Gezamenlijke ambtsdragersconferentie CGK/HHK

Pim
Contacteer:

Gezamenlijke ambtsdragersconferentie CGK/HHK

Bericht door Pim »

Dit moet een mooie dag geweest zijn....
Ambtsdragers CGK en HHK bijeen

WERKENDAM - De classes Zuidwest en Zuidoost van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) en de classes Rotterdam, Dordrecht en Middelburg van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) hielden zaterdag een gezamenlijke ambtsdragersvergadering in Werkendam. Het was de eerste gezamenlijke regionale ambtsdragersvergadering van beide kerkverbanden.

Thema van de dag, die door ongeveer honderd ambtsdragers werd bezocht, was: ”Geroepen tot en functioneren in het ambt”. Ds. K. ten Klooster, hersteld hervormd predikant te Ridderkerk-Slikkerveer, sprak de hoop uit dat er vanuit de gezamenlijke ambtsdragersconferentie iets zou mogen groeien. Hij zei uit te zien naar een nationale Gereformeerde Kerk, waarin de Heere bijeenbrengt wat bij elkaar hoort.

In zijn referaat over ”Geroepen tot het ambt” zei ds. Ten Klooster dat het ambt niet zomaar een baantje is. „De Heere roept tot Zijn dienst.” Hij stelde dat de kerk bestuurd moet worden op een geestelijke manier.

Uitgebreid ging de Ridderkerkse predikant in op het ontstaan en het onderscheid van de verschillende ambten. „Christus is het Hoofd van de Kerk en regeert als de grote Ambtsdrager, maar laat Zijn kudde weiden door ambtsdragers.” Het ambt noemde hij een buitengewoon groot voorrecht en met Calvijn „een voortreffelijke gave waarmee Hij het menselijk geslacht heeft versierd.”

Verder zei hij dat een ambtsdrager moet weten zaligmakend deel te hebben aan Christus, een diep gevoel moet hebben van eigen zwakheid en onwaardigheid, dat hij goed thuis moet zijn in de Schriften, een man dient te zijn van volhardend gebed en niet over anderen moet heersen, ook niet in de kerkenraad.

Ds. P. den Butter, christelijk gereformeerd predikant te Middelharnis, sprak over ”Functioneren in het ambt”. „In de kerk vragen we niet om diploma’s”, zei hij. Om in het ambtelijk werk te kunnen functioneren, is het volgens hem wel nodig ambtelijk toegerust te worden. „Een ambtsdrager moet zicht hebben op de verwerving van het heil, de wijze waarop dat is gebeurd, op de toepassing ervan en op wat erop lijkt.” Verder spoorde hij de ambtsdragers aan zichzelf voortdurend te oefenen in de verborgenheden van het geloof.

Ds. Den Butter waarschuwde de ambtsdragers voor routinewerk, voor een superieure houding, voor het zichzelf tot een voorbeeld stellen en voor altijd een antwoord klaar te hebben.

In zijn openingswoord tijdens de ambtsdragerconferentie wees ds. C. P. de Boer, predikant van de Werkendamse christelijke gereformeerde kerk, op de roeping van de eerste discipelen door Jezus in Markus 1: „Volgt Mij na.” „Zonder wat te zeggen, gehoorzamen ze. Hij roept met macht en schenkt hun gewilligheid. „En Ik zal maken”, zegt Jezus. Als ambtsdragers moeten we nadoen wat Christus voordoet. Het is de enige grond waarop het ambtelijk werk zegen mag verwachten”, aldus ds. De Boer.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik hoop dat het uitgroeit tot iets moois!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Leonius

Bericht door Leonius »

