Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Mara »

helma schreef:
DDD schreef:
Thuisonderwijs is in Nederland toegestaan als je van jongsaf overwegende bezwaren hebt tegen alle bestaande onderwijsrichtingen. Voortschrijdend inzicht op dat punt is niet toegestaan.
Dat lijkt me sterk. Een van de gezinnen die ik ken met thuisonderwijs laten hun kinderen wel naar de basisschool gaan, maar het voortgezet onderwijs gebeurt thuis. En naar wat ik begreep was een enkel gesprek met de gemeente voldoende. (Maar dat kan per gemeente verschillen).
Ik dacht ook altijd dat er meer haken en ogen aanzaten.
Bij mijn zoon sloot zich in zijn eerste studiejaar een meisje aan, ze had middelbare school thuis gevolgd. Ouders waren niet onbemiddeld, voor bepaalde vakken kwam er een leraar aan huis.
Zeer intelligent meisje, heel bevlogen in haar studie, maar ze haakte af na het behalen van de propedeuse en heeft haar bachelor niet gehaald. Heel spijtig. Maar ze liep vast, omdat ze het strakke ritme, tempo en groepering niet gewend was.
We spraken haar een paar jaar later. Ze keek niet verwijtend naar haar ouders terug, maar ze zei wel dat ze een normale omgang met meiden en in een klas zitten, heel erg gemist had.
Pubers moeten ook leren hun grenzen te ontdekken, om te leren gaan met lastige en leuke mensen.
School is zoveel meer dan alleen maar kennis opdoen. Soms worden er vriendschappen voor het leven gesloten, dat had zij allemaal gemist!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door helma »

Beschermen van jongeren tegen de groepsdruk die de middelbare school met zich meebrengt met alle invloeden van social media enz. Misschien valt dit onder religieuze overtuiging. Ik weet ook niet hoe dat met de gemeente gecomuniceerd is.
Voor opvoeders is dit aan de ene kant wel minder gecompliceerd aan de andere kant heb je dan ook wel hele dagen je tieners thuis. Lijkt me dat je die beslissing niet zomaar neemt.
Online
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door DDD »

helma schreef:
DDD schreef:
Thuisonderwijs is in Nederland toegestaan als je van jongsaf overwegende bezwaren hebt tegen alle bestaande onderwijsrichtingen. Voortschrijdend inzicht op dat punt is niet toegestaan.
Dat lijkt me sterk. Een van de gezinnen die ik ken met thuisonderwijs laten hun kinderen wel naar de basisschool gaan, maar het voortgezet onderwijs gebeurt thuis. En naar wat ik begreep was een enkel gesprek met de gemeente voldoende. (Maar dat kan per gemeente verschillen).
Ik dacht ook altijd dat er meer haken en ogen aanzaten.
Dan moet er sprake zijn van een richting waarvan geen voortgezet onderwijs bestaat. Of er gebeurt iets wat niet in overeenstemming is met de Leerplichtwet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Mara »

helma schreef:Beschermen van jongeren tegen de groepsdruk die de middelbare school met zich meebrengt met alle invloeden van social media enz. Misschien valt dit onder religieuze overtuiging. Ik weet ook niet hoe dat met de gemeente gecomuniceerd is.
Voor opvoeders is dit aan de ene kant wel minder gecompliceerd aan de andere kant heb je dan ook wel hele dagen je tieners thuis. Lijkt me dat je die beslissing niet zomaar neemt.
Nog een aanvulling, in het kinderziekenhuis gingen de kinderen, als het maar enigszins kon, ook gewoon naar school, in het ziekenhuis.
Omdat een bepaald dagritme en bezig te zijn met je toekomst, heel heilzaam is en het gevoel geeft dat je erbij hoort.
Dat kan tegenwoordig zelfs in de eigen klas, met de nieuwste technische mogelijkheden.
Waar ben je bang voor als ouder, dat je je kind de omgang met leeftijdsgenootjes onthoudt?
Hoe gaan die kinderen later het bedrijfsleven in, in hun omgang met collega's, die er vaak heel anders over denken als jij. Dan ben je dus niet weerbaar gemaakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door DDD »

Curatorium schreef:Was dat uit religieuze overtuiging of door psychische/lichamelijke moeilijkheden?
helma schreef:Het is veel minder onmogelijk dan je denkt. Je moet toestemming aan de gemeente vragen en dat schijnt alles te zijn. De ene gemeente stelt wat meer vragen dan de ander, maar verder kan je (in elk geval v.o) makkelijk besluiten om thuisonderwijs te geven. De sociale contacten heb je dan op andere momenten.
Theoretisch is thuisonderwijs inderdaad mogelijk, zeker met zaken als dyslectie en asperger zal het sneller mogelijk zijn.
Qua religieuze overtuigingen helemaal niet. Hier zijn gezinnen uit de richting Rokende Vlaswiek en In het Spoor die hun kinderen gewoon naar de reformatorische school moeten sturen, waar de ouders het zelf totaal niet mee eens zijn (qua leer van de school, qua activiteiten zoals zwemles en schoolreis/kamp). Geldt ook voor een streng islamistisch gezin uit mijn straat, zij moeten hun kinderen gewoon op de openbare school school plaatsen.
Dat klopt volgens mij niet. Als de ouders nooit een kind op de reformatorische school gehad hebben, kunnen zij niet worden gedwongen om hun kind daar naartoe te sturen. Zie het proefschrift van Sperling, 'Moet jij niet naar school'.
Artikel 5 Leerplichtwet. Gronden voor vrijstelling van inschrijving

De in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen zijn vrijgesteld van de verplichting om te zorgen, dat een jongere als leerling van een school onderscheidenlijk een instelling staat ingeschreven, zolang

b. zij tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand van de woning - of, indien zij geen vaste verblijfplaats hebben, op alle binnen Nederland - gelegen scholen onderscheidenlijk instellingen waarop de jongere geplaatst zou kunnen worden, overwegende bedenkingen hebben;
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door helma »

Hier in Veenendaal schijnt momenteel ook een groep ouders te zijn die gezamenlijk hun kinderen onderwijs geven. Ik denk onder de noemer religieuze overtuiging.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Auto »

helma schreef:Hier in Veenendaal schijnt momenteel ook een groep ouders te zijn die gezamenlijk hun kinderen onderwijs geven. Ik denk onder de noemer religieuze overtuiging.
Ja, die is inderdaad aanwezig en geeft gelijk de triestheid aan van de situatie. Door deze ontwikkeling wordt een wet gebruikt die daarvoor niet bestemd is. Vandaar dat de staatssecretaris dit wil terugdraaien.

Juist als een plaats als Veenendaal en omstreken, waar al het onderwijs aanwezig voor zoveel verschillende overtuigingen, is dit niet nodig. Maar helaas zal dit meer en meer gaan voorkomen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door helma »

Het lijkt mij dat er best gekeken kan worden welke overtuiging ouders dan hebben en of er echt geen onderwijs is wat globaal past bij die overtuiging.
Online
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door DDD »

helma schreef:Het lijkt mij dat er best gekeken kan worden welke overtuiging ouders dan hebben en of er echt geen onderwijs is wat globaal past bij die overtuiging.
Dat lijkt mij helemaal niet. De overheid is geen gedachtenpolitie.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door helma »

Het gaat over een gesprek met de gemeente als je aangeeft dat je je kinderen thuis onderwijs wil geven. Dan lijkt het mij vrij logisch dat je als gemeente niet zomaar toestemming geeft maar kijkt of er werkelijk binnen jouw geloofsovertuiging geen onderwijs in de buurt is. Neem Veenendaal, er zijn tientallen christelijke scholen, van Evangelisch tot Ger Gem in Ned. Zit daar dan echt niets tussen voor christelijke ouders zodat ze thuisonderwijs gaan geven?
Online
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door DDD »

helma schreef:Het gaat over een gesprek met de gemeente als je aangeeft dat je je kinderen thuis onderwijs wil geven. Dan lijkt het mij vrij logisch dat je als gemeente niet zomaar toestemming geeft maar kijkt of er werkelijk binnen jouw geloofsovertuiging geen onderwijs in de buurt is. Neem Veenendaal, er zijn tientallen christelijke scholen, van Evangelisch tot Ger Gem in Ned. Zit daar dan echt niets tussen voor christelijke ouders zodat ze thuisonderwijs gaan geven?
De gemeente hoeft daarvoor helemaal geen toestemming te geven. Dat heb ik hierboven toch al geciteerd? Bovendien veronderstelt dat, dat verschillen tussen de GG en GGiN voor een ambtenaar begrijpelijk zijn. Als ik hier op het forum zie hoeveel ondeskundigheid christenen onderling al hebben, bijvoorbeeld over de RKK, dan geloof ik niet dat een ambtenaar het verschil tussen de GG en de GGiN en het verschil tussen vijf willekeurige islamitische stromingen kan beoordelen. Dat leidt tot louter willekeur.

Ik vraag mij verder af of de gemeente daarover wel een gesprek mág voeren. Maar dat is een zijstraat.
Wim Anker
Berichten: 3905
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Wim Anker »

En met de redenatie van van DDD zal het snel gedaan zijn met de vrijheid van onderwijs. Als Dhr. KIEREWIET van mening is dat het een goed religieus gebruik is als men zich met hoed op een driewieler voortbeweegd en dhr. KIEREWIET kan geen school vinden waarin dat in de grondslag is geborgd dan is dat voor hem een tot reden tot thuisonderwijs voor de kleine KIEREWIETJES. Dat moeten we toch ook niet willen. Terecht dat de staatssecretaris hier een vinger bij legt.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef:En met de redenatie van van DDD zal het snel gedaan zijn met de vrijheid van onderwijs. Als Dhr. KIEREWIET van mening is dat het een goed religieus gebruik is als men zich met hoed op een driewieler voortbeweegd en dhr. KIEREWIET kan geen school vinden waarin dat in de grondslag is geborgd dan is dat voor hem een tot reden tot thuisonderwijs voor de kleine KIEREWIETJES. Dat moeten we toch ook niet willen. Terecht dat de staatssecretaris hier een vinger bij legt.
Dat is wel waar, maar veel mensen vinden de reformatorische beginselen ook 'kierewiet'. Hoe leggen we dat dan uit? :?
CvdW
Berichten: 2953
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door CvdW »

Wellicht moeten eerst onze oren ten luister leggen bij de mensen die thuisonderwijs geven.
Wat is hun beweegreden? Misschien kunnen de reformatorische scholen hier ook iets van leren.
Komen de activiteiten nog overeen met de grondbeginselen? Zo nee, dan hebben de mensen die thuisonderwijs geven een stevig handvat in handen en moeten de reformatorische scholen zich gaan bezinnen.
Plaats reactie