Ja, en als je er dan bij gaat zeggen dat Hij dat enkel had omdat hij ze later zou zaligen, dan maak je het wonder kapot.Chrisje72 schreef:God had liefde voor ons TOEN wij nog zondaars waren! Daarom heeft Hij zijn Zoon geschonken. Rom 5:8
Dat is nou juist het grootste wonder!
de Liefde van de Heere God voor alle mensen
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
Gods rechtvaardigheid is ook Zijn wezen. Hij is Rechtvaardigheid zelf.jakobmarin schreef:Als je zegt "God is Liefde" betreft dit zijn wezen, Hij ís (de) Liefde (zelf).Bona Fide schreef:Ik ben dan wel benieuwd hoe je bijvoorbeeld deze tekst leest:jakobmarin schreef:Nergens staat in de bijbel "God is Toorn", wel God is Liefde.
Want onze God is een verterend Vuur (Hebr. 12:29).
Als je zegt "God is een verterend vuur", dan is dit een eigenschap of werking van Hem en betreft niet Zijn wezen zelf.
Daar zit een gradueel verschil in.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
Het grootste probleem is niet dat de Liefde van God niet voor alle mensen zou zijn, maar dat de mensen de duisternis liever hadden dan het Licht.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
En zo is het volgens mij ook; als ik me niet vergis heb ik dat eerder in dit topic n.a.v. een post van huisman ook al aangegeven.Bert Mulder schreef:Gods rechtvaardigheid is ook Zijn wezen. Hij is Rechtvaardigheid zelf.jakobmarin schreef:Als je zegt "God is Liefde" betreft dit zijn wezen, Hij ís (de) Liefde (zelf).Bona Fide schreef:Ik ben dan wel benieuwd hoe je bijvoorbeeld deze tekst leest:jakobmarin schreef:Nergens staat in de bijbel "God is Toorn", wel God is Liefde.
Want onze God is een verterend Vuur (Hebr. 12:29).
Als je zegt "God is een verterend vuur", dan is dit een eigenschap of werking van Hem en betreft niet Zijn wezen zelf.
Daar zit een gradueel verschil in.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
En dat is ook waar.JolandaOudshoorn schreef:Het grootste probleem is niet dat de Liefde van God niet voor alle mensen zou zijn, maar dat de mensen de duisternis liever hadden dan het Licht.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
Het is zo simpel
Gods Liefde is geldig voor alle mensen
Alle mensen hebben een vrije wil gekregen
De keuze is aan de mens
Hopelijk wil en kan iedereen het aanbod van Genade en Vergeving ook aannemen, zodat je verder kan in je levenswandel, zoals in volgend lied omschreven....
Ik wandel in het licht met Jezus,
het donk're dal ligt achter mij.
En 'k weet mij in Zijn trouw geborgen,
welk een liefdevolle Vriend is Hij.
Ik wandel in het licht met Jezus,
en 'k luister naar Zijn dierb're stem,
en niets kan m'ooit van Jezus scheiden,
sinds ik wandel in het licht met Hem.
Ik wandel in het licht met Jezus,
mijn ziel is Hem gans toegewijd.
Met Hem verrezen tot nieuw leven,
volg 'k mijn Heiland tot in eeuwigheid.
Ik wandel in het licht met Jezus,
o mocht ik zelf een lichtje zijn,
dat straalt temidden van de wereld,
die gebukt gaat onder zorg en pijn.
Gods Liefde is geldig voor alle mensen
Alle mensen hebben een vrije wil gekregen
De keuze is aan de mens
Hopelijk wil en kan iedereen het aanbod van Genade en Vergeving ook aannemen, zodat je verder kan in je levenswandel, zoals in volgend lied omschreven....
Ik wandel in het licht met Jezus,
het donk're dal ligt achter mij.
En 'k weet mij in Zijn trouw geborgen,
welk een liefdevolle Vriend is Hij.
Ik wandel in het licht met Jezus,
en 'k luister naar Zijn dierb're stem,
en niets kan m'ooit van Jezus scheiden,
sinds ik wandel in het licht met Hem.
Ik wandel in het licht met Jezus,
mijn ziel is Hem gans toegewijd.
Met Hem verrezen tot nieuw leven,
volg 'k mijn Heiland tot in eeuwigheid.
Ik wandel in het licht met Jezus,
o mocht ik zelf een lichtje zijn,
dat straalt temidden van de wereld,
die gebukt gaat onder zorg en pijn.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
vrije wil? En de zondeval dan?
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
de mens kan zelf de keuze maken tot bekering ja of nee, in die zin bedoel ik dat.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
MoesTuin schreef:Het is zo simpel
Gods Liefde is geldig voor alle mensen
Alle mensen hebben een vrije wil gekregen
De keuze is aan de mens
Hopelijk wil en kan iedereen het aanbod van Genade en Vergeving ook aannemen, zodat je verder kan in je levenswandel, zoals in volgend lied omschreven....
Ik wandel in het licht met Jezus,
het donk're dal ligt achter mij.
En 'k weet mij in Zijn trouw geborgen,
welk een liefdevolle Vriend is Hij.
Ik wandel in het licht met Jezus,
en 'k luister naar Zijn dierb're stem,
en niets kan m'ooit van Jezus scheiden,
sinds ik wandel in het licht met Hem.
Ik wandel in het licht met Jezus,
mijn ziel is Hem gans toegewijd.
Met Hem verrezen tot nieuw leven,
volg 'k mijn Heiland tot in eeuwigheid.
Ik wandel in het licht met Jezus,
o mocht ik zelf een lichtje zijn,
dat straalt temidden van de wereld,
die gebukt gaat onder zorg en pijn.
Ik vind het woord simpel veel te simpel voor deze alles bepalende keuze.(maar je bedoelt het vast goed)
Keuze, geloven, aannemen, zonder de Heilige Geest zal het niet gaan.
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
inderdaad, dank voor de aanvulling!
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
Moeten we dit echt dulden op een reformatorisch forum?MoesTuin schreef:de mens kan zelf de keuze maken tot bekering ja of nee, in die zin bedoel ik dat.
Ik bedoel niets ten aanzien van de weledele heer Moestuin,
maar de leer is verre van reformatorisch.
Dat levert alleen maar onnodige verwarring op,
waar de verwarring in eigen kring al zo groot is.
Bovendien zijn een aantal mensen aan het wankelen,
zoals uit de reacties lijkt.
Moeten we dan dezer dwaalleer langer dulden?
Ik dacht dat het duidelijk was,
dat deze leer niet op een reformatorisch forum thuishoort.
Beste heer Moestuin,
Merkt u zelf niet dat u hier niet thuis bent?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
Dat is geen gereformeerde stelling, maar uiterst pelagiaans en arminiaans....MoesTuin schreef:de mens kan zelf de keuze maken tot bekering ja of nee, in die zin bedoel ik dat.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
Bert Mulder schreef:Dat is geen gereformeerde stelling, maar uiterst pelagiaans en arminiaans....MoesTuin schreef:de mens kan zelf de keuze maken tot bekering ja of nee, in die zin bedoel ik dat.
Of remonstrants or whatever...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
De rechtzinnige leer verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen,
3/4-3a. Die leren: Dat in den geestelijken dood de geestelijke gaven niet van des mensen wil zijn gescheiden, nademaal de wil in zichzelven nooit is verdorven geweest, maar alleenlijk door de duisternis des verstands en de ongeregeldheid der geneigdheden verhinderd; en dat, deze verhinderingen weggenomen zijnde, alsdan de wil zijn vrije aangeboren kracht zou in het werk kunnen stellen, dat is: allerlei goed, hetwelk hem voorkomt, uit zichzelven zou kunnen willen en verkiezen, of niet willen en niet verkiezen.
Dit is een nieuwigheid en dwaling, en strekt daartoe dat zij de krachten van den vrijen wil verheft, tegen de uitspraak van den profeet: Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja dodelijk is het (Jer. 17:9); en van den apostel: Onder dewelke (kinderen der ongehoorzaamheid) ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten (Ef. 2:3).
3/4-4a. Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.
Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5); en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage (Gen. 6:5 en 8:21). Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).
3/4-5a. Die leren: Dat de verdorven en natuurlijke mens de gemene genade (waardoor zij verstaan het licht der natuur), of de gaven, hem na den val nog overgelaten, zo wel gebruiken kan, dat hij door dat goed gebruik een meerdere, namelijk de evangelische of zaligmakende genade en de zaligheid zelve allengskens en bij trappen zou kunnen bekomen. En dat in dezer voege God Zich van Zijn zijde betoont gereed te zijn om Christus aan alle mensen te openbaren, naardien Hij de middelen die tot de kennis van Christus, tot het geloof en tot de bekering nodig zijn, genoegzaam en krachtiglijk aan allen toedient.
Want benevens de ervaring van alle tijden betuigt ook de Schrift dat zulks onwaarachtig is: Hij maakt Jakob Zijn woorden bekend, Israël Zijn inzettingen en Zijn rechten. Alzo heeft Hij geen volk gedaan; en Zijn rechten, die kennen zij niet (Ps. 147:19, 20). God heeft in de verleden tijden al de heidenen laten wandelen in hun wegen (Hand. 14:16). En: Zij (te weten Paulus met de zijnen) werden van den Heiligen Geest verhinderd het Woord in Azië te spreken. En aan Mysië gekomen zijnde, poogden zij naar Bithynië te reizen; en de Geest liet het hun niet toe (Hand. 16:6, 7).
3/4-6a. Die leren: Dat in de ware bekering des mensen geen nieuwe hoedanigheden, krachten of gaven in den wil door God kunnen ingestort worden, en dat overzulks het geloof, waardoor wij eerst bekeerd worden, en waarvan wij gelovigen genoemd worden, niet is een hoedanigheid of gave, van God ingestort, maar alleen een daad des mensen, en dat het niet anders kan gezegd worden een gave te zijn, dan ten aanzien van de macht om daartoe te komen.
Want daarmede wederspreken zij de Heilige Schrift, die getuigt dat God nieuwe hoedanigheden des geloofs, der gehoorzaamheid, en van het gevoel Zijner liefde in onze harten uitstort: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven (Jer. 31:33). En: Ik zal water gieten op den dorstige en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten (Jes. 44:3). En: De liefde Gods is in onze harten uitgestort door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven (Rom. 5:5). Zulks strijdt ook tegen het gedurig gebruik der Kerke Gods, dewelke bij den profeet aldus bidt: Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn (Jer. 31:18).
3/4-7a. Die leren: Dat de genade, waardoor wij tot God bekeerd worden, niet anders is dan een zachte aanrading; of (gelijk anderen dit verklaren), dat dit de alleredelste manier van werking is in de bekering des mensen, en die het best overeenkomt met de natuur des mensen, welke door aanrading geschiedt; en dat er niets is, waarom deze aanradende genade alleen niet zou genoegzaam zijn om den natuurlijken mens geestelijk te maken; ja dat God niet anders de toestemming van den wil voortbrengt, dan door deze wijze van aanrading; en dat de kracht der Goddelijke werking, waardoor zij de werking des satans te boven gaat, hierin bestaat, dat God eeuwige, maar de satan tijdelijke goederen belooft.
Want dit is gans Pelagiaans en strijdig tegen de gehele Heilige Schrift; dewelke, behalve deze, nog een andere en veel krachtiger en Goddelijker manier van werking des Heiligen Geestes in de bekering des mensen erkent; gelijk bij Ezechiël: Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven (Ez. 36:26).
3/4-9a. Die leren: Dat de genade en de vrije wil gedeeltelijke oorzaken zijn, die beide te zamen het begin van de bekering werken, en dat de genade in orde van werking niet gaat vóór de werking van den wil; dat is, dat God niet eer den wil des mensen krachtiglijk helpt tot de bekering, dan wanneer de wil des mensen zichzelven beweegt en daartoe bepaalt.
Want de Oude Kerk heeft deze leer al overlang in de Pelagianen veroordeeld, uit de woorden van den apostel: Zo is het dan niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods (Rom. 9:16). Insgelijks: Wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? (1 Kor. 4:7). En: Het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen (Filipp. 2:13).
3/4-3a. Die leren: Dat in den geestelijken dood de geestelijke gaven niet van des mensen wil zijn gescheiden, nademaal de wil in zichzelven nooit is verdorven geweest, maar alleenlijk door de duisternis des verstands en de ongeregeldheid der geneigdheden verhinderd; en dat, deze verhinderingen weggenomen zijnde, alsdan de wil zijn vrije aangeboren kracht zou in het werk kunnen stellen, dat is: allerlei goed, hetwelk hem voorkomt, uit zichzelven zou kunnen willen en verkiezen, of niet willen en niet verkiezen.
Dit is een nieuwigheid en dwaling, en strekt daartoe dat zij de krachten van den vrijen wil verheft, tegen de uitspraak van den profeet: Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja dodelijk is het (Jer. 17:9); en van den apostel: Onder dewelke (kinderen der ongehoorzaamheid) ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten (Ef. 2:3).
3/4-4a. Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.
Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5); en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage (Gen. 6:5 en 8:21). Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).
3/4-5a. Die leren: Dat de verdorven en natuurlijke mens de gemene genade (waardoor zij verstaan het licht der natuur), of de gaven, hem na den val nog overgelaten, zo wel gebruiken kan, dat hij door dat goed gebruik een meerdere, namelijk de evangelische of zaligmakende genade en de zaligheid zelve allengskens en bij trappen zou kunnen bekomen. En dat in dezer voege God Zich van Zijn zijde betoont gereed te zijn om Christus aan alle mensen te openbaren, naardien Hij de middelen die tot de kennis van Christus, tot het geloof en tot de bekering nodig zijn, genoegzaam en krachtiglijk aan allen toedient.
Want benevens de ervaring van alle tijden betuigt ook de Schrift dat zulks onwaarachtig is: Hij maakt Jakob Zijn woorden bekend, Israël Zijn inzettingen en Zijn rechten. Alzo heeft Hij geen volk gedaan; en Zijn rechten, die kennen zij niet (Ps. 147:19, 20). God heeft in de verleden tijden al de heidenen laten wandelen in hun wegen (Hand. 14:16). En: Zij (te weten Paulus met de zijnen) werden van den Heiligen Geest verhinderd het Woord in Azië te spreken. En aan Mysië gekomen zijnde, poogden zij naar Bithynië te reizen; en de Geest liet het hun niet toe (Hand. 16:6, 7).
3/4-6a. Die leren: Dat in de ware bekering des mensen geen nieuwe hoedanigheden, krachten of gaven in den wil door God kunnen ingestort worden, en dat overzulks het geloof, waardoor wij eerst bekeerd worden, en waarvan wij gelovigen genoemd worden, niet is een hoedanigheid of gave, van God ingestort, maar alleen een daad des mensen, en dat het niet anders kan gezegd worden een gave te zijn, dan ten aanzien van de macht om daartoe te komen.
Want daarmede wederspreken zij de Heilige Schrift, die getuigt dat God nieuwe hoedanigheden des geloofs, der gehoorzaamheid, en van het gevoel Zijner liefde in onze harten uitstort: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven (Jer. 31:33). En: Ik zal water gieten op den dorstige en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten (Jes. 44:3). En: De liefde Gods is in onze harten uitgestort door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven (Rom. 5:5). Zulks strijdt ook tegen het gedurig gebruik der Kerke Gods, dewelke bij den profeet aldus bidt: Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn (Jer. 31:18).
3/4-7a. Die leren: Dat de genade, waardoor wij tot God bekeerd worden, niet anders is dan een zachte aanrading; of (gelijk anderen dit verklaren), dat dit de alleredelste manier van werking is in de bekering des mensen, en die het best overeenkomt met de natuur des mensen, welke door aanrading geschiedt; en dat er niets is, waarom deze aanradende genade alleen niet zou genoegzaam zijn om den natuurlijken mens geestelijk te maken; ja dat God niet anders de toestemming van den wil voortbrengt, dan door deze wijze van aanrading; en dat de kracht der Goddelijke werking, waardoor zij de werking des satans te boven gaat, hierin bestaat, dat God eeuwige, maar de satan tijdelijke goederen belooft.
Want dit is gans Pelagiaans en strijdig tegen de gehele Heilige Schrift; dewelke, behalve deze, nog een andere en veel krachtiger en Goddelijker manier van werking des Heiligen Geestes in de bekering des mensen erkent; gelijk bij Ezechiël: Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven (Ez. 36:26).
3/4-9a. Die leren: Dat de genade en de vrije wil gedeeltelijke oorzaken zijn, die beide te zamen het begin van de bekering werken, en dat de genade in orde van werking niet gaat vóór de werking van den wil; dat is, dat God niet eer den wil des mensen krachtiglijk helpt tot de bekering, dan wanneer de wil des mensen zichzelven beweegt en daartoe bepaalt.
Want de Oude Kerk heeft deze leer al overlang in de Pelagianen veroordeeld, uit de woorden van den apostel: Zo is het dan niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods (Rom. 9:16). Insgelijks: Wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? (1 Kor. 4:7). En: Het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen (Filipp. 2:13).
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
Is dit bedoeld om te provoceren ? Dit is zo ver buiten de gereformeerde en Bijbelse leer, zo ver buiten de leer der apostelen, zo ver buiten de leer van Christus dat het mij niet lust hier op in te gaan. Slechts twee punten:MoesTuin schreef:Het is zo simpel
Gods Liefde is geldig voor alle mensen
Alle mensen hebben een vrije wil gekregen
De keuze is aan de mens
1. Adam en Eva hadden een vrije wil die na de zondeval gebonden is om slechts het kwade te doen. En dit geldt voor alle mensen na Adam en Eva.Wij hebben ons geestelijk doodgezondigd en kunnen en willen dus niet voor het goede kiezen.
2. Gode zij dank is de keuze niet aan de mens want dan zou er niemand zalig worden. God verkiest tot zaligheid, de mens kiest tot verderf.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.