Moet preek aansluiten op het dagelijks leven?
Moet preek aansluiten op het dagelijks leven?
Op CIP.nl las ik een artikel over de preek, die al dan niet actueel zou moeten zijn.
Ik heb er een stukje uitgehaald:
Ruim 27% van de 1800 christenen dat de prediking te weinig aansluit bij het dagelijks leven. Onder reformatorische christenen ligt dit percentage zelfs aanzienlijk hoger. Ds. Kunz: "Dominees moeten hier alert op zijn. Maar ook gemeenteleden. Want wanneer je niet echt voor God leeft, dan vind ik het geen wonder dat de preek niet aansluit bij het dagelijks leven. De vraag is dan ook niet zozeer of de zondag aansluit bij de maandag, maar of de maandag aansluit bij de zondag."
Herkennen jullie deze "klacht"?
Het gehele artikel is hier te lezen: http://www.cip.nl/artikel/36583/Preek-m ... wie-God-is
Ik woonde eens een dienst elders bij en hoorde naderhand tijdens het koffiedrinken dat dominee weer mooi het nieuws van de afgelopen week had doorgenomen.
Kennelijk heb je predikanten die hier enigszins in doorslaan.
Ik heb er een stukje uitgehaald:
Ruim 27% van de 1800 christenen dat de prediking te weinig aansluit bij het dagelijks leven. Onder reformatorische christenen ligt dit percentage zelfs aanzienlijk hoger. Ds. Kunz: "Dominees moeten hier alert op zijn. Maar ook gemeenteleden. Want wanneer je niet echt voor God leeft, dan vind ik het geen wonder dat de preek niet aansluit bij het dagelijks leven. De vraag is dan ook niet zozeer of de zondag aansluit bij de maandag, maar of de maandag aansluit bij de zondag."
Herkennen jullie deze "klacht"?
Het gehele artikel is hier te lezen: http://www.cip.nl/artikel/36583/Preek-m ... wie-God-is
Ik woonde eens een dienst elders bij en hoorde naderhand tijdens het koffiedrinken dat dominee weer mooi het nieuws van de afgelopen week had doorgenomen.
Kennelijk heb je predikanten die hier enigszins in doorslaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Re: Moet preek aansluiten op het dagelijks leven?
De zondagse verkondiging dient gericht te zijn op Christus en hoe we ons in de week hebben te gedragen tegenover God en onze naaste en in het gebed dient de voorganger uit te laten komen de (onze?) betrokkenheid met het wereldgebeuren maar ook met onze naasten.
Vroeger op zondagmiddag was ene G.B.J. Hilterman (hoofdredacteur van de Haagse Post) die voor de (AVRO)microfoon sprak over `De toestand in de wereld`.
Dat hoeven de dominees niet te doen, daar zijn andere vakkundigen voor. Laten de dominees wèl bidden hoe we als gemeente en kerk tegenover dit alles ons moeten opstellen en God niet de lijst voorleggen met wensen en verlangens die wij willen (of niet willen).
P.s. Over Mr G.B.J. Hilterman werd wel het grapje gemaakt: Mr G.B.J. Hilterman, hoofdredacteur van de wereld bespreekt de toestand bij de Haagse Post.
Vroeger op zondagmiddag was ene G.B.J. Hilterman (hoofdredacteur van de Haagse Post) die voor de (AVRO)microfoon sprak over `De toestand in de wereld`.
Dat hoeven de dominees niet te doen, daar zijn andere vakkundigen voor. Laten de dominees wèl bidden hoe we als gemeente en kerk tegenover dit alles ons moeten opstellen en God niet de lijst voorleggen met wensen en verlangens die wij willen (of niet willen).
P.s. Over Mr G.B.J. Hilterman werd wel het grapje gemaakt: Mr G.B.J. Hilterman, hoofdredacteur van de wereld bespreekt de toestand bij de Haagse Post.
-
Ik denk dat het per gemeente heel erg verschilt. Ik heb preken van de GG Vlissingen beluisterd en daar gaat men wel degelijk ook in op het leven van alledag, zonder daarin te verzanden en het doel (Christus) uit het oog te verliezen. In rechtsere gemeenten zal dit anders liggen en zal de prediking meer op abstract niveau liggen.
GBJ had niet altijd verkeerde ideeën...Eppo Gremdaat schreef:De zondagse verkondiging dient gericht te zijn op Christus en hoe we ons in de week hebben te gedragen tegenover God en onze naaste en in het gebed dient de voorganger uit te laten komen de (onze?) betrokkenheid met het wereldgebeuren maar ook met onze naasten.
Hij zou nu voor hopeloos ouderwets versleten worden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Zijdelings hiermee te maken: Een gastpredikant wijzigde onlangs een tekst in 'aansluiting op het dagelijks leven:sirdanilot schreef:Ik denk dat het per gemeente heel erg verschilt. Ik heb preken van de GG Vlissingen beluisterd en daar gaat men wel degelijk ook in op het leven van alledag, zonder daarin te verzanden en het doel (Christus) uit het oog te verliezen. In rechtsere gemeenten zal dit anders liggen en zal de prediking meer op abstract niveau liggen.
Galaten 6:15: Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel.
Kanttekening 63 Namelijk om door de besnijdenis het eeuwige leven te verkrijgen, of door de voorhuid verhinderd te worden van hetzelve te verkrijgen.
Hij actualiseerde als volgt: Want in Christus Jezus heeft noch rok enige kracht, noch legging, maar een nieuw schepsel.
Waarbij kanttekening 63 verandert in: Namelijk om door een rok het eeuwige leven te verkrijgen, of door de legging verhinderd te worden van hetzelve te verkrijgen.
Vond het zelf wel wat gewaagd, anderzijds: een actuele kwestie van nu wordt op een actuele kwestie van nu geplakt.
Wat grappig dat er in veel christelijke gezinnen vroeger naar GBJ werd geluisterd, terwijl het toch van de AVRO was (?)
De man was rechts ja.
We zaten dan altijd net aan de prak, eerst het nieuws van 1 uur en daarna de toestand in de wereld.
De man was rechts ja.

We zaten dan altijd net aan de prak, eerst het nieuws van 1 uur en daarna de toestand in de wereld.
Het is best goed als een preek 'actueel' is, maar er zit ook weer een gevaar aan. Als gemeenteleden alleen praktische lessen krijgen voor hoe ze de week in 'moeten', kan dat zeer stimulerend zijn (en goed), maar als ten koste gaat van de wezenlijke vraag: 'Hoe zult u rechtvaardig verschijnen voor God?' is het m.i. weer foute boel.
Het gaat om evenwicht. Rechtvaardigmaking, Heiligmaking. Alles moet aan de orde komen op een evenwichtige manier.
Het gaat om evenwicht. Rechtvaardigmaking, Heiligmaking. Alles moet aan de orde komen op een evenwichtige manier.
Je suggereert (mits ik het goed heb) dat GBJ beluisterd werd omdat hij rechts was. Was dat de reden ? Waarom staat me dat enigzins tegen ?Mara schreef:Wat grappig dat er in veel christelijke gezinnen vroeger naar GBJ werd geluisterd, terwijl het toch van de AVRO was (?)
De man was rechts ja.![]()
Wat is overigens het verschil tussen rechts en conservatief?
Hiltemann was een vrij autoritair persoon, en men nam dat van hem.
Hij was conservatief in zijn denken: Het kwaad zat in het oosten en
het westen was goed. Over diepere zaken ging hij niet, slechts over
het hier en nu: De toestand in de wereld.
Hiltemann was een vrij autoritair persoon, en men nam dat van hem.
Hij was conservatief in zijn denken: Het kwaad zat in het oosten en
het westen was goed. Over diepere zaken ging hij niet, slechts over
het hier en nu: De toestand in de wereld.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tjonge, een beetje late reactiedick schreef:Je suggereert (mits ik het goed heb) dat GBJ beluisterd werd omdat hij rechts was. Was dat de reden ? Waarom staat me dat enigzins tegen ?Mara schreef:Wat grappig dat er in veel christelijke gezinnen vroeger naar GBJ werd geluisterd, terwijl het toch van de AVRO was (?)

Naar mijn idee werd de man rechts bevonden en dat was in die tijd goed. AVRO, maar toch in veel refokringen beluisterd. In die tijd was er nog verzuiling, dus kwam alleen de NCRV aan (EO was er nog niet)
En waarom jou dat tegenstaat, begrijp ik niet?
Ik vraag me af wat men dan precies wil horen, want er wordt iets gemist.
Op zondag wordt Gods Woord bedient, en niet de krant.
En toch heeft de krant alles met het Woord te maken, want alles ligt onder Zijn bestuur.
Ook ons dagelijks leven. Als het goed is zijn onze normen en waarden voor het dagelijks leven gebaseerd op Gods Woord.
Dan heb je de Heere daar dagelijks voor nodig, Zijn hulp en Zijn leiding. Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast!
De zondag staat niet los van de rest van de week, wat betreft de omgang met de Heere.
Het staat niet los van elkaar: een geestelijk leven en een dagelijks leven...
Door de bediening van Zijn Woord in Zijn huis, mogen we geestelijk gevoed worden.
En in de dagelijkse omgang met de Heere wil Hij ons ook de wijsheid geven voor
het leven van alledag, en de keuzes die je moet maken.
Het praktische leven van een christen is veel knieënwerk.
En toch heeft de krant alles met het Woord te maken, want alles ligt onder Zijn bestuur.
Ook ons dagelijks leven. Als het goed is zijn onze normen en waarden voor het dagelijks leven gebaseerd op Gods Woord.
Dan heb je de Heere daar dagelijks voor nodig, Zijn hulp en Zijn leiding. Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast!
De zondag staat niet los van de rest van de week, wat betreft de omgang met de Heere.
Door de bediening van Zijn Woord in Zijn huis, mogen we geestelijk gevoed worden.
Hora est!
Ook toe stonden rechts en links niet voor goed en kwaad.Mara schreef:Tjonge, een beetje late reactiedick schreef:Je suggereert (mits ik het goed heb) dat GBJ beluisterd werd omdat hij rechts was. Was dat de reden ? Waarom staat me dat enigzins tegen ?Mara schreef:Wat grappig dat er in veel christelijke gezinnen vroeger naar GBJ werd geluisterd, terwijl het toch van de AVRO was (?)
We zaten dan altijd net aan de prak, eerst het nieuws van 1 uur en daarna de toestand in de wereld.![]()
Naar mijn idee werd de man rechts bevonden en dat was in die tijd goed. AVRO, maar toch in veel refokringen beluisterd. In die tijd was er nog verzuiling, dus kwam alleen de NCRV aan (EO was er nog niet)
En waarom jou dat tegenstaat, begrijp ik niet?
Nee, integendeel. Rechts was vaak zelfs voor de apartheid om maar wat te noemen. Zelfs de RPF heeft zich daaraan bezondigd.
Vaak tipt een dominee wel iets uit de actualiteit aan, als het past bij de tekst.Isala schreef:Ik vraag me af wat men dan precies wil horen, want er wordt iets gemist.
Zoals de oorlog in het Midden Oosten, of als er een vreselijke ramp is gebeurd.
- JolandaOudshoorn
Actualiteit is iets anders dan dagelijks leven. Ik vind het wel mooi hoe ds Kunz het omschrijft. Als de preek niet aansluit op jouw dagelijks leven dan is het ook goed om bij jezelf na te gaan hoe je dagelijks leven is. De zondag kan niet anders zijn dan de maandag en de maandag niet anders dan de zondag, wat geestelijk leven betreft.Mara schreef:Vaak tipt een dominee wel iets uit de actualiteit aan, als het past bij de tekst.Isala schreef:Ik vraag me af wat men dan precies wil horen, want er wordt iets gemist.
Zoals de oorlog in het Midden Oosten, of als er een vreselijke ramp is gebeurd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft