Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Henk J »

Maanenschijn schreef: 12 feb 2024, 16:54 Volgens mij zit de organist keurig in de maat, maar gaan de zangers een tel te laat zingen. Als ik de metronoom er naast leg zit het tempo op M=37. Tussen de regels zit twee tellen. Ik denk, niks mis mee. Maar naar aard van de gewoonte zetten de mannen een tel te laat in.

Aanvulling:

In onze gemeente is een organist die echt te snel is, bijna een tel te vroeg, maar waar de gemeente dan vrijwel keurig in de zelfde maat blijft, er is ook een organist die ruim de tijd neemt tussen de regels en waar gemeente en organist ook vrijwel gelijk de regel beginnen. Als de gemeente maar in de maat kan blijven ;)
Mijn opmerking dat hij helemaal geen rust geeft moet ik terugnemen want dat doet die wel maar niets teveel. Sowieso zit de zang continue wat achter het orgel aan, viel me die avond ook al wel op maar het was niet heel storend of slepend.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door ZWP »

Maanenschijn schreef: 12 feb 2024, 16:54 Klopt, er wordt helemaal geen rust gegeven. Gewoon meetellen, vaak pakt de gemeente anderhalf tot twee tellen rust en door. Zo moeilijk is het allemaal niet. Dus ik vrees onkunde.
Voor de organisten:
Hoe hoort het eigenlijk, qua tellen rust tussen twee regels? Staat dat in de muziek beschreven? De ene keer staat er zo'n liggend streepje, en de andere keer niet: is dat een aanwijzing voor het aantal tellen rust?

Er zijn ook psalmen waar je (als het ware) doorzingt tussen twee regels. Daar staat dan geen rust aangegeven?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Hendrikus »

Bourdon16 schreef: 12 feb 2024, 16:45
Henk J schreef: 12 feb 2024, 15:11 Nu het hier toch zoveel over mannenzang gaat, een opname van Psalm 25:2, 4 en 6 uit de Noorderkerk te Rijssen: https://www.youtube.com/watch?v=LLylKGI60kk
Heel mooi! Zit er zoveel akoestiek in die kerk of is er wat toegevoegd? Het lijkt wel een kathedraal.
Mijn opa zei altijd: de wereld wil bedrogen zijn.
Hier is een blik kunstmatige nagalm opengetrokken.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Hendrikus »

ZWP schreef: 13 feb 2024, 08:38
Maanenschijn schreef: 12 feb 2024, 16:54 Klopt, er wordt helemaal geen rust gegeven. Gewoon meetellen, vaak pakt de gemeente anderhalf tot twee tellen rust en door. Zo moeilijk is het allemaal niet. Dus ik vrees onkunde.
Voor de organisten:
Hoe hoort het eigenlijk, qua tellen rust tussen twee regels? Staat dat in de muziek beschreven? De ene keer staat er zo'n liggend streepje, en de andere keer niet: is dat een aanwijzing voor het aantal tellen rust?

Er zijn ook psalmen waar je (als het ware) doorzingt tussen twee regels. Daar staat dan geen rust aangegeven?

Afbeelding
Inderdaad: het liggende streepje betekent 2 tellen rust; de rust van 1 tel is een ingewikkeld kriebeltje dat enigszins op een 3 lijkt.
En staat er géén rust, dan hoor je ook geen rust te maken.
Maar dat alles geldt wanneer je de psalmen zingt zoals ze bedoeld zijn, ritmisch dus. Zing je niet-ritmisch, dan gelden er andere "regels" en worden ook rusten ingelast waar ze niet staan.
Psalm 47 bijvoorbeeld, bestaat eigenlijk uit 6 lange regels, zie boven. Maar in de niet-ritmische praktijk last men overal halverwege de regel nog een rust in, zodat het 12 korte regels worden. Maar ja, in een langzaam tempo duurt een korte regel nog steeds lang.
De komma's (en het kruis) in bovenstaand voorbeeld zijn toevoegingen van een uitgever, die staan er in de officiële notatie niet.
Antwoord op je vraag is dus: ja, in de muziek staat aangegeven waar je rust moet maken en hoe lang die rust moet duren. Maar daar houdt men zich niet aan in kerken waar niet-ritmisch wordt gezongen.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Maanenschijn »

ZWP schreef:
Maanenschijn schreef: 12 feb 2024, 16:54 Klopt, er wordt helemaal geen rust gegeven. Gewoon meetellen, vaak pakt de gemeente anderhalf tot twee tellen rust en door. Zo moeilijk is het allemaal niet. Dus ik vrees onkunde.
Voor de organisten:
Hoe hoort het eigenlijk, qua tellen rust tussen twee regels? Staat dat in de muziek beschreven? De ene keer staat er zo'n liggend streepje, en de andere keer niet: is dat een aanwijzing voor het aantal tellen rust?

Er zijn ook psalmen waar je (als het ware) doorzingt tussen twee regels. Daar staat dan geen rust aangegeven?
Ik denk dat er beetje verkeerd is geciteerd ;) .

Hendrikus heeft het al aan gegeven, maar bij niet-ritmisch is wel een maat. Tussen de regels door kun je, mits een beetje fatsoenlijk tempo zingt, op één tel adem halen en weer inzetten. Maar dat staat zo zelden of niet genoteerd in begeleidingsbundels, volgens mij.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Bourdon16 »

Op vriendelijk verzoek bezig om het lied Uw genade is mij genoeg in te studeren.

Zie, hoe Jezus daar loopt in Jeuzalem.

Even goed kijken hoe het loopt qua ritme en coupletten/refrein. Maar ik heb nog even.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef: 12 feb 2024, 17:41
Bourdon16 schreef: 12 feb 2024, 16:45
Henk J schreef: 12 feb 2024, 15:11 Nu het hier toch zoveel over mannenzang gaat, een opname van Psalm 25:2, 4 en 6 uit de Noorderkerk te Rijssen: https://www.youtube.com/watch?v=LLylKGI60kk
Heel mooi! Zit er zoveel akoestiek in die kerk of is er wat toegevoegd? Het lijkt wel een kathedraal.
Hier is wel wat toegevoegd maar het is wel een prettige kerk om in te zingen.
Wat is hier bijgevoegd?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Henk J »

-DIA- schreef: 13 feb 2024, 13:53 Wat is hier bijgevoegd?
Er is wat galm aan de opname toegevoegd, de Noorderkerk heeft namelijk zo ongeveer niets aan nagalm, helemaal niet als die vol met mannen zit. Als je goed luistert, eventueel met koptelefoon, hoor je ook wel dat de nagalm net wat meer ingeblikt klinkt.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef: 13 feb 2024, 13:57
-DIA- schreef: 13 feb 2024, 13:53 Wat is hier bijgevoegd?
Er is wat galm aan de opname toegevoegd, de Noorderkerk heeft namelijk zo ongeveer niets aan nagalm, helemaal niet als die vol met mannen zit. Als je goed luistert, eventueel met koptelefoon, hoor je ook wel dat de nagalm net wat meer ingeblikt klinkt.
Toch hoor ik wel de bekende sound die we elke week horen met uitzondering van de bovenstem.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Bourdon16 »

-DIA- schreef: 13 feb 2024, 13:59
Henk J schreef: 13 feb 2024, 13:57
-DIA- schreef: 13 feb 2024, 13:53 Wat is hier bijgevoegd?
Er is wat galm aan de opname toegevoegd, de Noorderkerk heeft namelijk zo ongeveer niets aan nagalm, helemaal niet als die vol met mannen zit. Als je goed luistert, eventueel met koptelefoon, hoor je ook wel dat de nagalm net wat meer ingeblikt klinkt.
Toch hoor ik wel de bekende sound die we elke week horen met uitzondering van de bovenstem.
Misschien voegen ze het elke zondag toe voor de kerkradio luisteraars:).
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door -DIA- »

Bourdon16 schreef: 13 feb 2024, 14:08
-DIA- schreef: 13 feb 2024, 13:59
Henk J schreef: 13 feb 2024, 13:57
-DIA- schreef: 13 feb 2024, 13:53 Wat is hier bijgevoegd?
Er is wat galm aan de opname toegevoegd, de Noorderkerk heeft namelijk zo ongeveer niets aan nagalm, helemaal niet als die vol met mannen zit. Als je goed luistert, eventueel met koptelefoon, hoor je ook wel dat de nagalm net wat meer ingeblikt klinkt.
Toch hoor ik wel de bekende sound die we elke week horen met uitzondering van de bovenstem.
Misschien voegen ze het elke zondag toe voor de kerkradio luisteraars:).
Dat geloof ik toch niet :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Henk J »

-DIA- schreef: 13 feb 2024, 13:59 Toch hoor ik wel de bekende sound die we elke week horen met uitzondering van de bovenstem.
Moet je even het slotakkoord goed terugluisteren, dan valt het het meeste op dat er wat nagalm is toegevoegd.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef: 13 feb 2024, 14:17
-DIA- schreef: 13 feb 2024, 13:59 Toch hoor ik wel de bekende sound die we elke week horen met uitzondering van de bovenstem.
Moet je even het slotakkoord goed terugluisteren, dan valt het het meeste op dat er wat nagalm is toegevoegd.
Ja, als je er op let inderdaad.
Ik zag net dat er ook een mooi overzicht van alle Rijssense kerken online staat. Het zijn dronebeelden met op de achtergrond orgelmuziek.
https://www.youtube.com/watch?v=F3NsB2wzEcA&t=338s

PS De video staat wellicht niet aan het begin, want hier begint ie namelijk bij de zuiderkerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Marck »

-DIA- schreef: 13 feb 2024, 15:48
Henk J schreef: 13 feb 2024, 14:17
-DIA- schreef: 13 feb 2024, 13:59 Toch hoor ik wel de bekende sound die we elke week horen met uitzondering van de bovenstem.
Moet je even het slotakkoord goed terugluisteren, dan valt het het meeste op dat er wat nagalm is toegevoegd.
Ja, als je er op let inderdaad.
Ik zag net dat er ook een mooi overzicht van alle Rijssense kerken online staat. Het zijn dronebeelden met op de achtergrond orgelmuziek.
https://www.youtube.com/watch?v=F3NsB2wzEcA&t=338s

PS De video staat wellicht niet aan het begin, want hier begint ie namelijk bij de zuiderkerk.
Moet niet gekker worden :)
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Konijntje »

Herman schreef: 08 nov 2023, 09:14 Dat de muziek van André Nieuwkoop natuurlijk ook helemaal niet goed in elkaar zit. Ik vind het (zelfs) onacceptabele herrie.
Zo zo, onacceptabel nog wel? Wat een onzin. Het is mijn smaak niet, maar als mensen dat mooi vinden, prima toch? Niet iedereen hoeft Bach of Messiaen mooi te vinden.

Ik bezoek wel eens middagdiensten in de zomer in de Laurenskerk van Rotterdam. Ik zit dan ook wel eens met gekromde tenen te luisteren naar wat Hayo Boerema of Geerten Liefting produceren. Alsof er een stel honden en katten in "de rode reus" verborgen zitten. Maar om dat dan onacceptabel te noemen, nou nee, verschil van smaak.
Plaats reactie