Vraag over de ligging van een kerk

Chrisje72

Vraag over de ligging van een kerk

Bericht door Chrisje72 »

Ivm de zomervakantie ben ik me al aan het orienteren op de kerk aldaar.

Hoe is de (kerkelijke) ligging van de CGK's van Nunspeet?
Mara

Re: Vraag over de ligging van een kerk

Bericht door Mara »

Daar is volgens mij niets mis mee.
Zoek maar eens op de website en kun je precies zien welke ds. er op welke kansel staat. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

De ene kerk is gelegen aan de Gruppendelerweg 4, de andere aan de Vlierweg 79 te Nunspeet.
Duidelijker kun je de ligging niet krijgen :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

:langue
Daarom vroeg ik ook om de kerkelijke ligging.
huisman

Bericht door huisman »

Chrisje72 schreef::langue
Daarom vroeg ik ook om de kerkelijke ligging.

Om een goed antwoord te geven moet ik eerst jouw ligging weten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Tja mijn ligging, lastig te zeggen. Als Christus maar gepredikt wordt als de enige weg.

Ik zit nu een preek te beluisteren op audioserver uit Nunspeet, en inderdaad is daar 'niks mis mee'
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Chrisje72 schreef:Tja mijn ligging, lastig te zeggen. Als Christus maar gepredikt wordt als de enige weg.

Ik zit nu een preek te beluisteren op audioserver uit Nunspeet, en inderdaad is daar 'niks mis mee'
Nou, dan kun je er prima heen, blijkbaar ;)
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Het is soms weleens goed om elders te kerken (ook al is het niet helemaal jouw soort). Maar je hoort dan wellicht nieuwe en verrassende dingen.
huisman

Bericht door huisman »

Eppo Gremdaat schreef:Het is soms weleens goed om elders te kerken (ook al is het niet helemaal jouw soort). Maar je hoort dan wellicht nieuwe en verrassende dingen.
Valt mij wel op dat dat elders kerken vaak is bij een gemeente met een "lichtere" ligging. B.v een HHK'er op vakantie gaat eerder naar een lichtere CGK dan naar een OGG. Waarom is dat ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
vlinder

Bericht door vlinder »

huisman schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Het is soms weleens goed om elders te kerken (ook al is het niet helemaal jouw soort). Maar je hoort dan wellicht nieuwe en verrassende dingen.
Valt mij wel op dat dat elders kerken vaak is bij een gemeente met een "lichtere" ligging. B.v een HHK'er op vakantie gaat eerder naar een lichtere CGK dan naar een OGG. Waarom is dat ?
Is dat zo? (Ik zou eerder voor GG kiezen dan voor GKV/PKN denk ik).
Eerlijk gezegd kijken wij op vakantie welke dominee ergens voorgaat. Er zijn buiten je kerkverband weleens dominees die je eens een keer zou willen horen, maar waar je op zondag niet voor wilt shoppen. Doordeweeks en in de vakantie is die ruimte er voor mij wel. Dus ik kijk niet naar de kerkmuur, maar naar de predikant.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Desiree

Bericht door Desiree »

huisman schreef:
Als men van kerk veranderd, heb ik weleens horen zeggen, gaat men ook vaak 'lichter'. Dat zijn overigens niet mijn woorden, maar men zei dat.

Wij kijken meestal of er kerk is en waar, en dan gaan we zondag daar kerken. Wij zijn blijkbaar uitzondering want de ene keer zingen we met ons 1773 mee met Datheen en wordt ons vriendelijk verzocht van plaats te veranderen, (ja, echt waar, geef niet hoor... was familie ofzo) en de andere keer worden we als de Koningin onthaald en zingt men wat sneller. :super
De volgende keer kunnen we 's morgens wel iets verstaan, maar zetten dan als rustzoekende HHK'ers 's middags een cd van de GGIN BV aan om dan 's avonds weer naar een Sing-In te gaan.

Dus wij selecteren op afstand, het is tenslotte rustdag. :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

huisman schreef:
Dat is een terechte signalering, inderdaad, als ik naar mezelf kijk. Gek eigenlijk.
Blijkbaar wordt 'lichter' veelal positiever ervaren dan 'zwaarder'?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
DDD

Bericht door DDD »

Dat komt denk ik vooral omdat in zwaardere kerken tradities die niet wezenlijk zijn een steeds sterkere rol spelen, naarmate de kerk rechtser wordt ingedeeld. Voor mensen die dat niet gewend zijn, is dat een onoverkomenlijke hobbel.

Overigens kan het geen kwaad je te laten verrassen. Ik was onlangs in een CGK zonder hoeden en met damesbroeken, wat ik als GG-er helemaal niet gewend ben, maar de preek had zo in een GG gehouden kunnen worden. Met separerende delen en al. Het ging dan ook wel om zondag 7, maar toch...

Maar ik kan me voorstellen dat de leden van die gemeente nogal wat drempels over moeten als ze op vakantie zijn en de GG willen bezoeken. Als ze niet teveel willen opvallen moeten ze in de meeste gemeenten toch echt een hoed op doen.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Laatst bezocht ik als 'lichte' GG-er een 'zware' OGG dienst en werd aangenaam verrast door de preek van de Ds.
Christus centraal, en beschikbaar als redding voor zondaren. En hoe het leven met God er uit kan zien.

Ok, een paar zaken verrasten me op een andere manier, maar goed, dat is feitelijk geneuzel in de marge.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat komt denk ik vooral omdat in zwaardere kerken tradities die niet wezenlijk zijn een steeds sterkere rol spelen, naarmate de kerk rechtser wordt ingedeeld. Voor mensen die dat niet gewend zijn, is dat een onoverkomenlijke hobbel.

Overigens kan het geen kwaad je te laten verrassen. Ik was onlangs in een CGK zonder hoeden en met damesbroeken, wat ik als GG-er helemaal niet gewend ben, maar de preek had zo in een GG gehouden kunnen worden. Met separerende delen en al. Het ging dan ook wel om zondag 7, maar toch...

Maar ik kan me voorstellen dat de leden van die gemeente nogal wat drempels over moeten als ze op vakantie zijn en de GG willen bezoeken. Als ze niet teveel willen opvallen moeten ze in de meeste gemeenten toch echt een hoed op doen.
Dat is in veel CGK kerken het geval. Bij ons ook dames zonder hoed en vaak met lange broek, maar ook dames met hoed en nooit in lange broek.
Het kan iets zeggen over de ligging van de kerk, maar niet alles. Want er zullen leden zitten die het daar helemaal niet mee eens zijn. Misschien zelfs de predikant ook niet, maar mensen laten zich niets meer gezeggen.
Het sluipt er vaak in vanaf doordeweeks diensten. Dan wordt de hoed afgelaten, en omdat de vrouw smorgens al in lange broek liep, had ze besloten deze maar aan te houden. En als er één schaapje over de dam is.....
Als de echtgenote van de predikant meekomt, tijdens een preekbeurt, zie je ook verschillen in kleding, hoed en haardracht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie