Verouderde taal onbegrijpelijk? (uit: Oud goud ...)
Verouderde taal onbegrijpelijk? (uit: Oud goud ...)
Volgens mij mag je wel degelijk uitgebreid citeren om bijvoorbeeld het gesprek over een tekst aan te gaan. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat de rechthebbenden hier nu bezwaar tegen maken, als dat zo is kan het altijd nog worden verwijderd.
Los daarvan denk ik niet dat er veel mensen zijn die deze tekst goed kunnen volgen. Is er geen hertaalde versie van op de markt? Anders zou een hertaling wel goed zijn, want het onderwerp is er belangrijk genoeg voor.
Los daarvan denk ik niet dat er veel mensen zijn die deze tekst goed kunnen volgen. Is er geen hertaalde versie van op de markt? Anders zou een hertaling wel goed zijn, want het onderwerp is er belangrijk genoeg voor.
Re: Oud goud - wat onze ouden zeiden
Voor mij zou een vertaling niet verkeerd zijn.
Het is niet meer de taal van deze tijd waarin we leven.
Daar moet je je ogen ook niet voor sluiten.
Jammer dat het zo'n oud artikel is, je kan nu niet meer met de schrijver hiervan spreken erover.
De tijd waarin dit geschreven is, was een heel andere tijd.
Wie praat nog op deze wijze en manier.
Ook nog een lang stuk om door te lezen dan.
Inhoudelijk over het artikel zelf
Waarom zo de nadruk op de droefheid?
Schreien op aarde, zingen in de Hemel.
Op aarde mogen we al vol vreugde en blijdschap zingen in dankbaarheid voor de Genadewerk van onze Heere Jezus Christus.
Dat is iets waar de mens nu al Dankbaar voor mag zijn, dat de Weg vrij is gemaakt door Hem, om te Leven en daar past Vreugde zeker ook bij, naast droefheid.
Het is niet meer de taal van deze tijd waarin we leven.
Daar moet je je ogen ook niet voor sluiten.
Jammer dat het zo'n oud artikel is, je kan nu niet meer met de schrijver hiervan spreken erover.
De tijd waarin dit geschreven is, was een heel andere tijd.
Wie praat nog op deze wijze en manier.
Ook nog een lang stuk om door te lezen dan.
Inhoudelijk over het artikel zelf
Waarom zo de nadruk op de droefheid?
Schreien op aarde, zingen in de Hemel.
Op aarde mogen we al vol vreugde en blijdschap zingen in dankbaarheid voor de Genadewerk van onze Heere Jezus Christus.
Dat is iets waar de mens nu al Dankbaar voor mag zijn, dat de Weg vrij is gemaakt door Hem, om te Leven en daar past Vreugde zeker ook bij, naast droefheid.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Het gaat over de droefheid naar God, niet de aardse droefheid.
En wie die droefheid niet eerst gekend heeft, kan die volle vreugde niet smaken.
En wie die droefheid niet eerst gekend heeft, kan die volle vreugde niet smaken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wat is dat precies, hoe moet je dat bezien
De droefheid naar God?
De droefheid naar God?
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Dat is uitgelegd in het citaat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
U bent zeker onbekend met het reformatorisch geloof?MoesTuin schreef:Wat is dat precies, hoe moet je dat bezien
De droefheid naar God?
Dat is uit uw manier van reageren ook wel goed te merken.
Dit is trouwens een forum voor mensen uit reformatorische kring bedoeld.
U heb toch bij uw aanmelding ook ingestemd met de Drie Formulieren van Enigheid e.d. neem ik aan?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Toch is het belangrijk dat het Woord en de verbreiding daarvan niet aan banden wordt gelegd.Hendrikus schreef:De goede man overleed in 1957, en dat is nog geen 70 jaar geleden.vlinder schreef:Zit hier geen copyright op?
Zolang de auteur minder dan 70 jaar geleden is overleden, is zijn werk auteursrechtelijk beschermd.
En dat kan DIA dan wel een teken aan de wand vinden, maar dat is gewoon wettelijk zo geregeld.
Als de wereld doet is prima, maar Gods Woord en de voortgang van dat Woord mag en kan niet
door menselijke wetten gestuit worden, hoe graag sommigen dat ook zouden willen.
DIA, als iemand met wat minder kennis en ervaring een vraag stelt kan deze toch gewoon beantwoord worden?
MoesTuin zegt toch helemaal niet dat hij het niet eens is met jou stelling? Of met het boek van Prof Wisse? Of met het reformatorisch gedachtengoed? Maar dat wil nog niet zeggen dat iemand altijd alles begrijpt, zeker als het gaat om "oud goud" wat vaak mystieke taal is waar wel uitleg voor nodig is.
@MoesTuin:
De droefheid naar God is een schrijnend Godsgemis.
Je komt er achter dat de mens van nature zonder God over de aarde gaat, en vol zit met de grootste vuiligheid en de grootste zonden, en dat wekt droefheid op, of door God gewerkt met een goed einde, namelijk in Christus, of van zichzelf zonder enige verdere vrucht.
Je komt er achter dat zonder God alles verloren is.
Droefheid op de verloren staat waar de mens van nature in verkeerd, over alle zonden, van God verwijderd te zijn.
Er wordt wel eens gezegd, de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid.
Ieder kind van God zal iets van die droefheid beleven, de een klein, de ander groot, maar ieder kind van God weet waar hij of zij van verlost is als hij of zij in Christus mag zijn.
Dit is ook verwoord in de Catechismus in het stuk der ellende.
Helaas wordt het nogal eens als graadmeter gebruikt, of wordt er op gebouwd, of van kijk mij, ik heb toch nog iets, dat staat ook al in een ander topic.
De droefheid, of het stuk der ellende, is pas iets als het leidt tot Christus en de mens in Christus mag zijn, anders is het niets en grond van eigen akker.
MoesTuin zegt toch helemaal niet dat hij het niet eens is met jou stelling? Of met het boek van Prof Wisse? Of met het reformatorisch gedachtengoed? Maar dat wil nog niet zeggen dat iemand altijd alles begrijpt, zeker als het gaat om "oud goud" wat vaak mystieke taal is waar wel uitleg voor nodig is.
@MoesTuin:
Je komt er achter dat de mens van nature zonder God over de aarde gaat, en vol zit met de grootste vuiligheid en de grootste zonden, en dat wekt droefheid op, of door God gewerkt met een goed einde, namelijk in Christus, of van zichzelf zonder enige verdere vrucht.
Droefheid op de verloren staat waar de mens van nature in verkeerd, over alle zonden, van God verwijderd te zijn.
Er wordt wel eens gezegd, de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid.
Ieder kind van God zal iets van die droefheid beleven, de een klein, de ander groot, maar ieder kind van God weet waar hij of zij van verlost is als hij of zij in Christus mag zijn.
Helaas wordt het nogal eens als graadmeter gebruikt, of wordt er op gebouwd, of van kijk mij, ik heb toch nog iets, dat staat ook al in een ander topic.
De droefheid, of het stuk der ellende, is pas iets als het leidt tot Christus en de mens in Christus mag zijn, anders is het niets en grond van eigen akker.
Dat zou ik wat anders verwoorden: we moeten niet naar zwaarheid staan, maar naar waarheid.ejvl schreef:DIA, als iemand met wat minder kennis en ervaring een vraag stelt kan deze toch gewoon beantwoord worden?
MoesTuin zegt toch helemaal niet dat hij het niet eens is met jou stelling?
@MoesTuin:
Je komt er achter dat de mens van nature zonder God over de aarde gaat, en vol zit met de grootste vuiligheid en de grootste zonden, en dat wekt droefheid op.
De maat die een mens zou willen opleggen, dat is enkel mensenwerk. En mensenwerk doet niet mee.
Wel mag een mens opmerkzaam zijn als bepaalde zaken onschriftuurlijk zijn. In dat geval moeten
we onze naaste waarschuwen. Dat is ook Schriftuurlijk.
Volledig eens DIA.
-
- Verbannen
2 Korinthe 7:11: Want ziet, ditzelfde dat gij naar God zijt bedroefd geworden, hoe grote naarstigheid heeft het in u gewrocht? Ja, verantwoording, ja, onlust, ja, vrees, ja, verlangen, ja, ijver, ja, wraak; in alles hebt gij uzelven bewezen rein te zijn in deze zaak.
Met andere woorden: je mag niet bedroefd naar God zijn als je in die droefheid blijft.
Spreuken als "schreien op aarde, zingen in de hemel" kan Paulus niet onderstrepen.
Het gaat om het gevolg, bijvoorbeeld de verantwoording: "God, ik heb vandaag dit en dat meegemaakt, en toen heb ik dit en dat gedaan, en dat was wel/niet volgens het speciale aandacht geven aan geloof, hoop en liefde. Maar ik geef speciale aandacht aan geloof, hoop en liefde, omdat u mij ervan overtuigd heeft dat de weg die ik ging naar de verdoemenis leidt, wat een onmiskenbare droefheid naar God in mij heeft veroorzaakt, waardoor ik nu zalig ben door aandacht te geven aan geloof, hoop en liefde (in het OT Gods wet)"
Neem nooit zinsneden aan als waarheid die voortkomen uit trucjes van de spreekkunst, bijvoorbeeld: "Het zit niet zo in de tranen als zodanig, dat is zo. Maar als God ons door Zijn H. Geest inwendig aanraakt, dat gaat niet zonder dat de ogen vochtig worden" of "Hoewel voor God alles al van eeuwigheid vastligt, ging de zondeval niet buiten Adam om" (uit de zondeval blijkt juist dat God de dingen die hij aan de mens wil overlaten, niet wil weten, omdat Hij dan aan zichzelf bepaalde dingen verplicht zou zijn).
In de spreekkunst is het toegestaan om de onvermijdelijke oorzaak uit het vertelde gevolg te ontkennen. Of om het onvermijdelijke gevolg uit de vertelde oorzaak te ontkennen. Maar die mag je natuurlijk niet als waarheid aannemen, omdat je jezelf dan een blinddoek voordoet voor de onvermijdelijke oorzaak of het onvermijdelijke gevolg wat uit het vertelde voortkomt.
Met andere woorden: je mag niet bedroefd naar God zijn als je in die droefheid blijft.
Spreuken als "schreien op aarde, zingen in de hemel" kan Paulus niet onderstrepen.
Het gaat om het gevolg, bijvoorbeeld de verantwoording: "God, ik heb vandaag dit en dat meegemaakt, en toen heb ik dit en dat gedaan, en dat was wel/niet volgens het speciale aandacht geven aan geloof, hoop en liefde. Maar ik geef speciale aandacht aan geloof, hoop en liefde, omdat u mij ervan overtuigd heeft dat de weg die ik ging naar de verdoemenis leidt, wat een onmiskenbare droefheid naar God in mij heeft veroorzaakt, waardoor ik nu zalig ben door aandacht te geven aan geloof, hoop en liefde (in het OT Gods wet)"
Neem nooit zinsneden aan als waarheid die voortkomen uit trucjes van de spreekkunst, bijvoorbeeld: "Het zit niet zo in de tranen als zodanig, dat is zo. Maar als God ons door Zijn H. Geest inwendig aanraakt, dat gaat niet zonder dat de ogen vochtig worden" of "Hoewel voor God alles al van eeuwigheid vastligt, ging de zondeval niet buiten Adam om" (uit de zondeval blijkt juist dat God de dingen die hij aan de mens wil overlaten, niet wil weten, omdat Hij dan aan zichzelf bepaalde dingen verplicht zou zijn).
In de spreekkunst is het toegestaan om de onvermijdelijke oorzaak uit het vertelde gevolg te ontkennen. Of om het onvermijdelijke gevolg uit de vertelde oorzaak te ontkennen. Maar die mag je natuurlijk niet als waarheid aannemen, omdat je jezelf dan een blinddoek voordoet voor de onvermijdelijke oorzaak of het onvermijdelijke gevolg wat uit het vertelde voortkomt.
Helder antwoord Dia-DIA- schreef:U bent zeker onbekend met het reformatorisch geloof?MoesTuin schreef:Wat is dat precies, hoe moet je dat bezien
De droefheid naar God?
Dat is uit uw manier van reageren ook wel goed te merken.
Dit is trouwens een forum voor mensen uit reformatorische kring bedoeld.
U heb toch bij uw aanmelding ook ingestemd met de Drie Formulieren van Enigheid e.d. neem ik aan?
Is dit de droefheid naar God? zoals de overleden dominee van het citaat het bedoeld heeft?,
Ik ga even verder nog de andere reacties lezen.
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Julian Brasser, ook bedankt voor je heldere antwoord-DIA- schreef:Dat zou ik wat anders verwoorden: we moeten niet naar zwaarheid staan, maar naar waarheid.ejvl schreef:DIA, als iemand met wat minder kennis en ervaring een vraag stelt kan deze toch gewoon beantwoord worden?
MoesTuin zegt toch helemaal niet dat hij het niet eens is met jou stelling?
@MoesTuin:
Je komt er achter dat de mens van nature zonder God over de aarde gaat, en vol zit met de grootste vuiligheid en de grootste zonden, en dat wekt droefheid op.
De maat die een mens zou willen opleggen, dat is enkel mensenwerk. En mensenwerk doet niet mee.
Wel mag een mens opmerkzaam zijn als bepaalde zaken onschriftuurlijk zijn. In dat geval moeten
we onze naaste waarschuwen. Dat is ook Schriftuurlijk.
Ik heb even de reactie van EJVL en Dia (kijk, toch een inhoudelijk antwoord gelukkig) genomen
Het is helder, dank voor de uitleg
Ik ben een eenvoudig Kind van de Heere God
Verstand heb ik wel, maar je hebt verschillende niveau's hierin.
Geen mens gelooft op dezelfde manier.
