Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Tiberius »

claus schreef:En vergeet nooit wat eens een Godgeleerde uit de nadere Reformatie schreef: 'Geen strijd zo fel als een godsdienststrijd en geen oorlog zo verwoed als een godsdienstoorlog!'
Duidelijk een uitspraak van voor de Tweede Wereldoorlog. ;)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door helma »

ejvl schreef:Wat een gedoe om niks zeg, laat het verleden rusten.
Leren van de fouten uit het verleden!!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door refo »

claus schreef:Kortom, de dissertatie van ds. M. Golverdingen zal vanaf 4 maart verkrijgbaar zijn bij Den Hertog en zal lopen als een trein...! Ik vermoed dat er meerdere drukken van zullen uitkomen.

En vergeet nooit wat eens een Godgeleerde uit de nadere Reformatie schreef: 'Geen strijd zo fel als een godsdienststrijd en geen oorlog zo verwoed als een godsdienstoorlog!'
Dat laatste is nog steeds zo.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
claus schreef:Kortom, de dissertatie van ds. M. Golverdingen zal vanaf 4 maart verkrijgbaar zijn bij Den Hertog en zal lopen als een trein...! Ik vermoed dat er meerdere drukken van zullen uitkomen.

En vergeet nooit wat eens een Godgeleerde uit de nadere Reformatie schreef: 'Geen strijd zo fel als een godsdienststrijd en geen oorlog zo verwoed als een godsdienstoorlog!'
Dat laatste is nog steeds zo.
:nonnon
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Er is een verschil tussen erkennen dat er kerkrechtelijke fouten zijn gemaakt en zeggen dat iemand een juiste visie had. Dr. Steenblok had een onrechtzinnige visie op de kern van het Evangelie, het zou raar zijn als de Gereformeerde Gemeenten dat zouden intrekken. Hij is niet eens veroordeeld, alleen is hem het docentschap ontnomen, voor zover ik weet.
Het onderstreepte is jouw mening.
Maar ik kan je verzekeren dat er binnen de GG een grote groep is die daar anders over denkt. Sterker nog: het officiële standpunt is, dat hij "een eenzijdige accent" legde.
Alles wat ik schreef is mijn mening. Of er een grote groep is die daar anders over denkt waag ik zeer te betwijfelen. Wel zijn er een zekere periode enkele predikanten toegelaten die min of meer dezelfde dwaling leren. Maar het is ook maar wat je een grote groep noemt natuurlijk...

Het officiële standpunt is dat sprake was van een eenzijdig accent in het onderwijs, inderdaad. Maar de leer van de kerk is verwoord in de leeruitspraken en in Louter genade, en die geven een heel andere lijn weer dan die van dr. Steenblok.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door refo »

Als ik het goed heb gaat de GG vandaag weer in synode bijeen.
O.a. om het kerkzijn in deze tijd te bespreken.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door freek »

claus schreef:Kortom, de dissertatie van ds. M. Golverdingen zal vanaf 4 maart verkrijgbaar zijn bij Den Hertog en zal lopen als een trein...! Ik vermoed dat er meerdere drukken van zullen uitkomen.

En vergeet nooit wat eens een Godgeleerde uit de nadere Reformatie schreef: 'Geen strijd zo fel als een godsdienststrijd en geen oorlog zo verwoed als een godsdienstoorlog!'
Eerlijk gezegd betwijfel ik of het boek zo populair zal zijn. Uiteindelijk blijft dit vooral interessant voor een smaldeel van historisch geïnteresseerden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Luther »

