Zwaar christendom (uit: preekje voor kinderen)

Mara

Zwaar christendom (uit: preekje voor kinderen)

Bericht door Mara »

En wat is de definitie, volgens jou, van zwaarheid trouwens?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door DDD »

En dan de definitie van zwaarheid. Dat is een moeilijke vraag om zomaar antwoord op te geven.

Het is in mijn optiek ieder geval meer een psychologisch fenomeen dan dat het nu theologische wortels heeft. Ik associeer zwaarheid met een levenshouding die lijdelijk is. Zware/ zwaarmoedige mensen hebben het idee dat alles hen overkomt en hebben niet het idee zelf de regie te hebben over hun leven. Ze voelen zich afhankelijk van God en van andere mensen en vinden zich eigenlijk ook als persoon niet zo van belang. Het leven overkomt hen en ze kunnen daar zowel opstandig als vol overgave mee omgaan danwel afwisselend beide houdingen aannemen. Ze zijn subassertief en hebben niet de neiging hun verantwoordelijkheid voor wat er in relatie met hen en door hun optreden gebeurt te nemen of zien zelfs helemaal geen verband tussen hun handelen en wat hen overkomt. Dat laatste zou trouwens misschien goed kunnen verklaren waarom niet rigide, zwaarmoedige mensen een grotere kloof tussen leer en leven kunnen accepteren.

Zwaarmoedige mensen, zeker als ze ook nog hoog scoren op rigiditeit, hebben een natuurlijke voorliefde voor hypercalvinisme.

Dit is een eerste poging. Het zou een onderwerp op zich zijn om dit goed uit te diepen en ik kan er ook naast zitten. Maar dat leer ik dan vanzelf uit de reacties.

Ik denk dat veel mensen die druk zijn met het wel of niet overnemen van hun bekering ook een dergelijke mentale instelling hebben. Dat is dan ook typisch iets waar in zware kringen veel belang aan gehecht wordt. Of daar ook een logisch verband tussen zit weet ik nog niet, maar dat lijkt me wel.
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

@ DDD: Ik herken me zelf heel erg in je psychologische analyse van 'zwaarheid' maar behoor toch niet tot een heel erg zware kerk. Nu ja, ik kan hem niet optillen maar toch... :bobo

Ik ben echter wel 'zwaarder' dan veel van mijn vrienden en kennissen, dus misschien zit er wel een kern van waarheid in.
DDD

Bericht door DDD »

En ben je ook niet overgegaan van een lichte naar een zwaardere kerk?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

DDD schreef: Zwaarmoedige mensen, zeker als ze ook nog hoog scoren op rigiditeit, hebben een natuurlijke voorliefde voor hypercalvinisme.

.
Dit vind ik een heel interessante stelling. Is dit te onderbouwen?
Ik moet zeggen het heel opmerkelijk te vinden dat het wel klopt met personen die ik in de praktijk ken.
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

DDD schreef:En ben je ook niet overgegaan van een lichte naar een zwaardere kerk?
In zekere zin misschien...
DDD

Bericht door DDD »

@ Wilhelm:
Nou, het is naar mijn idee logisch. En je ziet het op dit forum. Ze voelen zich ook heel snel aangevallen (dat is sowieso een kenmerk van subassertieve en zwaarmoedige mensen). Een aantal predikanten heeft daar ook last van met hun pessimistische blik op de toekomst. Die is mijns inziens meer gebaseerd op het boek Openbaring dan op wat er nu daadwerkelijk op dit moment zich voordoet. Maar ik kan me vergissen, ik ben volgens andere mensen tamelijk optimistisch ingesteld.

Ik gaf een antwoord op een vraag van Mara hoe ik tegen zware christenen aankijk, waarbij ik natuurlijk ook wel begrijp dat voor 90 procent van de Nederlanders ik zelf ook in die categorie val.

Of het uit onderzoeken blijkt weet ik niet. Extreme bevindelijk gereformeerden zijn een moeilijk te onderzoeken doelgroep, in het bijzonder als het gaat om onderzoek naar hun geloofsleven. Ook daarin voelen ze zich al snel niet serieus genomen en om de gekste redenen aangevallen. Zie hierboven. Het is bovendien mijn vakgebied niet.

@Sirdanilot:
Dat is vast een taalspelletje. Je begrijpt best wat ik bedoel met lichter en zwaarder. Je hoeft je echt niet aangevallen te voelen. Ik zie op dit forum dat Mara en DIA mij vaak verkeerd begrijpen en andersom. Dat heeft meer met karakter te maken dan met de vraag of je nu wel of niet een ware gelovige bent.
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt me nu niet bepaald het onderscheidende punt met een bevindelijk-gereformeerde preek, anders.
peterf

Bericht door peterf »

DDD schreef:@ Wilhelm:
Nou, het is naar mijn idee logisch. En je ziet het op dit forum. Ze voelen zich ook heel snel aangevallen (dat is sowieso een kenmerk van subassertieve en zwaarmoedige mensen). Een aantal predikanten heeft daar ook last van met hun pessimistische blik op de toekomst. Die is mijns inziens meer gebaseerd op het boek Openbaring dan op wat er nu daadwerkelijk op dit moment zich voordoet. Maar ik kan me vergissen, ik ben volgens andere mensen tamelijk optimistisch ingesteld.

