Doopbewijs

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5653
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Doopbewijs

Bericht door Dodo »

Bij het doorzoeken van allerlei fotoboeken en tonnen andere spullen kwam ik de doopkaarten van de kinderen tegen. Netjes ingeplakt, compleet met het psalmenbriefje en de foto's. Ook mijn eigen doopkaart heb ik in een album.
Van mijn man heb ik zulke dingen niet. Hij is 55 jaar geleden gedoopt in de GerGem. Werden toen geen doopkaarten gegeven?
En wat is nu eigenlijk de gewoonte in andere kerken (dan PKN-hervormd)? Een voorgedrukte van boekencentrum, een zelfgeprinte, nog anders?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doopbewijs

Bericht door Mara »

Ik ben in de CGK gedoopt en heb ook geen doopkaart.
Ik kan het helaas niet meer navragen aan mijn ouders of dit vanwege kwijtraken dan wel niet gekregen is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Doopbewijs

Bericht door -DIA- »

Zelfs nooit geweten dat die bestonden.
Er zijn wel doopbewijzen, die zijn bezit van de kerk, en deze worden afgegeven als je je attestatie opvraagt. Dacht ik....
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5653
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Doopbewijs

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:Zelfs nooit geweten dat die bestonden.
Er zijn wel doopbewijzen, die zijn bezit van de kerk, en deze worden afgegeven als je je attestatie opvraagt. Dacht ik....
Ik weet niet hoe dat in andere kerken gaat. Eigenlijk denk ik niet dat doopbewijzen bij jullie in de kast liggen, maar alleen op verzoek uitgeschreven worden. Bij overgang naar een andere kerk, bijvoorbeeld.
Wat ik bedoelde is de kaart, die de gegevens van de dopeling bevat, en als herinnering aan de doopouders wordt meegegeven.
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Doopbewijs

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:Zelfs nooit geweten dat die bestonden.
Er zijn wel doopbewijzen, die zijn bezit van de kerk, en deze worden afgegeven als je je attestatie opvraagt. Dacht ik....
Ik weet niet hoe dat in andere kerken gaat. Eigenlijk denk ik niet dat doopbewijzen bij jullie in de kast liggen, maar alleen op verzoek uitgeschreven worden. Bij overgang naar een andere kerk, bijvoorbeeld.
Wat ik bedoelde is de kaart, die de gegevens van de dopeling bevat, en als herinnering aan de doopouders wordt meegegeven.
Oh een soort bidprentje? Ik zeg het nu verkeerd, maar dan zal het denk ik wat duidelijker worden?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Doopbewijs

Bericht door -DIA- »

Ik wel een soort poster aan de wand hangen ter gedachtenis aan mijn belijdenis. Daarop staat het interieur van de kerk getekend met de belijdenistekst erin gekalligrafeerd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Doopbewijs

Bericht door sirdanilot »

-DIA- schreef: Oh een soort bidprentje?
Oei, Rome-alarm ! :bobo :langue

Mijn doopbewijs hangt aan de muur. Of nou ja, nu nog niet i.v.m. een recente verhuizing, maar hij komt toch mooi weer te hangen straks ;)
Hendrien
Berichten: 1342
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Doopbewijs

Bericht door Hendrien »

Mijn doopbewijs hangt aan de muur. Of nou ja, nu nog niet i.v.m. een recente verhuizing, maar hij komt toch mooi weer te hangen straks ;)[/quote]

Nooit aan gedacht om je doopbewijs op te hangen; maar eigenlijk best een mooi idee! Maarten Luther zou 'm vast ook opgehangen hebben!
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Doopbewijs

Bericht door Lassie »

Hier wel doop en opdraag bewijs. Zowel in mijn oude gemeente (GG) als in mijn huidige gemeente.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16783
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Doopbewijs

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Dodo schreef: Wat ik bedoelde is de kaart, die de gegevens van de dopeling bevat, en als herinnering aan de doopouders wordt meegegeven.
Oh een soort bidprentje? Ik zeg het nu verkeerd, maar dan zal het denk ik wat duidelijker worden?
Tsss.... Een mooie gecalligrafeerde kaart, die krijg je zelfs bij DIA in de kerk als je belijdenis doet. En ook bij de doop wordt zo'n gecalligrafeerde kaart meegegeven.
Dus DIA, als je daar cynisch over wilt doen, doe je 't over de praktijk in je eigen kerk.

Doopbewijs of bewijs van lidmaatschap bij vertrek uit de GG komt gewoon uit de kompjoeter van de scriba.
~~Soli Deo Gloria~~
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: Doopbewijs

Bericht door sander »

Dodo schreef:Bij het doorzoeken van allerlei fotoboeken en tonnen andere spullen kwam ik de doopkaarten van de kinderen tegen. Netjes ingeplakt, compleet met het psalmenbriefje en de foto's. Ook mijn eigen doopkaart heb ik in een album.
Van mijn man heb ik zulke dingen niet. Hij is 55 jaar geleden gedoopt in de GerGem. Werden toen geen doopkaarten gegeven?
En wat is nu eigenlijk de gewoonte in andere kerken (dan PKN-hervormd)? Een voorgedrukte van boekencentrum, een zelfgeprinte, nog anders?
Helaas, nooit gekregen. Ik vind het wel waardevol. En inderdaad Hendrien: Luther zou hem zeker opgehangen hebben!
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Doopbewijs

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef: Wat ik bedoelde is de kaart, die de gegevens van de dopeling bevat, en als herinnering aan de doopouders wordt meegegeven.
Oh een soort bidprentje? Ik zeg het nu verkeerd, maar dan zal het denk ik wat duidelijker worden?
Tsss.... Een mooie gecalligrafeerde kaart, die krijg je zelfs bij DIA in de kerk als je belijdenis doet. En ook bij de doop wordt zo'n gecalligrafeerde kaart meegegeven.
Dus DIA, als je daar cynisch over wilt doen, doe je 't over de praktijk in je eigen kerk.

Doopbewijs of bewijs van lidmaatschap bij vertrek uit de GG komt gewoon uit de kompjoeter van de scriba.
Het is meer dan 60 jaar geleden dat ik de doop mocht ontvangen. Dat ik niet met alles op de hoogte ben kan ik ook niet helpen. Het zal wel aan mijn milde vorm van autisme liggen dan... ;)
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5653
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Doopbewijs

Bericht door Dodo »

Het overhandigen van de doopkaart gebeurt doorgaans in de consistorie, na de dienst. Dus daar zie je als gemeentelid verder weinig van.

Ik ken wel mensen trouwens die hun doopdatum 'vieren'. Dan is het wel prettig om de juiste datum te hebben en daar helpt zo'n kaart bij.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16783
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Doopbewijs

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Het is meer dan 60 jaar geleden dat ik de doop mocht ontvangen. Dat ik niet met alles op de hoogte ben kan ik ook niet helpen. Het zal wel aan mijn milde vorm van autisme liggen dan... ;)
Maar wat vind je er nou van dat ze in jouw kerk bidprentjes uitdelen?
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doopbewijs

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Het is meer dan 60 jaar geleden dat ik de doop mocht ontvangen. Dat ik niet met alles op de hoogte ben kan ik ook niet helpen. Het zal wel aan mijn milde vorm van autisme liggen dan... ;)
Maar wat vind je er nou van dat ze in jouw kerk bidprentjes uitdelen?
Het is heel goed om in het gebed met je doop bezig te zijn.
Plaats reactie