refo schreef:Als ik het goed heb gaat de GG vandaag weer in synode bijeen.
O.a. om het kerkzijn in deze tijd te bespreken.
Is dat de bespreking van dat zeer goede rapport, over kerk-zijn in deze seculiere wereld?
Lezing van dit rapport zeer aanbevolen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Tiberius schreef:
DDD schreef:Er is een verschil tussen erkennen dat er kerkrechtelijke fouten zijn gemaakt en zeggen dat iemand een juiste visie had. Dr. Steenblok had een onrechtzinnige visie op de kern van het Evangelie, het zou raar zijn als de Gereformeerde Gemeenten dat zouden intrekken. Hij is niet eens veroordeeld, alleen is hem het docentschap ontnomen, voor zover ik weet.
Het onderstreepte is jouw mening.
Maar ik kan je verzekeren dat er binnen de GG een grote groep is die daar anders over denkt. Sterker nog: het officiële standpunt is, dat hij "een eenzijdige accent" legde.
Alles wat ik schreef is mijn mening. Of er een grote groep is die daar anders over denkt waag ik zeer te betwijfelen. Wel zijn er een zekere periode enkele predikanten toegelaten die min of meer dezelfde dwaling leren. Maar het is ook maar wat je een grote groep noemt natuurlijk...

Het officiële standpunt is dat sprake was van een eenzijdig accent in het onderwijs, inderdaad. Maar de leer van de kerk is verwoord in de leeruitspraken en in Louter genade, en die geven een heel andere lijn weer dan die van dr. Steenblok.
Ik ben benieuwd waar je het verschil in ziet. Dr. Steenblok liet de prediking opkomen vanuit de verkiezing. Omdat God een volk verkoren heeft tot de zaligheid laat hij Zijn Woord prediken opdat de uitverkorenen tot de zaligheid zullen komen. Dus de prediking als middel tot toebrenging van de uitverkorenen.

Een mooi citaat hierover:
Op de Generale Synode van 1931 werd gesproken over de noodzakelijkheid om te waken 'tegen de oppervlakkigheid van onze tijd, die het wezen des Verbonds in de vorm doet opgaan.' Onderkende reeds de Generale Synode van 1931 dat gevaar, hoeveel te meer moeten we er nu voor op onze hoede zijn, nu een vloedgolf van 'praktisch remonstrantisme' de kerk van gereformeerd belijden overspoelt. Er wordt geijverd voor 'verbondsmatig' spreken en preken, waarbij veelal eenzijdige nadruk op de eis des geloofs gelegd wordt. De onmacht van de natuurlijke mens om te kunnen geloven wordt in de Heilige Schrift even nadrukkelijk geleerd als de schuld van het ongeloof. Wie echter deze onmacht in prediking en zielszorg verdoezelt, loopt het gevaar over geloof te spreken als een mogelijkheid, die de natuurlijke mens nog gelaten is.
Al wordt nog wel van het geloof als een gave van Gods genade gesproken, in de praktijk valt de nadruk op de 'gelovende mens' en wordt aan de eenzijdigheid van Gods genade geweld gedaan.
Daarom hebben de uitspraken van de Generale Synode van 1931 niets van hun actuele betekenis verloren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door refo »

Luther schreef:
refo schreef:Als ik het goed heb gaat de GG vandaag weer in synode bijeen.
O.a. om het kerkzijn in deze tijd te bespreken.
Is dat de bespreking van dat zeer goede rapport, over kerk-zijn in deze seculiere wereld?
Lezing van dit rapport zeer aanbevolen!
Goed rapport?
Het heeft een erg hoog open-deurgehalte.
Wat een groot probleem is in de GG is het totale gebrek aan een gevoel van urgentie.
Begin 2011 wordt er een commissie ingesteld. Oktober of zo 2013 komt die dan eindelijk met een rapport.
Dan wordt definitieve 'besluitvorming' (waarover eigenlijk?) weer uitegsteld tot januari daarna.

