leegloop van predikanten bij chr. gerf. kerk?

Billy

leegloop van predikanten bij chr. gerf. kerk?

Bericht door Billy »

wat zou de oorzaak zijn dat nu de tweede dominee al het kerkverband van de chr. gerf. kerk verlaat? Er is toch altijd ruimte geweest voor de ""bewaar het pand"" kant van deze kerk??

Ds. E. Hakvoort onttrekt zich aan Chr. Geref. Kerken Kerkredactie Geplaatst: 4-06-2002 - 11:31 ALPHEN AAN DEN RIJN - Ds. E. Hakvoort, predikant van de christelijke gereformeerde kerk van Alphen aan den Rijn, heeft zich onttrokken aan het kerkverband van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Hij heeft dat maandag in een brief aan de classis ’s-Gravenhage meegedeeld.
.
De predikant schrijft daarin dat hij en zijn gezin zich onttrekken aan de kerken en aansluiting wensen te zoeken bij de Gereformeerde Gemeenten. Ook geeft ds. Hakvoort aan zich als predikant bij dit kerkverband te willen aanmelden.
.
Vorige week schreef de christelijke gereformeerde classis een brief aan de leden van de kerk van Alphen om de rust te bewaren en lid van de Christelijke Gereformeerde Kerken te blijven. Aan ds. Hakvoort was gevraagd deze brief te ondertekenen. Hij weigerde dat echter. Mede met het oog hierop wilde de classis maandag met hem het gesprek voortzetten. De predikant deelde echter mee niet op deze uitnodiging in te gaan en schreef daarop de classis zijn brief.
.
De classis ’s-Gravenhage komt dinsdagavond in Zoetermeer bijeen om over de ontstane situatie te spreken.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Erg moeilijk! Het is altijd moeilijk als er in een kerkverband grote verschillen zijn. Als het dan ook nog in de classis spak loop is het nog moeilijker.

Het is wel heel opmerkelijk dat dit de tweede predikant al is en dat hij ook aansluiting wil zoeken bij de Ger.Gem.
Dr. A van Ruler

Bericht door Dr. A van Ruler »

Toch weet ik niet of we blij moeten zijn met dit gegeven. Beide predikanten hebben wel eerst conflicten gehad in een Chr. Geref. Kerk. En die komen nu naar de Geref. Gem. Ze kunnen mijns inziens beter blijven, die ruimte wordt best gelaten, denk ik. Maar misschien zijn de problemen wel complexer dan ik inzie...
Lecram

Bericht door Lecram »

Wanneer je je aan de CGK kerken onttrekt, omdat je meent niet meer te passen in dat kerkverband, dan moet je je ernstig afvragen of je wel past in de GG. Ik zie met lede ogen aan dat deze predikanten schijnbaar zonder slag of stoot aangenomen worden, terwijl bekend is dat zij een zeer beperkt aanbod van genade prediken.

Waar gaan we heen met onze Gerre Gem????????
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Het zomaar toelaten van predikanten uit de CGK valt echt wel mee! Er is uren en dagen vergaderd voordat ds. Veenendaal werd toegelaten. Dat weten de normale mensen niet echt, maar als predikanten op de beslissende dag van ongeveer 's-morgens 10 tot 18 uur vergaderen, dan is het echt niet zonder slag of stoot. Kijk eens hoe lang het duurde voordat ds. Veenendaal beroepbaar werd gesteld. Waarom? Wat denk je?

En dit is echt betrouwbare informatie want ze komen van een predikant.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Kijk uit dat je als leek niet teveel schreeuwt terwijl de woorden niet waar zijn!!!!!!!
rekna

Bericht door rekna »

Welkom, welkom.

Ze hebben in de GerGem nog steeds geen domineesoverschot toch??

Enne, die twee broeders, Veenendaal en Hakvoort passen uitstekend binnen de GerGem!!
anne

Bericht door anne »

Wees niet bang. Aan Veenendaal hebben jullie niets te kort. Ik heb hem gehoord. Het was aangenaam. En ik weet zeker dat jullie aan Hakvoort ook een beste broeder hebben. Ik ben een beetje jaloers op jullie. Kwamen ze maar bij ons...
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door kridje
Kijk uit dat je als leek niet teveel schreeuwt terwijl de woorden niet waar zijn!!!!!!!
Ik neem aan dat je mij bedoelt, maar een leek ben ik niet meer in de GG. Ook niet in de CGK en zeker niet in de gemeenten waar ds. V. en H. oorspronkelijk vandaan komen. Ik zal er wellicht een andere visie op hebben dan sommige anderen, maar ikzelf vind het zorgelijk.