Inderdaad: ik hoop dat dit iets wordt. Een nationale gereformeerde kerk zou prachtig zijn, toch?
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Laat a.u.b. een ieder met beide benen op de grond blijven staan. Zo lang de mensen aan de top, de leiders, het voor het zeggen hebben, gebeurt er gewoon niets. Het is allemaal leuk en aardig, maar ik kan je bij voorbaat zeggen, dat het gewoon niets wordt, inplaats van minder kerken, komen er steeds meer bij.
Een keer samenspreken. prima, moeten ze meer doen, waar ik woon. deden wij het voor 30 jaar terug al. Samen wat jeugdwerk en misschien Hervormingsdag wat samen. en verder komt er gewoon niet.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Laat a.u.b. een ieder met beide benen op de grond blijven staan. Zo lang de mensen aan de top, de leiders, het voor het zeggen hebben, gebeurt er gewoon niets. Het is allemaal leuk en aardig, maar ik kan je bij voorbaat zeggen, dat het gewoon niets wordt, inplaats van minder kerken, komen er steeds meer bij.
Een keer samenspreken. prima, moeten ze meer doen, waar ik woon. deden wij het voor 30 jaar terug al. Samen wat jeugdwerk en misschien Hervormingsdag wat samen. en verder komt er gewoon niet.
Stel dat je er nog een keer voor denkt te gaan bidden (tip!), doe dat dan wel in het geloof dat de Heere kan geven waar je om bidt. Anders heeft het weinig zin....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Als ik de moeite zie die de Chr. Geref. Kerken al sinds hun beginjaren gedaan hebben om met andere kerken tot eenheid te komen, dan denk ik dat ze nu eindelijk een partner gevonden hebben waar echt iets mee te bereiken valt.

Ik heb net Ds. J.H. Velema's "Wie zijn wij" uit, een boek waarin hij beschrijft hoe de CGK staan in de breedte van de Ger. Gez. Daarin wordt de verhouding en de samensprekingen met alle andere kerken van geref. belijdenis besproken, steeds aangegeven waar de verschillen en de mogelijkheden liggen. Hij beschreef hierin in 1992 dat men kerkbreed bij de Ger. Bond de meeste aansluiting vond, maar dat het vastliep op de kerkvisie. Men kon plaatselijk wel door een deur, maar kon en wilde zich niet aansluiten bij de landelijke Hervormde Kerk.

Ik heb zo de indruk dat dat probleem nu de wereld uit is, en dat niets de eenheid in de weg staat, behalve misschien wat cultuurvershcillen hier en daar. Maar zijn die echt belangrijker dan het gebod van eenheid?
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Het zal hem wel vastzitten in de visie op de kerk(geschiedenis). De hersteld hervormden zien zich als de ware voortzetting van de Hervormde Kerk, waar de Christelijk Gereformeerden zich niet van af hadden moeten scheiden.
Omgekeerd zien de Christelijk Gereformeerden dit weer heel anders.
En dan heb je ook nog de Hervormde Kerkorde van 1951 waar de Christelijk Gereformeerden zich niet in zullen kunnen vinden. Er zal sowieso een andere kerkorde moeten komen.
En bovendien zitten de Christelijk Gereformeerden in een voorzichtig samensprekingsverband met de GKV en de NGK (de kleine oecumene). Als de HHK er ook nog eens bijkomt worden die toch al moeilijke besprekingen (bijv. vrouw in het ambt bij de NGK) nog verder bemoeilijkt.
limosa

Bericht door limosa »

"De CGK" zijn heel breed. De linkerflank van de CGK zal niet met de HHK door één deur kunnen. De "Bewaar het Pand"-ers wel denk ik.

In dezelfde krant als het artikel uit de openingsposting stond een artikel dat door de PS van de CGK aan de kerkenraad van Zwolle gevraagd werd hun houding over homo's aan het avondmaal bij te stellen. Want: De Zwolse kerkenraad besloot enige tijd geleden „integer samenwonende homofielen” te erkennen als broeders en zusters in volle rechten. Dit houdt onder meer in dat zij -concreet gaat het om twee paren- mogen deelnemen aan het heilig avondmaal. Dit lijkt me met grote delen van de HHK problemen op te leveren.

Maar voor het overige, samenwerking waar dat mogelijk is moeten we blij mee zijn!
Unionist

Bericht door Unionist »

Dat eerste, daar kun je je nog wel eens in vergissen. CGK'ers denken heel breed. Behalve misschien de uitersten, zouden de meesten het liefst én de Ger Gem én de vrijgemaakten erbij hebben.
En zo hoort het ook.

