Maand van het spannende boek.

dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Maand van het spannende boek.

Bericht door dennis »

Juni is de maand van het spannende boek en ook de Christelijke boekhandel doet hier aan mee.
Lezen wij ook 'spannende boeken'?
In het RD stond een artikel van Enny de Bruin, waarin ze de meeste chr. spannende boeken die recent verschenen zijn nogal afkraakte. Er waren er geloof ik maar twee of drie goed...
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maand van het spannende boek.

Bericht door Mara »

Tja... :huhu
Ik lees wel graag spannende boeken. Thrillers bij voorkeur.
Maar het gebeurt nog al eens dat ik ze teleurgesteld moet wegleggen, omdat er in gevloekt wordt of zoals je elders zei: ranzige scenes in voorkomen.
Bij veel Nederlandse auteurs gebeurt dit vaak. Dus die bekende blonde dames laat ik maar links liggen.
Maar Lieneke Dijkzeul (weet alleen de titel niet meer) was heel goed te doen, evenals een boek van Judith Visser. Alleen het volgende boek valt dan weer zo tegen.
Wat is dat dan vraag ik me af. Wil de uitgever meer "seks en erotiek" erin? Verkoopt dat beter?
Een goed boek heeft dat helemaal niet nodig.
Als schrijver kun je toch volstaan met de opmerking dat hij vloekt, als het dan echt moet.

En die Amerikaanse "bestsellers" vind ik helemaal niks. Paar keer geprobeerd, je bent 10 langdradige hoofdstukken verder vóórdat er echt iets gebeurt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maand van het spannende boek.

Bericht door refo »

Ik koop jaarlijks twee spannende boeken voor de vakantie.
Kreeg er ook nog 1 voor niks.
Ik heb al een aardig stapeltje leesboeken verzameld. Nu nog proberen ze tot de vakantie niet te lezen.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maand van het spannende boek.

Bericht door -DIA- »

Ik hoop het Kerkelijk Jaarboek 2013 van de Gereformeerde Gemeenten te lezen....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maand van het spannende boek.

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Ik hoop het Kerkelijk Jaarboek 2013 van de Gereformeerde Gemeenten te lezen....
Zojuist aangeschaft!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Maand van het spannende boek.

Bericht door jakobmarin »

Ik lees erg graag spannende boeken. Maar zo moeten wel ergens over gaan.

En behalve dat het een mooi verhaal moet zijn, vind ik het ook belangrijk dat (christelijke) waarden als rechtvaardigheid, opoffering, moed, vertrouwen (op God) daarin terugkomen.
Het genre Fantasy vind ik helemaal prachtig (met een aantal mitsen uiteraard).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Maand van het spannende boek.

Bericht door Mister »

Jaques van de Baan heeft zojuist zijn tweede boek uitgegeven: Serpent.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Maand van het spannende boek.

Bericht door Bonny »

-DIA- schreef:Ik hoop het Kerkelijk Jaarboek 2013 van de Gereformeerde Gemeenten te lezen....
Is dat ook een spannend boek? :)
The Groom's still waiting at the altar
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Maand van het spannende boek.

Bericht door dennis »

Bonny schreef:
-DIA- schreef:Ik hoop het Kerkelijk Jaarboek 2013 van de Gereformeerde Gemeenten te lezen....
Is dat ook een spannend boek? :)
Het is een boek dat ik ook regelmatige raadpleeg. Maar ik moet bekennen dat mijn gedachten er niet naar uitgingen toen ik dit topic opende....
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Maand van het spannende boek.

Bericht door dennis »

Mister schreef:Jaques van de Baan heeft zojuist zijn tweede boek uitgegeven: Serpent.
Dat boek wordt dus o.a. nogal afgekraakt door Enny de Bruin. Ik weet natuurlijk niet of dat terecht is. Mij spreekt het niet zo aan. Denk erbij aan monsters en horror en zo en daar hou ik niet van.

Zelf lees ik tussendoor best wel met enige regelmaat een spannend boek.

Wel eens een boek van Ted Dekker, hoewel die de laatste jaren een andere koers is ingeslagen, waar ik niet blij mee ben.
De politieboeken van Sjoerd Veenman. Hebben een 'refo' politieinspecteur als hoofdpersoon. (De nieuwste heet Dreiging. Goed boek, spannend, maar wel een beetje dun, maar iets van 170 pagina's).
Een paar 'Cas Wulfers' boeken. Vond ik eerlijk gezegd niets aan.
Twee historische misdaadverhalen die zich in het negentiende Engeland spelen: De geheimenbewaarder en de opvolger daarvan. Het eerste deel vond ik echt de moeite waard. Het tweede niet zo.

Ik hanteer als regel dat meer dan 50 procent van wat ik lees theologie moet zijn. De rest van de leestijd verdeel ik over studieboeken, historische romans, levenschrijvingen enz.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maand van het spannende boek.

Bericht door Mara »

dennis schreef:
Ik hanteer als regel dat meer dan 50 procent van wat ik lees theologie moet zijn. De rest van de leestijd verdeel ik over studieboeken, historische romans, levenschrijvingen enz.
Goed voornemen dennis!
Ik bekijk het meer per leesmoment. Op het strand of in de tuin vind ik het niet zo gepast om een theologisch boek te gaan lezen.
Dus dan wordt het een lichtvoetig iets en savonds laat, als ik nog niet kan slapen en op de zondagen, pak ik een "leerboek".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Maand van het spannende boek.

Bericht door Afgewezen »

dennis schreef:Ik hanteer als regel dat meer dan 50 procent van wat ik lees theologie moet zijn. De rest van de leestijd verdeel ik over studieboeken, historische romans, levenschrijvingen enz.
Ik mag dat gelukkig allemaal zelf weten. :)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Maand van het spannende boek.

Bericht door jakobmarin »

dennis schreef:Ik hanteer als regel dat meer dan 50 procent van wat ik lees theologie moet zijn. De rest van de leestijd verdeel ik over studieboeken, historische romans, levenschrijvingen enz.
hardop denkend: er hoeft niet een al te grote kloof te zitten tussen een mooi (spannend) verhaal en een theologisch werk, of een preek.

Jezus hield ook niet zoveel theologisch doorwrochte preken, maar vertelde des te meer verhalen.
Een mooi verhaal beklijfd vaak ook beter, en kan later nog wel eens (opnieuw) iets naar boven halen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Maand van het spannende boek.

Bericht door ejvl »

jakobmarin schreef:
dennis schreef:Ik hanteer als regel dat meer dan 50 procent van wat ik lees theologie moet zijn. De rest van de leestijd verdeel ik over studieboeken, historische romans, levenschrijvingen enz.
hardop denkend: er hoeft niet een al te grote kloof te zitten tussen een mooi (spannend) verhaal en een theologisch werk, of een preek.

Jezus hield ook niet zoveel theologisch doorwrochte preken, maar vertelde des te meer verhalen.
Een mooi verhaal beklijfd vaak ook beter, en kan later nog wel eens (opnieuw) iets naar boven halen.
Francine Rivers bijvoorbeeld met die serie over de tijd van Nero.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maand van het spannende boek.

Bericht door Hendrikus »

Vandaag moest ik vrij veel tijd doorbrengen in de trein. Ik had een boek (uit de categorie "Maand van het spannende boek") bij me. Maar 't viel me op dat werkelijk niemand zat te lezen van papier. Zowel op de heen- als op de terugweg zag ik vooral mensen met hun smartphone in de weer, hetzij bellend, hetzij mail checkend, facebookend dan wel spelletjes doende. Hier en daar lagen wel Metro's en Spitsen die door eerdere treinreizigers waren gelezen, maar een boek heb ik verder niet gezien...
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie