de Wachter Sions schreef: Groepsdruk
Het was na een vergadering. Een paar meisjes kwamen naar mij toe. "Meneer, waarom mogen wij geen legging dragen? Alle meisjes in de klas hebben dat. Wij alleen niet. We worden er vreselijk op aangekeken." Een gesprek ontstaat. Wat blijkt? Er wordt een gigantische druk uitgeoefend op deze meisjes. Moet je nagaan! Op een reformatorische school -want daar gebeurde dat- zou je niet meer reformatorisch gekleed mogen gaan. En min of meer diezelfde groepsdruk wordt uitgeoefend als het gaat om make-up, oorbellen, te korte en te lage kleding.
Een vorm van pesten
Ik weet van twee meisjes die van de basisschool naar de kennismakingsmiddag van het voortgezet onderwijs gingen. Vlotte meiden. Niets mis mee. Voor het eerst kwamen ze in hun toekomstige brugklasgroep. Wat gebeurde? Ze werden bekeken alsof ze rechtstreeks uit de prehistorie stapten. Verachtelijke blikken. Gesmoes achter handen. Vieze gezichten.
Hun rok was langer dan die van de rest. Geen legging. Geen bloot. Enzovoort.
Kortom, ze voldeden niet aan de puur wereldse groepsmoraal!
Gevolg? Een vorm van pesten waarover we bijna nergens iets lezen. maar pijn doet het wel. En als dat steeds zo doorgaat?
Goed te begrijpen
Ik kan die meisjes héél goed begrijpen, als ze thuis bijna smeken om ook een legging te mogen dragen. Ik snap het helemaal als ze de neiging in zich voelen opkomen om zich ook te gaan opmaken en oorbellen te kopen.
Wie wil er nou graag buiten de groep vallen?
En als een aantal al of niet lacherige klasgenoten om je heen komt staan en jou vraagt waarom je 'geen legging van thuis mag'? Ontzettend moeilijk toch?
Alleen al die sfeer!
Daar zou je eerst wat van kunnen zeggen. Gewoon doen: "Dat klopt toch niet? Dat jullie mij niet vrij laten in mijn kledingkeus? Zelfs als ik er oubollig uit zou zien, moet je mij toch in mijn waarde laten? Als ik op een openbare school zou zitten, zouden ze er minder van zeggen dan hier! Ik kleed mij zoals ik wil en waar ik mij goed bij voel. Jullie leggen een druk op mij om me bij jullie aan te passen. Mag ik alsjeblieft mijzelf blijven?"
Moed
En inhoudelijk? In een paar zinnen uit te leggen: "Ik wil gewoon als christen herkenbaar zijn! Een legging past daar niet bij. Dat is absoluut een soort broek. Komt nog uit de balletwereld ook. En jullie laten het zelf zien: heel korte rokjes horen daar bij.
Ik voel me niks beter dan jullie, maar ik kàn echt niet zo gekleed gaan. Ik wil het ook niet. Dan zou ik tegen mezelf ingaan. Maar ook tegen de Bijbel. Daar staat heel duidelijk: Wordt dezer wereld niet gelijkvormig. (Rom. 12:2)
Houdt het vooral persoonlijk. Jij voelt dat zo. Jij ziet dat zo. En zo wil je het.
Oudere mensen die dit lezen, zullen wat knipperen met hun ogen. Maar in de tijd van nu, moet je af en toe duidelijk en enigszins zelfverzekerd overkomen.
Ik weet het: daar is móed voor nodig.
het is fijn als het sámen kunt doen en elkaar niet in de steek laat!
En weet je wat ik dikwijls ervaren?
Dat je de Heere mag vragen om hulp. Hij kan jou de woorden én de vrijmoedigheid geven die je op dat moment júist zo nodig hebt.
Sterkte!
Groepsdruk
Groepsdruk
Re: Groepsdruk
Helaas constateer ik zulke dingen inderdaad ook.
En helaas constateer ik dit 2 kanten op.
Enerzijds vanaf de "behoudende" kant die een legging/broek direct met een vies gezicht en geroddel veroordelen.
Anderzijds zoals in het verhaal staat, als je niet meedoet word je met een vies gezicht en geroddel veroordeeld.
In plaats van elkaar in de waarde te laten...
Dan denk ik aan een eenvoudig kinderliedje:
Soms is het moeilijk om christen te zijn.
Ze lachen je uit en dat doet soms pijn.
Ze noemen je 'softie' of 'heilige boon'.
Maar dan mag ik weten dat Jezus in mij woont
En Hij zegt:
Refrein:
"Jij hoort bij Mij!
En Ik geef je kracht door mijn Heilige Geest.
O ja, jij hoort bij Mij!
Ik ben altijd bij je, dus wees maar niet bevreesd.