Maar eigenlijk is dat gebrek aan urgentiegevoel wel logisch. Als je denkt vanuit een verkiezingsidee kun je er vanuit gaan dat alles goed komt. Hoe of wat je preekt maakt dan niet eens zoveel uit. Als het maar niet remonstrants is.
In het verslag in de Saambinder stond dat een predikant verzuchtte: schuld is geen schuld meer, ook niet bij de mensen met genade (voor de juiste tekst zie die Saambinder).
Het gekke is: ik las jaren geleden al dat dat het gevolg is of gaat worden van de soort preken binnen de GG (nee, niet Blaauwendraad en verwanten). Schuld is pas schuld als je eraan ontdekt wordt. En als dat dan gebeurt is dat schuldbesef zo weinig concreet dat degene die dat beleeft (bevindt) gewoon door kan gaan met zwartwerken of andersoortige zonden.
Nu zien de predikanten al die gevolgen. Dat is winst.
De richting van de oplossing is nog niet in zicht. Gezien datzelfde verslag van die synodebespreking is men bijzonder tevreden over de eigen preek. Een kerkverband is geen onderneming. Maar enig vergelijk is wel mogelijk. Als het in een onderneming niet naar wens gaat is dat de verantwoordelijkheid van de leiding. In de GG wordt altijd maar naar de leden gewezen. En dan maar weer een scheutje apologetiek hier, beetje meer huisgodsdienst daar. Een brochure zus en een kanselboodschap zo.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Luther »

refo schreef:Goed rapport?
Het heeft een erg hoog open-deurgehalte.
Dat klopt wel, maar tegelijkertijd moet je dan als winst noteren dat men die open deuren inmiddels zelf ook onderschrijft. En dat is nieuw.
refo schreef:Wat een groot probleem is in de GG is het totale gebrek aan een gevoel van urgentie.
Begin 2011 wordt er een commissie ingesteld. Oktober of zo 2013 komt die dan eindelijk met een rapport.
Dan wordt definitieve 'besluitvorming' (waarover eigenlijk?) weer uitgesteld tot januari daarna.
Ook hierin is het maar net waar je de lat legt van de verwachtingen: Het feit dat men überhaupt met dit rapport komt, en het ook gewoon openbaar maakt op internet, geeft aan dat men urgentie ervaart. Een ander gevoel van urgentie dan wij zouden willen, maar desalniettemin. En ook dat is nieuw en dus winst.
Wel ben ik het met je eens dat besluitvorming wat vaag is, want waarover moet je besluiten? De aanzetten tot verandering zijn maar heel minimaal in het rapport, dat is een gemiste kans. Maar gun de GG ook de tijd om deze omslag te maken. Want voor veel predikanten en ambtsdragers stond dit nog vrij ver van hun bed. En dat kan geen enkele ambtsdrager meer volhouden na dit rapport. Dat is ook nieuw en dus winst.
refo schreef:(...)De richting van de oplossing is nog niet in zicht. Gezien datzelfde verslag van die synodebespreking is men bijzonder tevreden over de eigen preek. Een kerkverband is geen onderneming. Maar enig vergelijk is wel mogelijk. Als het in een onderneming niet naar wens gaat is dat de verantwoordelijkheid van de leiding. In de GG wordt altijd maar naar de leden gewezen. En dan maar weer een scheutje apologetiek hier, beetje meer huisgodsdienst daar. Een brochure zus en een kanselboodschap zo.
Zoals gezegd: de oplossingsrichting is mager. En het vreemde is inderdaad dat men vrij mild is over de eigen prediking (volgens het verslag), maar dat is men niet in het rapport zelf. Als men het GS-rapport écht serieus neemt, gaan er hier en daar behoorlijke omzwaaien gemaakt worden in de wijze van prediken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Als ik het goed heb gaat de GG vandaag weer in synode bijeen.
O.a. om het kerkzijn in deze tijd te bespreken.
Is dat de bespreking van dat zeer goede rapport, over kerk-zijn in deze seculiere wereld?
Lezing van dit rapport zeer aanbevolen!
Goed rapport?
Het heeft een erg hoog open-deurgehalte.
Wat een groot probleem is in de GG is het totale gebrek aan een gevoel van urgentie.
Begin 2011 wordt er een commissie ingesteld. Oktober of zo 2013 komt die dan eindelijk met een rapport.
Dan wordt definitieve 'besluitvorming' (waarover eigenlijk?) weer uitegsteld tot januari daarna.

