Is de dominee belangrijk.

Jelle

Is de dominee belangrijk.

Bericht door Jelle »

Naar aanleiding van een andere topic waar de onderstaande opmerking gemaakt werd.

((((((quote: Oorspronkelijk gepost door Andre
quote: Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Hiermee laat Andre een zucht van verlichting, toch?
inderdaad, een zucht van verlichting Niek,
ze hebben hier zoveel verbouwingsplannen in de OGG, dat als de dominé weg zou gaan naar een andere gemeente dat kunnen we die plannen wel opheffen.

Is dat écht de reden waarom je blij bent dat hij blijft?

Raar eigenlijk wel, dat de dominee zoveel invloed heeft op de kerkgang)))))))

Heeft de dominee ook erg veel invloed in de gemeente.
Kort door de bocht gezegt: Ja.
Een goede dominee trekt, is mijn ervaring, meer mensen naar de kerk dan dat we het hebben over minder begaafde dominees.
Dit is zelf te merken aan de opbrengst van de collectes.
Mijn ervaring is als de gemeente een dominee heeft die, zeg maar, erg in eens, men meer voor de kerk over heeft dan wanneerer een dominee aanwezig waar men minder mee opheeft.
Het moet en mag zo niet zijn maar mijn ervaring is wel zo.

Wat is jullie ervaring en mening?
Unionist

Bericht door Unionist »

Dat mensen liever naar de ene ds dan naar de andere gaan luisteren, begrijp ik.

Ik kan me dus voorstellen dat de kerk bij Ds. X. voller zit dan bij Ds. Y. Tenslotte maak ik ook wel eens een uitstapje als ik in de krant zie dan kandidaat A. of professor B. in de stad is.

Maar sluit je je bij een gemeente aan omdat er een bepaalde dominee staat? Dat volg ik niet helemaal. Toen wij in Apeldoorn kwamen wonen stond daar Ds. van der Net. Dat vonden wij heel fijn en we gingen daar met plezier naar de kerk. Maar als hij daar niet gestaan had? Waren we dan in Deventer gaan wonen? Of hervormd gaan kerken bij Ds. A. Visser? Ik kan me dat niet voorstellen.

En als het gaat om kerkbouw, zoals in het oorspronkelijke topic, gaat het uiteindelijk toch over de gemeenteleden, niet om kerktoeristen.

Dus in het geval OGG Urk: waar zouden al die mensen anders heengaan als ds. Klok wegging?
refo

Bericht door refo »

't Wordt altijd gezegd dat als de dominee weggaat de inkomsten achterblijven. Is volgens mij niets van waar.

Bovendien kost een predikant een smak geld tegenwoordig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Andre

Bericht door Andre »

Unionist, ga mij nu niet expres verkeerd begrijpen. De grootste dankbaarheid is uiteraard dat de dominé mijg nblijven om het levende woord te verkondingen,

maar het zal ook absoluut tegen ons getuigen al het niet tot bekering geweest is van ONS!!!
Jelle

Bericht door Jelle »

Toch ken ik helaas wel mensen die voor de dominee naar een bepaalde plaats verhuisden.
En ik heb ook wel meegemaakt dat een dominee wegging en dat mensen een jaar later in een ander kerkverband kerkten vanwege het preeklezen in hun eigen kerk.
Allemaal af te keuren, maar het gebeurd.
In het geval van Urk denk ik dat de dominee toch een heel bindende factor is.

ff tussen door. (mijn schoonmoeder hoopt juist dat hij wat dichter bij Gouderak zou komen zodat ze hem wat meer kon horen.)

Nu weet ik niet hoe het in andere kerken is maar mijn ervaring is wel dat binnen de Herv. kerk er vroeger en nu ook meer geshopt werd en de dominee nogal eens achterna gereden werd.
Een soort van domineestalking.

Ik moet zeggen dat ik ook best mijn voorkeuren heb en ga door de weeks ook nog wel eens bij deze of gene kerkdienst luisteren.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door refo
't Wordt altijd gezegd dat als de dominee weggaat de inkomsten achterblijven. Is volgens mij niets van waar.

Bovendien kost een predikant een smak geld tegenwoordig.
Ik weet niet hoe het bij jullie in de kerk gaat, maar bij ons merken we duidelijk dat er meer gecollecteerd wordt als we een graag geziene dominee hebben of niet.
Ik denk toch dat wanneer een gemeente vacant is en lang vacant is dat dat toch veel vergt van een gemeente. Ik denk in dat opzicht dat een dominee toch een heel bindende factor kan zijn.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Gelukkig zijn onze gemeenteleden erg trouw aan de eigen plaatselijke gemeente. We hebben een dominee die niet veel mensen uit andere plaatsen trekt, maar dat hoeft ook niet van mij. Zulke dominee's hebben we ook wel gehad dat er elke zondag mensen uit andere plaatsen speciaal voor de dominee kwamen.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ds. Gerritsen nam het beroep naar Stavenisse aan omdat hij deze woorden kreeg:

Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen;
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nu weet ik niet hoe het in andere kerken is maar mijn ervaring is wel dat binnen de Herv. kerk er vroeger en nu ook meer geshopt werd en de dominee nogal eens achterna gereden werd.

Ik moet zeggen dat ik ook best mijn voorkeuren heb en ga door de weeks ook nog wel eens bij deze of gene kerkdienst luisteren.
Logisch toch? De ene dominee is de andere niet. En het is wel heel slaafs en naïef om te zeggen: een dominee is een dominee, dus is het altijd goed wat hij zegt.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen

Logisch toch? De ene dominee is de andere niet. En het is wel heel slaafs en naïef om te zeggen: een dominee is een dominee, dus is het altijd goed wat hij zegt.
Nee afgewezen niet logisch... voor gemeentevorming kun je geen shoppers gebruiken... doordeweeks ligt dat overigens wel anders naar mijn mening
refo

Bericht door refo »

In de GerGem zijn alle dominees hetzelfde. Er zijn geen liggingsverschillen ofzo.
Of een gemeente vacant is of niet maakt ook weinig uit. Wat betreft de financiën dem.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Refo, ik weet dat je dit niet serieus meent. Dus laat ik het even zo.

Elmousse, wou jij beweren dat je in de PKN alle predikanten kunt beluisteren?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Daar openbaart zich het kerkverschil tussen Elmousse en Afgewezen.

Zelf plaats ik Elmousse in de GGiN. Dit kerkverband, ook de OGG / GG, kennen een curatorium. Alle predikanten zijn onderzocht op 'roeping' en 'bekering' en dus goed. Hij kan dus niet begrijpen dat men zondags een predikant overslaat.

Afgewezen, binnen de PKN. Daar zal het zeker gebeuren dat er met moeite naar kerk wordt gegaan. Toch denk ik dat als de keuze voor de PKN is gemaakt, dat we moeten proberen om de kerk te reformeren. Dat lukt niet door afwezig te zijn bij een predikant, of door een evangelisatie op te richten.

Moeilijk hé, die kerkvisie.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Och, eigenlijk heb ik niet zo'n uitgesproken kerkvisie. Als hier in Gouda een OGG was, zou ik misschien daar lid worden.:) De GG in Gouda vind ik niet zo geweldig.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Refo, ik weet dat je dit niet serieus meent. Dus laat ik het even zo.

Elmousse, wou jij beweren dat je in de PKN alle predikanten kunt beluisteren?
Nee, dat wil ik niet beweren... wel wil ik beweren dat de PKN een valse kerk is en als zodanig in het geheel niet gekerkt mag/kan/behoord te worden...
Plaats reactie