psalmen voor nu

Miscanthus

psalmen voor nu

Bericht door Miscanthus »

Wat vinden we van de nieuwe psalmen voor nu?

klik hier voor een voorproefje van 2 psalmen.

Voorzet: we zouden iets kunnen zeggen over smaak, over inhoud en gebruiks(on-)mogelijkheden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Religieuze luisterliedjes die de jeugd mischien wel aanspreken, althans de jeugd die gewend is om naar "easy listening music" te luisteren.

Ten enenmale ongeschikt om in de kerk door een gemeente te worden gezongen: daarvoor zitten er veel te veel tricky ritmes in.

Persoonlijk mis ik ook de waardigheid, de deftigheid die ik bij psalmmuziek toch verwacht. Dat kàn domweg aan mijn verwachtingspatroon liggen, maar goed, dan is 't mijn zeer persoonlijke mening: op deze manier hoeft het voor mij niet.

Men zoekt blijkbaar aansluiting bij de muziek die de jeugd van nu aanspreekt. Daarmee is dit project dus zeer tijdgebonden en is het gedoemd om over kortere of langere tijd domweg verouderd te zijn. Terwijl de Geneefse psalmmelodieën inmiddels pakweg 450 jaar oud zijn - en nog steeds de kracht hebben om mensen te inspireren en te ráken.

De Calvinistische psalmtraditie van midden 16e eeuw heeft wat mij betreft heus niet het alleenrecht. Dat zou onzin zijn: de geforceerde rijmconstructie en het gedwongen passend maken van de tekst in een versschema strookt bij voorbaat al niet met de oorspronkelijke dichtvorm.
Er is veel te zeggen voor het zingen van onberijmde psalmen (zoals gebruikelijk in de Anglicaanse traditie, om maar eens wat te noemen). Maar dat is in gemeenten met een omvang van meerdere honderden (zo niet duizenden) mensen niet te doen.

De Geneefse versvorm uit de zestiende eeuw is zo gek nog niet (maar dan bij voorkeur wel de vorm die Calvijn bedoelde)!

Dat laat onverlet dat ik grote waardering heb voor de mensen die zich met hart en ziel hebben ingezet om de psalmen toegankelijk te maken voor de medemens anno 2005. Wij hebben makkelijk praten, met onze traditie van eeuwenlang psalmgezang, op heule noot'n of op heule èn halve noot'n, maar altied met 'n örgel erbij...
~~Soli Deo Gloria~~
Unionist

Bericht door Unionist »

Het is even een heel andere manier van de Psalmen benaderen. Je moet niet het beeld erbij hebben van 1500 mensen in een kerk en een pijporgel. Het is ook te moeilijk voor de massa. Je merkt dat ook wel eens met het Liedboek. Sommige zettingen zijn te hoog gegrepen voor de gemeente en meer geschikt voor een cantorij.

Ik denk dat deze wijze van Psalmen zingen goed in kleinere groepen kan, b.v. op een Bijbelstudie. Het zal echter wel even duren voor je wijs en tekst van een aantal psalmen zo meezingt. Het is wel even wat anders dan Opwekking.

Belangrijk is echter, en dat vind ik de verdienste van deze bundel, dat het Psalmenboek toegankelijk gemaakt wordt voor hen die niet in de massale helenotentraditie passen. Die hebben al gauw het idee: Psalmen zijn stoffig. En laten dan het boek vol goudwerk voor wat het is. Dat is jammer, en nu kunnen ze ontdekken hoe heerlijk het is om naast lofzangen en geestelijke liederen ook Psalmen aan te heffen die liefelijk zijn en harten treffen!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb een stukje van psalm 15 beluisterd, maar ik kan de tekst niet overal zo goed volgen. Ik zag wel in mijn bijbeltje dat het een vrije versie is van de onberijmde psalm.
Deze uitvoering is mijn smaak niet (die stem!) en ik vond het ook meer een luisterliedje dan een meezinglied. Ik zie dit nog niet zo snel gezongen worden door een groep.
Maar als initiatief vind ik het prima. Iedereen die een poging doet de psalmen voor het voetlicht te halen krijgt van mij applaus. De psalmen zijn zoveel echter dan veel opwekkingsliedjes.
Be yourself, there are plenty of others.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Op zich ligt het wel goed in het gehoor, maar nee degene die het zingt hoeft van mij niet. Het gaat heel snel en als iets onbekend is, dan valt het meezingen niet mee. Ik vind het niet iets voor in de diensten. De orignele psalmen vind ik wel mooi, maar dan niet met allemaal hele noten. Het is ook een stijl die toch wat meer naar de popmuziek gaat.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik weet niet meer waar, maar ik las pas een interview met een ex-gedetineerde en verslaafde. Meerdere keren in de cel gezeten en ontzettend ruig leven geleid. Ik vond het mooi om te lezen dat wat hem enorm aanspreekt in de evangelisatiedienst: het zingen van de psalmen, op hele noten (zei hij er zelf bij ;)). Hij vond zijn hart vertolkt in de psalmen zei hij. Dit niet als argument voor of tegen maar simpel om aan te geven dat de vorm niet het allerbelangrijkste is. Het waren Gods woorden die hem grepen.

[Aangepast op 16/4/05 door Jongere]
Miscanthus

Een posting van Pim mei 2003:

Reformatorisch Dagblad 27 mei:

DEN HAAG - Psalm 121 is gereed. De Psalmen 23 en 73 volgen binnenkort. Jurgen van Harskamp (21) is een van de vijf popcomponisten die meewerkt aan het project â€
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
(die stem!)
Ja idd, is het nou een man of een vrouw?

De tekst vind ik bjina getrouwer dan de huidige berijming, althans van deze 2 psalmen, ik vraag me af hoe ze psalm 119 berijmen, dat wordt wel een soort matheus-passion qua lengte.
Van mij mogen ze per direct ingevoerd worden, naast de gebruikelijke berijmingen
Marjan

Bericht door Marjan »

Met een andere zanger en andere muziek zou ik van dit soort psalmen wel een ceedeetje vol willen hebben. Als luisterliedjes, in de auto, of onder het strijken.
Die paardekracht klinkt zo zot maar het staat er bijna letterlijk.
Be yourself, there are plenty of others.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Van mij mogen ze per direct ingevoerd worden, naast de gebruikelijke berijmingen
Ingevoerd - zoals Marjan schrijft, "Als luisterliedjes, in de auto, of onder het strijken"?

Of als kerkmuziek?
~~Soli Deo Gloria~~
Miscanthus

Ik verbaas me over de gematigde en genuanceerde reacties. Ik had eigenlijk meer gesputter verwacht, maar misschien komt dat nog...
Ik moet zeggen dat het niet direct mijn smaak is. Gebruik lijkt mij voor kleinere groepen wel te doen (ook nog een beetje muzikaal gevoel hebbend), maar voor een traditionele eredienst niet bruikbaar.
Ik verbaas me erover hoe mooi de berijming eigenlijk is. Dicht bij de grondtekst en in ieder geval begrijpelijk en mooi Nederlands.
Ik sta weer verbaasd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Maar Misc, wij zijn toch ALTIJD heel gematigd en genuanceerd ! :o
~~Soli Deo Gloria~~
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Hoe is het niveau van deze muziek nou? Ik vind er zoveel gekke draaiingen en kronkels inzitten dat ik me wel mooiere 'luisterliedjes' kan voorstellen eigenlijk.

Zelfs als 'luisterliedje' is het niet mijn keus. Als gemeentezang al helemaal niet, dus.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Daar heb je het al.......:)
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik gruwel van dit alles, en ik moet er niet aan denken dat dit ooit in de kerk zo gezongen zal worden.
Als je de kerk leeg wilt hebben dan moet je in elk geval dit soort muziek inzetten, dan is behoef je nog niet zo lang te wachten ook en de kerk is leeg.
Plaats reactie