Laat haar van u

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Laat haar van u

Bericht door Mara »

Vanmorgen las ik dit Bijbelgedeelte:
Mattheüs 15, vanaf vers 21

De Kananese vrouw

En Jezus van daar gaande, vertrok naar de delen van Tyrus en Sidon.
En ziet, een Kananese vrouw, uit die landpalen komende, riep tot Hem, zeggende: Heere! Gij Zone Davids, ontferm U mijner! mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten.
Doch Hij antwoordde haar niet een woord. En Zijn discipelen, tot Hem komende, baden Hem, zeggende: Laat haar van U; want zij roept ons na.
Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israels.
En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij!
Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en den hondekens voor te werpen.
En zij zeide: Ja, Heere! doch de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren.
Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.
======
Het trof mij opeens dat de Heere Jezus haar in eerste instantie niet eens antwoordde en de discipelen zelfs zeiden: "stuur haar toch weg, anders blijft ze maar schreeuwen achter ons aan".
De vrouw blijft aanhouden, en Jezus zegt tot haar: "het brood dat bestemd is voor de kinderen Israëls, kun je niet aan honden (heidenen) geven.
Wat confronterend!
Dan zegt de vrouw dat ze aan de broodkruimels genoeg zou hebben.
Pas dan zegt de Heere Jezus dat zij een groot geloof heeft.

Wij moeten dus lang aanhouden, ook al lijkt het "hopeloos"?
Soms lees je tien keer een stukje en dan in één keer lees je het anders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Laat haar van u

Bericht door helma »

Ds Vergunst heeft hier een hele mooie preek over op Prekenweb.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Laat haar van u

Bericht door parel »

Rijst bij mij de vraag hoe je het altijd eerder heb gelezen.
Want voor mij is dat altijd de boodschap geweest!!
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Laat haar van u

Bericht door refo »

Jezus zegt tot: "Het brood dat bestemd is voor de kinderen, kun je niet aan honden geven"
Hier worden alle aanbod-loochenaars stil.

Verder is de geschiedenis niet zozeer een aansporing tot aanhouden, maar om te (blijven)geloven.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Laat haar van u

Bericht door freek »

Hoorde afgelopen zondag op radio 5 hierover de uitleg dat uit dit gedeelte blijkt dat Jezus ook maar een mens is. Hij wordt door deze vrouw tot de orde geroepen en leert zo dat het Evangelie ook voor de heidenen is. Tja. :bobo
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Laat haar van u

Bericht door Mara »

freek schreef:Hoorde afgelopen zondag op radio 5 hierover de uitleg dat uit dit gedeelte blijkt dat Jezus ook maar een mens is. Hij wordt door deze vrouw tot de orde geroepen en leert zo dat het Evangelie ook voor de heidenen is. Tja. :bobo
Ik beluister ook vaak die meditaties. En je tenen trekken soms krom. :fi
Ook van veel kerkdiensten trouwens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Laat haar van u

Bericht door Bert Mulder »

Ze was al gelovig toen ze naar Jezus ging. Verder, waarom heb je het over een aanbod? Jezus bood haar niets aan, maar stelde haar geloof aan de test.

Sent from my GT-P7500M using Tapatalk 2
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laat haar van u

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Vanmorgen las ik dit Bijbelgedeelte:
Mattheüs 15, vanaf vers 21

De Kananese vrouw

En Jezus van daar gaande, vertrok naar de delen van Tyrus en Sidon.
En ziet, een Kananese vrouw, uit die landpalen komende, riep tot Hem, zeggende: Heere! Gij Zone Davids, ontferm U mijner! mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten.
Doch Hij antwoordde haar niet een woord. En Zijn discipelen, tot Hem komende, baden Hem, zeggende: Laat haar van U; want zij roept ons na.
Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israels.
En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij!
Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en den hondekens voor te werpen.
En zij zeide: Ja, Heere! doch de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren.
Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.
======
Het trof mij opeens dat de Heere Jezus haar in eerste instantie niet eens antwoordde en de discipelen zelfs zeiden: "stuur haar toch weg, anders blijft ze maar schreeuwen achter ons aan".
De vrouw blijft aanhouden, en Jezus zegt tot haar: "het brood dat bestemd is voor de kinderen Israëls, kun je niet aan honden (heidenen) geven.
Wat confronterend!
Dan zegt de vrouw dat ze aan de broodkruimels genoeg zou hebben.
Pas dan zegt de Heere Jezus dat zij een groot geloof heeft.

Wij moeten dus lang aanhouden, ook al lijkt het "hopeloos"?
Soms lees je tien keer een stukje en dan in één keer lees je het anders.
Bij deze vrouw was de nood, echt nood geworden. Dat zien we altijd: Als God het opbindt
zal breekt men door alles heen, en komt de hel in actie om het tegen te staan. Dit is
de trekking van God. Ze kan niet anders, en het geloof strekt zich naar Hem die de Enige
bron van Leven is. Waar geloof wordt altijd beproefd. Dat zien we hier ook, maar zij
grijpt de Heere aan, door het geloof, in Zijn eigen woord: Ja Heere, doch ook de hondekens!
De discipelen waren slechts ophouders, maar het door God geschonken geloof breek door,
dwars door alle onmogelijkheid en tegenstand van 's mensen kant, Als God werkt, wie zal
dan keren? Maar het is ook tot beschaming van de vrome Schriftgeleerden. Ja, nog verder:
Als de mens zich verhardt, zien we hier het begin van een eeuwige scheiding. Dan zal deze
vrouw in alle eeuwen eeuwigheid tegen deze vrome mensen getuigen, en een eeuwige
wroeging zal dan hun deel zijn. God is wel barmhartig, maar ook Rechtvaardig.
Het valt me bijzonder op dat het heilige Recht van God in deze tijden zo doodgezwegen
wordt. Zal de Heere dat niet zien en zoeken? Hij is een jaloers God op Zijn eer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Laat haar van u

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:God is wel barmhartig, maar ook Rechtvaardig.
Het valt me bijzonder op dat het heilige Recht van God in deze tijden zo doodgezwegen
wordt. Zal de Heere dat niet zien en zoeken? Hij is een jaloers God op Zijn eer.
Dit vind ik niet goed weergegeven, DIA.

Misschien lees ik je verkeerd, dan bij voorbaat excuses.

Ik lees het zo: God is wel barmhartig (dat kunnen we dan nog net zeggen), MAAR Hij is ook RECHTVAARDIG ('maar' is een tegenstelling op het voorgaande, en de nadruk erop gelegd).

Ook door je woorden erachteraan.

God is Barmhartig én Rechtvaardig (zijn niet in tegenspraak met elkaar) en (1 Johannes 1:9) Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig [er staat niet 'barmhartig] om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laat haar van u

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:God is wel barmhartig, maar ook Rechtvaardig.
Het valt me bijzonder op dat het heilige Recht van God in deze tijden zo doodgezwegen
wordt. Zal de Heere dat niet zien en zoeken? Hij is een jaloers God op Zijn eer.
Dit vind ik niet goed weergegeven, DIA.

Misschien lees ik je verkeerd, dan bij voorbaat excuses.

Ik lees het zo: God is wel barmhartig (dat kunnen we dan nog net zeggen), MAAR Hij is ook RECHTVAARDIG ('maar' is een tegenstelling op het voorgaande, en de nadruk erop gelegd).

Ook door je woorden erachteraan.

God is Barmhartig én Rechtvaardig (zijn niet in tegenspraak met elkaar) en (1 Johannes 1:9) Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig [er staat niet 'barmhartig] om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
Gods deugden strijden niet met elkaar.
Hij is Barmhartig, én rechtvaardig.
Hoe kan dat dan?
Hoe kan Hij een zondaar de schuld vergeven,
terwijl Hij die mens, naar recht zou moeten verdoemen?
Hier komt het eeuwige Raadsbesluit van God in het licht.
Het kon niet, maar waar geen weg was, heeft Hij een weg gebaand.

Nu weten we dit allen wel, maar hoe weten we dat?
Gaat God, als Hij een mens bekeerd van de troon van Recht?
En neemt Hij dan plaats op de troon van Zijn barmhartigheid?
Dat kan niet. Dan zou God veranderlijk zijn.
De mens die zondigt moet sterven.

Wat dan?
Hier het soevereine in God: Zo verhardt Hij dan wie Hij wil
en bewijst genade aan wie Hij wil.
Hoe kan dat? Zonder krenking van Gods deugden?
Dat kan niet.
Het kan alleen bij God vandaan, in een weg buiten de mens,
waar Hij Zijn uitverkorenen door recht verlost.
Dit recht bedoel ik: Hoe wordt een zondaar door Recht verlost?
Dat is een onmogelijkheid van onze kant.

God zendt Zijn knechten, met een zeer blijde boodschap:
Het Evangelie, dat de door de Wet verdoemelijke mens, nog
weer met God verzoend kan worden, zonder krenking van
één van Zijn deugden.

Wat ik bedoel: Men hoort tegenwoorden vaak een prediking
(ook in onze reformatorische kerken!), waar het Recht gedeeld
schijnt te kunnen worden. Waar God de zondaar vergeeft, zonder
dat het Recht zijn loop heeft. Dat kan niet.
Dat zou strijden met God Zelf. Begrijpt u?

En nu is begrijpen vanzelf nog een heel andere zaak
dan dit bevindelijk te hebben geleerd.
Want anders is het ook maar een blote toestemming
en een historische kennis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Laat haar van u

Bericht door Unionist »

Een heel verhaal, DIA.
Maar ik mis er iets in.
Ik mis er Iemand in.
Juist door het verzoenende werk van Christus kan God barmhartig zijn en toch rechtvaardig.
Hij werd mens, om in onze plaats Gods straf op de zonde te dragen.
Opdat een ieder die in Hem gelooft, die zich aan Hem vastklemt, niet verloren hoeft te gaan, maar het eeuwige leven mag ontvangen.

Hoe kun je zoveel woorden gebruiken over de relatie tussen God en de mens, zonder ook maar één keer Zijn naam te noemen of ook maar indirect naar Hem te verwijzen?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Laat haar van u

Bericht door Reiziger »

freek schreef:Hoorde afgelopen zondag op radio 5 hierover de uitleg dat uit dit gedeelte blijkt dat Jezus ook maar een mens is. Hij wordt door deze vrouw tot de orde geroepen en leert zo dat het Evangelie ook voor de heidenen is. Tja. :bobo
Ik heb het ook gehoord. Ik vond het :banghead
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Laat haar van u

Bericht door Mara »

Forummer schreef:
freek schreef:Hoorde afgelopen zondag op radio 5 hierover de uitleg dat uit dit gedeelte blijkt dat Jezus ook maar een mens is. Hij wordt door deze vrouw tot de orde geroepen en leert zo dat het Evangelie ook voor de heidenen is. Tja. :bobo
Ik heb het ook gehoord. Ik vond het :banghead
Op radio 5 is zelden een mooie dienst te horen, helaas.
Het begint al met een riedeltje over de prachtige kerk, gastvrije gemeente, in het mooie stadje huppeldepup, gelegen aan de kronkelende IJssel, of aan de rand van de mooie bossen....
Dan is het al 10 minuten ver en heb je nog niks gehoord. :nonnon
Gistermorgen de eerste paar minuten smorgens beluisterd met mijn bonkende hoofd, het gebonk werd er alleen maar erger door.
Met medewerking van:....pianist, koor zus, koor X, allemaal toeters en bellen, een puber die het Bijbelgedeelte mag voorlezen...
Maar dan zal de tegenwerping wel zijn, dat het allemaal ter eer van God is en we niet alleen voor het Woord naar de kerk gaan. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Laat haar van u

Bericht door WimA »

Mara schreef:
Forummer schreef:
freek schreef:Hoorde afgelopen zondag op radio 5 hierover de uitleg dat uit dit gedeelte blijkt dat Jezus ook maar een mens is. Hij wordt door deze vrouw tot de orde geroepen en leert zo dat het Evangelie ook voor de heidenen is. Tja. :bobo
Ik heb het ook gehoord. Ik vond het :banghead
Op radio 5 is zelden een mooie dienst te horen, helaas.
Het begint al met een riedeltje over de prachtige kerk, gastvrije gemeente, in het mooie stadje huppeldepup, gelegen aan de kronkelende IJssel, of aan de rand van de mooie bossen....
Dan is het al 10 minuten ver en heb je nog niks gehoord. :nonnon
Gistermorgen de eerste paar minuten smorgens beluisterd met mijn bonkende hoofd, het gebonk werd er alleen maar erger door.
Met medewerking van:....pianist, koor zus, koor X, allemaal toeters en bellen, een puber die het Bijbelgedeelte mag voorlezen...
Maar dan zal de tegenwerping wel zijn, dat het allemaal ter eer van God is en we niet alleen voor het Woord naar de kerk gaan. :huhu
Waarom luister je er dan naar? Ga je ook elke week opnieuw naar dezelfde groentewinkel waarvan je weet dat er zelden "goede groente" worden verkocht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Laat haar van u

Bericht door Mara »

WimA schreef:
Mara schreef:
Forummer schreef:
freek schreef:Hoorde afgelopen zondag op radio 5 hierover de uitleg dat uit dit gedeelte blijkt dat Jezus ook maar een mens is. Hij wordt door deze vrouw tot de orde geroepen en leert zo dat het Evangelie ook voor de heidenen is. Tja. :bobo
Ik heb het ook gehoord. Ik vond het :banghead
Op radio 5 is zelden een mooie dienst te horen, helaas.
Het begint al met een riedeltje over de prachtige kerk, gastvrije gemeente, in het mooie stadje huppeldepup, gelegen aan de kronkelende IJssel, of aan de rand van de mooie bossen....
Dan is het al 10 minuten ver en heb je nog niks gehoord. :nonnon
Gistermorgen de eerste paar minuten smorgens beluisterd met mijn bonkende hoofd, het gebonk werd er alleen maar erger door.
Met medewerking van:....pianist, koor zus, koor X, allemaal toeters en bellen, een puber die het Bijbelgedeelte mag voorlezen...
Maar dan zal de tegenwerping wel zijn, dat het allemaal ter eer van God is en we niet alleen voor het Woord naar de kerk gaan. :huhu
Waarom luister je er dan naar? Ga je ook elke week opnieuw naar dezelfde groentewinkel waarvan je weet dat er zelden "goede groente" worden verkocht?
Ik lag gistermorgen op bed naar het nieuws van 10 uur te luisteren en dan val je er in.
Soms zie ik in de gids een bepaalde kerk vermeld staan (bijv. CGK) en dan zet ik hem wel even aan ja.
Maar dat is eens in de zoveel weken/maanden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie