M, kvraag me af wat men precies verstaat onder bijzondere gaven. Is dat hetzelfde als: Als je boeiend kan vertellen heb je geen studie nodig?Oorspronkelijk gepost door arend
stjonge. ik dacht dat dat niet meer gebeurde bij 'ons' (art. 8)
Singuliere gaven
Singuliere gaven
Nee, gaven zoals leiderschap, kennis en wijsheid, maar ook bewogenheid en natuurlijk een groot geloof en het verlangen om het ambt te bedienen.Oorspronkelijk gepost door mementoM, kvraag me af wat men precies verstaat onder bijzondere gaven. Is dat hetzelfde als: Als je boeiend kan vertellen heb je geen studie nodig?Oorspronkelijk gepost door arend
Dit is toch geen tegenbeweging op het commentaar op het curratorium, want ik proef een sceptische ondertoon?
Misschien hebben deze mensen al door zelf te studeren een grote kennis op dit gebied, of zijn het bijv. godsdienstleraren?
[Aangepast op 26/5/05 door Kaw]
Singuliere gaven zijn vooral het kunnen preken. Juist de ' kennis' in algemene zin ontbreekt. Geloof en preekgaven, die combinatie.
Een ' groot verlangen om het ambt te bedienen' zou anno 2005 een reden kunnen zijn waarom mensen met singuliere gaven niet meer kunnen.
Een ' groot verlangen om het ambt te bedienen' zou anno 2005 een reden kunnen zijn waarom mensen met singuliere gaven niet meer kunnen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Was niet sceptisch bedoelt hoor. Ik heb alleen mn bedenkingen tegen het toelaten van mannen tot het ambt zónder gedegen studie. Zélfs al hebben ze al de gaven die je noemt.Oorspronkelijk gepost door KawNee, gaven zoals leiderschap, kennis en wijsheid, maar ook bewogenheid en natuurlijk een groot geloof en het verlangen om het ambt te bedienen.Oorspronkelijk gepost door mementoM, kvraag me af wat men precies verstaat onder bijzondere gaven. Is dat hetzelfde als: Als je boeiend kan vertellen heb je geen studie nodig?Oorspronkelijk gepost door arend
Dit is toch geen tegenbeweging op het commentaar op het curratorium, want ik proef een sceptische ondertoon?
Misschien hebben deze mensen al door zelf te studeren een grote kennis op dit gebied, of zijn het bijv. godsdienstleraren?
Het kan natuurlijk dat iemand zelfstudie heeft gedaan. M.i. zou een correctere manier van toelating zijn om deze kennis volgens de normen van de opleiding te toetsen, en alleen toelating te verlenen als de toetsing voldoende is.
Maargoed, helaas hecht men m.n. in bevindelijke kringen weinig waarde aan opleiding en kennis. M.i. heeft een opleiding het voordeel dat men leert meer uit Gods woord te halen, en er minder in te leggen...
De DKO spreekt over singuliere gaven. Als dat alleen gebrek aan Grieks en Hebreeuws zou betekenen, dan zouden ze daar niet zoveel aandacht aan besteden.
In de TS van GerGem moet je ook wel die talen leren. Maar als het echt niiet gaat, hoeft dat volgens mij ook niet.
Een programma als Interlinear Scripture Ananlyser brengt je ook een heel eind.
In de TS van GerGem moet je ook wel die talen leren. Maar als het echt niiet gaat, hoeft dat volgens mij ook niet.
Een programma als Interlinear Scripture Ananlyser brengt je ook een heel eind.
--------------
Volgens mij wordt het hoog tijd om het op zich zeer krachtige begrip 'singuliere gaven' nu eens wat breder te verstaan, dan alleen als de aanduiding van een categorie bijzondere predikanten.
De leer van de gaven (van de Geest) is een onderontwikkeld stukje dogmatiek in het gereformeerd protestantisme. Althans wanneer het gaat om de gaven, die gewone gemeenteleden ter beschikking staan. Op verschillende bijbelplaatsen is wel degelijk een leer en een praktijk van de geestegaven van de Geest te onderbouwen.
Dan kan ook een bijbels verantwoorde praktijk van gemeente-opbouw worden uitgewerkt. Want in de gemeente zijn tal van gaven nodig en aanwezig. Handen en voeten. Niemand kan zeggen, dat hij onnodig is; niemand kan zeggen dat een ander onnodig is.
Juist de grote verscheidenheid in de gemeente moet worden gezien als de uitdrukking van de vele en velerlei gaven, bedieningen en werkingen van de Geest.
Daar past geen zwart-wit verdeling bij, zoals die maar al te veel wordt gehanteerd.
Bijvoorbeeld een harde bekeerd / onbekeerd onderscheiding op grond van kenmerken.
Of een strakke beperking van de gaven ten behoeve van de gemeente in de ambten (met als zeldzame bijzonderheid dan het ambt op grond van singuliere gaven).
Iedereen in de christelijke gemeente heeft singuliere gaven. Maar om verwarring te voorkomen, zou ik het begrip singuliere gaven dan maar laten vervallen en eenvoudig spreken over de talenten en gaven, die de Heilige Geest ter bemoediging en opbouw aan de gemeente geeft. In de veelheid van die gaven, zal ook de roeping op grond van kennelijke geschonken gaven van uitleg en verkondiging een plaats kunnen hebben.
Singuliere gaven is nu té zeer een etiket (van een bijzonder A-merk, lijkt het wel).
Nee, er zijn gaven van onderwijs, uitleg, verkondiging, profetie, onderscheiding, bemoediging enz. De één is niet meer of belangrijker dan de ander. Daarom moeten we die en gene ook niet van zeldzame etiketten voorzien. Het zijn ook maar mensen: net zo singulier als jij en ik.
gravo
De leer van de gaven (van de Geest) is een onderontwikkeld stukje dogmatiek in het gereformeerd protestantisme. Althans wanneer het gaat om de gaven, die gewone gemeenteleden ter beschikking staan. Op verschillende bijbelplaatsen is wel degelijk een leer en een praktijk van de geestegaven van de Geest te onderbouwen.
Dan kan ook een bijbels verantwoorde praktijk van gemeente-opbouw worden uitgewerkt. Want in de gemeente zijn tal van gaven nodig en aanwezig. Handen en voeten. Niemand kan zeggen, dat hij onnodig is; niemand kan zeggen dat een ander onnodig is.
Juist de grote verscheidenheid in de gemeente moet worden gezien als de uitdrukking van de vele en velerlei gaven, bedieningen en werkingen van de Geest.
Daar past geen zwart-wit verdeling bij, zoals die maar al te veel wordt gehanteerd.
Bijvoorbeeld een harde bekeerd / onbekeerd onderscheiding op grond van kenmerken.
Of een strakke beperking van de gaven ten behoeve van de gemeente in de ambten (met als zeldzame bijzonderheid dan het ambt op grond van singuliere gaven).
Iedereen in de christelijke gemeente heeft singuliere gaven. Maar om verwarring te voorkomen, zou ik het begrip singuliere gaven dan maar laten vervallen en eenvoudig spreken over de talenten en gaven, die de Heilige Geest ter bemoediging en opbouw aan de gemeente geeft. In de veelheid van die gaven, zal ook de roeping op grond van kennelijke geschonken gaven van uitleg en verkondiging een plaats kunnen hebben.
Singuliere gaven is nu té zeer een etiket (van een bijzonder A-merk, lijkt het wel).
Nee, er zijn gaven van onderwijs, uitleg, verkondiging, profetie, onderscheiding, bemoediging enz. De één is niet meer of belangrijker dan de ander. Daarom moeten we die en gene ook niet van zeldzame etiketten voorzien. Het zijn ook maar mensen: net zo singulier als jij en ik.
gravo
Hm. Vreemd.
Bij de verklaring van singuliere gaven die ik een paar keer gehoord heb haddem de singuliere gaven juist meer van een B-merk: best goed, maar toch niet het echte.
Het echte is dan: de 'kerkelijke weg' via curatorium, opleiding en examens naar beroepbaarstelling. Het A-merk.
Iemand met duidelijke gaven om te prediken volgt dan de weg: curatorium, beroepbaarstelling. Het B-merk.
Bij de verklaring van singuliere gaven die ik een paar keer gehoord heb haddem de singuliere gaven juist meer van een B-merk: best goed, maar toch niet het echte.
Het echte is dan: de 'kerkelijke weg' via curatorium, opleiding en examens naar beroepbaarstelling. Het A-merk.
Iemand met duidelijke gaven om te prediken volgt dan de weg: curatorium, beroepbaarstelling. Het B-merk.
--------------
- Miscanthus
Petrus was toen een evangelist, die hebbe gewoon minder opleiding nodigOorspronkelijk gepost door Miscanthus
En Petrus dan?
Hij sprak met Pinksteren.
Had Johannes dat niet beter kunnen doen?
Geloof het niet.

PS> Helaas gaat de vergelijking niet op. Petrus heeft 3 jaar lang onderwijs van Jezus zelf gehad. Onderwijs waarvan wij de diepten soms pas kunnen vinden door een stevige studie in de grondtalen.
Ik sprak Niek pas, en die vertelde me eea wat hij 'ontdekt' had met een studie van de grondtaal van de passage over de weduwe waar de olie niet stilstond. Alleen daaruit waren al genoeg geestelijke lessen te trekken voor een hele preek. En dan hebben we t wel over zaken die via een vertaling niet meer te zien zijn, zelfs niet al hebben we de SV...
[Aangepast op 26/5/2005 door memento]
- Miscanthus
Reden te meer om predikanten de grondtaal te laten beheersen. dat voorkomt veel rare exegesen en vergeestelijkingen.Oorspronkelijk gepost door memento.
Ik sprak Niek pas, en die vertelde me eea wat hij 'ontdekt' had met een studie van de grondtaal van de passage over de weduwe waar de olie niet stilstond. Alleen daaruit waren al genoeg geestelijke lessen te trekken voor een hele preek. En dan hebben we t wel over zaken die via een vertaling niet meer te zien zijn, zelfs niet al hebben we de SV...
In de grondtekst staat min of meer "En toen hield de olie op met stromen" Verder kan ik niets bijzonders ontdekken. Wat was zijn ontdekking dan?Oorspronkelijk gepost door MiscanthusReden te meer om predikanten de grondtaal te laten beheersen. dat voorkomt veel rare exegesen en vergeestelijkingen.Oorspronkelijk gepost door memento.
A-, B-, of C-merk, het gaat er mij om, dat we beter een gedegen studie kunnen maken naar de gaven van de Geest, zoals die in de Bijbel ten aanzien van de eerste christelijke gemeenten worden vermeld, dan ons blind te staren op formuleringen, die slechts een onderscheid willen verwoorden binnen het ambt van predikant (of de gave van de woordverkondiging).Oorspronkelijk gepost door refo
Hm. Vreemd.
Het begrip 'gaven' moet breder worden geinterpreteerd en toegepast. In het gereformeerd protestantisme dreigt de status van mensen buiten het ambt (met daarbij vaak een veronderstelde onbekeerdheid) tot een nieuw lekendom te leiden. Wellicht ziet men talenten en gaven, die de Geest in deze mensen schenkt, dan wel over het hoofd!
gravo