Het 'eigene van de GG'
-
Het 'eigene van de GG'
Al heeft het niet direct met dit onderwerp te maken, toch wel zijdelings. Het viel me op dat ds. Harinck behoorlijk kritisch is op het eigene van de GG. Je kunt het lezen in een beantwoo9rding op een vraag op het Refoweb. Daar gaat ds. Harinck in op "het eigene van de GG". Hij is daar heel kritisch over.
Over zaken die niet met de Schrift te verdedigen zijn (we kennen toch allemaal de nu en dan gehoorde opmerking "Maar Gods volk leert het anders", als reactie op een schriftuurlijk argument) màg je ook kritisch zijn.
Ds Harinck relativeert terecht de betekenis van dat "eigene": het zegt meer over de groep (het kerkverband) dan over over hetgeen volgens de Schift waar is.
Wie druk is met het eigene (en met uiterlijke zaken als broeken voor dames) verliest uit het oog waar het wérkelijk om gaat. Terecht zegt ds Harinck dat de leer van de Bijbel en de Reformatie ons genoeg zou moeten zijn. (De Nadere Reformatie noemt hij niet!) "Wij hebben daarbuiten en daarboven geen extra waarheid nodig". Daar zeg ik van harte "amen" op.
Ds Harinck relativeert terecht de betekenis van dat "eigene": het zegt meer over de groep (het kerkverband) dan over over hetgeen volgens de Schift waar is.
Wie druk is met het eigene (en met uiterlijke zaken als broeken voor dames) verliest uit het oog waar het wérkelijk om gaat. Terecht zegt ds Harinck dat de leer van de Bijbel en de Reformatie ons genoeg zou moeten zijn. (De Nadere Reformatie noemt hij niet!) "Wij hebben daarbuiten en daarboven geen extra waarheid nodig". Daar zeg ik van harte "amen" op.
~~Soli Deo Gloria~~
Dus als het goed is, komen we uit met de Drie Formulieren van Enigheid.Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Over zaken die niet met de Schrift te verdedigen zijn (we kennen toch allemaal de nu en dan gehoorde opmerking "Maar Gods volk leert het anders", als reactie op een schriftuurlijk argument) màg je ook kritisch zijn.

- Miscanthus
Waarom merk je dat zo fijntjes op?Oorspronkelijk gepost door AfgewezenDus als het goed is, komen we uit met de Drie Formulieren van Enigheid.Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Wie druk is met het eigene (en met uiterlijke zaken als broeken voor dames) verliest uit het oog waar het wérkelijk om gaat. Terecht zegt ds Harinck dat de leer van de Bijbel en de Reformatie ons genoeg zou moeten zijn. (De Nadere Reformatie noemt hij niet!) "Wij hebben daarbuiten en daarboven geen extra waarheid nodig". Daar zeg ik van harte "amen" op.![]()
Zie je soms een ongerijmdheid?
- Miscanthus
Er staat in de 3Fve toch niet veel over vereiste bevinding en nog minder over standen?Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Op de BBQ ging het juist over de vraag of we uit kunnen komen met de Drie Formulieren van Enigheid. En of er dan minder dwalingen c.q. verschillen zouden zijn.
[Aangepast op 30/8/05 door Afgewezen]
Misschien heb je een link, of nog beter, kopieer het stuk even.Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Al heeft het niet direct met dit onderwerp te maken, toch wel zijdelings. Het viel me op dat ds. Harinck behoorlijk kritisch is op het eigene van de GG. Je kunt het lezen in een beantwoo9rding op een vraag op het Refoweb. Daar gaat ds. Harinck in op "het eigene van de GG". Hij is daar heel kritisch over.
Allicht interessant.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Er staat een link in de Terugkeer-discussieOorspronkelijk gepost door GianMisschien heb je een link, of nog beter, kopieer het stuk even.Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Allicht interessant.
Ik weet niet wat je bedoelt.Oorspronkelijk gepost door UnionistEr staat een link in de Terugkeer-discussieOorspronkelijk gepost door GianMisschien heb je een link, of nog beter, kopieer het stuk even.Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Allicht interessant.
In topic samen weer terug heb ik de link niet gevonden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Daarom juist.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusEr staat in de 3Fve toch niet veel over vereiste bevinding en nog minder over standen?Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Op de BBQ ging het juist over de vraag of we uit kunnen komen met de Drie Formulieren van Enigheid. En of er dan minder dwalingen c.q. verschillen zouden zijn.
[Aangepast op 30/8/05 door Afgewezen]
En dan hebben we genoeg aan de 3FvE.Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Terecht zegt ds Harinck dat de leer van de Bijbel en de Reformatie ons genoeg zou moeten zijn. (De Nadere Reformatie noemt hij niet!) "Wij hebben daarbuiten en daarboven geen extra waarheid nodig".
Lees ook eens het boek: "de toeleidende weg" eveneens geschreven door deze Ds. Harinck. Daarin legt hij 't alles uit. Aanbevolen!!!Terecht zegt ds Harinck dat de leer van de Bijbel en de Reformatie ons genoeg zou moeten zijn. (De Nadere Reformatie noemt hij niet!) "Wij hebben daarbuiten en daarboven geen extra waarheid nodig". Daar zeg ik van harte "amen" op.
Juist! En de leeruitspraken 1931 dan???
quote: Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Terecht zegt ds Harinck dat de leer van de Bijbel en de Reformatie ons genoeg zou moeten zijn. (De Nadere Reformatie noemt hij niet!) "Wij hebben daarbuiten en daarboven geen extra waarheid nodig".
En dan hebben we genoeg aan de 3FvE.
-
Al ben ik geen lid van de GG, ik volg de discussie over K.v.d Zwaag en over de kleding en nu weer 'over Het eigene van de GG' met belangstelling.
Waar ik me over verwonder en dat is, dat op dit forum er laconiek over dit antwoord van ds. Harinck wordt gedaan. Ik vind het nogal wat, de leer van ds Moerkerken wordt ter discussie gesteld. Ik vind op een niet mis te verstane wijze. Of zie ik dat verkeerd
Waar ik me over verwonder en dat is, dat op dit forum er laconiek over dit antwoord van ds. Harinck wordt gedaan. Ik vind het nogal wat, de leer van ds Moerkerken wordt ter discussie gesteld. Ik vind op een niet mis te verstane wijze. Of zie ik dat verkeerd