Pastoraal handelen en dogmatiek

theoloog
Contacteer:

Pastoraal handelen en dogmatiek

Bericht door theoloog »

Ik begin zelf maar eens een topic. Ook al vind je de aanleiding hiervoor al in de topic “de levendmakingâ€
<>< A Dieu
De theoloog
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Etymologisch niet meer dan normaal, dat pastoraat een herder vooronderstelt. Een pastor is niemand anders dan een herder.

Je eerste aanzet is dus bekrachtigd. Vraag is, moet een herder een ambt bezitten. Of is dat niet jou vraag? Dan laat ik dit zitten.

Vevolgens, op wie richt zich de Herder? Om in het beeld te blijven: schapen. De vervolgvraag, Wie zijn die schapen?

Mijn vervolgwerkdefinite luidt dus: pastoraat is het werk van de Herder die voor zijn schapen zorgt.
memento

Bericht door memento »

Het beeld van de herder is OK, maar misschien moeten we wat specifieker/duidelijker zijn dan een beeldspraak waar je alle kanten mee op kan.

Ik zie pastoraat als zijnde 3ledig
1) Het sociale aspect. Hoe ga je om met de problemen (sociale) die iemand heeft. Gebroken relatie, baan kwijt, etc
2) De zielenzorg. Het oproepen tot bekering tot onverschilligen, het oproepen tot geloof bij de anderen.
3) Het uitdragen van de liefde van God in Christus. In beide hierboven genoemde punten. Je houding en bewogenheid doet soms meer dan dan je woorden...

Ik heb punt 1 expliciet bovenaangezet, en wel omdat daar meestal overheen gekeken word, terwijl het toch een belangrijk punt van het pastorale werk is.

Als doegroep van het pastoraat zie ik
1) Op de eerste plaats de leden van de gemeente waar de ouderling/predikant in werkzaam is
2) De buurt (mn eenzame mensen, en zieken, die niet lid zijn van een kerk).

Ik noem hier punt 2 heel bewust. Hoeveel mensen zijn niet eenzaam en alleen? Mijn mening is dat een predikant daar ook aandacht aan heeft te besteden. Wat kan het een oud en eenzaam iemand voor een plezier doen als ze eens iemand op bezoek krijgen. Dat is ook de liefde van Christus uitdragen. En wie weet, mocht het leiden tot het eeuwig heil van zo iemand...

[Aangepast op 13/2/04 door memento]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mijn definitie:

De pastor is de herdershond. Werk doen ten behoeve van de kudde in opdracht van de Herder. Soms blaffen, soms zachtjes een kant op duwen, zelf dicht bij de Herder leven, niet zelf de aandacht opeisen maar ondergeschikt zijn aan de Herder, etc.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Memento,
ik zou je orde precies om willen draaien, op vergiffenis van mijn eigenwijsheid.
Een herder voert zijn schapen naar de grazige weiden van Zijn Woord. Dus Christus gaat voorop, of anders: de gestaltenis van Christus moet in de pastor aanwezig zijn. En dat opent zich het gesprek rond de specifieke geestelijke behoefte van de pastorant, die omwille van o.a. sociale aspecten tot een gebrek en behoefte is gekomen.
En ja, die pastorant, wie zijn dat. Ik denk toch eerst de gemeente waar de predikant als herderleraar over is aangesteld. Meer praktisch, zie je die 20 (?) dominees al 600.000 Rotterdammers bearbeiden?
england

Bericht door england »

Maar mag die herder dan geen onderherders aanstellen? Of moet hij de kudde in z'n eentje leiden?

Ik ben het helemaal met Memento eens. Toch denk ik dat de pastorale zorg niet alleen op de erhder moet neerkomen, maar dat de hele gemeente daar een taak in heeft. Dan denk ik uiteraard wel aan degenen in de gemeente die in Christus zijn... Anders hebben ze wel wat anders te doen...!

Maar horen niet de vrouwen de alleen staande vrouwen te bezoeken? Om te helpen waar ze kunnen? Om te werken onder de kinderen, de jeugd? dat zijn toch allemaal pastorale taken?
En wie weet, als dat in een gemeente gebeurt, dan wordt een dominee misschien ook wel weer mens, in plaats van half-God?

Het doel van een kerk is toch mensen voor Christus te winnen? En ook voor degenen die pastoraal werk uitvoeren, zij komen als ambassadeurs van Christus. daarom is hun levenswandel van groot belang. En is het ook nodig dat de predikant als mens, knecht van God wel, gezien wordt. Hoe kun je anders verafstaanden bereiken?
memento

Bericht door memento »

ik zou je orde precies om willen draaien, op vergiffenis van mijn eigenwijsheid.
Het is je vergeven. Ik noemde alleen die volgorde omdat ik vind dat de sociale kanten in meeste discussies onderbelicht zijn, terwijl je juist in het meedenken/meeleven daarin ook heel veel respect kan winnen.
Een herder voert zijn schapen naar de grazige weiden van Zijn Woord. Dus Christus gaat voorop, of anders: de gestaltenis van Christus moet in de pastor aanwezig zijn. En dat opent zich het gesprek rond de specifieke geestelijke behoefte van de pastorant, die omwille van o.a. sociale aspecten tot een gebrek en behoefte is gekomen.
Mee eens, alleen wil ik duidelijk stellen dat een predikant er niet ALLEEN de geestelijke behoeften, maar ook vaak een functie heeft als vertrouwenspersoon, iemand die een keer komt praten als er huwelijksproblemen zijn, etc. Een predikant moet er ook zijn als er geen geestelijke vragen zijn, maar het sociaal gezien minder gaat. Maargoed, dat zijn uiteindelijk bijzaken.
En ja, die pastorant, wie zijn dat. Ik denk toch eerst de gemeente waar de predikant als herderleraar over is aangesteld. Meer praktisch, zie je die 20 (?) dominees al 600.000 Rotterdammers bearbeiden?
De gemeente staat zeker op nr 1, en moet ook zeker de meeste aandacht krijgen, Ik had het bij mn 2e punt dan ook over de buurt, niet over de stad. Ik bedoelde meer dat een predikant de liefde van Christus in zijn naaste omgeving moet uitdragen. Dus heel praktisch: alleen de gevallen waar anderen het over hebben, of waar je zelf tegenaan loopt. Al was het alleen maar vanuit PR oogpunt (meeste mensen hebben veel vooroordelen tegen kerkmensen, mn. uit 'zwarte kousen kerken', laat ze ook eens kennismaken met de positieve kanten).
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Beste Herman, (antwoord op je eerste posting)

Laten we inderdaad nog even niet kijken hoe pastoraat moet worden uitgevoerd. Dus of je een ambt moet hebben. Daar zijn verschillende opvattingen over. De vraag die nu voor ligt is zoals gezegd: wat is pastoraat?

De definitie die jij geeft heeft geen betrekking op dat wat een pastor aan het doen is. Tenminste ik lees in het woord Herder met een hoofdletter God die voor ons zorgdraagt. Dat is inderdaad waar, maar daarmee heb ik de vraag niet mee beantwoord wat dan pastoraat inhoud. Dat heeft namelijk betrekking op heel gewone mensen.
In mijn definitie beschrijf ik heel beknopt wat er plaatsvindt in pastoraat, nl. er wordt verwezen naar de Herder. Je kunt je met deze definitie duidelijk de vraag stellen: verwijst mijn pastoraat ernaar dat er een Herder (met een hoofdletter) is.
Dat lijkt mij nu juist de kern. Als je er even een tijdje over nadenkt dan zit er heel veel in deze ogenschijnlijk open deur. Er komen allerlei zaken uit naar voren:
  • - lijk ik op die Herder in mijn handelen
    - lijk ik op die Herder hoe ik naar mensen kijk
    - wie is die Herder voor mijzelf
    - verwijzen geeft aan dat er een relatie is
    - ik heb geen eigen autoriteit maar die van een Ander
O, ik zie dat inmiddels veel anderen hebben gereageerd. Maar het is nu laat volgende keer meer ;-)
<>< A Dieu
De theoloog
memento

Bericht door memento »

Theoloog, even de andere kant op kijken, dan reageer ik stiekum even op de vraag wie er pastoraat mogen doen :)

Ik ben het met England eens dat gemeenteleden ook zouden moeten meewerken in het pastorale werk. Een predikant kan tenslotte niet ook niet alles, daarbij is het ook verstandig om deel van de pastorale taken over te laten aan vrouwen (ik ben ook voor een model waarin vrouwen in de gemeente niet primair naar een predikant gaan met hun vragen, maar naar een 'moeder' uit de gemeente, zoals ook Paulus beschrijft). In mijn ideaalbeeld zie ik een gemeente waarin men elkaar aanvult, een ieder zijn gave besteed in Gods dienst, gedreven door de liefde van Christus. Een gemeente waarin elk lid een evangelist is... Maargoed, laat ik maar ophouden met dromen, de eerste gemeente die zo functioneerd moet ik nog tegenkomen...
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Als je pastoraat definieert als de Herder die voor de schapen zorgt, dan

kan er maar één herder zijn.

De anderen zijn schapen, die voor elkaar zorgen?

Of proberen een bok te bekeren naar een schaap?

Wat is pastoraat nu eigenlijk?
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Hebben jullie de bijbelgedeelten gelezen: Ezechiël 34 en Johannus 10?
<>< A Dieu
De theoloog
memento

Bericht door memento »

Jepz, en ik deel het beeld ook wel. Alleen denk ik dat we er goed aan doen een beeld alleen te gebruiken als een voorbeeld, dus als het wat duidelijk maakt. En het dus voor derest in eigen woorden te formuleren, dat maakt het nl. voor anderen makkelijker om te snappen wat je bedoelt, en dus makkelijker om inhoudelijk te reageren.
england

Bericht door england »

Memento, ik kan je wel een paar gemeenten laten zien waar het er zo aan toegaat hoor...!
Dus het hoeft niet bij een droom te blijven....! Boek effe een reisje Engeland...
Plaats reactie