O nee, jij hoort bij Mij!
Al zeggen al die anderen: 'jij hoort er niet bij'
Ja jij, jij hoort bij Mij!
Doe maar gewoon, wees jezelf,
Daarmee maak jij Mij blij!"
Als ik naar school ga, en ik word gepest.
Of dat ik niet meedoe... niet met de rest.
Dan moet ik soms huilen en heb ik verdriet.
Dan mag ik weten dat Jezus mij ziet,
En Hij zegt: (Refrein)
Er staat in de Bijbel en dat is niet mis,
Het staat in Romeinen dat God voor mij is.
Ik ben overwinnaar, ja zelfs nog veel meer.
En niks zal mij scheiden van de liefde van de Heer
En Hij zegt: (Refrein 2x)
En helaas constateer ik dit 2 kanten op.
Enerzijds vanaf de "behoudende" kant die een legging/broek direct met een vies gezicht en geroddel veroordelen.
Anderzijds zoals in het verhaal staat, als je niet meedoet word je met een vies gezicht en geroddel veroordeeld.
In plaats van elkaar in de waarde te laten...
Dan denk ik aan een eenvoudig kinderliedje:
Soms is het moeilijk om christen te zijn.
Ze lachen je uit en dat doet soms pijn.
Ze noemen je 'softie' of 'heilige boon'.
Maar dan mag ik weten dat Jezus in mij woont
En Hij zegt:
Refrein:
"Jij hoort bij Mij!
En Ik geef je kracht door mijn Heilige Geest.
O ja, jij hoort bij Mij!
Ik ben altijd bij je, dus wees maar niet bevreesd.
O nee, jij hoort bij Mij!
Al zeggen al die anderen: 'jij hoort er niet bij'
Ja jij, jij hoort bij Mij!
Doe maar gewoon, wees jezelf,
Daarmee maak jij Mij blij!"
Als ik naar school ga, en ik word gepest.
Of dat ik niet meedoe... niet met de rest.
Dan moet ik soms huilen en heb ik verdriet.
Dan mag ik weten dat Jezus mij ziet,
En Hij zegt: (Refrein)
Er staat in de Bijbel en dat is niet mis,
Het staat in Romeinen dat God voor mij is.
Ik ben overwinnaar, ja zelfs nog veel meer.
En niks zal mij scheiden van de liefde van de Heer
En Hij zegt: (Refrein 2x)
Anker, kun je nog toelichten waarom je dit topic hebt geopend?
Als eerste reactie, maar die is subjectief, wil ik zeggen dat ik dit totaal niet herken. Dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt, maar dan in ons geval niet op grote schaal. En zoals je weet werk ik op een refo-VO-school. En ik zou inderdaad willen dat onze meiden gekleed zouden gaan als onze 3 prinsesjes afgelopen dinsdag.
Als eerste reactie, maar die is subjectief, wil ik zeggen dat ik dit totaal niet herken. Dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt, maar dan in ons geval niet op grote schaal. En zoals je weet werk ik op een refo-VO-school. En ik zou inderdaad willen dat onze meiden gekleed zouden gaan als onze 3 prinsesjes afgelopen dinsdag.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Op een reformatorische school wordt volgens mij niet hierom gepest. Als er iemand gepest wordt, helaas komt dat nog te vaak voor, hoeft dat niet aan wel/niet legging te liggen. De reden waarom een bepaald kind stelselmatig gepest wordt, heeft vaak geen duidelijke oorzaak.
Je valt dan buiten de groep ja, maar welke groep en waarom?
Als we daar achter zouden komen, konden we het pesten voorgoed uitbannen.
En het valt niet mee op de leeftijd van 13/14 jaar, zo eenzaam te zijn, vanwege een principieel standpunt, wat voor velen een onbegrijpelijk standpunt is.
Als je volwassen bent, kan het je nauwelijks nog schelen, wat een ander ervan vindt dat je altijd een rok draagt.
De stelling dat een legging uit de balletwereld komt, is onzin. Daar zou de panty dan ook uitkomen.
Veel ballerina's dragen een knotje...
Je valt dan buiten de groep ja, maar welke groep en waarom?
Als we daar achter zouden komen, konden we het pesten voorgoed uitbannen.
En het valt niet mee op de leeftijd van 13/14 jaar, zo eenzaam te zijn, vanwege een principieel standpunt, wat voor velen een onbegrijpelijk standpunt is.
Als je volwassen bent, kan het je nauwelijks nog schelen, wat een ander ervan vindt dat je altijd een rok draagt.
De stelling dat een legging uit de balletwereld komt, is onzin. Daar zou de panty dan ook uitkomen.
Veel ballerina's dragen een knotje...

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik herken dit helaas wel. En het gaat in ons geval om een reformatorische basisschool, groep 7/8.
De kinderen waar het om gaat, vallen qua kleding en haardracht inderdaad op. Je kunt je afvragen of je dit als ouders moet willen, omdat het de kinderen toch in een isolement plaatst.
Maar ik vind het bijzonder triest dat er kinderen in die leeftijd (zowel jongens als meiden) gepest en buitengesloten worden, omdat ze "rechtser" zijn dan de rest. En dat op een refoschool.
De kinderen waar het om gaat, vallen qua kleding en haardracht inderdaad op. Je kunt je afvragen of je dit als ouders moet willen, omdat het de kinderen toch in een isolement plaatst.
Maar ik vind het bijzonder triest dat er kinderen in die leeftijd (zowel jongens als meiden) gepest en buitengesloten worden, omdat ze "rechtser" zijn dan de rest. En dat op een refoschool.
Ik denk dat de hoofdtaak hierin ligt bij de docenten!eilander schreef:Ik herken dit helaas wel. En het gaat in ons geval om een reformatorische basisschool, groep 7/8.
het feit dat ik aangaf dat ik het nauwelijks herkende, betekent niet dat ik er nooit mee te maken heb gehad. Doorgaans is uitleggen en pesters/gepesten met elkaar in gesprek brengen prima mogelijk. Het kost alleen wel; een paar uur tijd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dat is zeker triest. Op de middelbare zie ik helaas een tamelijk groot verschil tussen "links" en "rechts". Bij de meiden althans.eilander schreef:Ik herken dit helaas wel. En het gaat in ons geval om een reformatorische basisschool, groep 7/8.
Lagere school heb ik geen ervaring mee.
Ik heb steeds getracht dat onze dochter in de middenmoot viel, ze wil zelf geen te korte rokjes, maar ze hoeft van mij ook niet in "klederdracht-lengte".
Als ze een vrije dag heeft en thuis moet studeren, trekt ze vaak een makkelijke broek aan. Maar als er die avond catechisatie is, komt ze naar beneden in een rok. Het is nooit een strijdpunt geweest.
Eerlijk gezegd ben ik het punt "lange broek" een beetje kwijt. In die zin, ik maak er geen heikel punt van en vind het ergerlijk dat er mensen zijn die heel afkeurend hun blik langs een vrouw laten gaan, van boven naar beneden, wanneer zij een lange broek draagt.
Een broek met een tuniekjurkje erop (het moet wel smaakvol blijven uiteraard) zie ik liever dan zo'n akelig lapje stof, dat te genant is om rok genoemd te worden.
Ik vind het al heel wat, dat dochter precies weet wanneer ze zich aan dient te passen en graag en heel vaak in rok of jurkje gekleed gaat.
Als zoiets van binnenuit komt, heeft het meerwaarde dan ouders er met botte bijl op inhakken (vanwege wat men er mogelijk van gaat zeggen).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ons 'pukkie' is nog te klein voor zulke grote problemen. Maar ik heb al begrepen dat als ons 'pukkie' naar een refo-school gaat, bepaalde kleding 'moet' dragen, anders valt het op. Tja, tzt is het wellicht wat anders en ik zal het in de gaten houden dan, maar denk maar niet dat ik ooit meedoe aan die onzin.
Onlangs schoot ik in de lach omdat een refo-vrouw zei dat je dan beter kunt kijken naar 'normale mensen'.. en die normale mensen waren geen refo's. Tjonge..
Onlangs schoot ik in de lach omdat een refo-vrouw zei dat je dan beter kunt kijken naar 'normale mensen'.. en die normale mensen waren geen refo's. Tjonge..

We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Matthew Henry
Ik vind het een goed artikel, afgezien van het inhoudelijke standpunt. Persoonlijk vind ik de argumentatie een beetje onzin, maar ik denk dat de snaar juist wordt getroffen. Mensen moeten de vrijheid hebben hun eigen keuzes te maken, en anders dan Mara zou ik niet te snel zeggen dat dit geen redenen kunnen zijn waardoor kinderen zich onprettig bejegend voelen.
Iets anders is dat pestgedrag vrijwel altijd te maken heeft met sociale onhandigheid en daarom is het heel goed dat in het artikel het belang van zelfverzekerdheid en dicht bij jezelf blijven wordt benoemd. Kinderen uit de cultuur van de GGiN worden daar gemiddeld genomen onvoldoende in opgevoed, en dat kan zich wreken in een cultuur waarin individualiteit en assertiviteit een eerste vereiste zijn om sociaal acceptabel gedrag te vertonen.
Iets anders is dat pestgedrag vrijwel altijd te maken heeft met sociale onhandigheid en daarom is het heel goed dat in het artikel het belang van zelfverzekerdheid en dicht bij jezelf blijven wordt benoemd. Kinderen uit de cultuur van de GGiN worden daar gemiddeld genomen onvoldoende in opgevoed, en dat kan zich wreken in een cultuur waarin individualiteit en assertiviteit een eerste vereiste zijn om sociaal acceptabel gedrag te vertonen.
Miischien moet de WS meteen een assertiviteitscursus aanbieden.
Gezien de laatste passage van het artikel is dat wel nodig. De scribent zou zo'n cursus ook wel mogen volgen. De voorgestelde discussielijn heeft zal niet het gewenste effect hebben.
Gezien de laatste passage van het artikel is dat wel nodig. De scribent zou zo'n cursus ook wel mogen volgen. De voorgestelde discussielijn heeft zal niet het gewenste effect hebben.
De toon van het artikel is prima. Waar ik wel wat moeite mee heb, is het feit dat anderen - die geen moeite hebben met oorbellen en leggings - kennelijk worden gezien als mensen die de Bijbel minder serieus nemen.
Het artikel vraagt (terecht!) aan anderen respect en ruimte om te mogen zijn wie men is / wil zijn. Dat mag dan andersom ook gevraagd worden, lijkt me.
Het artikel vraagt (terecht!) aan anderen respect en ruimte om te mogen zijn wie men is / wil zijn. Dat mag dan andersom ook gevraagd worden, lijkt me.
Groepsdruk heb je ook bij volwassen mensen.
En zolang we daar zelf aan mee doen geven we onze kinderen/jongeren het verkeerde voorbeeld.
Gods Woord moet richtsnoer zijn; niet wat anderen vinden/menen.
En zolang we daar zelf aan mee doen geven we onze kinderen/jongeren het verkeerde voorbeeld.
Gods Woord moet richtsnoer zijn; niet wat anderen vinden/menen.
Ja, dat andersom wordt een beetje lastig voor de Wachter Sions. Het gaat me inderdaad om de toon. Die vind ik heel goed. Ik vind het een sterk artikel omdat het niet heel belerend is maar juist toerustend is voor de jongeren die hier mee lopen.Luther schreef:De toon van het artikel is prima. Waar ik wel wat moeite mee heb, is het feit dat anderen - die geen moeite hebben met oorbellen en leggings - kennelijk worden gezien als mensen die de Bijbel minder serieus nemen.
En Luther, eerlijk gezegd, je schreef in een eerste reactie dat je dit totaal niet herkent. Dat verrast me wel. Ik herken het wel. Kinderen die van de basisschool kwamen en het gevoel hadden erbij te horen omdat ze een legging aanhadden. (Kinderen die wel zwichtten voor die groepsdruk)
-
Op een lokale ref. basisschool zijn leggings ook een paar maanden verboden geweest omdat rechterflank mensen geklaagd hadden. Inmiddels is het 'verbod' weer opgeheven, het bestuur moest toegeven dat men geen Bijbelse verklaring ervoor had.
Oftewel; iedereen wordt er in vrijgelaten, het zou mooi zijn als de kinderen dat ook onder elkaar zouden doen, dan was er geen groepsdruk.
Oftewel; iedereen wordt er in vrijgelaten, het zou mooi zijn als de kinderen dat ook onder elkaar zouden doen, dan was er geen groepsdruk.

Nog een keer gelezen.
Ik denk dat het onchristelijk is, iemand om welke reden dan ook te 'pesten'. Dus trek je een legging aan omdat je daar achter kunt staan en het mag op school, dan doe je dat. Vind je het helemaal niks (er zijn volwassen vrouwen die normaal een broek dragen die een legging super lelijk vinden) en staan ze er thuis niet achter, dan doe je het niet. Maar ja, zo werkt het niet als je jong bent he.
Ik weet nog wel van een keer dat we buiten zaten en brood gingen eten. Niemand in mijn buurt bad voor het eten!!! En dat op een reformatorische school. Ik had me kunnen schamen en het niet doen, maar ik dacht, zij zijn fout, ik niet, dus ik ga bidden. Nu zou ik zeggen, he, allemaal even je mond dicht, ssst....Desiree gaat bidden.. toen durfde ik dat ook niet hoor. Ik heb het maar stilletjes gedaan. Tja, refo's zijn niet beter, maar ze horen wel beter te weten.
Tja, iemand zei ooit eens tegen mij, ik ben voor een schooluniform en zondag's voor een hoofddoek bij de vrouwen

Ik denk dat leraren nu wel veel meer weten over pesten dan vroeger en ook sneller proberen in te grijpen. Dat is heel goed en te waarderen.
En ik denk dat wij als ouders onze kinderen ook nog wel wat kunnen leren.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
Matthew Henry
Matthew Henry