken dat het beetje spannende is maar om met zweet in je handen te zitten en je af te vragen wat 'ze nu weer hebben' lijkt mij niet echt een gezonde zaak... Het moet juist prettig zijn om met geloofsgenoten over het geloof te praten.
En een controle op TV-bezit? In een aantal kerken beloof je bij je belijdenis geen TV te zullen aan schaffen. Dan is het toch niet raar als daar naar gevraagd word? (Even afgezien van de discussie of TV-bezit goed is of niet).
En een kerkenraadslid is idd een gewone burger, maar niet als hij als ambtsdrager functioneert (dus in de kerk en bij kerkelijke activiteiten). De koningin is ook gewoon mens, maar nam gisteren een van haar ambtelijke plichten waar. Dan heeft ze meer gezag dan ons.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
- Miscanthus
weet je nog dat we een topic hadden (het verhaal gaat....) waarin de theologische recherche voorkwam? ":)Oorspronkelijk gepost door Daphneis het controle over tv bezit. Beetje vreemd, een ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen bezit en leven... niet de kerkenraad, toch?
In mijn ogen zijn ze niets meer dan jij en ik.
Dat gezag moeten we ook weer niet te zwaar gaan aanzetten, daar zijn ze in de Roomse kerk ook goed in....
Ik ben erg gesteld op mijn christelijke vrijheid (en blijheid). Dat mogen anderen best horen.....
Ik begrijp wel een beetje het spagaat-gevoel van sommigen. Het is goed als het nog niks is, en als het wel wat is, dan is het misschien (nog) niet goed.
Wie het vatten kan, die vatte het.
[Aangepast op 21/9/05 door Miscanthus]
lees en huiverOorspronkelijk gepost door Miscanthusweet je nog dat we een topic hadden (het verhaal gaat....) waarin de theologische recherche voorkwam? ":)Oorspronkelijk gepost door Daphneis het controle over tv bezit. Beetje vreemd, een ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen bezit en leven... niet de kerkenraad, toch?
In mijn ogen zijn ze niets meer dan jij en ik.