De Here God zet mensen niet weg als ze iets niet helemaal goed snappen.
Bij de Heere God mag je altijd komen, door het grote Genade werk van de Heere Jezus.
Zoals hierboven omschreven, ik weet wat er bedoeld wordt en heb dit ook meegemaakt ten diepste. de trekkracht ook naar Hem toe.
Als je dat heb mogen ervaren, des te groter sterker en krachtiger is de Vreugde en Blijdschap die je mag hebben, omdat je mag leven in en uit Hem alleen die jou Borg en Middelaar is en zal zijn als je in oprechtheid bij Hem komt met al je tekortkomingen en schuld en zwakheden en Hij zal het oprecht vergeven, uit genade alleen en nooit de deur wijzen.
Een kerk, of reformatorisch geloof is niet zaligmakend.
Enkel en alleen Christus en die Gekruisigd.
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
@MoesTuin, even ter aanvulling, ik bedoelde niet met "verstand of kennis" in openlijke zin als zijnde laag niveau ofzo, maar in het zich thuis weten en kennen van de vaak moeilijke gezelschapstaal wat niet perse verkeerd is maar wel een uitleg nodig heeft.
DIA, en ik denk meerderen, weten precies wat er bedoeld wordt met bepaalde zinnen en uitdrukkingen, anderen niet, daarom vind ik het ook niet vreemd als er gevraagd wordt wat er bedoeld is.
Ik bedoel dus geenszinds dat je dom ofzo zou zijn hoor!
DIA, en ik denk meerderen, weten precies wat er bedoeld wordt met bepaalde zinnen en uitdrukkingen, anderen niet, daarom vind ik het ook niet vreemd als er gevraagd wordt wat er bedoeld is.
Ik bedoel dus geenszinds dat je dom ofzo zou zijn hoor!
Hallo EJVL
Ik bedoelde absoluut dit niet richting jou,maar meer in de richting van mensen die mij geen antwoord gunnen en het liefste mij van het refoforum willen "afschoppen" dan een vraag willen beantwoorden.
Maar overigens.
Ik schaam me er ook helemaal niet voor dat ik niet alles weet en snap.
De relatie met mijn Heere en Heiland, vind ik vele malen belangrijker.
De gezelschaptaal zoals je noemt is mij te moeilijk.
de Bijbel snap ik meestal redelijk.
Maar met het Lied, o, zingen is zo 2 keer geloven...
ik heb een blijmoedig geloof,in soms verdrietige omstandigheden waarvan ik graag zing in het lied (heel veel mensen snappen dat zelfs niet) in combinatie met een leven van vallen en opstaan, beproevingen die sterk zijn, maar ik mag me geborgen weten bij de Rots. Daar ben je ten alle tijden veilig.
Niemand kan mij scheiden van de Liefde van Christus.
Ruwe stormen mogen woeden
Alle om mij heen word nacht
Maar Hij is de Rots in de branding
Zijn Licht schijnt door de duisternis
Zijn liefde zocht mij (ons) teder
Hij riep mij dag aan dag
Hij vond en trok mij weder
Uit duivels zondemacht
Hij legde me op Zijn schouder neer
en bracht mij tot de kudde weer
Ja, Zijn liefde zocht mij
En Zijn bloed dat kocht mij
Door genade ben 'k een kind van God
Ik bedoelde absoluut dit niet richting jou,maar meer in de richting van mensen die mij geen antwoord gunnen en het liefste mij van het refoforum willen "afschoppen" dan een vraag willen beantwoorden.
Maar overigens.
Ik schaam me er ook helemaal niet voor dat ik niet alles weet en snap.
De relatie met mijn Heere en Heiland, vind ik vele malen belangrijker.
De gezelschaptaal zoals je noemt is mij te moeilijk.
de Bijbel snap ik meestal redelijk.
Maar met het Lied, o, zingen is zo 2 keer geloven...
ik heb een blijmoedig geloof,in soms verdrietige omstandigheden waarvan ik graag zing in het lied (heel veel mensen snappen dat zelfs niet) in combinatie met een leven van vallen en opstaan, beproevingen die sterk zijn, maar ik mag me geborgen weten bij de Rots. Daar ben je ten alle tijden veilig.
Niemand kan mij scheiden van de Liefde van Christus.
Ruwe stormen mogen woeden
Alle om mij heen word nacht
Maar Hij is de Rots in de branding
Zijn Licht schijnt door de duisternis
Zijn liefde zocht mij (ons) teder
Hij riep mij dag aan dag
Hij vond en trok mij weder
Uit duivels zondemacht
Hij legde me op Zijn schouder neer
en bracht mij tot de kudde weer
Ja, Zijn liefde zocht mij
En Zijn bloed dat kocht mij