Ik gaf een antwoord op een vraag van Mara hoe ik tegen zware christenen aankijk, waarbij ik natuurlijk ook wel begrijp dat voor 90 procent van de Nederlanders ik zelf ook in die categorie val.

Of het uit onderzoeken blijkt weet ik niet. Extreme bevindelijk gereformeerden zijn een moeilijk te onderzoeken doelgroep, in het bijzonder als het gaat om onderzoek naar hun geloofsleven. Ook daarin voelen ze zich al snel niet serieus genomen en om de gekste redenen aangevallen. Zie hierboven. Het is bovendien mijn vakgebied niet.

@Sirdanilot:
Dat is vast een taalspelletje. Je begrijpt best wat ik bedoel met lichter en zwaarder. Je hoeft je echt niet aangevallen te voelen. Ik zie op dit forum dat Mara en DIA mij vaak verkeerd begrijpen en andersom. Dat heeft meer met karakter te maken dan met de vraag of je nu wel of niet een ware gelovige bent.
Phoe, wat een verheven conclusie zeg.. Dus alles waar jij het ter rechter zijde niet mee eens bent is per definitie zwaarmoedig en subassertief?
peterf

Bericht door peterf »

DDD schreef:Dat lijkt me nu niet bepaald het onderscheidende punt met een bevindelijk-gereformeerde preek, anders.
Dan heb jij heel andere bevindelijk-gereformeerde preken gehoord dan dat ik heb gehoord..
Volgens mij is juist in de bevindelijk-gereformeerde prediking het evenwicht en het onderscheid tussen geloof en gevoel duidelijk aanwezig. Zie Jonathan Edwards: Religieuze gevoelens. Zie Ds. Heemskerk: Geloof en gevoel.
DDD

Bericht door DDD »

1
Nee. Er spelen meer dingen mee. Bijvoorbeeld de mate waarin mensen trouw zijn. Mensen die trouw zijn veranderen minder snel van kerk, ook als die psychologisch gezien niet zo bij hen past.

Ik vind overigens de term 'verheven conclusie' niet erg aardig. Iemand vraagt mij hoe ik zware mensen definieer en ik probeer daar een eerlijk antwoord op te geven. Het is niet christelijk om vervolgens iemand in de hoek te zetten omdat je de analyse niet deelt. Ik geef hem graag voor een betere, zoals ik gelijk al schreef.

2
Inderdaad. Ik hoor nooit de genoemde preken. Wel die van de breedte van de Gereformeerde Gemeenten. En trouwens ook zo nu en dan HHK-preken, maar die zijn zeker niet per definitie minder klemmend in hun beroep op de luisteraars. Overigens doet iedere goede toespraak een beroep op je emotie, dus dat is geen negatief iets. Maar de preken die ik ken zijn vaak waarschuwend en appelerend, en dat gebeurt via emoties. Hoe moet je anders de kern van het Evangelie communiceren?
ejvl

Re: Zwaar christendom (uit: preekje voor kinderen)

Bericht door ejvl »

Je hebt zwaar en zwaar.
Je hebt mensen die gelijk steigeren, alles wegslaan en veroordelen wat buiten de gebaande paden is, wettisch en hypercalvinist maar waar geen liefde uitstraald. In bevindelijke termen wordt dit de stoel van Mozes genoemd.

Je hebt ook mensen die zwaar lijken maar waar de liefde vanaf straalt, die zo liefdevol over Gods werken kunnen vertellen, waar voor zichzelf weinig mee doorkan maar alles liefdevol en gunnend benaderen.

Zowel in de ultra orthodoxe hoek als de vrijzinnigen light heb je kaf en koren.
Het gaat om de vrucht...
DDD

Bericht door DDD »

Eens. Maar ze kunnen beiden zwaar zijn.
Mara

Bericht door Mara »

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat we een dergelijke topictitel hier hebben. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Ik mis een "preekje" die ik via een you tube link plaatste maar weg is, uit andere topic, maar hier ook.

Mag dit niet geplaats worden?

De preek ging over een ongelovige vrouw aan wie werd voorgelegd of ze de keuze voor de Heer wilde maken en een nieuw hart zou willen.

Dat is toch niet verkeerd?

Aan een ongelovige die de kennis van de boodschap van de bijbel nog niet hééft, kan je toch niet een preek laten horen gelijk, in de trant van wat in deze topic zwaar word genoemt?

Jammer dat berichten gewist worden. Ik ben hier serieus mee bezig en respectvol.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie