Social media fear

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Social media fear

Bericht door Dodo »

ejvl schreef:En een watermerk is ook zo te verwijderen met wat photoshop skills.
Maar dát kan fb niet doen met jouw/mijn foto's. Daar hebben ze geen rechten voor, voor zover ik weet. Ze mogen de foto's gebruiken maar niet bewerken.
Bovendien is dat veel meer moeite, ik vraag me af of ze dat er voor over hebben (niet bij mijn huistuinenkeukenkiekjes)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Social media fear

Bericht door ejvl »

Dodo schreef:
ejvl schreef:En een watermerk is ook zo te verwijderen met wat photoshop skills.
Maar dát kan fb niet doen met jouw/mijn foto's. Daar hebben ze geen rechten voor, voor zover ik weet. Ze mogen de foto's gebruiken maar niet bewerken.
Bovendien is dat veel meer moeite, ik vraag me af of ze dat er voor over hebben (niet bij mijn huistuinenkeukenkiekjes)
Dat klopt, ik doelde op het voorbeeld van Mara dat een foto van een familielid overal kan opduiken, of trouwfoto's bijvoorbeeld.
Een watermerk is dan zeker niet veilig als iemand die foto wil hebben.

Neem bijvoorbeeld de schoolfoto's van kinderen waar een fors watermerk op zit (de preview), ik heb eens getest of dat er makkelijk af te halen is, na ruim een uur photoshoppen is dat voor 99% dezelfde foto dan als je deze zou bestellen. Uiteraard is dat diefstal en daarom ook nooit gebruiken, maar het geeft wel aan hoe makkelijk het is voor een amateur om te photoshoppen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Social media fear

Bericht door Mara »

Het bleek maar weer eens dat mensen de kleine lettertjes niet lezen en ook vaak niet bereid zijn om pagina's lang te doorworstelen wat nu precies de voorwaarden en regels zijn.
FB mag dus zomaar een app verwijderen, die ontwikkeld was, omdat de nieuwe voorwaarden op 30 januari ingaan. Wat zijn die nieuwe voorwaarden precies? Wat verandert er allemaal?
De makers kregen niet eens bericht, terwijl ze toestemming hadden gekregen (volgens de Volkskrant) voor de aanbieding hiervan.
Het lijkt er op of de eigenaren van FB kunnen doen en laten, zonder dat daar juridische consequenties aan verbonden worden.

Hoe zit het eigenlijk als je je foto ongevraagd op FB tegenkomt?
Stel je zit op een bankje in het park, je kiept achterover omdat je dacht dat er een rugleuning was en iemand maakt daar een geinige foto van, en plaatst deze in zijn tijdlijn. Een bekende van jou komt die foto tegen, herkent jou, wat moet je dan doen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Social media fear

Bericht door ejvl »

Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Social media fear

Bericht door Luther »

Echt, er is maar 1 antwoord: heel Facebook de deur uit kieperen.

Gaat overigens toch wel gebeuren: ik zie het aantal FB-profielen onder mijn leerlingen met de maand afnemen. Instagram, Pinterest is meer in trek.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Social media fear

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Echt, er is maar 1 antwoord: heel Facebook de deur uit kieperen.
Dat is sowieso verstandig: alles in de cloud.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Social media fear

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Echt, er is maar 1 antwoord: heel Facebook de deur uit kieperen.
Dat is sowieso verstandig: alles in de cloud.
Facebook in de cloud? Die had ik niet zien aankomen...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Social media fear

Bericht door Pimpelmees »

Luther schreef:Echt, er is maar 1 antwoord: heel Facebook de deur uit kieperen.

Gaat overigens toch wel gebeuren: ik zie het aantal FB-profielen onder mijn leerlingen met de maand afnemen. Instagram, Pinterest is meer in trek.
Jouw observatie wordt bevestigd door onderzoeken. Facebook wordt door de jeugd steeds minder gebruikt. Facebook heeft nog altijd een groot aantal accounts maar aan de tijd die jeugd er aan besteed zie je dat het aan het afnemen is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Social media fear

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef:
Luther schreef:Echt, er is maar 1 antwoord: heel Facebook de deur uit kieperen.

Gaat overigens toch wel gebeuren: ik zie het aantal FB-profielen onder mijn leerlingen met de maand afnemen. Instagram, Pinterest is meer in trek.
Jouw observatie wordt bevestigd door onderzoeken. Facebook wordt door de jeugd steeds minder gebruikt. Facebook heeft nog altijd een groot aantal accounts maar aan de tijd die jeugd er aan besteed zie je dat het aan het afnemen is.
Klopt! Dat geldt overigens in nog grotere mate voor Twitter.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Social media fear

Bericht door Luther »

Kijk even de eerste 8 minuten van Radar: http://www.npo.nl/radar/26-01-2015/AT_2025808
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Social media fear

Bericht door Jongere »

Luther schreef:
Pimpelmees schreef:
Luther schreef:Echt, er is maar 1 antwoord: heel Facebook de deur uit kieperen.

Gaat overigens toch wel gebeuren: ik zie het aantal FB-profielen onder mijn leerlingen met de maand afnemen. Instagram, Pinterest is meer in trek.
Jouw observatie wordt bevestigd door onderzoeken. Facebook wordt door de jeugd steeds minder gebruikt. Facebook heeft nog altijd een groot aantal accounts maar aan de tijd die jeugd er aan besteed zie je dat het aan het afnemen is.
Klopt! Dat geldt overigens in nog grotere mate voor Twitter.
Mooi zo, dat betekent tenminste dat als ik daaraan blijf deelnemen, ik niet meer het verwijt kan krijgen aan een hype mee te doen.

Ik begrijp nooit zo waarom we die statistieken over terugname in gebruik zo serieus nemen. Alsof we zelf ook alleen maar aan de dingen meedoen die op dit moment het meest populair zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Social media fear

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
Luther schreef:
Pimpelmees schreef:
Luther schreef:Echt, er is maar 1 antwoord: heel Facebook de deur uit kieperen.

Gaat overigens toch wel gebeuren: ik zie het aantal FB-profielen onder mijn leerlingen met de maand afnemen. Instagram, Pinterest is meer in trek.
Jouw observatie wordt bevestigd door onderzoeken. Facebook wordt door de jeugd steeds minder gebruikt. Facebook heeft nog altijd een groot aantal accounts maar aan de tijd die jeugd er aan besteed zie je dat het aan het afnemen is.
Klopt! Dat geldt overigens in nog grotere mate voor Twitter.
Mooi zo, dat betekent tenminste dat als ik daaraan blijf deelnemen, ik niet meer het verwijt kan krijgen aan een hype mee te doen.

Ik begrijp nooit zo waarom we die statistieken over terugname in gebruik zo serieus nemen. Alsof we zelf ook alleen maar aan de dingen meedoen die op dit moment het meest populair zijn.
Het zijn social (!) media; die hebben de neiging op een gegeven moment helemaal te verdwijnen. Het is ook niet zo leuk in eentje...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Social media fear

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Het zijn social (!) media; die hebben de neiging op een gegeven moment helemaal te verdwijnen. Het is ook niet zo leuk in eentje...:)
Mwah, in je eentje.
Facebook heeft alleen in Nederland zo'n 7,9 miljoen actieve gebruikers (sorry, Jongere). Dus zo 'in je eentje' is dat nou ook weer niet.
Hier op RF zijn er in ieder geval een stuk minder actieve gebruikers en volgens mij vind je het hier ook aardig leuk. :)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Social media fear

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Het zijn social (!) media; die hebben de neiging op een gegeven moment helemaal te verdwijnen. Het is ook niet zo leuk in eentje...:)
Mwah, in je eentje.
Facebook heeft alleen in Nederland zo'n 7,9 miljoen actieve gebruikers (sorry, Jongere). Dus zo 'in je eentje' is dat nou ook weer niet.
Hier op RF zijn er in ieder geval een stuk minder actieve gebruikers en volgens mij vind je het hier ook aardig leuk. :)
Man, het is hier zo leuk.... :) (En overzichtelijk)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Social media fear

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:Kijk even de eerste 8 minuten van Radar: http://www.npo.nl/radar/26-01-2015/AT_2025808
Zet mij, en anderen, 's.v.p. niet aan tot het gewennen aan de zondige televisie.

Hoe ben je serieus te nemen in je (extreme) afwijzing van sommige sociale media om vervolgens het medium waar de duivel zijn grootste successen mee haalt te adviseren?
Plaats reactie