Kindernevendienst

Unionist

Kindernevendienst

Bericht door Unionist »

Af en toe bezoek ik een kerk waar de kinderen net voor de preek naar een kindernevendienst of Bijbelklas gaan.

Vroeger was ik daar, net als de meesten in de rechtse kerken, tegen, met als argument: de kinderen horen ook in de kerk.

Maar sinds ik zelf kinderen meeneem, ben ik daar toch over gaan nadenken. Ze zitten er vaak voor spek en bonen bij, begrijpen amper iets (tenminste: bij ons) en zitten in feite gewoon hun tijd uit.

Dus nu heb ik zoiets van: als ze erbij horen, waarom dan niet actief? Is "je tyijd uitzitten" echt "erbij horen"? Ze zitten toch niet in de kerk om te leren stilzitten?
refo

Bericht door refo »

Een stelling bij een proefschrift: kerkbezoek is voor kleine kinderen een oefening in stilzitten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lassie

Bericht door Lassie »

Is het niet verschillend hoe je zelf er mee om gaat? Vraag je kinderen eens wat ze hebben op gepikt tijdens zo'n dienst. Wat ze aanspraken. Men hoeft niet heel de preek na te vertellen, maar wat ze opvielen. En zo doende leert men dan ook naar de preek te luisteren. Hangt ook wel af van hoe de dominee het Evangelie brengt. De dominee die bij ons in de gemeente staat spreekt jong en oud aan in zijn prediking. Hij houd daar ook rekening mee.
memento

Bericht door memento »

Opzich zou een kindernevendienst niet nodig zijn, als het niveau van de preek ook bij hun begripsniveau past.

Luther had als stelling: Hansje (zn zoontje) moet de preek kunnen begrijpen.

Kortom, we moeten niet de kinderen weghalen uit de preek, maar de preek aanpassen zodat ook kinderen het kunnen begrijpen.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door memento
Opzich zou een kindernevendienst niet nodig zijn, als het niveau van de preek ook bij hun begripsniveau past.

Kortom, we moeten niet de kinderen weghalen uit de preek, maar de preek aanpassen zodat ook kinderen het kunnen begrijpen.
dan krijg je een oppervlakkige prediking. Althans dat zullen velen vinden.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door refo
Een stelling bij een proefschrift: kerkbezoek is voor kleine kinderen een oefening in stilzitten.
heel handig, alleen de kerk is ook de enige plaats waar ze zolang moeten stilzitten. Dus is het een cursus met als enige doel zichzelf in stand te houden...
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Oorspronkelijk gepost door memento

dan krijg je een oppervlakkige prediking. Althans dat zullen velen vinden.
Dat is niet noodzakelijk. Ze hoeven toch niet alle details te kunnen begrijpen?
Marina

Bericht door Marina »

Onze vorige ds zei over kindernevendienst: Als de kinderen een zondagschool verhaaltje willen horen, moeten ze bij de zondagschool zijn en dat is niet tijdens de kerkdienst

Daar heeft hij gelijk in, in de kerk wordt een tekst inhoudelijk uitgelegd en op de zondagschool is het toch vaak een bijbelverhaal wat verteld wordt.

Maar mijn kinderen willen ook eens een kindernevendienst meemaken, ze hebben een keer bij mijn zwager en schoonzus in de kerk gezien dat de kinderen net voor de preek de kerk uitgingen.

Ik denk dat ik daar nog maar een keer naar de kerk ga, zodat ze dat mee kunnen maken (ik weet niet eens wat ze daar eigenlijk doen en of het wel op zondagschool lijkt?)
refo

Bericht door refo »

Wil je voor of tegen een kindernevendienst stemmen, moet je eerst weten aan welke eisen een kerkdienst moet voldoen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marina

Bericht door Marina »

Oorspronkelijk gepost door refo
Wil je voor of tegen een kindernevendienst stemmen, moet je eerst weten aan welke eisen een kerkdienst moet voldoen.
ik stem in ieder geval helemaal niet, want ik weet niet wat ze bij een kindernevendienst doen
Moni

Bericht door Moni »

Kindernevendienst is maar tot twaalf jaar volgens mij. Kunnen ze daarna ineens wel alles begrijpen en zitten ze dan wel stil?
Ik denk dat je ze beter gewoon mee kan nemen naar de dienst, want ze pikken er echt weleens wat uit. Het ligt er denk ook aan hoe je er zelf mee omgaat.
refo

Bericht door refo »

Voor een heleboel 'grote mensen' is het ook nogal eens onbegrijpelijk.
--------------
Unionist

Bericht door Unionist »

en ik hoor ook wel eens dingen waarvan ik denk: ik hoop dat mijn kinderen nu even niet luisteren.

Maar goed, zo goed en kwaad als het gaat probeer ik met mijn kinderen na te praten over de dienst. En ik ben verbijsterd hoe weinig ze toch oppikken. Onze oudste is 6, zit in groep 3, is echt niet de domste, maar luistert gewoon niet.

Wat te doen? Vragen of hij de punten kan onthouden? Heb ik zelf nog moeite mee. Verhaaltjes vertellen doet onze ds. niet, aansprekende voorbeelden ook niet. O ja, soms zegt hij wel eens wat tegen de kinderen. Zo van: Ja, de kinderen weten het wel, er waren in die tijd twee Kana's. Kana in Galiea en...? Nou, dan kijken mijn vrouw en ik elkaar aan. Weet jij dat? Ikke niet.

We hebben het eens op huisbezoek aangekaart. Reactie: Ach, hij doet het al 25 jaar zo, dat zal wel niet meer veranderen. En als ze groot zijn begrijpen ze het wel.

Ja, maar als ze nou eens niet groot worden?
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ik ben het wel met Refo (jaja) eens dat het soms voor ons al moeilijk is, maar een dominee kan er zeker ook rekening mee houden dat er kinderen in de kerk zitten.

Waarom moeten de kinderen gescheiden worden van de kerkdienst? De predikanten zijn er niet alleen voor de volwassenen, maar ook om aan de kinderen het evangelie te vertellen.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
plebe

Bericht door plebe »

Ik ervaar hetzelfde met mijn kinderen als Unionist. Door toedoen van een cursus van stichting Chris zijn we ons er nog eens extra bewust van geworden hoe belangrijk geloofsopvoeding op kinderlijk niveau toch is. Veel kerken van orthodoxe snit slaan de plank volledig mis met hun kindonvriendelijkheid en zijn daardoor een sta-in-de-weg voor het nakomen van de doopbelofte. Wel is natuurlijk elk kind anders en zijn er uiteraard ook kinderen die al heel jong van alles oppikken in de eredienst. De mijne niet/zelden. Dit maakt een half uurtje kindernevendienst (wat vaak meer ordehandhaving is dan overdracht) ook niet goed.

Blijft moeilijk........
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Plaats reactie