Pastoraal werker
Pastoraal werker
Hallo,
Tegenwoordig worden er in de kerken steeds meer pastoraal werkers gevraagd.
Nu kreeg ik de vraag of dat niet een onderdeel van de ambten was. Je ondersteunt dan de predikant. Mag je dan als vrouw ook pastoraal werker zijn? Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Bourdon
Nu kreeg ik de vraag of dat niet een onderdeel van de ambten was. Je ondersteunt dan de predikant. Mag je dan als vrouw ook pastoraal werker zijn? Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Bourdon
- Miscanthus
Hoe zou je het vinden als ik zeg: Paulus zegt dat de vrouwen stil moeten zijn in de gemeenten?Oorspronkelijk gepost door Bourdon
Hallo,
Bourdon
even serieus: Er staan ook voorbeelden in de Bijbel van vrouwelijke profetessen, en die waren vast niet stil.....dus waarom niet?
[Aangepast op 29/6/05 door Miscanthus]
- Miscanthus
- Miscanthus
Hierover hebben jullie vast al eens eerder een meterslang topic gevuld...Oorspronkelijk gepost door MiscanthusWaar staat dat in de bijbel, Jelle?Oorspronkelijk gepost door Jelle
Zoland de vrouw geen ambt uitoefend is er niets aan de hand. Natuurlijk kan ze op vele fronten behulpzaam zijn. Alleen de vervulling van het ambt behoort de man.
Kunnen we niet bij de oorspronkelijke vraag blijven?
Be yourself, there are plenty of others.
- Miscanthus
mij best. Maar toch is het niet off-topic, gezien jouw vraag over een rouwdienst...Oorspronkelijk gepost door MarjanHierover hebben jullie vast al eens eerder een meterslang topic gevuld...Oorspronkelijk gepost door MiscanthusWaar staat dat in de bijbel, Jelle?Oorspronkelijk gepost door Jelle
Zoland de vrouw geen ambt uitoefend is er niets aan de hand. Natuurlijk kan ze op vele fronten behulpzaam zijn. Alleen de vervulling van het ambt behoort de man.
Kunnen we niet bij de oorspronkelijke vraag blijven?
De stam van Levi werd aangewezen als de stam waar de levieten en de priesters vandaan kwamen. De levieten en priesters mochten alleen mannen zijn, zij mochten de eredienst vervullen in de tempel.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusWaar staat dat in de bijbel, Jelle?Oorspronkelijk gepost door Jelle
Debora de richteres. Was ten eerste geen priester ten tweede lezen we in de Bijbel dat zij tot schande van de mannen uitgeroepen werd tot richteres omdat er geen bekamen mannen waren of opstonden.
Daarom ook in de Bijbel deden vrouwen heel veel belangrijk werk alleen het priesterwerk was hen niet toegezegd.
Verder kan ik me heel goed vinden dat vrouwen een heel goed pastoraal gesprek kunnen hebben met vrouwen of mannen en ik ben zeker voorstander dat er op pastoraal gebied ook vrouwen zijn of komen.
Vrouwen kijken tegen heel veel zaken anders aan dan mannen en dat kan vaak ook heel bevrijdend werken.
Daarom vrouwen als pastoraal medewerker geheel eens, vrouwen in het ambt van predikant of ouderling of diaken, nee beslist niet mee eens.
In dat geval zou ik dan voorstellen om in de GG en GGiN een aantal vrouwen op te leiden tot predikant.Debora de richteres. Was ten eerste geen priester ten tweede lezen we in de Bijbel dat zij tot schande van de mannen uitgeroepen werd tot richteres omdat er geen bekamen mannen waren of opstonden.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ik ben VOOR pastorale werkers. Alhoewel, dat hangt er vanaf wat je er onder verstaat. Ik versta er onder: 'iedereen die op wat voor wijze dan ook, pastoraal actief is binnen een kerkelijke gemeente'.
1. Ik pleit voor vrouwen in die functie. In sommige kerken kent men dat begrip al, als ik het goed begrepen heb, in de vorm van klaagvrouwen. Het lijkt me goed om 'moeders in Israel' te hebben, waar vrouwen met sommige specifieke vragen naartoe kunnen.
2. Ik pleit voor mensen met ervaring in maatschappelijk werk, of psychologen, oid, in de functie van maatschappelijk werker. In deze tijd zijn er veel psychische problemen. Een predikant zal veel tegen zulke problemen aanlopen, zonder dat hij de specifieke vakkennis heeft om deze mensen te helpen. Ook omdat hun vragen op geestelijk gebied beinvloed kunnen worden door hun psychische toestand.
3. Ik pleit voor pastorale werkers die ervaring hebben met relatie-therapie oid. In deze tijd zien we dat steeds meer huwelijken stuklopen. Het zou goed zijn als er in de gemeente mensen zijn die de predikant op dit gebied bij kunnen staan.
1. Ik pleit voor vrouwen in die functie. In sommige kerken kent men dat begrip al, als ik het goed begrepen heb, in de vorm van klaagvrouwen. Het lijkt me goed om 'moeders in Israel' te hebben, waar vrouwen met sommige specifieke vragen naartoe kunnen.
2. Ik pleit voor mensen met ervaring in maatschappelijk werk, of psychologen, oid, in de functie van maatschappelijk werker. In deze tijd zijn er veel psychische problemen. Een predikant zal veel tegen zulke problemen aanlopen, zonder dat hij de specifieke vakkennis heeft om deze mensen te helpen. Ook omdat hun vragen op geestelijk gebied beinvloed kunnen worden door hun psychische toestand.
3. Ik pleit voor pastorale werkers die ervaring hebben met relatie-therapie oid. In deze tijd zien we dat steeds meer huwelijken stuklopen. Het zou goed zijn als er in de gemeente mensen zijn die de predikant op dit gebied bij kunnen staan.
Waar ik ten eerste voor zou willen pleiten, is dat alle kerkenraden verplicht de pastorale cursus van Aad van de Sande gaan volgen. http://www.zielzorg.nl
Ik weet zeker dat er dan minder behoefte zou zijn aan pastoraal werkers.
Inhoud van de cursus:
Les: Onderwerp:
01 God werkt in en door ons. Kennis is noodzakelijk. Grenzen voor zielzorg.
02 Voorwaarden voor zielzorg
03 Gevaren in de zielzorg
04 Iemand tot Jezus leiden
05 De betekenis van geest, ziel en lichaam
06 Liefde is de wezenlijke inhoud
07 Wie is mijn naaste?
08 Discipelschap
09 Een goed gesprek voeren
10 Luisteren
11 Kenmerken van een vleselijk christen
12 Kenmerken van een geestelijk christen
13 De zegen van het lijden
14 Lijden
15 Ziekenbezoek
16 Euthanasie
17 Stervensbegeleiding
18 Opvoeding en pastoraat
19 Cremeren of begraven?
20 Kinderen en problemen: Kinder-/oudermishandeling
21 Tieners in de problemen: Eetstoornissen
22 Omgang met angst
23 Onze houding ten opzichte van ongelovigen
24 Pastoraat aan depressieve mensen
25 Pastoraat aan occult gebondenen
26 Pastoraat aan overspannen mensen
27 Huwelijkspastoraat
28 Echtscheiding
29 Incest
30 Pastoraat aan alleenstaanden
31 Postmodernisme
32 Homofilie
33 Zorg en nazorg
Aanvullende lessen:
01 Een verlies lijden en het verwerken
02 Verborgen verdriet
03 Leven met een handicap
04 Kwetsbaar
05 De zegen van het lijden
06 Hebreën 6
07 Alternatieve geneeswijzen
[Aangepast op 30/6/05 door Unionist]
Ik weet zeker dat er dan minder behoefte zou zijn aan pastoraal werkers.
Inhoud van de cursus:
Les: Onderwerp:
01 God werkt in en door ons. Kennis is noodzakelijk. Grenzen voor zielzorg.
02 Voorwaarden voor zielzorg
03 Gevaren in de zielzorg
04 Iemand tot Jezus leiden
05 De betekenis van geest, ziel en lichaam
06 Liefde is de wezenlijke inhoud
07 Wie is mijn naaste?
08 Discipelschap
09 Een goed gesprek voeren
10 Luisteren
11 Kenmerken van een vleselijk christen
12 Kenmerken van een geestelijk christen
13 De zegen van het lijden
14 Lijden
15 Ziekenbezoek
16 Euthanasie
17 Stervensbegeleiding
18 Opvoeding en pastoraat
19 Cremeren of begraven?
20 Kinderen en problemen: Kinder-/oudermishandeling
21 Tieners in de problemen: Eetstoornissen
22 Omgang met angst
23 Onze houding ten opzichte van ongelovigen
24 Pastoraat aan depressieve mensen
25 Pastoraat aan occult gebondenen
26 Pastoraat aan overspannen mensen
27 Huwelijkspastoraat
28 Echtscheiding
29 Incest
30 Pastoraat aan alleenstaanden
31 Postmodernisme
32 Homofilie
33 Zorg en nazorg
Aanvullende lessen:
01 Een verlies lijden en het verwerken
02 Verborgen verdriet
03 Leven met een handicap
04 Kwetsbaar
05 De zegen van het lijden
06 Hebreën 6
07 Alternatieve geneeswijzen
[Aangepast op 30/6/05 door Unionist]
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
- Miscanthus