Ik hoor in de preken van ds. van D. te R-Noord nogal eens dat een zekere ds. Toulaar wordt
geciteerd. Ik ken deze man niet, het schijnt een oudvader te zijn, maar dan wel een die ik
niet ken.
Wie weet meer over deze ds. Toulaar
Verder hoor ik wel eens bij anderen een verwijzing naar ds. Gravemeijer (of ik het juist spel weet ik niet)
Deze is mij ook onbekend, wie weet meer van hem?
Wie waren ds. Toulaar en ds. Gravemeijer?
Wie waren ds. Toulaar en ds. Gravemeijer?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Re: Wie waren ds. Toulaar en ds. Gravemeijer?
Dr K.H.E. Gravemeijer(1883-1970) was een zeer bekend predikant in de toenmalige Ned.Herv.Kerk. Hij behoorde tot de rechtzinnige richting. Google maar eens op Koeno Eskelhoff Gravemeyer (1883-1970).
Er werd (positief overigens!) altijd over hem gezegd: `Hij meiert veel, hij graaft diep.
Hij was toch wel een van de hervormde `kerkvaders`in de 20e eeuw. Probeer eens iets over hem te lezen!
Hij was jarenlang predikant in Den Haag en werd in 1940 secretaris-generaal van de Ned.Herv. Kerk
Overigens behoorde Dr Gr. tot de zgn. 24 verontruste predikanten en de opstellers van de `Open brief`(Dr. W. Aalders) in de toemalige Ned. Herv. Kerk.
Er werd (positief overigens!) altijd over hem gezegd: `Hij meiert veel, hij graaft diep.
Hij was toch wel een van de hervormde `kerkvaders`in de 20e eeuw. Probeer eens iets over hem te lezen!
Hij was jarenlang predikant in Den Haag en werd in 1940 secretaris-generaal van de Ned.Herv. Kerk
Overigens behoorde Dr Gr. tot de zgn. 24 verontruste predikanten en de opstellers van de `Open brief`(Dr. W. Aalders) in de toemalige Ned. Herv. Kerk.
- Johann Gottfried Walther
Ds. Eskelhoff Gravemeyer (1883-1970).
Hij werd bekend als boeiend prediker, ijverig pastor en bekwaam organisator. Staande in de calvinistische traditie, was hij sterk beïnvloed door H.F. Kohlbrügge
Hij werd bekend als boeiend prediker, ijverig pastor en bekwaam organisator. Staande in de calvinistische traditie, was hij sterk beïnvloed door H.F. Kohlbrügge
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bedankt voor wat betreft Ds. Gravemeijer.
Dat het een rechtzinnig prediker was wist ik wel uit het verband waarin hij wordt aangehaald.
Ds. Toulaar kent blijkbaar nog niemand?
Dat het een rechtzinnig prediker was wist ik wel uit het verband waarin hij wordt aangehaald.
Ds. Toulaar kent blijkbaar nog niemand?
Ds. van D. te R-Noord, ongetwijfeld. Waarom vraag je het hem niet?-DIA- schreef:Ik hoor in de preken van ds. van D. te R-Noord nogal eens dat een zekere ds. Toulaar wordt
geciteerd. Ik ken deze man niet, het schijnt een oudvader te zijn, maar dan wel een die ik
niet ken.
Ds. is niet dan in bijzondere gevallen bereikbaar. Vanwege gezondheidsklachten heeft hijTiberius schreef:Ds. van D. te R-Noord, ongetwijfeld. Waarom vraag je het hem niet?-DIA- schreef:Ik hoor in de preken van ds. van D. te R-Noord nogal eens dat een zekere ds. Toulaar wordt
niet ken.
vrijwel alles over moeten dragen aan de broeders kerkenraad. Dus dan bel je niet zomaar
naar de pastorie.