Het valt mij op dat juist in de wat 'rechtsere' diensten minder psalmen worden gezongen en meer losse verzen. Bepaald niet in de lijn van Calvijn dus.Calvijn heeft in zijn uitspraken over de waarde van het psalmboek altijd de psalmbundel als één geheel voor ogen gehad. Hij was van oordeel dat je niet kon volstaan met een selectie uit de psalmen: ze moeten dan ook allemaal berijmd en gezongen worden. In Geneve werden dan ook alle Psalmen daadwerkelijk gezongen. Die praktijk heeft ook in Nederland lange tijd bestaan. In de negentiende eeuw kreeg de praktijk de overhand dat de predikant psalmversjes ging uitzoeken die naar zijn oordeel bij de preek pasten. (...)
Wie met een beroep op Calvijn beweert dat je in de kerkdiensten vrijwel uitsluitend psalmen mag zingen, moet ook consequent zijn en moet zorgen dat alle psalmen ook daadwerkelijk gezongen worden. En ook dat je zoveel mogelijk hele psalmen zingt, of anders in ieder geval afgesloten gedeelten uit de psalmen. De gereformeerde traditie heeft zich wat dit betreft wel erg selectief beroepen op de Geneefse reformator.
Persoonlijk heb ik er nogal moeite mee als bijvoorbeeld alleen het vers
Maar blij vooruitzicht enz. wordt gezongen of Zo zullen wij, de schapen enz... (Hoe dan??) Wat mij betreft mogen de psalmen dus in z'n geheel worden gezongen, alhoewel ik dan toe moet geven dat ik bij Psalm 119 liever thuis blijf...
Hoe denken jullie hierover?
[Aangepast op 9/9/05 door Kokje]