De leer der zaligheid
De leer der zaligheid
Ds. W. Huyser schreef eens een boekje, dat het lezen wel waard is dacht ik.
Is dit niet de waarheid? Kom, en lees, beproeft het eens.
Is de leer veranderd? Of hebben we nog de onveranderde gereformeerde leer?
http://www.theologienet.nl/documenten/Huyser.pdf
Nog enkele preken die me troffen:
http://www.theologienet.nl/documenten/S ... preken.pdf
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: De leer der zaligheid
-DIA- schreef:Ds. W. Huyser schreef eens een boekje, dat het lezen wel waard is dacht ik.
Jammer dat ds. Huyser hier spreekt van het niet rechtvaardigen van de zondaar, want dit is immers een werk van de Drie-Enige God.Ds. W. Huyser schreef:Niet dat de Heere Jezus de ziel rechtvaardigt.
Huntington schreef:Doch wat is de grootste verborgenheid, die geheel Gode toebehoort? Immers de Drieëenheid Gods, één Goddelijk Wezen en drie Personen. Voor zulk een verborgenheid moeten alle verstandelijke opvattingen worden opgeschort; nochtans, er worden vele verstandelijke onderzoekingen naar deze verborgenheid onder de mensen gevonden, daaruit komen weder vele dwalingen voort, en eindelijk volgt een verloochening van de verborgenheid zelve.
Nu zal men wellicht vragen: Wordt er dan niets gekend van deze verborgenheid ? Ja, ten eerste in Gods Woord en ten tweede inwendig door God de Heilige Geest in het hart van de mens, wanneer God hem wederbaart, want zonder dat zal niemand God zien; en dat is geheel en alleen een werk van een Drieënig God, zonder des mensen toedoen; want de Vader trekt, de Zoon verlost door zijn bloed en God de Heilige Geest verzegelt en past toe. Zie Joh. 6: 44, 69.
Dit is hier afgelopen zondag nog verklaard aan de hand van Zondag 23alias schreef:-DIA- schreef:Ds. W. Huyser schreef eens een boekje, dat het lezen wel waard is dacht ik.
http://www.theologienet.nl/documenten/S ... preken.pdfJammer dat ds. Huyser hier spreekt van het niet rechtvaardigen van de zondaar, want dit is immers een werk van de Drie-Enige God.Ds. W. Huyser schreef:Niet dat de Heere Jezus de ziel rechtvaardigt.
Huntington schreef:Doch wat is de grootste verborgenheid, die geheel Gode toebehoort? Immers de Drieëenheid Gods, één Goddelijk Wezen en drie Personen. Voor zulk een verborgenheid moeten alle verstandelijke opvattingen worden opgeschort; nochtans, er worden vele verstandelijke onderzoekingen naar deze verborgenheid onder de mensen gevonden, daaruit komen weder vele dwalingen voort, en eindelijk volgt een verloochening van de verborgenheid zelve.
Nu zal men wellicht vragen: Wordt er dan niets gekend van deze verborgenheid ? Ja, ten eerste in Gods Woord en ten tweede inwendig door God de Heilige Geest in het hart van de mens, wanneer God hem wederbaart, want zonder dat zal niemand God zien; en dat is geheel en alleen een werk van een Drieënig God, zonder des mensen toedoen; want de Vader trekt, de Zoon verlost door zijn bloed en God de Heilige Geest verzegelt en past toe. Zie Joh. 6: 44, 69.
Maar ik vraag me af of wijlen ds. Huyser dit loochende.
Ik snap je punt niet helemaal. Ik denk wel dat ds. Huyser gelijk heeft, hoewel er in het NT ook gesproken wordt over Jezus, Die de zonden vergeeft (in de Evangeliën, in de brieven). Hoe dat zich precies tot elkaar verhoudt, weet ik nog niet goed.alias schreef:Jammer dat ds. Huyser hier spreekt van het niet rechtvaardigen van de zondaar, want dit is immers een werk van de Drie-Enige God.Ds. W. Huyser schreef:Niet dat de Heere Jezus de ziel rechtvaardigt.
-
@Afgewezen, zie Ef.4:32 met KT'. "Maar zijt jegens elkander goedertieren, barmhartig, vergevende elkander, gelijkerwijs ook God in Christus ulieden vergeven heeft."
KT: Dat is, om Christus en Zijner verzoening wil, gelijk 2 Cor. 5:19. Of, door Christus.
Christus spreekt vrij als Borg en doet de goddeloze delen in Zijn verworven gerechtigheid (garantstelling, Losser, Borg).
Matth.9:6 "Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde, de zonden te vergeven (toen zeide Hij tot den geraakte): Sta op, neem uw bed op, en ga heen naar uw huis."
De Vader spreekt vrij ziende op de gerechtigheid van Christus (uitspraak, bevestiging van Borgstelling als volkomen en afdoende) en rechtvaardigt op deze wijze (in de zin van 'verklaart' als zodanig) de goddeloze die met Luther de vrolijke ruil mocht doen.
Het is dezelfde vergeving, maar anders belicht.
KT: Dat is, om Christus en Zijner verzoening wil, gelijk 2 Cor. 5:19. Of, door Christus.
Christus spreekt vrij als Borg en doet de goddeloze delen in Zijn verworven gerechtigheid (garantstelling, Losser, Borg).
Matth.9:6 "Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde, de zonden te vergeven (toen zeide Hij tot den geraakte): Sta op, neem uw bed op, en ga heen naar uw huis."
De Vader spreekt vrij ziende op de gerechtigheid van Christus (uitspraak, bevestiging van Borgstelling als volkomen en afdoende) en rechtvaardigt op deze wijze (in de zin van 'verklaart' als zodanig) de goddeloze die met Luther de vrolijke ruil mocht doen.
Maar kan er dan wel gezegd worden dat de Heere Jezus niet rechtvaardigt?GJdeBruijn schreef:@Afgewezen, zie Ef.4:32 met KT'. "Maar zijt jegens elkander goedertieren, barmhartig, vergevende elkander, gelijkerwijs ook God in Christus ulieden vergeven heeft."
Christus spreekt vrij omdat Hij in Zijn Goddelijke natuur de tweede Persoon is in Goddelijk Wezen: Drie Personen, Een in Wezen.
Op deze teksten doelde ik in mijn post. Dat neemt niet weg dat het toch de Vader is, Die in Christus met de zondaar verzoend wordt. Het is de Vader Die vrijspreekt, "handhavende de geschonden gerechtigheid van het Goddelijk Wezen" (ds. Kersten). Zo spreekt de Schrift: het is God Die Zijn Zoon gezonden heeft, het is God Die de wereld met Zichzelf verzoenende is, enz. enz.GJdeBruijn schreef:@Afgewezen, zie Ef.4:32 met KT'. "Maar zijt jegens elkander goedertieren, barmhartig, vergevende elkander, gelijkerwijs ook God in Christus ulieden vergeven heeft."
Nogmaals, hoe de door jou aangehaalde teksten dan precies uitgelegd moeten worden, weet ik niet.
ds. W. Huyser heeft een kloppende dogmatiek, maar het hart klopt er niet in. Gods Woord zegt dit:
1 Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
2 Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
3 Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
5 Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor (huper) allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;
Hier komt het Woord indringend naar ons toe.
1 Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
2 Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
5 Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor (huper) allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;
Wijlen ds. F. Mallan schreef een korte recensie over het boekje van ds. Huyser in De Wachter Sionshervormde schreef:ds. W. Huyser heeft een kloppende dogmatiek, maar het hart klopt er niet in. Gods Woord zegt dit:
van 1 mei 1986. Hij schreef hierover het volgende:
BOEKBESPREKING: DE LEER DE ZALIGHEID VERKLAARD
Ds. Huyser was predikant van de Geref. Gem. onder het Kruis te Dirksland van 1867-1881. Ouderling Baas te Gouda heeft destijds een kort voorwoord in dat boekje geplaatst, waarinwe lezen; "Helder blinkt de zuivere leer der waarheid in dit werkje uit. Op deze grondslag vond destijds in 1907 de vereniging tussen de Oude Kruisgemeenten en de Ledeboeriaanse Gemeenten plaats. Deze leer heeft het alleenrecht in de Gereformeerde Gemeenten en elke andere leer dient verworpen te worden als strijdig met Gods Woord. Een ieder onderzoeke maar voor zichzelf, of de oude paden niet verlaten zijn".
Het boekje kost maar f 3, 15. De raad van ouderling Baas mocht maar ter harte worden genomen. Aan rechtzinnig'' geschrijf ontbreekt het nog wel niet, maar het is toch wel duidelijk te zien dat er voor deze leer geen plaats meer is in veruit de meeste gemeenten die in de gemeenten onder het kruis haar oorsprong vinden.
Ds. F. Mallan
- SecorDabar
"Welke wil dat alle mensen zalig worden"hervormde schreef:ds. W. Huyser heeft een kloppende dogmatiek, maar het hart klopt er niet in. Gods Woord zegt dit:
"tot een rantsoen voor allen"
Ik lees in de kantekeningen het volgende:
alle mensen zalig
Dit woord alle wordt hier ook gebruikt voor allerlei, gelijk blijkt uit 1 Tim. 2:2, waarvan 1 Tim. 2:4 een reden geeft; alsook uit het woord wil, wantzo God wil dat alle mensen zalig worden, zo zullen ook allen zalig worden, dewijl God doet al wat Hij wil, Ps. 115:3; Rom. 9:19; Ef. 1:11. En dit wordt ook bewezen uit hetgeen de apostel daarbij voegt, dat God wil dat zij allen tot de kennis der waarheid komen, daar de Schrift getuigt, dat dit is een voorrecht van Gods volk. Zie Ps. 147:19,20; Matth. 11:25; Joh. 6:45; Ef. 2:12, enz. Dat iemand zou willen zeggen, dat God zulks wil, indien de mensen ook willen; dat is de zaligheid ten dele aan Gods wil, ten dele aan des mensen wil hangen, hetwelk strijdt met hetgeen de apostel leert, Rom. 9:16,23, en Rom. 10:20, en Rom. 11:35,36; en doorgaans elders.
voor allen, zijnde:
Namelijk die in Hem geloven. Zie Matth. 20:28; Joh. 10:15; Rom. 3:25.
Het hart van het Evangelie is Gods verkiezende liefde, dat Hij uit het ganse menselijke geslacht een gemeente heeft uitverkoren ten eeuwigen leven. (Zie HC Zondag 21)
Om het in eigen woorden te zeggen: de kern van het Evangelie is dat: God zoekt de zondaar.
Het hangt dus niet af van de vrije wil van de mens, want dan zouden wij met eerbied gesproken een machteloze God hebben.
Nee, Hij kiest de Zijnen uit, Hij roept die allen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
-
God roept allen die onder het Evangelie verkeren.SecorDabar schreef:"Welke wil dat alle mensen zalig worden"hervormde schreef:ds. W. Huyser heeft een kloppende dogmatiek, maar het hart klopt er niet in. Gods Woord zegt dit:
"tot een rantsoen voor allen"
Ik lees in de kantekeningen het volgende:
alle mensen zalig
Dit woord alle wordt hier ook gebruikt voor allerlei, gelijk blijkt uit 1 Tim. 2:2, waarvan 1 Tim. 2:4 een reden geeft; alsook uit het woord wil, wantzo God wil dat alle mensen zalig worden, zo zullen ook allen zalig worden, dewijl God doet al wat Hij wil, Ps. 115:3; Rom. 9:19; Ef. 1:11. En dit wordt ook bewezen uit hetgeen de apostel daarbij voegt, dat God wil dat zij allen tot de kennis der waarheid komen, daar de Schrift getuigt, dat dit is een voorrecht van Gods volk. Zie Ps. 147:19,20; Matth. 11:25; Joh. 6:45; Ef. 2:12, enz. Dat iemand zou willen zeggen, dat God zulks wil, indien de mensen ook willen; dat is de zaligheid ten dele aan Gods wil, ten dele aan des mensen wil hangen, hetwelk strijdt met hetgeen de apostel leert, Rom. 9:16,23, en Rom. 10:20, en Rom. 11:35,36; en doorgaans elders.
voor allen, zijnde:
Namelijk die in Hem geloven. Zie Matth. 20:28; Joh. 10:15; Rom. 3:25.
Het hart van het Evangelie is Gods verkiezende liefde, dat Hij uit het ganse menselijke geslacht een gemeente heeft uitverkoren ten eeuwigen leven. (Zie HC Zondag 21)
Om het in eigen woorden te zeggen: de kern van het Evangelie is dat: God zoekt de zondaar.
Het hangt dus niet af van de vrije wil van de mens, want dan zouden wij met eerbied gesproken een machteloze God hebben.
Nee, Hij kiest de Zijnen uit, Hij roept die allen.
- SecorDabar
Dat ben ik zeker met u eens.
En dat is ook goed gezegd: God roept allen die onder het Evangelie verkeren.
Een ieder heeft recht op het Evangelie.
Anders zou het niet behoeven verkondigd te worden.
De verkondiging gaat tot ons allen uit.
Het is de Heilige Geest Die de mens inwendig roept,
Het is de Heere Die het hart van Lydia, de purperverkoopster opende.
De laatste zinnen uit mijn posting zijn trouwens genomen uit het volgende gezang:
God is getrouw, Zijn plannen falen niet,
Hij kiest de Zijnen uit, Hij roept die allen. Die 't heden kent, de toekomst overziet,
laat van Zijn woorden geen ter aarde vallen;
en 't werk der eeuwen, dat Zijn Geest omspant,
volvoert Zijn hand.
En dat is ook goed gezegd: God roept allen die onder het Evangelie verkeren.
Een ieder heeft recht op het Evangelie.
Anders zou het niet behoeven verkondigd te worden.
De verkondiging gaat tot ons allen uit.
Het is de Heilige Geest Die de mens inwendig roept,
Het is de Heere Die het hart van Lydia, de purperverkoopster opende.
De laatste zinnen uit mijn posting zijn trouwens genomen uit het volgende gezang:
God is getrouw, Zijn plannen falen niet,
Hij kiest de Zijnen uit, Hij roept die allen. Die 't heden kent, de toekomst overziet,
laat van Zijn woorden geen ter aarde vallen;
en 't werk der eeuwen, dat Zijn Geest omspant,
volvoert Zijn hand.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Dit is de leer der Zaligheid! Meer is niet nodig en met minder kan het nooit.
R.M. McCheyne schreef:Over het komen tot Christus
„Ik houd het voor bijna onmogelijk uit te leggen wat het is tot Jezus te komen, want het is zo eenvoudig. Als u iemand die van een ziekte is hersteld, zou vragen wat het is om genezen te worden, geloof ik dat hij u dit moeilijk zou kunnen zeggen. Voor zover de Heere mij licht in deze zaak gegeven heeft, en ziende op hetgeen mijn eigen hart in dergelijke omstandigheden doet, voel ik niet dat het komen tot Jezus iets anders is dan alleen te geloven dat alles waarheid is wat God getuigt van Zijn Zoon. Ik geloof dat veel mensen zelf er de oorzaak van zijn dat zij in de duisternis blijven doordat ze iets meer verwachten dan dit.
Sommigen van u vragen misschien: Maar is er dan geen toe-eigening van Christus? Of: is er dan geen aanraken van de zoom van Zijn kleed? Ik stem volkomen toe, mijn geliefden, dat er iets dergelijks in. Maar ik geloof dat het onafscheidelijk is van het aannemen van het getuigenis Gods. Als de Heere u overtuigt van de heerlijkheid en de macht van Immanuël, dan ben ik er zeker van dat gij niets anders kunt dan Hem tot uw deel kiezen. Het is alsof men de vensters van een donkere kamer opent. Meteen schijnt het zonlicht in het hele vertrek. Zo ontvangt ook de ziel Christus, op hetzelfde ogenblik namelijk dat de ogen voor het licht worden geopend.”
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Het vertalen van 'pas' weerspiegelt zeker hier een bepaalde exegese. Inderdaad kun je 'pas' ook vertalen met 'allerlei soort'. Je hebt allerlei soorten listen (Simon de tovenaar); allerlei soorten kwalen die Jezus genas. Gezien de tekst spreken we hier niet van 'allerlei soorten mensen'. Er zijn geen verschillende mensen. God heeft deze wereld gezien of er iemand was die God zocht en Hij vond er niet tot een toe.
We zien dat ook bij de Schriften: Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot weerlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is. Of vertalen we nu ook met 'allerlei'? Nee, het gaat om de Schrift als geheel.
Het woord 'pas' wijst naar een zekere collectiviteit. Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. Als hier sprake is van een uitverkoren wereld, dan heeft het doelaangevend voegwoord 'opdat' geen enkele zin. Wie in Hem gelooft gaat niet verloren. Wie niet gelooft is alrede veroordeeld.
Het geloof is een gave van God. Ik stem van harte in met het citaat van R.M. McCheyne: Als de Heere u overtuigt van de heerlijkheid en de macht van Immanuël, dan ben ik er zeker van dat gij niets anders kunt dan Hem tot uw deel kiezen.
Het is de Heere die overtuigt van de heerlijkheid en de liefelijkheid van Immanuël. En dat vindt haar fundament in Gods verkiezende liefde. Maar dit bejubelt het geloof nadat! Door u, door u alleen, om het eeuwig welbehagen.
We zien dat ook bij de Schriften: Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot weerlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is. Of vertalen we nu ook met 'allerlei'? Nee, het gaat om de Schrift als geheel.
Het woord 'pas' wijst naar een zekere collectiviteit. Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. Als hier sprake is van een uitverkoren wereld, dan heeft het doelaangevend voegwoord 'opdat' geen enkele zin. Wie in Hem gelooft gaat niet verloren. Wie niet gelooft is alrede veroordeeld.
Het geloof is een gave van God. Ik stem van harte in met het citaat van R.M. McCheyne: Als de Heere u overtuigt van de heerlijkheid en de macht van Immanuël, dan ben ik er zeker van dat gij niets anders kunt dan Hem tot uw deel kiezen.
Het is de Heere die overtuigt van de heerlijkheid en de liefelijkheid van Immanuël. En dat vindt haar fundament in Gods verkiezende liefde. Maar dit bejubelt het geloof nadat! Door u, door u alleen, om het eeuwig welbehagen.