Stemmen

Wat zou je nu stemmen?

VVD
0
Geen stemmen
PvdA
2
2%
PVV
6
5%
SP
1
1%
CDA
4
4%
D66
2
2%
CU
17
15%
GL
1
1%
SGP
75
67%
Anders
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 112

alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Stemmen

Bericht door alexv »

Peregrina schreef:[quote="alexv
Christelijke politiek is in Nederland onmogenlijk vanwege de grondwet die in strijd is met Gods Woord. Er kan alleen maar getuigt worden zonder aktief deel te nemen.
Ik kan hier wel iets van begrijpen. Volgens mij is er een spanning tussen het voluit staan voor christelijke beginselen en het meebeslissen over allerlei zaken die meer of minder tegen Gods wet ingaan. Overigens is dit niet alleen in de politiek zo, maar ook op veel plaatsen in het bedrijfsleven.
Maar ik hoop dat de SGP nog lang mee kan doen in Den Haag!

Kun je vertellen wat je dan stemt, als de SGP geen optie is?[/quote]

Het zal je duidelijk zijn dat ik gezien mijn mening niet stem.

En nog niemand heeft mij overtuigt dat de SGP recht staat tegenover haar eigen beginsel om te beginnen. En een huis dat tegen zichzelf verdeeld is... je weet wel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stemmen

Bericht door refo »

alexv schreef:
Peregrina schreef:[quote="alexv
Christelijke politiek is in Nederland onmogenlijk vanwege de grondwet die in strijd is met Gods Woord. Er kan alleen maar getuigt worden zonder aktief deel te nemen.
Ik kan hier wel iets van begrijpen. Volgens mij is er een spanning tussen het voluit staan voor christelijke beginselen en het meebeslissen over allerlei zaken die meer of minder tegen Gods wet ingaan. Overigens is dit niet alleen in de politiek zo, maar ook op veel plaatsen in het bedrijfsleven.
Maar ik hoop dat de SGP nog lang mee kan doen in Den Haag!

Kun je vertellen wat je dan stemt, als de SGP geen optie is?
Het zal je duidelijk zijn dat ik gezien mijn mening niet stem.

En nog niemand heeft mij overtuigt dat de SGP recht staat tegenover haar eigen beginsel om te beginnen. En een huis dat tegen zichzelf verdeeld is... je weet wel.[/quote]

Dan heb je de laatste keer VVD of PvdA gestemd. In Nederland is niet stemmen toch stemmen.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Stemmen

Bericht door alexv »

refo schreef:
alexv schreef:
Peregrina schreef:[quote="alexv
Christelijke politiek is in Nederland onmogenlijk vanwege de grondwet die in strijd is met Gods Woord. Er kan alleen maar getuigt worden zonder aktief deel te nemen.
Ik kan hier wel iets van begrijpen. Volgens mij is er een spanning tussen het voluit staan voor christelijke beginselen en het meebeslissen over allerlei zaken die meer of minder tegen Gods wet ingaan. Overigens is dit niet alleen in de politiek zo, maar ook op veel plaatsen in het bedrijfsleven.
Maar ik hoop dat de SGP nog lang mee kan doen in Den Haag!

Kun je vertellen wat je dan stemt, als de SGP geen optie is?
Het zal je duidelijk zijn dat ik gezien mijn mening niet stem.

En nog niemand heeft mij overtuigt dat de SGP recht staat tegenover haar eigen beginsel om te beginnen. En een huis dat tegen zichzelf verdeeld is... je weet wel.
Dan heb je de laatste keer VVD of PvdA gestemd. In Nederland is niet stemmen toch stemmen.[/quote]

Ik weet niet beter dat niet ingevulde/ingeleverde stembiljetten niet geteld kunnen worden. Daarbij is het ook niet mijn verantwoordelijkheid wat ze met niet stemmers doen.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Stemmen

Bericht door alexv »

alexv schreef:
refo schreef:
alexv schreef:
Peregrina schreef:[quote="alexv
Christelijke politiek is in Nederland onmogenlijk vanwege de grondwet die in strijd is met Gods Woord. Er kan alleen maar getuigt worden zonder aktief deel te nemen.
Ik kan hier wel iets van begrijpen. Volgens mij is er een spanning tussen het voluit staan voor christelijke beginselen en het meebeslissen over allerlei zaken die meer of minder tegen Gods wet ingaan. Overigens is dit niet alleen in de politiek zo, maar ook op veel plaatsen in het bedrijfsleven.
Maar ik hoop dat de SGP nog lang mee kan doen in Den Haag!

Kun je vertellen wat je dan stemt, als de SGP geen optie is?
Het zal je duidelijk zijn dat ik gezien mijn mening niet stem.

