Hemel en hel in de prediking.

Johann Gottfried Walther

Hemel en hel in de prediking.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Onlangs werd ik er weer door geraakt hoe ernstig men vroeger soms preekte.
Door een leespreek van Johnathan Edwards, waarin ernstig en uitgebreid voor verloren gaan werd gewaarschuwd
niet als doel op zich maar als extra aansporing om het behoud in Christus te zoeken.

Ook in heel wat preken van de Puriteinen, word er stil gestaan bij de heerlijkheid en de begeerlijkheid van de hemel,
en de vreselijkheid van de hel. Ik herinner mij een paar preken van Ds. Matthew Henry over de heerlijkheid en begeerlijkheid van de Hemel.

Nu mij punt het valt op dat in onze Gereformeerde gemeenten, dat predikanten zo blijven hangen in vast staande uitdrukkingen, in plaats van echt iets over de hemel en de hel te zeggen. Mijn wens is dat er ook in deze tijd weer meer
over de hel en over de hemel zal gepreekt worden.

Ik weet dat de Bijbel in weinig woorden over de hemel en de hel spreekt, maar toch is het wel een belangrijk iets
in de Heilige Schrift, de beelden en zaken die Gods Woord er over zegt zijn wel zeer duidelijk.

De bijbel over de Hel:

Markus 9:
43 En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;

44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

45 En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur;

46 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

47 En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar één oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden;

48 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

“En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden”. Matt. 13: 42

“En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt”. Openb. 14: 11

“Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte”. 1 Tess. 1: 9

Enkele teksten over de Hemel:

" Want ook in dezen zuchten wij, verlangende met onze woonstede, die uit den hemel is, overkleed te worden. "
2 Kor 5 vers 2

" Tot een onverderfelijke, en onbevlekkelijke, en onverwelkelijke erfenis, die in de hemelen bewaard is voor u. "
1 Petrus 1 vers 4

" Want ik word van deze twee gedrongen, hebbende begeerte, om ontbonden te worden en met Christus te zijn; want dat is zeer verre het beste. "
Fil 1 vers 23
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
J.C. Philpot

Re: Hemel en hel in de prediking.

Bericht door J.C. Philpot »

Johann Gottfried Walther schreef:Nu mij punt het valt op dat in onze Gereformeerde gemeenten, dat predikanten zo blijven hangen in vast staande uitdrukkingen, in plaats van echt iets over de hemel en de hel te zeggen.
Dat is nu exact wat ik in mijn omgeving (rechterflank GB) ook waarneem. Het word echt wel genoemd, maar vaak zo terloops en zo weinig expliciet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

En dat, terwijl 'het Koninkrijk der Hemelen" een centraal thema is in Jezus' prediking. En niemand zoveel sprak over de Hel als Jezus.

Bijv.
Mattheüs 4:17 Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.
Mattheüs 8:11: Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen;
Mattheüs 10:7 (opdracht aan de discipelen) En heengaande predikt, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.

Mattheüs 5:29 Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
Mattheüs 8:12 En de kinderen des Koninkrijks zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; aldaar zal wening zijn, en knersing der tanden.
Lukas 13:28 Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham, en Izak, en Jakob, en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
helma

Bericht door helma »

J.C. Philpot schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Nu mij punt het valt op dat in onze Gereformeerde gemeenten, dat predikanten zo blijven hangen in vast staande uitdrukkingen, in plaats van echt iets over de hemel en de hel te zeggen.
Dat is nu exact wat ik in mijn omgeving (rechterflank GB) ook waarneem. Het word echt wel genoemd, maar vaak zo terloops en zo weinig expliciet.
ik zag van de week nog een reactie op een verdrietig bericht vanuit de Ger gezindte.
Iemand schreef zoiets: terwijl daar bijna elke zondag word gepredikt dat diegene die niet leeft volgens Gods woord, in het hellevuur zal belanden.
Iemand anders reageerde: Hoe lang is het geleden dat je in een kerk was waar dat elke zondag verteld wordt? Ik kom zelf uit de zware kerk, hoor daar inmiddels niet meer bij, maar ik weet nog wel dat het niet vaak over de hel ging.
huisman

Bericht door huisman »

Was dat deze preek? Zondaars in de handen van een toornend God

Deze indrukwekkende preek van Jonathan Edwards zou iedereen moeten lezen.Deze preek is het begin geweest van een grote opwekking.

http://www.jonathanedwards.nl/zondaarsindehanden.html
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann Gottfried Walther

huisman schreef:Was dat deze preek? Zondaars in de handen van een toornend God

Deze indrukwekkende preek van Jonathan Edwards zou iedereen moeten lezen.Deze preek is het begin geweest van een grote opwekking.

De leespreek van Ds. Edwards was over Lukas 17 vers 32: Gedenkt aan de vrouw van Lot.
De preek zal vast ook wel uitgegeven zijn, hij werd gelezen in een Vrije OGG.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
refo

Bericht door refo »

Welke functie heeft de hel eigenlijk in de christelijke leer? Het gaat de christen zelf niet aan. Voor hen is de hemel of minstens de nieuwe aarde. Waarom zou je er wat over zeggen?
helma

Bericht door helma »

refo schreef:Welke functie heeft de hel eigenlijk in de christelijke leer? Het gaat de christen zelf niet aan. Voor hen is de hemel of minstens de nieuwe aarde. Waarom zou je er wat over zeggen?
Jezus Zelf vond het belangrijk genoeg om regelmatig te noemen.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Welke functie heeft de hel eigenlijk in de christelijke leer? Het gaat de christen zelf niet aan. Voor hen is de hemel of minstens de nieuwe aarde. Waarom zou je er wat over zeggen?

Omdat de hel een door God geopenbaarde werkelijkheid is. De Heere Jezus heeft er veel over gesproken dan mogen wij er toch niet over zwijgen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
jakobmarin

Deze functie (incl. die van de Nieuwe Hemel en Nieuwe Aarde):
Openbaring 21
En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer.
En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.
En ik hoorde een luide stem uit de hemel zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen zijn en hun God zijn.
En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan.
(...)
Maar wat betreft de lafhartigen, ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars, ontuchtplegers, tovenaars, afgodendienaars en alle leugenaars: hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood.
Laatst gewijzigd door jakobmarin op 30 jan 2013, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
François Turretini

Bericht door François Turretini »

huisman schreef:Was dat deze preek? Zondaars in de handen van een toornend God

Dit is inderdaad een indrukwekkende preek! Ik vind de preken van Jonathan Edwards erg opbouwend en daar ze (in het Engels) vrij makkelijk in grote getalen op het internet te vinden zijn, heb ik er ook een aardig aantal van gelezen. Maar ik kan dit inderdaad van harte aanbevelen!

Verder sluit ik me geheel bij JGW en anderen aan, dat de hel een belangrijke plek in de verkondiging hoort te hebben, aangezien dat in de prediking van de Heere Jezus ook zo was.
jakobmarin

François Turretini schreef:Verder sluit ik me geheel bij JGW en anderen aan, dat de hel een belangrijke plek in de verkondiging hoort te hebben, aangezien dat in de prediking van de Heere Jezus ook zo was.
Eens (of je het een 'belangrijke' plek moet geven, hangt even ervan af)!
Al hoeven we er niet mee te beginnen, als we iemand voor het eerst spreken over het Evangelie.
Johann Gottfried Walther

jakobmarin schreef:
François Turretini schreef:Verder sluit ik me geheel bij JGW en anderen aan, dat de hel een belangrijke plek in de verkondiging hoort te hebben, aangezien dat in de prediking van de Heere Jezus ook zo was.
Waar hangt dat vanaf?
jakobmarin

Johann Gottfried Walther schreef:
jakobmarin schreef:
Waar hangt dat vanaf?
Wat je precies bedoelt met 'een belangrijke plek'.

Als je daarmee bedoelt dat iedere preek tenminste over de hel moet gaan, ben ik het oneens met je.
Hoeveel je er dan wel over moet preken, kan ik ook zo niet zeggen, maar ben het erg met je eens dat je er niet over moet zwijgen, omdat Jezus dat ook niet deed.
Maar wel in de juiste verhoudingen.
Johann Gottfried Walther

jakobmarin schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
jakobmarin schreef:
Waar hangt dat vanaf?
Wat je precies bedoelt met 'een belangrijke plek'.

Als je daarmee bedoelt dat iedere preek tenminste over de hel moet gaan, ben ik het oneens met je.
Hoeveel je er dan wel over moet preken, kan ik ook zo niet zeggen, maar ben het erg met je eens dat je er niet over moet zwijgen, omdat Jezus dat ook niet deed.
Maar wel in de juiste verhoudingen.
Als het genoemd wordt dan niet alleen maar in een standaard zin, maar ook echt iets over de hel/ de hemel zeggen.
Het hoeven niet perse hele preken over de hemel en de hel te zijn zoals bij Ds. Edwards. Maar iets tekenen van de heerlijkheid van de hemel of de wroeging in de hel.
Plaats reactie