Eenheid van de Gereformeerde belijders, heet hun deputaatschap. Lees het door mij aangehaalde boek van Velema.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Dat eerste, daar kun je je nog wel eens in vergissen. CGK'ers denken heel breed. Behalve misschien de uitersten, zouden de meesten het liefst én de Ger Gem én de vrijgemaakten erbij hebben.
En zo hoort het ook.

Eenheid van de Gereformeerde belijders, heet hun deputaatschap. Lees het door mij aangehaalde boek van Velema.
ik heb altijd het idee dat er een behoorlijk verschil is tussen degenen die de Wekker lezen en degenen die Bewaar het Pand lezen
arend

Bericht door arend »

Ik zie het er nog niet zo snel van komen: 'slechts' 1/5 van de CGK bestaat uit zgn 'Bewaar het Pand'-ers, leden die qua ligging (ákelig woord) het meest bij de Gergem passen. Het gros van de overige leden voelt volgens mij veel meer voor een fusie met de GKv en/of de NGK. Overigens is er in de samensprekingen CGK / GKV vanuit de CGK altijd een taktiek van aantrekken en afstoten gehanteerd. Eertijds wilden ze graag, maar nu weer eventjes niet.

uiteindelijk (lange termijn) zal het er wel op neerkomen dat CGK en GKv samen gaan, en dat een kleine groep CGK-kerken zich aansluit bij de NGK (de evangelische christelijke gereformeerden...) en een deel bij de Ger Gem. Per saldo zijn we dan nog niet veel verder.

De CGK is inderdaad een zéér breed kerkgenootschap, helemaal gezien de omvang. En toch is het nog een redelijk hechte groep met een eigen identiteit. Erg fascinerend, eigenlijk. Misschien moeten we allemaal maar CGK worden... Ik ben alvast voor :) :)

[Aangepast op 25/4/05 door arend]
MW

Bericht door MW »

Oorspronkelijk gepost door arend

De CGK is inderdaad een zéér breed kerkgenootschap, helemaal gezien de omvang. En toch is het nog een redelijk hechte groep met een eigen identiteit. Erg fascinerend, eigenlijk. Misschien moeten we allemaal maar CGK worden... Ik ben alvast voor :) :)

[Aangepast op 25/4/05 door arend]
ik ben ook voor
als iedereen nu zo denkt... dan zou het allemaal wat makkelijker zijn om een kerk te worden
Als terugkijken pijn doet...
en vooruitkijken je bang maakt...
kijk dan naast je:
Ik ga met je mee,
Ik ben altijd bij je, alle dagen

mijn weblog
Unionist

Bericht door Unionist »

De CGK is net een familie. Of je nu hetzelfde denkt als je broer of niet, het blijft je broer. En je zegt toch niet tegen je broer: zoek jij maar een ander gezin, want jij lust geen pindakaas maar alleen pruimenjam?
Lecram

Bericht door Lecram »

........ zouden de meesten het liefst én de Ger Gem ........
Daar heb ik sterk mijn twijfels over. Ik ken best wel wat mensen uit de CGK en die hebben toch niet zulke warme gevoelens bij de GG.
arend

Bericht door arend »

De CGK is net een familie. Of je nu hetzelfde denkt als je broer of niet, het blijft je broer. En je zegt toch niet tegen je broer: zoek jij maar een ander gezin, want jij lust geen pindakaas maar alleen pruimenjam?
gek eigenlijk. waar zou dat familiegevoel vandaan komen?
"Bij ons" in de GKv had je vroeger ook een heel sterk Wij-gevoel. Maar toen de visies op bepaalde standpunten meer onderlinge verschillen begonnen te vertonen, was dat gevoel opeens behoorlijk weg.
Waarin herkennen CGK-leden elkaar dan als "familielid", terwijl ze soms een heel verschillende leer hebben?
Plaats reactie