Maar eigenlijk is dat gebrek aan urgentiegevoel wel logisch. Als je denkt vanuit een verkiezingsidee kun je er vanuit gaan dat alles goed komt. Hoe of wat je preekt maakt dan niet eens zoveel uit. Als het maar niet remonstrants is.
In het verslag in de Saambinder stond dat een predikant verzuchtte: schuld is geen schuld meer, ook niet bij de mensen met genade (voor de juiste tekst zie die Saambinder).
Het gekke is: ik las jaren geleden al dat dat het gevolg is of gaat worden van de soort preken binnen de GG (nee, niet Blaauwendraad en verwanten). Schuld is pas schuld als je eraan ontdekt wordt. En als dat dan gebeurt is dat schuldbesef zo weinig concreet dat degene die dat beleeft (bevindt) gewoon door kan gaan met zwartwerken of andersoortige zonden.
Nu zien de predikanten al die gevolgen. Dat is winst.
De richting van de oplossing is nog niet in zicht. Gezien datzelfde verslag van die synodebespreking is men bijzonder tevreden over de eigen preek. Een kerkverband is geen onderneming. Maar enig vergelijk is wel mogelijk. Als het in een onderneming niet naar wens gaat is dat de verantwoordelijkheid van de leiding. In de GG wordt altijd maar naar de leden gewezen. En dan maar weer een scheutje apologetiek hier, beetje meer huisgodsdienst daar. Een brochure zus en een kanselboodschap zo.
Met alle brochures en kanselboodschappen
wordt het ook niets.
De Kerk zal eens kopje onder moeten gaan,
zoals ook de oude christenen als het ware profetisch zagen.
Met alle riemen roeien en geen cm. vooruit komen.
Pas als de kerk eens helemaal uitgewerkt raakt
zou er nog plaats zijn voor een werk Gods. Jona wilde niet ondergaan,
en toch...
toen hij onderging kwam hij op de plek,
hoewel hij daarna weer van de plek raakte.
Toch geloof ik dat het daar ligt waar de kerk en een ieder persoonlijk
in de schuld voor God wordt geplaatst.
Anders roeien we door met alle riemen die we hebben,
maar dat zal uiteindelijk ijdel blijken, naar ik vrees.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Tiberius »

Volgens mij is dat rapport al behandeld op de vorige zittingsdag.
Er staat alleen nog open of en wanneer een boetedag gehouden zal worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Volgens mij is dat rapport al behandeld op de vorige zittingsdag.
Er staat alleen nog open of en wanneer een boetedag gehouden zal worden.
Overigens is die vraag een voorbeeld van hoe het niet zou moeten. (Beetje omgekeerde van wat DIA zei in het topic over de week van het gebed.) In het rapport wordt nood geconstateerd, er worden grote zorgen beschreven, etc. Dan moet het houden van een dienst van boete, gebed en verootmoediging niet landelijk georganiseerd worden, 3 maanden later... Wat dat betreft vond ik de handelwijze van de kerkenraad GG Rotterdam-Zuidwijk de juiste: in de week na de GS was er een dienst van verootmoediging en gebed, geleid door ds. W. Visscher.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Jongere »

Luther schreef:In het rapport wordt nood geconstateerd, er worden grote zorgen beschreven, etc. Dan moet het houden van een dienst van boete, gebed en verootmoediging niet landelijk georganiseerd worden, 3 maanden later... Wat dat betreft vond ik de handelwijze van de kerkenraad GG Rotterdam-Zuidwijk de juiste: in de week na de GS was er een dienst van verootmoediging en gebed, geleid door ds. W. Visscher.
Die dienst stond los van de synodebesprekingen, maar was al ruim daarvoor afgesproken.
Plaats reactie