n.a.v. kerknieuws

Miscanthus

n.a.v. kerknieuws

Bericht door Miscanthus »

Het is helaas geen nieuws dat er amper een handjevol mensen wordt toegelaten. 150 gemeenten en 53 predikanten, waarvan de meesten grijs. Ik vind het een bedroevende gang van zaken.
Mensen met attest van de kerkenraad worden afgewezen. Kunnen kerkenraden dan niet beamen dat iemand gelooft in de Heere Jezus en enige bekwaamheden heeft om predikant te worden?
Als dat inderdaad het geval is, vind ik dat zorgelijk.
Ik zal wel een gedachtenkronkel hebben, maar ben me er niet van bewust. Wie helpt?

[Aangepast op 25/5/05 door Pim]
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Het is helaas geen nieuws dat er amper een handjevol mensen wordt toegelaten. 150 gemeenten en 53 predikanten, waarvan de meesten grijs. Ik vind het een bedroevende gang van zaken.
Mensen met attest van de kerkenraad worden afgewezen. Kunnen kerkenraden dan niet beamen dat iemand gelooft in de Heere Jezus en enige bekwaamheden heeft om predikant te worden?
Als dat inderdaad het geval is, vind ik dat zorgelijk.
Ik zal wel een gedachtenkronkel hebben, maar ben me er niet van bewust. Wie helpt?
Wij mensen zijn geen hartekenners, dus op zich is het oordelen van mensenharten al helemaal niet goed. Ik weet niet of dat bij alle curatoria gebeurd?
refo

Bericht door refo »

Er moet enige selectie zijn. Desnoods gaat dat over 2 schijven: kerkenraad en curatorium. Dat is bij alle opleidingen zo, althans die waar bijzondere gaven nodig zijn. (sportacademie, conservatorium, kunstschool etc) (excuseer de vergelijking.

Alleen in de Ger Gemeenten matigen ze zich aan bekering en roeping te toesten. Althans dat begrijp ik ervan. Dat zijn twee zaken tussen God en de kandidaat. Dat kun je niet toetsen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

En hij kwam te Derbe en Lystre. En ziet, aldaar was een zeker discipel, met name Timotheus, zoon van een gelovige Joodse vrouw, maar van een Grieksen vader;
Welken goeden getuigenis gegeven werd van de broederen te Lystre en Ikonium.
Deze wilde Paulus, dat met hem zou reizen; en hij nam en besneed hem, om der Joden wil, die in die plaatsen waren; want zij kenden allen zijn vader, dat hij een Griek was.
En alzo zij de steden doorreisden, gaven zij hun de verordeningen over, die van de apostelen en de ouderlingen te Jeruzalem goed gevonden waren, om die te onderhouden.
De Gemeenten dan werden bevestigd in het geloof, en werden dagelijks overvloediger in getal.
En als zij Frygie, en het land van Galatie doorgereisd hadden, werden zij van den Heiligen Geest verhinderd het Woord in Azie te spreken.

Hier was Paulus in z'n eentje curatorium.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door refoHier was Paulus in z'n eentje curatorium.
Ja.
Het geheel doet me denken aan een conclaaf. Alleen de zwarte en witte rook ontbreekt nog... :(
refo

Bericht door refo »

Het wordt tijd het geheel meer menselijke trekjes te geven.

'We laten jaarlijks maximaal 3 studenten toe omdat we niet meer dan 12 studenten tegelijk kunnen opleiden'
--------------
arend

Bericht door arend »

Wij mensen zijn geen hartekenners, dus op zich is het oordelen van mensenharten al helemaal niet goed. Ik weet niet of dat bij alle curatoria gebeurd?
Nee. Natuurlijk niet, zou ik bijna willen zeggen.
Het curatorium van een onderwijsinstelling (dus niet alleen van een theologische universiteit) ziet erop toe dat de toelatingseisen voor de opleiding juist worden toegepast. Als een kandidaat-student niet aan de toelatingseisen voldoet, zal het curatorium een oordeel moeten vellen over de vraag of de student in kwestie al dan niet toegelaten kan worden.
Het hangt dus van de toelatingseisen van de theologische opleiding af hoe het curatorium handelt. Het is op zijn zachtst genoemd opmerkelijk dat bij een kerk die zich gereformeerd noemt, menseb een uitspraak durven te doen over de harten van hun geloofsgenoten.
Bij andere opleidingen, zoals in Apeldoorn (CGK) of Kampen (GKv) wordt er gekeken of de kandidaat lid is van het betreffende kerkgenootschap of een genootschap waarmee banden onderhouden worden, en wordt gekeken of leer en leven van de kandidaat-student in overeenstemming zijn met de leer van de kerk.
Daarbij moet wel een kanttekening gemaakt worden: De THuK en de THUA wordt men opgeleid in de theologie, middels welke opleiding men toegang kan krijgen tot het ambt van predikant bij de betreffende kerken. Kán, hoeft niet. In Kampen kan men theologie studeren, de studie afronden en uiteindelijk niet toegelaten worden tot het predikantsambt. Bijvoorbeeld omdat het curatorium meent dat men bepaalde gaven mist, op het gebied van pastorale zorg, spreken in het openbaar, sociale vaardigheden, geloofsvertrouwen en nog wat meer. Dit is een stap die men echter niet zomaar zet. De student heeft dan echter wel een theologische opleiding op wetenschappelijk niveau afgerond, en kan daarmee ook in de maatschappij aan de slag. Als godsdienstlereaar bijvoorbeeld.
Het verschil is dus volgens mij dat het Curatorium van de Ger Gem vooraf toetst, terwijl bij andere theologische opleidingen achteraf wordt getoetst. Daarnaast leidt de GG uitsluitend op voor het ambt van predikant, terwijl in Kampen ook vrouwen de opleiding kunnen volgen, terwijl dus vooraf al vaststaat dat zij nooit predikant kunnen worden.

