Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Daarvan zegt...

Bericht door WimA »

Floppy schreef:
Tiberius schreef:... Je gaat toch ook geen Jehova's Getuige foldertje gebruiken, waarvan misschien ook 80% wel rechtzinnig is...
Ik denk niet dat ze de 80% halen.
En toch heeft zelfs het overdenken van hun leer mij bepaald bij een zeker gebrek in het hedendaags reformatorisch denken over het toekomende leven, daar waar het gaat om de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Sektes en verdorven leringen schieten wortel in de aarde die de gevestigde kerken ten onrechte braak hebben laten liggen.

Zo ook met deze brochure. De brochure probeert een misstand aan te wijzen. Wat hier vervolgens gebeurt is, dat men o zo tevreden is met de eigen opvattingen en vervolgens de misstanden in de folder gaat aanwijzen.
Verder: Er zei ooit Iemand iets over een splinter en een balk, dacht ik.
Beoordeel e.e.a toch op zijn merites.

Vraag 1. Welke misstand wijst de brochure aan? En is dat een terechte aanwijzing?
Vraag 2. Is de weg die de brochure wijst wel de juiste (bijbelse) weg?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Daarvan zegt...

Bericht door Tiberius »

Floppy schreef:
Tiberius schreef:... Je gaat toch ook geen Jehova's Getuige foldertje gebruiken, waarvan misschien ook 80% wel rechtzinnig is...
Ik denk niet dat ze de 80% halen.
En toch heeft zelfs het overdenken van hun leer mij bepaald bij een zeker gebrek in het hedendaags reformatorisch denken over het toekomende leven, daar waar het gaat om de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Sektes en verdorven leringen schieten wortel in de aarde die de gevestigde kerken ten onrechte braak hebben laten liggen.
Wat deze alinea betreft, sluit ik me aan bij de vragen van WimA.
En ook mijn eigen vragen, eerder in dit topic.
Floppy schreef:De brochure probeert een misstand aan te wijzen.
Nee, dat denk ik niet. De brochure probeert het arminiaanse gif te strooien.
Floppy schreef:Wat hier vervolgens gebeurt is, dat men o zo tevreden is met de eigen opvattingen en vervolgens de misstanden in de folder gaat aanwijzen.
Het gaat niet om iemands persoonlijke opvattingen, maar dat foldertje is onbijbels en ongereformeerd. Daar wordt hier tegen gewaarschuwd. Ik meen, dat dat niet verkeerd is.
Als jij op het punt staat om een rot eitje te nuttigen, zou ik ook zeggen: "Floppy, niet eten, jongen, dat is niet goed voor je". Of zou je liever hebben, dat ik zei "Eet smakelijk"?
Floppy schreef:Verder: Er zei ooit Iemand iets over een splinter en een balk, dacht ik.
Wat wil je daar -in dit verband- mee zeggen?
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Daarvan zegt...

Bericht door Marco »

eilander schreef:Eens met Tiberius. Verder mijn eerdere posting over deze brochure naar boven gehaald:
Ik zou het houden op hoofdstuk 17 in dit boekje: "Wat God zegt, is altijd belangrijker dan wat mensen zeggen", met daarin tips over het houden van stille tijd.
Tegen veel andere hoofdstukken heb ik ernstige bedenkingen, zoals:
- er staat niets in over het werk van de Heilige Geest
- de verwerping van eeuwigheid wordt expliciet geloochend (daarmee in strijd met de Dordtse Leerregels)
- er wordt veel nadruk gelegd op wat wij moeten doen, b.v. "Het enige wat God van ons vraagt, is dat wij die genade accepteren". Er wordt in deze brochure niets gezegd over de doodstaat van de mens.

Zo evenwichtig als de Dordtse Leerregels zijn, zo onevenwichtig is deze brochure, ondanks alle goede bedoelingen.
Ik wil daar nog aan toevoegen dat een zin als "Het enige wat God van ons vraagt, is dat wij die genade accepteren" volstrekt niet Bijbels is. Zie b.v. Dordtse Leerregels, Hoofdstuk 3/4 artikel 11.
Het is ontzettend Bijbels. Lees DL H2 maar eens voordat je aan 3/4 begint. God vraagt wel degelijk van ons dat wij die genade accepteren. Niets meer en niets minder. Er is genade. Er is genoeg. De belofte van het evangelie is, dat ieder die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Dat moet aan iedereen zonder onderscheid verkondigd worden.

Je moet ook 3/4 art.11 nooit lezen zonder de artikelen eromheen. Lees 9, 10 en 12 en 13 óók. Dan kan je wel degelijk zeggen, dat dit het enige is wat God van ons vraagt. Dat is weliswaar eenzijdig (dat is één zinnetje altijd), maar wel Bijbels.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Daarvan zegt...

Bericht door Marco »

Tiberius schreef: Nee, dat denk ik niet. De brochure probeert het arminiaanse gif te strooien.
Dat zou betekenen dat de brochure de uitverkiezing ontkent. Maar dat doet hij niet.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Daarvan zegt...

Bericht door WimA »

Marco schreef:
Tiberius schreef: Nee, dat denk ik niet. De brochure probeert het arminiaanse gif te strooien.
Dat zou betekenen dat de brochure de uitverkiezing ontkent. Maar dat doet hij niet.
De uitverkiezing ontkennen de arminianen (of remonstranten) niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Daarvan zegt...

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:
Tiberius schreef: Nee, dat denk ik niet. De brochure probeert het arminiaanse gif te strooien.
Dat zou betekenen dat de brochure de uitverkiezing ontkent. Maar dat doet hij niet.
Weet je wel wat de arminianen leren?
(Over onderbouwing gesproken. :bobo )
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Daarvan zegt...

Bericht door eilander »

Marco schreef:
eilander schreef:Eens met Tiberius. Verder mijn eerdere posting over deze brochure naar boven gehaald:
Ik zou het houden op hoofdstuk 17 in dit boekje: "Wat God zegt, is altijd belangrijker dan wat mensen zeggen", met daarin tips over het houden van stille tijd.
Tegen veel andere hoofdstukken heb ik ernstige bedenkingen, zoals:
- er staat niets in over het werk van de Heilige Geest
- de verwerping van eeuwigheid wordt expliciet geloochend (daarmee in strijd met de Dordtse Leerregels)
- er wordt veel nadruk gelegd op wat wij moeten doen, b.v. "Het enige wat God van ons vraagt, is dat wij die genade accepteren". Er wordt in deze brochure niets gezegd over de doodstaat van de mens.

Zo evenwichtig als de Dordtse Leerregels zijn, zo onevenwichtig is deze brochure, ondanks alle goede bedoelingen.
Ik wil daar nog aan toevoegen dat een zin als "Het enige wat God van ons vraagt, is dat wij die genade accepteren" volstrekt niet Bijbels is. Zie b.v. Dordtse Leerregels, Hoofdstuk 3/4 artikel 11.
Het is ontzettend Bijbels. Lees DL H2 maar eens voordat je aan 3/4 begint. God vraagt wel degelijk van ons dat wij die genade accepteren. Niets meer en niets minder. Er is genade. Er is genoeg. De belofte van het evangelie is, dat ieder die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Dat moet aan iedereen zonder onderscheid verkondigd worden.

Je moet ook 3/4 art.11 nooit lezen zonder de artikelen eromheen. Lees 9, 10 en 12 en 13 óók. Dan kan je wel degelijk zeggen, dat dit het enige is wat God van ons vraagt. Dat is weliswaar eenzijdig (dat is één zinnetje altijd), maar wel Bijbels.
In het kader van deze brochure (waarin niets gezegd wordt over de dode natuurstaat van een mens en waarin niets gezegd wordt over het werk van de Heilige Geest) is dat zinnetje echt onbijbels.
Waar je zegt dat ik ook de rest van de DL moet lezen, heb je gelijk. Maar jij moet dan ook de rest van de brochure lezen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Daarvan zegt...

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Maar jij moet dan ook de rest van de brochure lezen.
Dat kan hier: http://benikweluitverkoren.nl/brochure/online-lezen
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Daarvan zegt...

Bericht door jakobmarin »

eilander schreef:In het kader van deze brochure (waarin niets gezegd wordt over de dode natuurstaat van een mens en waarin niets gezegd wordt over het werk van de Heilige Geest) is dat zinnetje echt onbijbels.
Waar je zegt dat ik ook de rest van de DL moet lezen, heb je gelijk. Maar jij moet dan ook de rest van de brochure lezen.
Dat is een beetje flauwe kritiek, omdat ze verantwoorden waarom ze dit niet hebben gedaan:
In deze brochure hebben we bewust weinig geschreven over de zondeval, de doodstaat van ons mensen en de soevereiniteit van God. Immers, degenen voor wie dit boekje bedoeld is, horen hier al zoveel over. Vaak denken zij dan dat alles van God afhangt. De balans is dan doorgeslagen naar de ene kant. Als gevolg hiervan worden mensen vaak angstig en wanhopig, passief afwachtend of zelfs onverschillig.
Dat kun je ook allemaal niet verwachten in een huis-aan-huis-brochure.

Ik wed dat als we een GerGem evangelisatie blaadje hier zo onder loep gaan leggen, we ook allerlei zaken missen die wel in 3FvE staan..... :hum
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?" (uit: Daarvan zegt)

Bericht door Tiberius »

Je hoeft ook niet alles wat waar is te zeggen in zo'n folder. Maar alles wat je zegt, moet wel waar zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Daarvan zegt...

Bericht door eilander »

jakobmarin schreef:
eilander schreef:In het kader van deze brochure (waarin niets gezegd wordt over de dode natuurstaat van een mens en waarin niets gezegd wordt over het werk van de Heilige Geest) is dat zinnetje echt onbijbels.
Waar je zegt dat ik ook de rest van de DL moet lezen, heb je gelijk. Maar jij moet dan ook de rest van de brochure lezen.
Dat is een beetje flauwe kritiek, omdat ze verantwoorden waarom ze dit niet hebben gedaan:
In deze brochure hebben we bewust weinig geschreven over de zondeval, de doodstaat van ons mensen en de soevereiniteit van God. Immers, degenen voor wie dit boekje bedoeld is, horen hier al zoveel over. Vaak denken zij dan dat alles van God afhangt. De balans is dan doorgeslagen naar de ene kant. Als gevolg hiervan worden mensen vaak angstig en wanhopig, passief afwachtend of zelfs onverschillig.
Dat kun je ook allemaal niet verwachten in een huis-aan-huis-brochure.
Natuurlijk begrijp ik best dat er niet expliciet gezocht is naar evenwicht, daar is zo'n brochure niet voor. De vraag is echter: zijn deze punten niet zó cruciaal dat je ze niet weg mag laten? Ik denk van wel. Als je 10% voor deze onderwerpen inruimt, is het nog steeds onevenwichtig, maar niet meer incompleet.

Het werk van de Heilige Geest kun je toch niet maar weglaten? Je houdt dan gewoon niks bruikbaars over. Het is echt niet om flauw te doen, maar zo kan het gewoon niet. Wat moet je nu met zo'n zin als "Vaak denken ze dan dat alles van God afhangt" ??? Wil je het nóg onzuiverder hebben, vraag ik je dan!

Het expliciet ontkennen van de verwerping van eeuwigheid is bovendien overduidelijk in strijd met de DL.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?" (uit: Daarvan zegt)

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:Je hoeft ook niet alles wat waar is te zeggen in zo'n folder. Maar alles wat je zegt, moet wel waar zijn.
Helemaal mee eens (en fraai gezegd ook nog es)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?" (uit: Daarvan zegt)

Bericht door Julian Brasser »

Een bekende paradox luidt: Als God almachtig is, kan Hij dan ook een steen maken die te zwaar voor Hem is? Ik zeg dan: ja, want Hij kan besluiten om die steen in eeuwigheid niet op te tillen. Hij blijft dan natuurlijk Volkomen/niet 'Half'.

Het probleem is vaak dat we God willen verheerlijken, door Hem als de Volkomene die niet 'Half' is, alles toe te schrijven, ten koste van:
- dat we God zien als iemand die zo zeker van Zijn plan is, dat Hij een lust heeft in het 'verwachten zonder voorkennis' zodat Hij de mensen die naar Hem luisteren nog méér kan beminnen.

Jesaja 5
2 En Hij heeft dien omtuind, en van stenen gezuiverd, en Hij heeft hem beplant met edele wijnstokken; en Hij heeft in deszelfs midden een toren gebouwd, en ook een wijnbak daarin uitgehouwen; en Hij heeft verwacht, dat hij goede druiven zou voortbrengen, maar hij heeft stinkende druiven voortgebracht.
4 Wat is er meer te doen aan Mijn wijngaard, hetwelk Ik aan hem niet gedaan heb? Waarom heb Ik verwacht, dat hij goede druiven voortbrengen zou, en hij heeft stinkende druiven voortgebracht?
7 Want de wijngaard van den HEERE der heirscharen is het huis van Israël, en de mannen van Juda zijn een plant Zijner verlustigingen; en Hij heeft gewacht naar recht, maar ziet, het is schurftheid, naar gerechtigheid, maar ziet, het is geschreeuw.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Daarvan zegt...

Bericht door jakobmarin »

eilander schreef:Natuurlijk begrijp ik best dat er niet expliciet gezocht is naar evenwicht, daar is zo'n brochure niet voor. De vraag is echter: zijn deze punten niet zó cruciaal dat je ze niet weg mag laten? Ik denk van wel. Als je 10% voor deze onderwerpen inruimt, is het nog steeds onevenwichtig, maar niet meer incompleet.

Het werk van de Heilige Geest kun je toch niet maar weglaten? Je houdt dan gewoon niks bruikbaars over. Het is echt niet om flauw te doen, maar zo kan het gewoon niet. Wat moet je nu met zo'n zin als "Vaak denken ze dan dat alles van God afhangt" ??? Wil je het nóg onzuiverder hebben, vraag ik je dan!

Het expliciet ontkennen van de verwerping van eeuwigheid is bovendien overduidelijk in strijd met de DL.
In de brochure wordt 6x over de Heilige Geest gesproken, dus Die wordt niet weggelaten:
- Handelingen 2:38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde
gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving van zonden; en gij zult de
gave des Heiligen Geestes ontvangen.
- Je bekeren: moet je zelf doen (en achteraf zie je dan dat de Heilige Geest in je aan
het werk was). Wedergeboorte: is Gods werk in jou.
- God begint, maar dit sluit onze verantwoordelijkheid niet uit. God werkt eerst in
ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4). Dit trekken is
het voorbereidende werk van de Heilige Geest, waardoor we ons bewust worden
van onze zonden en dat we naar God terug moeten keren (Johannes 16:8).
- De Heilige Geest beweegt ons tot bekering. God werkt het willen en het werken in ons.
- Handelingen 15:8,9 En God, de Kenner der harten, heeft hun getuigenis gegeven,
hun gevende den Heiligen Geest, gelijk als ook ons; en heeft geen onderscheid
gemaakt tussen ons en hen, gereinigd hebbende hun harten door het geloof.
- Titus 3:5-7 Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid,
die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte
en vernieuwing des Heiligen Geestes
Waar zijn ze jou bezig met het "expliciet ontkennen van de verwerping van eeuwigheid"?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?" (uit: Daarvan zegt)

Bericht door eilander »

@jakobmarin, ik ga dit eens nakijken. Ik ga ervan uit dat de teksten die je aanhaalt, correct zijn. Dat zou echter betekenen dat ik een nogal onterechte beschuldiging heb geuit. Heb ik echt 6 keer erover heen gelezen??
Plaats reactie