Hoe weet ik of mijn bekering oprecht is?
[youtube]http://m.youtube.com/watch?v=Pl9xjpWiir ... =mv-google[/youtube]
http://m.youtube.com/watch?v=Pl9xjpWiir ... =mv-google
Deze kwam ik tegen op youtube. Naar mijn inziens volledig bijbels filmpje. Een aanrader voor mensen die worstelen met deze vraag!
Deze kwam ik tegen op youtube. Naar mijn inziens volledig bijbels filmpje. Een aanrader voor mensen die worstelen met deze vraag!
Re: Hoe weet ik of mijn bekering oprecht is?
Ik wil liever niet naar dat filmpje kijken.Cremar schreef:[youtube]http://m.youtube.com/watch?v=Pl9xjpWiir ... =mv-google[/youtube]
Wel kun je zeggen dat mensen die nog bang zijn dat zij deze zonde begaan hebben, het niet gedaan hebben.
Wie deze zonde begaan heeft zal het zich niet eens afvragen. En er ook niet bang voor zijn. Hij is geheel en al verhard en
aan zichzelf overgegeven.
Anderzijds weet hoe veel Gods volk hiermee wordt aangevallen. Maar wie het inderdaad heeft gedaan die heeft dat moedwillig
gedaan. En zal nooit daarvan berouw krijgen. Genade zal zo iemand ook niet meer verwachten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het gaat mij meer on de vraag: hoe weet ik of mijn bekering oprecht is? Dan de zonde tegen de heilige Geest.-DIA- schreef:Ik wil liever niet naar dat filmpje kijken.Cremar schreef:[youtube]http://m.youtube.com/watch?v=Pl9xjpWiir ... =mv-google[/youtube]
Wel kun je zeggen dat mensen die nog bang zijn dat zij deze zonde begaan hebben, het niet gedaan hebben.
Wie deze zonde begaan heeft zal het zich niet eens afvragen. En er ook niet bang voor zijn. Hij is geheel en al verhard en
Anderzijds weet hoe veel Gods volk hiermee wordt aangevallen. Maar wie het inderdaad heeft gedaan die heeft dat moedwillig
gedaan. En zal nooit daarvan berouw krijgen. Genade zal zo iemand ook niet meer verwachten.
- SecorDabar
Er kan alleen een oprechte bekering zijn als er een waar geloof is.
Lees de Heidelbergse Catechismus Zondag 7, Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
en lees dán dáárna: Zondag 33 in zijn geheel:
Vr.88. In hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?
Antw. In twee stukken: in de afsterving des ouden, en in de opstanding des nieuwen mensen.
Vr.89. Wat is de afsterving des ouden mensen?
Antw. Het is een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden.
Vr.90. Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus, en een ernstige lust en liefde om naar den wille Gods in alle goede werken te leven.
Vr.91. Maar wat zijn goede werken?
Antw. Alleen die uit waar geloof, naar de wet Gods, alleen Hem ter eer geschieden, en niet die op ons goeddunken of op mensen-inzettingen gegrond zijn
U ziet dus in dit laatse antwoord, dat er een waar geloof aan vooraf gaat....
Er kan alleen een oprechte bekering zijn als er een waar geloof is.
Lees de Heidelbergse Catechismus Zondag 7, Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
en lees dán dáárna: Zondag 33 in zijn geheel:
Vr.88. In hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?
Antw. In twee stukken: in de afsterving des ouden, en in de opstanding des nieuwen mensen.
Vr.89. Wat is de afsterving des ouden mensen?
Antw. Het is een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden.
Vr.90. Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus, en een ernstige lust en liefde om naar den wille Gods in alle goede werken te leven.
Vr.91. Maar wat zijn goede werken?
Antw. Alleen die uit waar geloof, naar de wet Gods, alleen Hem ter eer geschieden, en niet die op ons goeddunken of op mensen-inzettingen gegrond zijn
U ziet dus in dit laatse antwoord, dat er een waar geloof aan vooraf gaat....
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Iemand zei een keer tegen mij: Je laatste ontmoeting met de Heere Jezus is de beste verzekering van je aandeel aan Christus. Ik neem aan dat het daarom draait.
Dat hoorde ik ook pas! Waar was dat ook alweer? Ik weet het niet meer. In ieder geval ben je inderdaad een stuk levender/verzekerder etc. in je geloof als je gisteren of vandaag nog een ontmoeting met God had i. p. v. een maand, een jaar geleden.Dalia schreef:Iemand zei een keer tegen mij: Je laatste ontmoeting met de Heere Jezus is de beste verzekering van je aandeel aan Christus. Ik neem aan dat het daarom draait.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
- Ireneüs van Lyon
Mooi en duidelijk filmpje van John Piper. Ik ben blij dat er zulk soort filmpjes geplaatst worden op Youtube!Cremar schreef:[youtube]http://m.youtube.com/watch?v=Pl9xjpWiir ... =mv-google[/youtube]
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Over geloofstoerusting het volgende interview met een van de oprichters:Ireneüs van Lyon schreef: Mooi en duidelijk filmpje van John Piper. Ik ben blij dat er zulk soort filmpjes geplaatst worden op Youtube!
https://www.youtube.com/watch?v=Tj0ddrp ... dG_sU0MsIo
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Wat een waarheid, en wat een Zegen om dat hier ook te mogen lezenparel schreef:Dat hoorde ik ook pas! Waar was dat ook alweer? Ik weet het niet meer. In ieder geval ben je inderdaad een stuk levender/verzekerder etc. in je geloof als je gisteren of vandaag nog een ontmoeting met God had i. p. v. een maand, een jaar geleden.Dalia schreef:Iemand zei een keer tegen mij: Je laatste ontmoeting met de Heere Jezus is de beste verzekering van je aandeel aan Christus. Ik neem aan dat het daarom draait.
Geloof en Leef hieruit, met geheel je hart ook, met behulp en de kracht van de drieeenige God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
- SecorDabar
Wat Dalia en Moestuin schrijven heeft met het welwezen van het geloof te maken, zie Zondag 23.MoesTuin schreef:Wat een waarheid, en wat een Zegen om dat hier ook te mogen lezenparel schreef:Dat hoorde ik ook pas! Waar was dat ook alweer? Ik weet het niet meer. In ieder geval ben je inderdaad een stuk levender/verzekerder etc. in je geloof als je gisteren of vandaag nog een ontmoeting met God had i. p. v. een maand, een jaar geleden.Dalia schreef:Iemand zei een keer tegen mij: Je laatste ontmoeting met de Heere Jezus is de beste verzekering van je aandeel aan Christus. Ik neem aan dat het daarom draait.
Geloof en Leef hieruit, met geheel je hart ook, met behulp en de kracht van de drieeenige God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest
Het zal wel niet de bedoeling van de schrijver(st)er zijn om dit los te koppelen van het wezen des geloofs, zie Zondag 7 over het ware geloof.
Er kan alleen sprake zijn van een welwezen van het geloof (zegmaar: het dicht bij de Heere leven in de dagelijkse omgang)
als het wezen des geloofs (het ware geloof waar zondag 7 over spreekt) met hart en ziel gevonden wordt.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Kenmerken van waarheid en nabijkomend werk moeten altijd goed onderscheiden worden. Wij weten niet van hoedanige geest wijCremar schreef:Het gaat mij meer on de vraag: hoe weet ik of mijn bekering oprecht is? Dan de zonde tegen de heilige Geest.-DIA- schreef:Ik wil liever niet naar dat filmpje kijken.Cremar schreef:[youtube]http://m.youtube.com/watch?v=Pl9xjpWiir ... =mv-google[/youtube]
zijn, en ons hart is zo arglistig, dat we ons, zo God het niet verhoed, wij ons zeker zullen bedriegen.
Laten we vooral veel een separerende prediking beluisteren, als onze ziel ons lief is, en zo wij van de dood in het leven zijn overgegaan zullen we ook niet anders wensen.
Dan zou ik zeggen, wat de Heere Jezus tot Petrus sprak: Hebt gij Mij liever dan deze? Dat je man, vrouw, kinderen, en alles van
deze wereld in het niet zinken bij de Hen. Als we dat niet met een vrije consciëntie kunnen zeggen hapert er iets, of er ligt iets
tussen wat opgeruimd moet worden. Hiermee raak ik een punt dat, naar ik geloof. velen in de weg staat. We kunnen en willen
niet radicaal met alles breken omdat we sommige dingen nog liever hebben dan God in Christus.
Verder zullen we van de waarheid van het geloof ook bevestigd kunnen worden door ons leven. Hoedanig is ons leven? Is dat in
overeenstemming met wat ik belijd? Of... is er bijna geen verschil met de wereld om me heen? Er werd wel eens gezegd dat als
je je voor bekeerd uitgeeft, en je buurman weet het niet, je hond, je koeien (als je boer zou zijn) weten het niet, dan is het niet
waar, want dan bedriegen we onszelf.
En er zullen er velen zijn, die te laat eraan ontdekt worden dat hun geloof op een verkeerde wortel stoelde: We mogen nooit
rusten op onze tranen en gestalten, dat kan zo'n bedrieglijk gevoel zijn wat niet wortelt in het geloof, doch wat we ervoor
houden. Velen zullen eens horen, als ze zeggen: Hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd? enz. En dan zal Hij hun openlijk aanzeggen:
Gaat weg van Mij, Ik heb u nooit gekend. Anderen (ook degenen die zichzelf er niet in konden plaatsen) zullen tot
hun grote verwondering horen: Komt in, gij gezegenden Mijns Vaders en beërfd het Koninkrjk dat u bereid is van de grondlegging der aarde.
Lees veel boeken van oudvaders, die zijn eerlijk en radicaal: De bijna-chrsten ontdekt van Meade, en de Toetssteen der
ware en valse genade van ds, van der Groe, of de werken van Lambertus Myseras, Deze brengen een op grond van de schrift
een nauwe toetssteen aan. Nog een onbedriegelijk kenmerk is het zoeken van een ontdekkende prediking.
Daar waar de nabijkomende zich ergert daar valt het ware geloof bij, al zet het hem er ook radicaal buiten. Het nabijkomende werk ergert
zich als zijn 'geloof' in twijfel wordt getrokken, een levend gemaakte ziel zal in dat geval eerder schrikken en denken dat het
niet goed ligt. Het leven trekt op het leven en de dood vliedt het leven.
Een nabijkomend christen wordt (als het niet wordt uitgesproken, dan wel in zijn hart) wrevelig als een ander zijn of haar
geloof niet kan overnemen. Het ware geloof is ontdekt en openbaart een schuchterheid, dat in tegenstelling tot een vorm
van brutaliteit die een schijngelovige eigen is. Ootmoed, nederigheid, zijn geen vruchten van onze natuur.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- SecorDabar
Goed geschreven DIA !-DIA- schreef:Kenmerken van waarheid en nabijkomend werk moeten altijd goed onderscheiden worden. Wij weten niet van hoedanige geest wijCremar schreef:Het gaat mij meer on de vraag: hoe weet ik of mijn bekering oprecht is? Dan de zonde tegen de heilige Geest.-DIA- schreef:Ik wil liever niet naar dat filmpje kijken.Cremar schreef:[youtube]http://m.youtube.com/watch?v=Pl9xjpWiir ... =mv-google[/youtube]
zijn, en ons hart is zo arglistig, dat we ons, zo God het niet verhoed, wij ons zeker zullen bedriegen.
Laten we vooral veel een separerende prediking beluisteren, als onze ziel ons lief is, en zo wij van de dood in het leven zijn overgegaan zullen we ook niet anders wensen.
Dan zou ik zeggen, wat de Heere Jezus tot Petrus sprak: Hebt gij Mij liever dan deze? Dat je man, vrouw, kinderen, en alles van
deze wereld in het niet zinken bij de Hen. Als we dat niet met een vrije consciëntie kunnen zeggen hapert er iets, of er ligt iets
tussen wat opgeruimd moet worden. Hiermee raak ik een punt dat, naar ik geloof. velen in de weg staat. We kunnen en willen
niet radicaal met alles breken omdat we sommige dingen nog liever hebben dan God in Christus.
Verder zullen we van de waarheid van het geloof ook bevestigd kunnen worden door ons leven. Hoedanig is ons leven? Is dat in
overeenstemming met wat ik belijd? Of... is er bijna geen verschil met de wereld om me heen? Er werd wel eens gezegd dat als
je je voor bekeerd uitgeeft, en je buurman weet het niet, je hond, je koeien (als je boer zou zijn) weten het niet, dan is het niet
waar, want dan bedriegen we onszelf.