De kwestie raakt ook nog een andere, ingewikkelde vraag: in hoeverre moeten anderen oordelen over het geloofsleven van het individu? Dat is een vraag waarover men in het gehele gereformeerde wereldje blijft worstelen. Kijk maar:
* bepaalt de kandidaat zelf of het curatorium of de student 'gelovig genoeg' is voor het volgen van een predikantenopleiding
* bepaalt de kerkenraad of de individuele gelovige of hij vrijmoedigheid heeft om aan het avondmaal te gaan
* bepaalt de kerkenraad of de individuele gelovige of deze aan kan gaan aan het avondmaal, ookal behoort de gelovige niet tot het betreffende kerkgenootschap (open avondmaal)

zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen. uiteindelijk gaat het om de cruciale vraag: Wie rechtvaardigt, en Wie veroordeelt?

[Aangepast op 24/5/05 door arend]
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Waar ik dus niet bij kan is dat er een onruststoker die helemaal niet kan getuigen (en zover ik weet ook niet heeft hoeven te getuigen) van een persoonlijke band met God, blindelings is aangenomen door de ger. gem., terwijl hun eigen schapen die ongetwijfeld hun leven lang onder de leer dat aldaar geleerd is, geleefd en gedient hebben, zo'n scherpe keuring krijgen.

En ik zou wel eens willen weten wat het curratorium graag zou willen horen? Dat je Christus kent als je persoonlijke verlosser en dat het je grootste vreugde is geworden om het evangelie te verkondigen aan zoveel mogelijk mensen? Of dat je het volstrekt eens bent met de koers van de ger. gem. en dat je wel eens hebt mogen gevoelen dat je zo niet voor God kunt verschijnen en dat je weet dat er nog heel wat gangen die Gods volk gaan door je geleerd moeten gaan worden, maar dat je daar wel heel veel kennis in hebt, doordat je werkelijk alle bevindelijke predikaties die je kon vinden gelezen hebt.

Ik heb in de ger. gem. nog nooit een persoonlijke getuigenis van een predikant gehoord en dat baart me toch wel zorgen. Hoe moet een kerk geleid worden door een herder die niet kan getuigen hoe de stem van de grote herder klinkt?
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Waar ik dus niet bij kan is dat er een onruststoker die helemaal niet kan getuigen (en zover ik weet ook niet heeft hoeven te getuigen) van een persoonlijke band met God, blindelings is aangenomen door de ger. gem., terwijl hun eigen schapen die ongetwijfeld hun leven lang onder de leer dat aldaar geleerd is, geleefd en gedient hebben, zo'n scherpe keuring krijgen.
Dat vraagt om uitleg. Over wie praat je nu, misschien is het voor insiders gelijk duidelijk, maar voor mij niet.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door MS
Dat vraagt om uitleg. Over wie praat je nu, misschien is het voor insiders gelijk duidelijk, maar voor mij niet.
Komt een U2U je kant op. Vind het niet netjes om de naam openlijk te posten.
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door MS
Komt een U2U je kant op. Vind het niet netjes om de naam openlijk te posten.
O.K. Vindt ik weer netjes van jou!
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door KawIk heb in de ger. gem. nog nooit een persoonlijke getuigenis van een predikant gehoord en dat baart me toch wel zorgen. Hoe moet een kerk geleid worden door een herder die niet kan getuigen hoe de stem van de grote herder klinkt?
Dit is echt om te huilen ja. We zijn ver afgedwaald van de blijde boodschap van het evangelie. En wara dat niet meer zo helder klinkt, worden ook niet zulke heldere getuigenissen gegeven en kan er dus ook niet zo helder beoordeeld worden....
Ik hoop en bid dat de Heilige Geest deze rook eens wegblaast.

[Aangepast op 24/5/05 door Miscanthus]
arend

Bericht door arend »

Is dat dan niet dé grote valkuil van de bevindelijkheid in het algemeen? Dat het niet meer om de Christus gaat, maar om het uitpluizen van je eigen -en andermans- hartje?
Dat je eindeloos blijft discussieren over wát geloven nu eigenlijk is, met definities en wegen en weet ik wat voor ingewikkelde dingen al, zodat de Christus achter al die theorieën verborgen wordt?
Unionist

Bericht door Unionist »

Wat mij ook bevreemdt (en ergert) is het volgende:

Kritiek op het curatorium is uit den boze. Ze maken geen fouten.

Toch zijn er maar heel weinig gemeenten die alle predikanten voor laten gaan, de jonge gaan meestal nog wel, maar bij de wat oudere wordt er behoorlijk geselecteerd.

Hoeveel gemeenten zijn er niet waar ds. Kattenberg, Van der Net, Vreugdenhil, om er maar een aar te oemen, niet wekkom zijn op de kansel? Heeft het curatorium daar wel gefaald? En zo ja, wie bepaalt dat?

Heeft het curatorium niet gefaald toen zij de predikant aannam die later zijn ambt neerlegde om met de vrouw van zijn keuze te trouwen?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door arend
Is dat dan niet dé grote valkuil van de bevindelijkheid in het algemeen? Dat het niet meer om de Christus gaat, maar om het uitpluizen van je eigen -en andermans- hartje?
Dat je eindeloos blijft discussieren over wát geloven nu eigenlijk is, met definities en wegen en weet ik wat voor ingewikkelde dingen al, zodat de Christus achter al die theorieën verborgen wordt?
We liggen met z'n allen diep in die kuil. Het gaat in het hele nieuwe testament niet over de toeeigening van het heil dan door het eenvoudige geloof. Toch maken we daar weer een nieuwe Torah van. Waarom waarom?
Plaats reactie