[Veranderd op 5/6/02 door Lecram]
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door anne
Wees niet bang. Aan Veenendaal hebben jullie niets te kort. Ik heb hem gehoord. Het was aangenaam. En ik weet zeker dat jullie aan Hakvoort ook een beste broeder hebben. Ik ben een beetje jaloers op jullie. Kwamen ze maar bij ons...

Hij komt zeer binnenkort bij ons een zondag preken, dus dan weet ik of dat ook voor de GG zo geldt.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door rekna
Ze hebben in de GerGem nog steeds geen domineesoverschot toch??

Enne, die twee broeders, Veenendaal en Hakvoort passen uitstekend binnen de GerGem!!
dat ze geen ds. overschot hebben, wil nog niet zeggen dat je op een smalle wijze selectief moet zijn in het aannemen van ds. of std.

Dat die broeders prima passen binnen de GG, zegt inderdaad wat over de GG.

Nog even en we gaan verhuizen. Ik zal me heel sterk beraden over de keuze van het kerkverband waar we lid gaan worden. Alhoewel ik de weg wil gaan die God ons wijst.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door kridje
Het zomaar toelaten van predikanten uit de CGK valt echt wel mee! Er is uren en dagen vergaderd voordat ds. Veenendaal werd toegelaten. Dat weten de normale mensen niet echt, maar als predikanten op de beslissende dag van ongeveer 's-morgens 10 tot 18 uur vergaderen, dan is het echt niet zonder slag of stoot. Kijk eens hoe lang het duurde voordat ds. Veenendaal beroepbaar werd gesteld. Waarom? Wat denk je?

En dit is echt betrouwbare informatie want ze komen van een predikant.
Het zou te gek voor woorden zijn als dat binnen een week besloten zou worden. Het verbaast me niets dat ze daar goed over vergaderen.

Ik heb veel familie in de rechterflank van de CGK, die zeker niet kritisch willen zijn, ook in de eerste gemeente van hem in de CGK. En daar hoorde ik zorgelijke geluiden. Maar goed, het kan zijn dat het meevalt, ik hoor dat dus binnenkort.
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door Lecram
Het zou te gek voor woorden zijn als dat binnen een week besloten zou worden. Het verbaast me niets dat ze daar goed over vergaderen.

Ik heb veel familie in de rechterflank van de CGK, die zeker niet kritisch willen zijn, ook in de eerste gemeente van hem in de CGK. En daar hoorde ik zorgelijke geluiden. Maar goed, het kan zijn dat het meevalt, ik hoor dat dus binnenkort.
Hmmm, dit klinkt al wat anders (beter) dan eerst. ;)
Ik zie met lede ogen aan dat deze predikanten schijnbaar zonder slag of stoot aangenomen worden, terwijl bekend is dat zij een zeer beperkt aanbod van genade prediken.
Ik denk dat Ds. Hakvoort goed binnen de GG past. Het ligt natuurlijk wel een beetje aan de plaatselijke gemeente.

Overigens jammer dat Ds. Hakvoort, in zijn beleving, geen ruimte meer krijgt om binnen de CGK te blijven preken.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Mirror
Overigens jammer dat Ds. Hakvoort, in zijn beleving, geen ruimte meer krijgt om binnen de CGK te blijven preken.
Ik vraag me dat af. Er zullen daar natuurlijk altijd mensen blijven die het niet met hem eens zijn, maar hij is niet de enige binnen de CGK met die 'ligging'.
korstiaan

Bericht door korstiaan »

Die Hakvoort moet niet bij de gergem zijn, want qua leer is hij GER.GEM.IN.NED. Ik citeer het ND van vandaag:
Al langere tijd was bekend dat Hakvoort zich qua prediking meer thuisvoelt bij de Gereformeerde Gemeenten. Zo zou hij leren dat verbond en verkiezing samenvallen, wat als consequentie heeft dat Gods beloften van redding in de prediking alleen bestemd zijn voor de uitverkorenen.

Dit is dus echt gergeminned. Heel, heel erg jammer. En dat in deze donkere tijd...
Gesloten