Het RD op tabloid-formaat

Luther
Contacteer:

Het RD op tabloid-formaat

Bericht door Luther »

Nog enkele dagen en dan verschijnt het RD op tabloid-formaat.
Wel een beetje melancholie toen vanmorgen de laatste krant op groot formaat door de bus viel.
Ik vind het overigens een prima beslissing!

Dit topic is bedoeld voor grote en kleine complimenten, voor grote en kleine kritiek, grote en kleine tips aan de redactie, e.d.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ad Anker
Moderator

Re: Het RD op tabloid-formaat

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:Nog enkele dagen en dan verschijnt het RD op tabloid-formaat.
Wel een beetje melancholie toen vanmorgen de laatste krant op groot formaat door de bus viel.

Dit topic is bedoeld voor grote en kleine complimenten, voor grote en kleine kritiek, grote en kleine tips aan de redactie, e.d.
Ik heb net de laatste grote 'uit'. Zie erg uit naar maandag, lijkt me heerlijk, een tabloid-krant.
refo

Bericht door refo »

Wat een poespas over zo'n veranderingetje. Weer een halve krant over hun eigen interne problemen die ze ons proberen aan te praten. Alsof er iets ernstigs te gebeuren gaat.
Het zijn nog steeds zwarte letters op wit papier.
Het enige grote probleem was het verdien-model voor het RD zelf. Anders waren ze allang overgestapt.

Maar nu er toch steeds minder ondernemingen hele pagina's (=veel millimeters) voor hun advertenties kopen is dit een mooi moment om over te stappen. We zullen zien.

Op één vraag geeft men angstvallig geen antwoord: hoe leesbaar wordt de krant in de fullscreen-modus in de e-paper versie. Die is nu voor de bijlagen waardeloos omdat er 2 pagina's tegelijk getoond worden. Ik vrees dat straks de hele krant in die modus onleesbaar wordt. De oplossing is: toon 1 pagina tegelijk en niet 2. Maar dat zijn ze blijkbaar niet van plan, anders zou ik wel een blij antwoord krijgen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:

Ik heb net de laatste grote 'uit'. Zie erg uit naar maandag, lijkt me heerlijk, een tabloid-krant.
Het grootste nadeel van een tabloidkrant is het feit dat stukjes die je wilt bewaren (uitknippen), meestal over twee pagina's zijn gedrukt. Dan moet je weer met plakband gaan hannesen. Het mooiste zou zijn als men geen enkel verhaal en geen enkele foto over de vouw heen plaatst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Wat een poespas over zo'n veranderingetje. Weer een halve krant over hun eigen interne problemen die ze ons proberen aan te praten. Alsof er iets ernstigs te gebeuren gaat.
Welke problemen zijn er dan?
Het enige grote probleem was het verdien-model voor het RD zelf. Anders waren ze allang overgestapt.
Huh, ze doen dit toch omdat de lezers het willen?
Kun je mij als leek uitleggen wat het verdienmodel van het RD is, en waarom daarmee een probleem was?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Anker schreef:

Het grootste nadeel van een tabloidkrant is het feit dat stukjes die je wilt bewaren (uitknippen), meestal over twee pagina's zijn gedrukt. Dan moet je weer met plakband gaan hannesen. Het mooiste zou zijn als men geen enkel verhaal en geen enkele foto over de vouw heen plaatst.
Tegenwoordig kun je alles toch digitaal bewaren. Er is weinig wat niet digitaal opgezocht kan worden?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Luther schreef:Het grootste nadeel van een tabloidkrant is het feit dat stukjes die je wilt bewaren (uitknippen), meestal over twee pagina's zijn gedrukt. Dan moet je weer met plakband gaan hannesen. Het mooiste zou zijn als men geen enkel verhaal en geen enkele foto over de vouw heen plaatst.
Tegenwoordig kun je alles toch digitaal bewaren. Er is weinig wat niet digitaal opgezocht kan worden?
Euhm... da's ingewikkeld en onoverzichtelijk. Moet ik m'n 1000-en stukjes digitaal gaan opzoeken, opslaan, in een mappenstructuur zetten... :nonnon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Anker schreef:
Luther schreef:Het grootste nadeel van een tabloidkrant is het feit dat stukjes die je wilt bewaren (uitknippen), meestal over twee pagina's zijn gedrukt. Dan moet je weer met plakband gaan hannesen. Het mooiste zou zijn als men geen enkel verhaal en geen enkele foto over de vouw heen plaatst.
Euhm... da's ingewikkeld en onoverzichtelijk. Moet ik m'n 1000-en stukjes digitaal gaan opzoeken, opslaan, in een mappenstructuur zetten... :nonnon
Dat probleem had je ook al met de kranten van Dè Weekkrant. Je kan er niet fatsoenlijk wat uitknippen...
Dan wordt het knippen èn plakken!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Anker schreef:
Luther schreef:
Anker schreef:

