Vraag (algemeen)

merel
Berichten: 9858
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Mannetje schreef: 11 apr 2024, 18:26
merel schreef: 11 apr 2024, 16:17
Dankjewel voor de uitgebreide toelichting. Mocht je vervreemding bij mij voelen, hoor ik het graag. Soms kan namelijk het geschrevene anders overkomen dan bedoeld wordt. Daarnaast denk ik dat wij allemaal dichter bij elkaar staan dan soms lijkt.
Allereerst graag gedaan.

Tegelijk voel ik inderdaad weleens vervreemding bij je opvattingen (nu je het vraagt, zeg ik het gewoon maar). Ik kan bijvoorbeeld je opvattingen over de zondagsinvulling wel plaatsen (gezien dingen die je hier ook deelt, bijv. over achtergrond van je man) maar niet rijmen met de "klassiek-gereformeerde" zondagsopvatting.
Dat dit voor jou soms bevreemdend voelt, kan ik mij ook voorstellen. Mijn man en ik hebben hier een middenweg in moeten zoeken. Al denk ik dat hij in dat opzicht meer is opgeschoven dan dat ik heb gedaan.

En eerlijk gezegd denk ik dat ook jouw en mijn zondags invulling nog best veel overlap heeft. ;). Waarschijnlijk hebben wij meer gemeen tav de zondags besteding dan dat ik met een seculier iemand zou hebben.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Posthoorn »

merel schreef: 11 apr 2024, 18:33
Posthoorn schreef: 11 apr 2024, 18:17
merel schreef: 11 apr 2024, 17:34 Begrijp ik het goed dat je daarmee op mij doelt?
Dat zou eventueel kunnen. Ik heb op dit moment jouw ligging niet helemaal scherp.
Maar ik heb het wel meegemaakt dat iemand dat tegen mij zei, terwijl ik daar dus echt anders over dacht. En dat is heel vervelend, want dan voel je je niet serieus genomen. Of in elk geval niet echt begrepen.
Ah oke, bedoel je het op deze manier. Ik had namelijk vlak voor jouw post dezelfde zin geschreven en dat daarom dat jij op mij doelde.
Jouw zin was daar idd. de aanleiding. Zeg het dan ook niet te snel tegen iemand.
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef: 11 apr 2024, 18:11
HersteldHervormd schreef: 11 apr 2024, 18:07 Laten we geen mensen wegjagen op RF.
Verder sta ik achter het bericht van Maanenschijn. Ook ik houd mij over het algemeen verre van theologische discussies, het sticht gewoon niet.
Ik heb nog nooit mensen weggejaagd zien worden gelukkig.
Zou je denken?
Ik bedoel ter linker en ter rechterzijde word er soms op de persoon lelijke dingen gezegd, weliswaar in een verhitte discussie, maar alsnog.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3990
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef: 11 apr 2024, 17:41
Maanenschijn schreef: 11 apr 2024, 15:40 Het 'ik ellendig mens' is onmisbaar om te kennen. Bevindelijk Afbeelding.

Maar als er van de mens af naar Christus gewezen of daarvan getuigd mag worden, wordt dat vaak verdacht gehouden. Dat maakt dat ik steeds meer 'theologische' discussies mijd, en zelfs probeer op sommige personen niet te reageren. Hoe lastig dat ook is, want soms worden met eigengerchtige woorden anderen, ook predikanten, volledig afgeschreven.

Voor mij is vervreemdend: alles wat 'ik ellendig mens' niet belijdt, maar ook alles wat 'niets kam mij scheiden van de liefde van Christus ' verdacht houdt.
Mooi. Die horen bij elkaar. En ik merk dat degenen die veel roepen over 'vervreemding' het soms maar lastig vinden beide zaken evenveel waarde te geven.
Dat zeker.
En er zijn er ook die heel snel 'vervreemding' ervaren. Het is dan al gauw 'het net niet' zo wordt dan gezegd.
Ik zie hier ook personen met elkaar debatteren waarvan ik denk, je bedoelt beide hetzelfde, maar blijkbaar zorgt de woordkeus al voor vervreemding.
Bij deze personen ervaar ik dan weer vervreemding. Maar ik wil ze wel respecteren, voor zover ze niet gaan 'sneren' en onvriendelijk de ander bejegenen.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: 11 apr 2024, 16:26
-DIA- schreef: 11 apr 2024, 16:17
Mannetje schreef: 11 apr 2024, 15:56
Maanenschijn schreef: 11 apr 2024, 15:40 Het 'ik ellendig mens' is onmisbaar om te kennen. Bevindelijk Afbeelding.

Maar als er van de mens af naar Christus gewezen of daarvan getuigd mag worden, wordt dat vaak verdacht gehouden. Dat maakt dat ik steeds meer 'theologische' discussies mijd, en zelfs probeer op sommige personen niet te reageren. Hoe lastig dat ook is, want soms worden met eigengerchtige woorden anderen, ook predikanten, volledig afgeschreven.

Voor mij is vervreemdend: alles wat 'ik ellendig mens' niet belijdt, maar ook alles wat 'niets kam mij scheiden van de liefde van Christus ' verdacht houdt.
Hierbij voel ik dan ook geen vervreemding.
Hier net zo. Hier zit een kloof, als ik het zo mag noemen. Een kloof die van de ene kant wel gezien en opgemerkt wordt, maar van de andere kant, naar de praktijk uitwijst, niet.
Ik voel bij het geschrevene van Maanenschijn juist geen vervreemding, geen kloof tussen wat ik daar lees en mijn eigen gedachten.
Ik bedoel een vreemdeling die het niet zo met de dingen van de tijd en de wereld kan vinden. Of eigenlijk teveel kleeft aan het stof. Ik geloof dat hier een punt is dat we te veel aan de tijdelijke dingen hangen. Wat ik helemaal met je eens was is met name dit: "Voor mij is vervreemdend: alles wat 'ik ellendig mens' niet belijdt, maar ook alles wat 'niets kam mij scheiden van de liefde van Christus ' verdacht houdt." Altijd vasthouden lukt niet, en telkens weer vallen in dingen die je in feite haat. En dat is een hele strijd. In feite zou je op dit forum wel iedereen willen waarschuwen als je ziet dat ze op een verkeerd spoor zitten. Maar dat gaat hier niet, ook daarom kan ik er me niet thuis voelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11636
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef: 11 apr 2024, 20:44
Zeeuw schreef: 11 apr 2024, 18:11
HersteldHervormd schreef: 11 apr 2024, 18:07 Laten we geen mensen wegjagen op RF.
Verder sta ik achter het bericht van Maanenschijn. Ook ik houd mij over het algemeen verre van theologische discussies, het sticht gewoon niet.
Ik heb nog nooit mensen weggejaagd zien worden gelukkig.
Zou je denken?
Ik bedoel ter linker en ter rechterzijde word er soms op de persoon lelijke dingen gezegd, weliswaar in een verhitte discussie, maar alsnog.
Nee hoor. De meeste mensen die weg zijn gegaan hebben die keuze vrij bewust genomen. Maar wegjagen, nee, dat was niet zo.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Arja »

-DIA- schreef: 11 apr 2024, 08:41 Of dit het juiste topic is weet ik niet. Maar ik zit wel met een vraag, en niet zomaar een kleine vraag.
Kan iemand begrijpen dat mensen, met namen uit een bepaalde richting, vervreemden van dit forum?
Ik ben benieuwd of er meer zijn die dit ervaren of waarnemen?
Nou @DIA, dat is een belangrijke vraag, ik geef graag en openhartig antwoord terug. Ik ben heel blij ben dat ik als baptist een plekje op dit forum mag hebben, ook al ben ik afgedwaald van wat anderen als waarheid omamen. Ik voel me dankbaar dat ik mag blijven, mits ik niet over de geloofsdoop discussieer. Ik vind het fijn om hier te zijn en dingen te lezen. Het zorgt ervoor dat ik de Bijbel erbij pak en studeer.

Ik begrijp dat het zo kan zijn, dat je door mij van dit forum vervreemd. Dat kan ik me voorstellen. Sorry ervoor maar ik ben toch dankbaar voor mijn plekje en wil graag blijven
Zeeuw
Berichten: 11636
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 11 apr 2024, 21:02
Mannetje schreef: 11 apr 2024, 16:26
-DIA- schreef: 11 apr 2024, 16:17
Mannetje schreef: 11 apr 2024, 15:56
Hierbij voel ik dan ook geen vervreemding.
Hier net zo. Hier zit een kloof, als ik het zo mag noemen. Een kloof die van de ene kant wel gezien en opgemerkt wordt, maar van de andere kant, naar de praktijk uitwijst, niet.
Ik voel bij het geschrevene van Maanenschijn juist geen vervreemding, geen kloof tussen wat ik daar lees en mijn eigen gedachten.
Ik bedoel een vreemdeling die het niet zo met de dingen van de tijd en de wereld kan vinden. Of eigenlijk teveel kleeft aan het stof. Ik geloof dat hier een punt is dat we te veel aan de tijdelijke dingen hangen. Wat ik helemaal met je eens was is met name dit: "Voor mij is vervreemdend: alles wat 'ik ellendig mens' niet belijdt, maar ook alles wat 'niets kam mij scheiden van de liefde van Christus ' verdacht houdt." Altijd vasthouden lukt niet, en telkens weer vallen in dingen die je in feite haat. En dat is een hele strijd. In feite zou je op dit forum wel iedereen willen waarschuwen als je ziet dat ze op een verkeerd spoor zitten. Maar dat gaat hier niet, ook daarom kan ik er me niet thuis voelen.
Ik denk ook niet dat jij op een forum kunt bepalen of iemand op een verkeerd spoor zit. Als je denkt dat dat wel zo is, dan is dat meestal omdat je in een bepaalde, door het leven opgebouwde visie zit, die ook zo zijn beperkingen heeft.
De strijd waarover je het hebt, kun je alleen met Hem voeren. Doe je dat alleen, dan is het vooral eigenzinnigheid, geen Godsgerichtheid.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1793
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

Het forum is ook een mooie training voor onze zelfbeheersingsspier. Dat levert soms ook spierpijn op :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Zeeuw
Berichten: 11636
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: 11 apr 2024, 21:55 Het forum is ook een mooie training voor onze zelfbeheersingsspier. Dat levert soms ook spierpijn op :)
Beetje spierpijn is wel goed voor Araratten :-)
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Arja schreef: 11 apr 2024, 21:17
-DIA- schreef: 11 apr 2024, 08:41 Of dit het juiste topic is weet ik niet. Maar ik zit wel met een vraag, en niet zomaar een kleine vraag.
Kan iemand begrijpen dat mensen, met namen uit een bepaalde richting, vervreemden van dit forum?
Ik ben benieuwd of er meer zijn die dit ervaren of waarnemen?
Nou @DIA, dat is een belangrijke vraag, ik geef graag en openhartig antwoord terug. Ik ben heel blij ben dat ik als baptist een plekje op dit forum mag hebben, ook al ben ik afgedwaald van wat anderen als waarheid omamen. Ik voel me dankbaar dat ik mag blijven, mits ik niet over de geloofsdoop discussieer. Ik vind het fijn om hier te zijn en dingen te lezen. Het zorgt ervoor dat ik de Bijbel erbij pak en studeer.

Ik begrijp dat het zo kan zijn, dat je door mij van dit forum vervreemd. Dat kan ik me voorstellen. Sorry ervoor maar ik ben toch dankbaar voor mijn plekje en wil graag blijven
Nee, al deel ik uw geloofsovertuiging niet, ik heb me nooit gestoten aan een bericht of reactie van u. Het is wel zo dat we de kinderdoop voorstaan, maar anderzijds kan ik er ook geen onoverkomelijk bezwaar tegen hebben. Wel als de kinderdoop hierdoor niet geacht wordt. Maar ik denk ook aan mensen als Spurgeon, Bunyan en meer puriteinen enz. die de volwassendoop wel voorstonden, maar daarmee toch geen voorstander waren van bv. overdopen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door gallio »

-DIA- schreef: 11 apr 2024, 22:16 .... maar daarmee toch geen voorstander waren van bv. overdopen.
Je begrijpt wel dat als iemand die als kind gedoopt is, en zich bij de Baptisten wil aansluiten opnieuw gedoopt zal moeten worden. Dat geldt voor de lichtere Baptisten hier in deze omgeving zowel als voor degenen die bij de Strict Baptists gerekend worden. Je weet allicht ook wel dat JC Philpot na zijn uittreding uit de Anglicaanse kerk opnieuw gedoopt is. Hij was dus echt wel voorstander van het 'overdopen'.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

gallio schreef: 11 apr 2024, 22:37
-DIA- schreef: 11 apr 2024, 22:16 .... maar daarmee toch geen voorstander waren van bv. overdopen.
Je begrijpt wel dat als iemand die als kind gedoopt is, en zich bij de Baptisten wil aansluiten opnieuw gedoopt zal moeten worden. Dat geldt voor de lichtere Baptisten hier in deze omgeving zowel als voor degenen die bij de Strict Baptists gerekend worden. Je weet allicht ook wel dat JC Philpot na zijn uittreding uit de Anglicaanse kerk opnieuw gedoopt is. Hij was dus echt wel voorstander van het 'overdopen'.
Daar kan ik persoonlijk niet in mee. Ondanks dat zijn preken van ds. J.C. Philpot (ze worden bij ons ook in de leesdiensten wel gelezen) zijn zondermeer goed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28749
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Ik ben van een iPad overgestapt naar een Samsung Tablet. Het blijkt dat iAnnotate niet beschikbaar is voor Android. Dat verbaast mij wel. Maar goed. Het lukt me al uren niet om een vergelijkbaar alternatief te vinden, waarin je én via Dropbox bestanden kunt openen en opslaan en waarbij je de mogelijkheid hebt om meerdere pdf-bestanden tegelijk te openen én daarin ook opmerkingen en markeringen aan te brengen.

Dat leek mij een heel eenvoudige functionaliteit, maar ik kan nog geen goed alternatief vinden. Heeft iemand enig idee?
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Piet Puk »

Hoe moet het woord 'oprollen' zien bij een hennepkwekerij? Wat word er opgerold en zo dit niet gebeurd, waar komt dit woord dan vandaan?

Ik zie nu namelijk in gedachten politieagenten 'planten oprollen'
Plaats reactie