En er zullen er velen zijn, die te laat eraan ontdekt worden dat hun geloof op een verkeerde wortel stoelde: We mogen nooit
rusten op onze tranen en gestalten, dat kan zo'n bedrieglijk gevoel zijn wat niet wortelt in het geloof, doch wat we ervoor
houden. Velen zullen eens horen, als ze zeggen: Hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd? enz. En dan zal Hij hun openlijk aanzeggen:
Gaat weg van Mij, Ik heb u nooit gekend. Anderen (ook degenen die zichzelf er niet in konden plaatsen) zullen tot
hun grote verwondering horen: Komt in, gij gezegenden Mijns Vaders en beërfd het Koninkrjk dat u bereid is van de grondlegging der aarde.
Lees veel boeken van oudvaders, die zijn eerlijk en radicaal: De bijna-chrsten ontdekt van Meade, en de Toetssteen der
ware en valse genade van ds, van der Groe, of de werken van Lambertus Myseras, Deze brengen een op grond van de schrift
een nauwe toetssteen aan. Nog een onbedriegelijk kenmerk is het zoeken van een ontdekkende prediking.
Daar waar de nabijkomende zich ergert daar valt het ware geloof bij, al zet het hem er ook radicaal buiten. Het nabijkomende werk ergert
zich als zijn 'geloof' in twijfel wordt getrokken, een levend gemaakte ziel zal in dat geval eerder schrikken en denken dat het
niet goed ligt. Het leven trekt op het leven en de dood vliedt het leven.
Een nabijkomend christen wordt (als het niet wordt uitgesproken, dan wel in zijn hart) wrevelig als een ander zijn of haar
geloof niet kan overnemen. Het ware geloof is ontdekt en openbaart een schuchterheid, dat in tegenstelling tot een vorm
van brutaliteit die een schijngelovige eigen is. Ootmoed, nederigheid, zijn geen vruchten van onze natuur.
Er is zekerheid en er is zelfverzekerdheid.
Zekerheid is er in het ware geloof:
zie zondag 7 antw bij vr. 21: een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt.
Zelfverzekerdheid is er bij de schijngelovige: die hebben het, die kunnen het, die willen het, die zijn het, die laten zich niets "afpakken" wat ze zelf gepakt hebben zonder de diepe afhankelijkheid van de Heilige Geest, Die het ware geloof schenkt..
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Volgens mij hoort een ontmoeting met de Heere Jezus tot het wezen des geloofs. Vanuit die ontmoeting ( het komen ) ontstaat een vast vertrouwen. Een vast vertrouwen dat mij vergeving geschonken is door God.SecorDabar schreef:Wat Dalia en Moestuin schrijven heeft met het welwezen van het geloof te maken, zie Zondag 23.MoesTuin schreef:Wat een waarheid, en wat een Zegen om dat hier ook te mogen lezenparel schreef:Dat hoorde ik ook pas! Waar was dat ook alweer? Ik weet het niet meer. In ieder geval ben je inderdaad een stuk levender/verzekerder etc. in je geloof als je gisteren of vandaag nog een ontmoeting met God had i. p. v. een maand, een jaar geleden.Dalia schreef:Iemand zei een keer tegen mij: Je laatste ontmoeting met de Heere Jezus is de beste verzekering van je aandeel aan Christus. Ik neem aan dat het daarom draait.
Het zal wel niet de bedoeling van de schrijver(st)er zijn om dit los te koppelen van het wezen des geloofs, zie Zondag 7 over het ware geloof.
Er kan alleen sprake zijn van een welwezen van het geloof (zegmaar: het dicht bij de Heere leven in de dagelijkse omgang)
als het wezen des geloofs (het ware geloof waar zondag 7 over spreekt) met hart en ziel gevonden wordt.
Beschrijf eens zo'n ontmoeting?
Je kunt verschillende ontmoetingen van Jezus met zondaren in de Bijbel lezenrefo schreef:Beschrijf eens zo'n ontmoeting?
Laatst gewijzigd door Dalia op 08 mei 2014, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.