En nog niemand heeft mij overtuigt dat de SGP recht staat tegenover haar eigen beginsel om te beginnen. En een huis dat tegen zichzelf verdeeld is... je weet wel.
Dan heb je de laatste keer VVD of PvdA gestemd. In Nederland is niet stemmen toch stemmen.
Ik weet niet beter dat niet ingevulde/ingeleverde stembiljetten niet geteld kunnen worden. Daarbij is het ook niet mijn verantwoordelijkheid wat ze met niet stemmers doen.[/quote]


@ Refo, dit is wat ik nog vond. Is dit onjuist?
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatscha ... stem.47778
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Stemmen

Bericht door Bona Fide »

alexv schreef:
alexv schreef:
refo schreef: Dan heb je de laatste keer VVD of PvdA gestemd. In Nederland is niet stemmen toch stemmen.
Ik weet niet beter dat niet ingevulde/ingeleverde stembiljetten niet geteld kunnen worden. Daarbij is het ook niet mijn verantwoordelijkheid wat ze met niet stemmers doen.

@ Refo, dit is wat ik nog vond. Is dit onjuist?
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatscha ... stem.47778
De stelling op zich lijkt mij ook niet waar.
Wat natuurlijk wel waar is, is dat als velen die denken zoals jij tóch hun stem op de SGP uitgebracht hadden, het aantal VVD/PvdA/etc.-stemmers verhoudingsgewijs kleiner zou zijn geworden. Dat is volgens mij ook wat bedoeld wordt als deze stelling wordt geponeerd. Daarom zou ik je toch op willen roepen de volgende keer SGP te stemmen (als minst slechte keus dan, zeg maar).

Welke staatsinrichtingsvorm sta jij wel voor, alexv? In welke vorm zou de SGP wel kunnen fucntioneren, zonder (met jouw woorden gezegd) te handelen in strijd met hun beginselen?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stemmen

Bericht door refo »

De wijze van verdeling van restzetels is altijd in het voordeel van de grote partijen.
Eerst krijgen alle partijen de 'hele' zetels toebedeeld. Een partij die de kiesdeler 2,85 keer haalt krijgt 2 zetels, een andere partij die 41,01 keer de deler haalt 41.
Aangezien alle partijen op deze manier een rest overhouden kunnen van de 150 zetels op deze manier maar 143 of 144 zetels worden toegekend.
De overige 6 of 7 worden op basis van de 'grootste gemiddelden' toegekend.
Stel dat je 100.000 stemmen nodig hebt voor een zetel.
Bovengenoemde vorbeelden hebben dan 285.000 resp. 4.101.000 stemmen.
De aantallen zetels worden fictief met 1 verhoogd en dan wordt gekeken wat het gemiddelde is per zetel.
285.000/3 = 95.000
4.101.000/42 = 97.642
Ondanks de kleinere rest van 0.01 zetel krijgt de grootste partij de zetel en niet de kleinere die al bijna voor 3 zetels in aanmerking kwam (rest van 0.85 zetel)
Daarna wordt het vergelijk
285.000/3 = 95.000
4.101.000/43 = 95.372
Nog steeds groter.

Het hangt van het aantal restzetels af of de kleinere partij nog inmerking zal komen voor de derde zetel, maar in ieder geval zal de grootste partij er eerst 2 krijgen voor de kleinere überhaupt in aanmerking komt. Terwijl die er meteen toch bijna 3 had.

Als 16.000 thuisgebleven mensen toch nog gestemd hadden op de kleinere partij had die 301.000 stemmen gehad.
Het aantal stemmen was dan geweest: 15.016.000 en de kiesdeler 100.107.
De kleine partij krijgt dan meteen 3 zetels en de grotere geen 41 maar 40.
Bij de restzetelverdeling is de kleine partij dan wel weer kansloos ten opzicht van de grotere, maar dat was al zo.
301.000/4 = 75.250
4.101.000/41 = 100.024
4.101.000/42 = 97.642
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stemmen

Bericht door -DIA- »

Van dit forum kiest:
  • 86 % kiest voor een christelijke partij
    12 % kiest een anti-christelijke partij (daar komt het immers op neer in de praktijk?)
    2 % niet te achterhalen
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Stemmen

Bericht door Desiree »

-DIA- schreef:Van dit forum kiest:
  • 86 % kiest voor een christelijke partij
    12 % kiest een anti-christelijke partij (daar komt het immers op neer in de praktijk?)
    2 % niet te achterhalen
Of heeft nog niet gestemd. :)

Ik kan me enigzins voorstellen dat je christelijk bent en toch groenlinks bijvoorbeeld stemt. Als je veel punten hebt, die corresponderen met Groenlinks, en je ziet het geloof als privé-zaak of je vindt het als christen sociaal om pvda te stemmen, dan kan ik me dat best voorstellen.

Aan de andere kant, die morele kwesties, daar word ik heel verdrietig van. Ik vind abortus niet kunnen, hoe dan ook. Maar ik ben nog nooit verkracht etc. Toch waakt God over zo'n pril leventje wat eventjes wordt doodgespoten, ruggegraat doorgeknipt etc. en naar zijn of haar mening wordt niet gevraagd. God zal er op terugkomen want het was Zijn bescherming van het leven dat Hij gaf. Daarom niet afstappen van die geboden, hoe zwaar en hoe moeilijk ze soms ook zijn.. later, later zie je het mogelijk anders.. Waarom laten de onchristelijke partijen dit los????

Nou ja, en zo kun je verder gaan.

God geeft nog mannen die in ieder geval nog proberen weer te geven/herinneren waarom God iets niet wil. Niet om ons te plagen, maar Hij wil het beste voor ons. Het is zo ongelooflijk dom om daar tegenin te gaan.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stemmen

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:
-DIA- schreef:Van dit forum kiest:
  • 86 % kiest voor een christelijke partij
    12 % kiest een anti-christelijke partij (daar komt het immers op neer in de praktijk?)
    2 % niet te achterhalen
Of heeft nog niet gestemd. :)

Ik kan me enigzins voorstellen dat je christelijk bent en toch groenlinks bijvoorbeeld stemt. Als je veel punten hebt, die corresponderen met Groenlinks, en je ziet het geloof als privé-zaak of je vindt het als christen sociaal om pvda te stemmen, dan kan ik me dat best voorstellen.

Aan de andere kant, die morele kwesties, daar word ik heel verdrietig van. Ik vind abortus niet kunnen, hoe dan ook. Maar ik ben nog nooit verkracht etc. Toch waakt God over zo'n pril leventje wat eventjes wordt doodgespoten, ruggegraat doorgeknipt etc. en naar zijn of haar mening wordt niet gevraagd. God zal er op terugkomen want het was Zijn bescherming van het leven dat Hij gaf. Daarom niet afstappen van die geboden, hoe zwaar en hoe moeilijk ze soms ook zijn.. later, later zie je het mogelijk anders.. Waarom laten de onchristelijke partijen dit los????

Nou ja, en zo kun je verder gaan.

God geeft nog mannen die in ieder geval nog proberen weer te geven/herinneren waarom God iets niet wil. Niet om ons te plagen, maar Hij wil het beste voor ons. Het is zo ongelooflijk dom om daar tegenin te gaan.
Dat kan ik me niet voorsrellen. GL is een van de aanjagers (met D66) om alles wat aan het christendom herinnert uit het openbare leven weg te bannen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Stemmen

Bericht door alexv »

Bona Fide schreef:
alexv schreef:
alexv schreef:
refo schreef: Dan heb je de laatste keer VVD of PvdA gestemd. In Nederland is niet stemmen toch stemmen.
Ik weet niet beter dat niet ingevulde/ingeleverde stembiljetten niet geteld kunnen worden. Daarbij is het ook niet mijn verantwoordelijkheid wat ze met niet stemmers doen.

@ Refo, dit is wat ik nog vond. Is dit onjuist?
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatscha ... stem.47778
De stelling op zich lijkt mij ook niet waar.
Wat natuurlijk wel waar is, is dat als velen die denken zoals jij tóch hun stem op de SGP uitgebracht hadden, het aantal VVD/PvdA/etc.-stemmers verhoudingsgewijs kleiner zou zijn geworden. Dat is volgens mij ook wat bedoeld wordt als deze stelling wordt geponeerd. Daarom zou ik je toch op willen roepen de volgende keer SGP te stemmen (als minst slechte keus dan, zeg maar).

Welke staatsinrichtingsvorm sta jij wel voor, alexv? In welke vorm zou de SGP wel kunnen fucntioneren, zonder (met jouw woorden gezegd) te handelen in strijd met hun beginselen?
Ik heb niet zozeer problemen met de vorm hoewel ik denk dat het beter is dat er gekozen kan worden uit alleen bekwame lieden. Nu kan iedereen mee doen en daardoor krijg je situaties dat volkomen onbekwame personen het voor het zeggen krijgen.

Zolang als de grondwet Liberaal is kun je er geen trouw aan beloven. Daarom kan de SGP alleen maar als getuigenis partij meedoen en niet aktief.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Stemmen

Bericht door Panny »

Wat mij betreft zou de SGP nog wel wat dingen kunnen overnemen van GL en PVDD.
Het behoud van de schepping zou een hoofdthema van een christelijke partij moeten zijn!
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Stemmen

Bericht door Bona Fide »

Panny schreef:Wat mij betreft zou de SGP nog wel wat dingen kunnen overnemen van GL en PVDD.
Het behoud van de schepping zou een hoofdthema van een christelijke partij moeten zijn!
Dat is het ook! Zie hier de Speerpunten (!) van de SGP: http://www.sgp.nl/Standpunten/Standpunten/Speerpunten.
En lees wat er staat bij: Vóór een duurzame leefomgeving.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Stemmen

Bericht door Reiziger »

-DIA- schreef:Van dit forum kiest:
  • 86 % kiest voor een christelijke partij
    12 % kiest een anti-christelijke partij (daar komt het immers op neer in de praktijk?)
    2 % niet te achterhalen
Inmiddels is de verhouding 87 tegen 11
En niet te achterhalen blijft hetzelfde.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Stemmen

Bericht door Reiziger »

Desiree schreef:Die D66 stemmen, is dat voor het onderwijs?
Misschien wel

Daar kan de SGP nog wat van leren
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stemmen

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
Desiree schreef:Die D66 stemmen, is dat voor het onderwijs?
Misschien wel

Daar kan de SGP nog wat van leren

Van een partij die zo anti-christelijk is kan de SGP niets leren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie