Ambteloze Afdelingen van (O)GG(N) en Vrije Evangelisaties

SecorDabar

Ambteloze Afdelingen van (O)GG(N) en Vrije Evangelisaties

Bericht door SecorDabar »

Er zijn forumleden die beweren dat niet (langer) van een kerk sprake kan zijn, als er geen ambten zijn, of niet worden vervuld.

Toch zijn er zogenaamde "afdelingen" ontstaan bij de Oud Gereformeerde Gemeenten, de Gereformeerde Gemeenten, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
(Bij de Christelijk Gereformeerde Kerken weet ik dat niet.)
Dit zijn dan ambteloze gemeenten, doordat men nog niet tot instituering is over gegaan, of dat de ambten van ouderling of diaken niet vervuld konden worden, om welke reden dan ook.
Vaak is er dan een ambtsdrager uit een naburige gemeente die preken leest, of is er een commissie die predikanten laat voorgaan.
Met aanwezigheid van een naburige kerkeraad mogen door een predikant de sacramenten bediend worden in deze afdelingen.
Maar het blijven wel ambteloze gemeenten voor langer of kortere tijd.

Daarnaast zijn er in ons land Vrije Evangelisaties al of niet gerelateerd aan de HHK en/of PKN.
Daar zijn ook geen ambten, maar een bestuur. Het bestuur nodigt predikanten uit om voor te gaan. Er zijn geen sacramentsbedieningen.

1. Delen de forumleden de mening dat er geen sprake kan zijn van een ambteloze kerk? Is dit onbijbels?
2. Delen de forumleden de mening dat er geen afdelingen of evangelisaties mogen blijven zonder ambten?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Tiberius
Administrator

Re: Ambteloze Afdelingen van (O)GG(N) en Vrije Evangelisatie

Bericht door Tiberius »

Wat de OGG zou ik zo niet weten, maar volgens zijn er bij de GG en GGiN geen gemeenten die structureel ambteloos zijn.
Goed, er zijn wel gemeenten waar de ambten niet vervuld kunnen worden, maar die worden na enige tijd opgeheven. Het zal duidelijk zijn, dat dat na een zorgvuldig (en dus tamelijk langdurig) proces gebeurt, niet van de één of de andere dag.
Maar (zover ik weet) is er geen sprake van een permanente situatie.
vlinder

Bericht door vlinder »

Evangelisatie-gemeenten zijn geen kerken. Dat klopt. Het is niet voor niets dat er geen sacramenten bediend worden. De Evangelist heeft meestentijds ook geen volledige theologische opleiding gevolgd en mag geen zegen uitspreken.

Zelf denk ik dat een kerk zonder ambten geen bestaansrecht heeft. Paulus benadrukt in bijv. Titus dat de ambten ingesteld moeten worden. Er waren in die tijd huisgemeenten, maar ook daar wilde Paulus ambten zodat er orde in de gemeente zou zijn.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gods Woord zegt dat waar twee of drie in Zijn Naam vergaderd zijn Hijzelf in het midden wil zijn.
Niet om de ambten te verachten, verre daar van!
Maar er kunnen omstandigheden zijn dat men niet tot het instellen van ambtsdragers kan komen.
Ik zou niet durven zeggen dat dit in strijd is met iets uit het Woord.
We kunnen dan vanzelf niet van een geordende kerkdienst spreken, maar het zijn dan wel
onderlinge bijeenkomsten. Denk ook een de gezelschappen waar vroeger veel onderwijs werd
verkregen, en waar de Heere vaak merkbaar in het midden was.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Als God het goed heeft gedacht ambten in te stellen dan moeten wij het niet beter denken te weten.
Als er tijdelijk geen mensen zijn die het ambt kunnen vervullen is dat verdrietig, maar ook een zaak van gebed.
Als God ergens een gemeente heeft doen ontstaan, geloof ik dat God ook wel zorgen zal voorzien.
Maar als gekozenen bedanken moeten ze daar ook wel een goede reden voor hebben.

Een gemeente zonder kerkenraad lijkt me dan ook geen gemeente. Maar als het goed is zijn er in elke gemeenten wel gelovigen,
anders is een gemeente niet eens meer een gemeente.
In een Evangelisatiepost is het anders ja.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
vlinder

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:Gods Woord zegt dat waar twee of drie in Zijn Naam vergaderd zijn Hijzelf in het midden wil zijn.
Maar er kunnen omstandigheden zijn dat men niet tot het instellen van ambtsdragers kan komen.
We kunnen dan vanzelf niet van een geordende kerkdienst spreken, maar het zijn dan wel
onderlinge bijeenkomsten. Denk ook een de gezelschappen waar vroeger veel onderwijs werd
Juist bij die gezelschappen is veel scheefgroei ontstaan en juist daarom pleit ik voor ambtelijk toezicht. Ik zeg niet dat er geen zegen op kan rusten, maar het is geen gemeente. Met jouw post kun je ook gaan pleiten om thuislezer te worden en met je gezin een 'dienst' te beleggen. Daar zijn er dan ook meer dan 2 of 3, dus kun je dan prima thuis blijven.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

vlinder schreef:
-DIA- schreef:Gods Woord zegt dat waar twee of drie in Zijn Naam vergaderd zijn Hijzelf in het midden wil zijn.
Juist bij die gezelschappen is veel scheefgroei ontstaan en juist daarom pleit ik voor ambtelijk toezicht. Ik zeg niet dat er geen zegen op kan rusten, maar het is geen gemeente. Met jouw post kun je ook gaan pleiten om thuislezer te worden en met je gezin een 'dienst' te beleggen. Daar zijn er dan ook meer dan 2 of 3, dus kun je dan prima thuis blijven.
Proef wel uit welke geest zo'n gezelschap opkomt, dat zou ik altijd erbij willen zeggen.
En een gezelschap kan geen vervanging van een kerkdienst zijn, dat heb ik ook niet
willen zeggen; wel dat de Heere , waar twee of drie in Zijn Naam bijeen zijn, Hij Zelf
in het midden wil zijn, en daar hebben we nog levende getuigen van.
Lees goed wat ik bedoel want wat u eruit leest is geenszins mijn bedoeling.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Curatorium

Bericht door Curatorium »

SecorDabar schreef: Dit zijn dan ambteloze gemeenten, doordat men nog niet tot instituering is over gegaan, of dat de ambten van ouderling of diaken niet vervuld konden worden, om welke reden dan ook.
Vaak is er dan een ambtsdrager uit een naburige gemeente die preken leest, of is er een commissie die predikanten laat voorgaan.
Met aanwezigheid van een naburige kerkeraad mogen door een predikant de sacramenten bediend worden in deze afdelingen.
De GG heeft alleen in Sint Phillipsland een afdeling. Overigens is een afdeling volgens mij geen ambteloze gemeente, maar zoals het woord zegt een afdeling. Oftewel er is 1 kerkenraad met een gemeente, die op meerdere plekken samenkomt: de geinstitueerde kerk en een zogenaamde afdeling waarop de kerkenraad toezicht houd. Vaak heeft een afdeling wel gewoon een 'eigen' ouderling of diaken, maar dit zijn er niet genoeg om een kerkenraad te vormen. Die worden dan gewoon bevestigd als ambtsdrager van de geinstitueerde kerk. Dus hoe dan er is altijd een ambtsdrager.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

SecorDabar schreef:Er zijn forumleden die beweren dat niet (langer) van een kerk sprake kan zijn, als er geen ambten zijn, of niet worden vervuld.

Toch zijn er zogenaamde "afdelingen" ontstaan bij de Oud Gereformeerde Gemeenten, de Gereformeerde Gemeenten, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Dit zijn dan ambteloze gemeenten, doordat men nog niet tot instituering is over gegaan, of dat de ambten van ouderling of diaken niet vervuld konden worden, om welke reden dan ook.

Daarnaast zijn er in ons land Vrije Evangelisaties al of niet gerelateerd aan de HHK en/of PKN.
Daar zijn ook geen ambten, maar een bestuur. Het bestuur nodigt predikanten uit om voor te gaan. Er zijn geen sacramentsbedieningen.

1. Delen de forumleden de mening dat er geen sprake kan zijn van een ambteloze kerk? Is dit onbijbels?
2. Delen de forumleden de mening dat er geen afdelingen of evangelisaties mogen blijven zonder ambten?

Er kan gèèn sprake zijn van een ambteloze kerken. Er zijn altijd `opzieners`of `oudsten`geweest. Hier vallen ook de zgn. evangelisaties onder.
Met de uitstorting van de Helige Geest werd de Kerk gesticht. Laten we Handelingen 2 en de verdere hoofdstukken ter harte nemen.
Lees ook eens het befaamde boek (`Waarom zou ik naar de kerk gaan`)van wijlen prof. van Ruler die in 21 hoofdstukken deze vraag beantwoordde.

Secor Dabar, Waar maak je je druk over, je bent toch een thuislezer?? En.....(ondeugende vraag) waar gaat jouw zondagse collectegeld naar toe?? (1 Kor.16:2)
vlinder

Bericht door vlinder »

Eppo Gremdaat schreef:
SecorDabar schreef:Er zijn forumleden die beweren dat niet (langer) van een kerk sprake kan zijn, als er geen ambten zijn, of niet worden vervuld.

Er kan gèèn sprake zijn van een ambteloze kerken. Er zijn altijd `opzieners`of `oudsten`geweest. Hier vallen ook de zgn. evangelisaties onder.
Met de uitstorting van de Helige Geest werd de Kerk gesticht. Laten we Handelingen 2 en de verdere hoofdstukken ter harte nemen.
Lees ook eens het befaamde boek (`Waarom zou ik naar de kerk gaan`)van wijlen prof. van Ruler die in 21 hoofdstukken deze vraag beantwoordde.

Secor Dabar, Waar maak je je druk over, je bent toch een thuislezer?? En.....(ondeugende vraag) waar gaat jouw zondagse collectegeld naar toe?? (1 Kor.16:2)
Niet op de persoon spelen. Zulke vragen niet in het openbar stellen. Iedereen heeft het gied recht een discussie te starten, dat heeft niets met 'druk maken over' te maken.
refo

Bericht door refo »

De term ambteloze afdelingen lijkt me ook niet juist.
Een burger is ambteloos.

Een afdeling is een afdeling en gebruikt de ambten van de hoofd-gemeenten, althans de gemeente of kerk waarvan men afdeling is.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Een gemeente zonder ambten is volgens mij bijbels gezien ook een gemeente, maar wel een incomplete gemeente. Het is niet goed als de situatie zo blijft. God heeft de ambten ingesteld om Zijn gemeente te regeren. Ik citeer van een andere site:

‘ … voor hen ouderlingen gekozen hadden…’ Handelingen 14:23.

In Derbe staat eindelijk eens dat Paulus geen vervolging te lijden heeft. Dus wat doet hij? Hij loopt dezelfde route terug en gaat weer naar de plaatsen waar hij bijna of helemaal gestenigd is. Eerst Lystre, dan Ikonium en dan Antiochië.

In elk van deze gemeenten stellen Paulus en Barnabas ouderlingen aan. De gemeente is er dus al en de ouderlingen komen later. Het zijn niet de ambten die zorgen dat er een gemeente is. Er is een gemeente, en vervolgens zijn er ambtsdragers nodig om voor de gemeente te zorgen. Een gemeente zonder ambtsdragers is een gemeente, maar een incomplete gemeente.

Bron: Marten Visser

Ik ben zelf ook lid van een "ambteloze gemeente". Ik moet zeggen dat ik dat toch wel als een noodsituatie ervaar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

De Hervormde dominee Joh. Verwelius te Veenendaal had het niet zo op met Vrije Evangelisaties.

Getuige zijn inzending in het RD 15-07-2002 in de rubriek Opgemerkt:
Evangelisatie Veeneind
Ik las uw verhaal over het gebouw "Veeneind" aan de Cuneraweg te Rhenen. U geeft, dacht ik, niet de juiste informatie over genoemd gebouw. Ik heb nooit gehoord dat dit gebouw het "Eben-Haëzerkerkje" werd genoemd. De naam was "Veeneind". Destijds werd in genoemd gebouw elke zondag om 14.30 uur een kerkdienst gehouden. Die ging uit van de hervormde gemeente te Veenendaal. Dat was toen nodig omdat de Vredeskerk er nog niet was. Men moest anders naar de kerk op de markt of naar de Julianakerk. Een stichting, genoemd "de Samenbinding" beheerde dat gebouw. Doordeweeks werd het gebruikt door verenigingen. Doch in augustus 1975 heeft de hervormde kerkenraad besloten te stoppen met het houden van een dienst in genoemd gebouw. De Vredeskerk was inmiddels geopend. En daardoor liep het bezoek in het Veeneind snel terug.

Wat is er daarna gebeurd? Wel, enkele personen zijn toen zelf samenkomsten gaan beleggen. En vroegen daarvoor voorgangers naar hun smaak.
En in 1988 zijn ze naar de notaris gegaan. En hebben ze de stichting Saambinding ''nieuw leven'' ingeblazen. Vanzelf met het doel om aan hun samenkomsten een officieel tintje te geven. Destijds zijn ze begonnen in het Veeneind. Maar daar moesten ze weg. Toen zijn ze uitgeweken naar de gereformeerde Brugkerk. Deze samenkomsten hebben dus niets te maken met eerdere kerkdiensten. Zij maken nu een oneigenlijk gebruik van de stichting. Artikel 2 van de stichting luidt immers: "De stichting heeft ten doel: a. De versterking van het geestelijk leven in dat deel der gemeente Rhenen genaamd "Het Veeneind" en omgeving; b. De bevordering van de christelijke belangen in het algemeen.
Nog iets meer over Stichting Saambinding is te lezen in het RD van 7-2-2006 bij het 60-jarig bestaan:
De grondslag voor Stichting Saambinding werd al gelegd voor de oorlog, toen bewoners van "''t Veeneind", een streek tussen Veenendaal en Rhenen, huisdiensten organiseerden omdat ze te ver van de kerk vandaan woonden. Al snel ontstond de behoefte aan een eigen gebouw, voor kerkdiensten en verenigingswerk. De buurtbewoners van ''t Veeneind vormden een bestuur en haalden geld op met rente-obligaties en collectes. In 1946 werd aan de Rhenense Cuneraweg gebouw "Eben Haëzer" betrokken.

Eben Haëzer bood plaats aan zestig bezoekers. Aanvankelijk werden er zondagmiddag- en woensdagavonddiensten gehouden, waarbij kerkenraadsleden van de hervormde gemeente in Veenendaal dienst deden. Ook het verenigingsleven en zondagsschoolwerk vond plaats in Eben Haëzer.

In 1975 werden de zondagsdiensten beëindigd. De woensdagavonddiensten bleven doorgaan, met godsdienstoefenaars en predikanten van vooral hervormd-gereformeerde signatuur. Ook voorgangers uit de Oud Gereformeerde Gemeenten, de Christelijke Gereformeerde Kerk of uit ''vrije'' kerken waren welkom.

In de jaren zeventig en tachtig bezochten steeds meer mensen van buitenaf de diensten en werd het gebouwtje aan ''t Veeneind te klein. In 1985 besloot het bestuur de Veendaalse Brugkerk te betrekken. Sinds 2004 zijn de samenkomsten in de Petrakerk in Veenendaal.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
huisman

Bericht door huisman »

SecorDabar schreef:De Hervormde dominee Joh. Verwelius te Veenendaal had het niet zo op met Vrije Evangelisaties.

Getuige zijn inzending in het RD 15-07-2002 in de rubriek Opgemerkt:
Evangelisatie Veeneind
Ik las uw verhaal over het gebouw "Veeneind" aan de Cuneraweg te Rhenen. U geeft, dacht ik, niet de juiste informatie over genoemd gebouw. Ik heb nooit gehoord dat dit gebouw het "Eben-Haëzerkerkje" werd genoemd. De naam was "Veeneind". Destijds werd in genoemd gebouw elke zondag om 14.30 uur een kerkdienst gehouden. Die ging uit van de hervormde gemeente te Veenendaal. Dat was toen nodig omdat de Vredeskerk er nog niet was. Men moest anders naar de kerk op de markt of naar de Julianakerk. Een stichting, genoemd "de Samenbinding" beheerde dat gebouw. Doordeweeks werd het gebruikt door verenigingen. Doch in augustus 1975 heeft de hervormde kerkenraad besloten te stoppen met het houden van een dienst in genoemd gebouw. De Vredeskerk was inmiddels geopend. En daardoor liep het bezoek in het Veeneind snel terug.

Wat is er daarna gebeurd? Wel, enkele personen zijn toen zelf samenkomsten gaan beleggen. En vroegen daarvoor voorgangers naar hun smaak.
En in 1988 zijn ze naar de notaris gegaan. En hebben ze de stichting Saambinding ''nieuw leven'' ingeblazen. Vanzelf met het doel om aan hun samenkomsten een officieel tintje te geven. Destijds zijn ze begonnen in het Veeneind. Maar daar moesten ze weg. Toen zijn ze uitgeweken naar de gereformeerde Brugkerk. Deze samenkomsten hebben dus niets te maken met eerdere kerkdiensten. Zij maken nu een oneigenlijk gebruik van de stichting. Artikel 2 van de stichting luidt immers: "De stichting heeft ten doel: a. De versterking van het geestelijk leven in dat deel der gemeente Rhenen genaamd "Het Veeneind" en omgeving; b. De bevordering van de christelijke belangen in het algemeen.
Nog iets meer over Stichting Saambinding is te lezen in het RD van 7-2-2006 bij het 60-jarig bestaan:
De grondslag voor Stichting Saambinding werd al gelegd voor de oorlog, toen bewoners van "''t Veeneind", een streek tussen Veenendaal en Rhenen, huisdiensten organiseerden omdat ze te ver van de kerk vandaan woonden. Al snel ontstond de behoefte aan een eigen gebouw, voor kerkdiensten en verenigingswerk. De buurtbewoners van ''t Veeneind vormden een bestuur en haalden geld op met rente-obligaties en collectes. In 1946 werd aan de Rhenense Cuneraweg gebouw "Eben Haëzer" betrokken.

Eben Haëzer bood plaats aan zestig bezoekers. Aanvankelijk werden er zondagmiddag- en woensdagavonddiensten gehouden, waarbij kerkenraadsleden van de hervormde gemeente in Veenendaal dienst deden. Ook het verenigingsleven en zondagsschoolwerk vond plaats in Eben Haëzer.

In 1975 werden de zondagsdiensten beëindigd. De woensdagavonddiensten bleven doorgaan, met godsdienstoefenaars en predikanten van vooral hervormd-gereformeerde signatuur. Ook voorgangers uit de Oud Gereformeerde Gemeenten, de Christelijke Gereformeerde Kerk of uit ''vrije'' kerken waren welkom.

In de jaren zeventig en tachtig bezochten steeds meer mensen van buitenaf de diensten en werd het gebouwtje aan ''t Veeneind te klein. In 1985 besloot het bestuur de Veendaalse Brugkerk te betrekken. Sinds 2004 zijn de samenkomsten in de Petrakerk in Veenendaal.
Ik heb in het verleden op de woensdagavonden met zegen bij de st Saambinding mogen kerken .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef: Ik heb in het verleden op de woensdagavonden met zegen bij de st Saambinding mogen kerken .
Als dit bestaansrecht geeft aan gemeenten, dan mag er veel!
Plaats reactie