Daar zit veel verschil in tussen dominees binnen de GerGem.
Veel dominees kiezen voor een "zakelijker" verklaring en lijken voorzichtiger te zijn met het vergeestelijken van teksten. En ik heb ook het idee dat dit is wat studenten in de GerGem op de theologische school meekrijgen.
Maar vooral bepaalde dominees die vallen onder wat mensen de rechterflank van de GerGem noemen vergeestelijken heel veel.
Het gaat me niet om de dominees dus zal geen namen noemen.
Regelmatig denk ik dan: Hoe kun je nu weten of dat is wat God met deze bedoeld heeft.
Je kunt een willekeurige tekst nemen en het wordt gebruikt als beeld voor (een onderdeel van) de bekeringsweg.
Het gevaar lijkt me dan groot dat je niet de Bijbel aan het verklaren bent maar dat je de Bijbel gebruikt om jou dogma's te verklaren.
Een voorbeeld die ik laatst hoorde was een preek over Handelingen 27:29 (met het risico dat anderen hier deze preek ook gehoord hebben

"En vrezende, dat zij ergens op harde plaatsen vervallen mochten, wierpen zij vier ankers van het achterschip uit, en wensten, dat het dag werd."
Elk stukje van deze test wordt dan dus geestelijk verklaard. Zoals je verwacht de "harde plaatsen", de "vier ankers", "het achterschip", "wensten dat het dag werd"...
Waar ik het meeste over twijfelde was de uitleg over "4 ankers". De dominee zei:
"Waarom staat hier het getal vier? En geen één, twee of drie?"
Wat ik dan denk is: hoogstwaarschijnlijk omdat ze gewoon vier ankers uitwierpen en geen één, twee of drie.
Waarschijnlijk was dat gebruikelijk bij zo'n schip en beschikte het gewoon over 4 ankers.
Maar de verklaring van de dominee:
"Hier staat vier omdat dit het getal van de aarde is. Dit wijst er dus op dat je vertrouwd op alles wat van beneden is en niet op God."
Ik vind dit opzich een mooie gedachte. Maar hoe weet je dat het getal vier hiervoor (symbolisch als het getal voor de aarde) in de Bijbel staat?
Hoe denken jullie hierover?