ds. T. Doevendans

Plaats reactie
sweelinck 25

ds. T. Doevendans

Bericht door sweelinck 25 »

Wie kan er meer vertellen over ds. T. Doevendans?

Ik vond verschillende prekenbundels van hem, en ben toch wel benieuwd wie deze predikant was en waar hij heeft gestaan.
Johann Gottfried Walther

Re: ds. T. Doevendans

Bericht door Johann Gottfried Walther »

sweelinck 25 schreef:Wie kan er meer vertellen over ds. T. Doevendans?

Ik vond verschillende prekenbundels van hem, en ben toch wel benieuwd wie deze predikant was en waar hij heeft gestaan.
Geboren 1869 overleden 1949
Gestaan in:
1895 tot 1898 Hoogmade,
1898 tot 1907 Elburg,
1907-22 Amsterdam
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 12 dec 2013, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

is in elk geval in 1922 uit het ambt ontheven, stond o.a. in Hoogmade, Elburg, Amsterdam
~~Soli Deo Gloria~~
Johann Gottfried Walther

In 1922 onder censuur gezet door een ergerlijke levenswandel, maar kort daarna is er een commissie gekomen om Ds. Doevendans weer toe te laten tot de evangelie bediening.
1 april 1926 wordt de censuur opgeheven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
sweelinck 25

Bedankt voor jullie informatie.

Ik ben nog wel benieuwd hoe het zit met zijn uitgegeven boeken. Waaronder zijn Reispenningen. Ik heb twee prekenbundels, een uit de Twaalfde Serie, de 23e bundel en uit de Veertiende Serie, de 27e bundel.

Zijn er werkelijk zoveel preken van deze predikant uitgegeven?
Johann Gottfried Walther

- Klanken des heiligdoms : woorden van leiding en troost op den weg des levens. (1909-1910) 4 delen.(elk deel 200 bladzijden)
Reispenningen is daar volgens mij onderdeel van.
sweelinck 25

Johann Gottfried Walther schreef:- Klanken des heiligdoms : woorden van leiding en troost op den weg des levens. (1909-1910) 4 delen.(elk deel 200 bladzijden)
Reispenningen is daar volgens mij onderdeel van.
Inderdaad zijn er 4 delen van: Klanken des heiligdoms' uitgegeven. Deze serie met preken ken ik. Daarnaast heb ik ook nog twee boeken met als titel 'Reispenningen'. In deze boeken staan om de beurt een vrije stof en een catechismuspreek.

Is er bekend hoeveel series er zijn, en hoeveel bundels in elke serie zijn verschenen?
Plaats reactie