Soms valt de electriciteit of internet uit, of stopt je computer er mee. Valt er fff niks digitaal op te zoeken. ;)
Het RD is hiermee één van de laatste grote landelijke kranten (?)
Het kleinere formaat went wel, weet ik uit ervaring. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik heb geen abonnement. Via internet lees ik AD en RD. En wat me interesseert print ik uit. Makkelijk toch? En belangrijke zaken worden toch een paar keer per dag `vernieuwd`.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wat in elk geval volstrekt nieuw is, dat een krant verlijmd wordt. Ik hoopte al dat er geen nietjes in verwerkt zouden worden, maar verlijmen hoeft voor mij ook niet. Een krant moet lekker uit elkaar kunnen vallen...;)
WimA

Bericht door WimA »

Eigenlijk verwacht ik nog wel een ingezonden opinie stuk waarin duidelijk wordt gesteld dat het niet past dat de hoofdredacteur zoveel aandacht krijgt. Diverse columnisten zijn vast bereid om ook een duit in het zakje te doen, zoals we allemaal weten mag in een column tenslotte veel meer. Dan heeft het RD weer een paar weken bestaansrecht.
Zodat het RD weer vele pagina's "achtergrond en opinie" kan schrijven, inclusief het verslag van allerlei "geheime" gebeurtenissen die er plaatsvinden en die de gemiddelde lezer natuurlijk niet meemaakt. Voor waarom ze iets (niet) doen en waarom ze wat ze doen juist doen en hoe e.e.a. geduid moet worden. Mischien via ontbijtsessies met ds'en, zodat die hun achterbannen e.e.a weer kunnen uitleggen.

Het RD is een navelstaarblaadje geworden zonder toegevoegde waarde.

En gelet op het feit dat ze hun eigen abonnees met een wekenlange interne reclamecampagne menen te moeten overtuigen hoe belangrijk hun werk wel niet is weten ze het zelf ook wel.
Marieke

Bericht door Marieke »

Luther schreef:Wat in elk geval volstrekt nieuw is, dat een krant verlijmd wordt. Ik hoopte al dat er geen nietjes in verwerkt zouden worden, maar verlijmen hoeft voor mij ook niet. Een krant moet lekker uit elkaar kunnen vallen...;)
Nee joh, makkelijk juist. Jij een deel, je vrouw een deel, je kinderen een paar delen. Ideaal.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marieke schreef:
Luther schreef:Wat in elk geval volstrekt nieuw is, dat een krant verlijmd wordt. Ik hoopte al dat er geen nietjes in verwerkt zouden worden, maar verlijmen hoeft voor mij ook niet. Een krant moet lekker uit elkaar kunnen vallen...;)
Nee joh, makkelijk juist. Jij een deel, je vrouw een deel, je kinderen een paar delen. Ideaal.
Ja precies, maar dat kan dus niet meer. Het wordt gewoon een papieren Ipad.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

WimA schreef:Eigenlijk verwacht ik nog wel een ingezonden opinie stuk waarin duidelijk wordt gesteld dat het niet past dat de hoofdredacteur zoveel aandacht krijgt. Diverse columnisten zijn vast bereid om ook een duit in het zakje te doen, zoals we allemaal weten mag in een column tenslotte veel meer. Dan heeft het RD weer een paar weken bestaansrecht.
Zodat het RD weer vele pagina's "achtergrond en opinie" kan schrijven, inclusief het verslag van allerlei "geheime" gebeurtenissen die er plaatsvinden en die de gemiddelde lezer natuurlijk niet meemaakt. Voor waarom ze iets (niet) doen en waarom ze wat ze doen juist doen en hoe e.e.a. geduid moet worden. Mischien via ontbijtsessies met ds'en, zodat die hun achterbannen e.e.a weer kunnen uitleggen.

Het RD is een navelstaarblaadje geworden zonder toegevoegde waarde.

En gelet op het feit dat ze hun eigen abonnees met een wekenlange interne reclamecampagne menen te moeten overtuigen hoe belangrijk hun werk wel niet is weten ze het zelf ook wel.
Welke krant lees jij dan?
Plaats reactie