Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Dodo »

refo schreef:bijzonder goed. beter redacteur en t was nog beter
Uit mijn herinnering: het was te lang uitgesponnen, had wel wat compacter gekund. Maar interessant boek, ik heb het met plezier gelezen.
Zucht
Berichten: 130
Lid geworden op: 13 jul 2012, 22:52

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Zucht »

SecorDabar schreef:Ik ga, en kan de prekenboeken van Ds. mouw, en Ds. van Boven niet beoordelen, omdat ik ze zelf niet gelezen heb. Maar een goed prekenboek is wel, dat er geen bepaald systeem wordt neergezet, maar dat Schrift met Schrift wordt vergeleken. Lees maar eens de brieven van de apostelen, en dan ziet u, dat er telkens gewezen wordt, ook wat de geestelijke zaken betreft naar de teksten uit het Oude Testament. Er zijn ook preken, waar telkens over een andere tekst gepreekt wordt, maar waar eigen inhoudelijk steeds hetzelfde "verhaal" wordt voorgehouden. De gekozen tekst voor de preek is dan wel steeds anders, maar de inhoud is steeds hetzelfde. In zulke preken komt de tekstkeuze van de preek dan ook niet goed verklaard. Overigens wil ik niet zeggen dat er geen onderwijs zou liggen in het "verhaal" :) Beter is het om met stichting en opmerking te luisteren naar "het verhaal", dan om een louter voorwerpelijke preek te beluisteren met veel aangehaalde bijbelteksten, waar de ziel onder moet verhongeren.


SecorDabar, ik kan je gerust stellen. De preken van genoemde predikanten zijn geen verhaaltjes. Iedere preek is anders, echt. Ga ze maar eens beluisteren door de weeks. Wel is het zo dat hele wezenlijke zaken in iedere preek terugkomen. Stel dat Christus gemist zou worden??? Dat zou niet meer zijn dan een vroom praatje. Zo zou er meer te noemen zijn, denk aan de doodstaat van de mens of zoals Dia zei 'de algehele verdorvenheid des mensen'. Wat dan wel en niet wezenlijk is, is een andere discussie.
Voedsel is daar echt te krijgen. Dat blijkt ook wel uit de opkomst bij deze leraars. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat als er geen grote opkomst is er geen zuivere prediking is. Verre van dat.
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Wilhelm »

We hebben tegenwoordig geen prekenboeken van hedendaagse predikers meer nodig met zoveel leespreken op internet: http://prekenweb.nl/nl/Zoeken?LeesPreke ... eken=False ;)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:
Dodo schreef:Kent iemand het boek 'Wij dansen niet' van Ellen Heijmerikx?
Inmiddels, deels.
Ik had het meegenomen om de tijd in wachtkamers te doden, maar ik vond het niet om door te komen. :nonnon
Draken van zinnen:
- dan kroop het wit van haar tanden in zijn ogen
- de ganglamp kroop in het goud van de lijst
- toen brieste haar mond
- de donkere ballon stuiterde terug als een satanshoofd
Moet je het vervolgverhaal in het RD eens lezen. Daarin kom je echt de meest bizarre beeldspraken tegen. En het verhaal zelf loopt voor geen meter... :banghead
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Dodo »

Kunnen we het RD niet eens adviseren over feuilletons? Het enige wat ik me zo weet te herinneren wat de moeite was, was Kind van het water. Dat stak met kop en schouders boven de pulp uit.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

Dodo schreef:Kunnen we het RD niet eens adviseren over feuilletons? Het enige wat ik me zo weet te herinneren wat de moeite was, was Kind van het water. Dat stak met kop en schouders boven de pulp uit.
Kind van het water, herinner ik me niet meer zo. Marianne Witvliet?
Ze mogen best een wat ouder boek doen, een beetje 'n klassieker of zo. Maar dit... Ik snap sowieso niet dat iemand dit uitgeeft en al helemaal niet dat iemand de vertaalrechten koopt. Maar ja, er moet productie gedraaid worden.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mister »

Wie leest overigens die verhalen in het RD nog? Die feuilletons heb al jaren niet ingekeken...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:Wie leest overigens die verhalen in het RD nog? Die feuilletons heb al jaren niet ingekeken...
Ik ben deze zo'n beetje gaan lezen, om te zien wat er op de markt is. :hum
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:Wie leest overigens die verhalen in het RD nog? Die feuilletons heb al jaren niet ingekeken...
Over drie weken komt Netfix naar Nederland. In Amerika betreft een kwart van alle internetverkeer het streaming bekijken van complete tv-series. Niet meer wachten tot de volgende aflevering wordt uitgezongen, hoppa, de hele serie ineens binnenhalen.

Feuilletons.... :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Dodo »

Ik vind ze wel leuk (als het een beetje de moeite is). Net als een tv-uitzending, elke week een stukje van het verhaal, of een radio-hoorspel.
Vroeger luisterden we met ons allen naar Sprong in het heelal. Bloedstollend spannend!
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Reiziger »

Het lijk in de Haarlemmer Houttuinen.

Weet ff niet door wie `t geschreven is.

Uit een besteboekdinges
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Reiziger »

Afgewezen schreef:
Dodo schreef:Kunnen we het RD niet eens adviseren over feuilletons? Het enige wat ik me zo weet te herinneren wat de moeite was, was Kind van het water. Dat stak met kop en schouders boven de pulp uit.
Kind van het water, herinner ik me niet meer zo. Marianne Witvliet?
Ze mogen best een wat ouder boek doen, een beetje 'n klassieker of zo. Maar dit... Ik snap sowieso niet dat iemand dit uitgeeft en al helemaal niet dat iemand de vertaalrechten koopt. Maar ja, er moet productie gedraaid worden.
Gesmolten plastic is mooi... :)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Ik vind ze wel leuk (als het een beetje de moeite is). Net als een tv-uitzending, elke week een stukje van het verhaal, of een radio-hoorspel.
Vroeger luisterden we met ons allen naar Sprong in het heelal. Bloedstollend spannend!
Ja, hoorspelen heb ik vroeger ook veel geluisterd.
Maar het Netfix-verhaal illustreert wel dat hoorspelen en fullietons langzamerhand iets uit de prehistorie aan 't worden zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

Goeie slag geslagen in de bieb vandaag: o.a. Tonio van A.F.Th. van der Heijden.
Het valt me tot nu niet tegen, al vind ik AFTh wel wat breedsprakig.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:We hebben tegenwoordig geen prekenboeken van hedendaagse predikers meer nodig met zoveel leespreken op internet: http://prekenweb.nl/nl/Zoeken?LeesPreke ... eken=False ;)
Deze preken worden bij ons, op een enkeling na, toch niet gelezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten