Bidden voor de GerGem!
Bidden voor de GerGem!
Beste mensen,
naar aanleiding van o.a. de discussie in het topic “bidden voor ds. Moerkerkenâ€
naar aanleiding van o.a. de discussie in het topic “bidden voor ds. Moerkerkenâ€
-
Bidden moet voor iedereen. We zijn zulke nietige mensjes. En dan openen we een topic om te bidden voor de ger gem. Met recht hoor. Je mag deze topic openen. Maar voel je nu zelf niet aan dat er in dit topic niet veel zal worden gebeden? Je geeft zelf aan de topic ds. Moerkerken te hebben gelezen en verder al 3/4 jr mee te lezen op OSW. Het lijkt me beter voorstel je gebedsgroep in je woonplaats te proberen op te starten.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
De oproep tot gebed van verschillende kanten begrijp ik wel. Volgens mij gaat het in een gemeenschappelijk gebed (ter onderscheid van het persoonlijke gebed) om de herkenning van de zaak waarom gebeden wordt en om de participatie in dat gebed. hetzij door zelf mee te bidden, herzij doordat gebedspunten of gebedsteksten kunnen worden toegevoegd.
Die gebedscultuur is er nu net niet in bijv. de Ger.Gem.
Het gebed wordt strijk en zet door een voorganger voorbereid en uitgesproken (vader aan tafel, ouderling op huisbezoek, dominee op de kansel).
Wat een gemeenschappelijk gebed moet zijn (met voorbeden voor elkaar en voor gemeenschappelijke noden en zorgen) loopt heel snel uit op een lange opsomming, die niet kan ontkomen aan de eigen, bekende gebedsstijl van die voorganger. Participeren is wel héél moeilijk, als je bepaalde frasen en gebedsteksten al 'voelt aan komen', omdat je precies weet hoe zo'n voorganger z'n voorbede placht te doen.
Velen hebben alleen hun stille, persoonlijke gebed om daadwerkelijk voor een gemeenschappelijk zaak mee te bidden.
Vandaar de behoefte aan vormen om gebeden ook echt gemeenschappelijk uit te voeren. Kringgebeden, het noemen van gebedspunten, het afwisselen van de gebeds-voorgangers.
Ik denk, dat de oproep om met en voor elkaar te bidden ook gepaard moet gaan met een handreiking voor de vorm, waarin het gemeenschappelijk gevoelde noodzakelijke gebed kan plaatsvinden.
Zoiets zou niet geheim gehouden moeten worden (???), maar juist gestimuleerd en georganiseerd.
Overigens denk ik, dat er voor een gemeenschappelijk gebed voor de Ger.Gem. eerst een andere evangelische opdracht vervuld moet worden: er zouden wel eens wat verzoenende woorden gesproken mogen worden tussen de stromingen in dit kerkverband. Keer op keer wordt gekozen voor de weg van het 'ontleden tot op het bot' van elkaars standpunten en overtuigingen om er vervolgens een waardeoordeel aan te verbinden (te licht of te zwaar).
Om gemeenschappelijk te bidden (en zeker om voor hetzelfde te bidden) moet de onderlinge omgang ook goed zijn. Men moet als gelijken voor de troon van God komen (als zondaar en als gerechtvaardigde).
Een onuitgesproken twijfel aan elkaars orthodoxie of orthopraxie moet worden verzoend door een uitgesproken belijdenis van zonde en genade.
En daar moet het dan ook bij gelaten en voor gehouden worden. Anders is kerkelijk samenleven en gemeenschappelijk bidden niet mogelijk.
gravo
[Aangepast op 20/1/05 door gravo]
Die gebedscultuur is er nu net niet in bijv. de Ger.Gem.
Het gebed wordt strijk en zet door een voorganger voorbereid en uitgesproken (vader aan tafel, ouderling op huisbezoek, dominee op de kansel).
Wat een gemeenschappelijk gebed moet zijn (met voorbeden voor elkaar en voor gemeenschappelijke noden en zorgen) loopt heel snel uit op een lange opsomming, die niet kan ontkomen aan de eigen, bekende gebedsstijl van die voorganger. Participeren is wel héél moeilijk, als je bepaalde frasen en gebedsteksten al 'voelt aan komen', omdat je precies weet hoe zo'n voorganger z'n voorbede placht te doen.
Velen hebben alleen hun stille, persoonlijke gebed om daadwerkelijk voor een gemeenschappelijk zaak mee te bidden.
Vandaar de behoefte aan vormen om gebeden ook echt gemeenschappelijk uit te voeren. Kringgebeden, het noemen van gebedspunten, het afwisselen van de gebeds-voorgangers.
Ik denk, dat de oproep om met en voor elkaar te bidden ook gepaard moet gaan met een handreiking voor de vorm, waarin het gemeenschappelijk gevoelde noodzakelijke gebed kan plaatsvinden.
Zoiets zou niet geheim gehouden moeten worden (???), maar juist gestimuleerd en georganiseerd.
Overigens denk ik, dat er voor een gemeenschappelijk gebed voor de Ger.Gem. eerst een andere evangelische opdracht vervuld moet worden: er zouden wel eens wat verzoenende woorden gesproken mogen worden tussen de stromingen in dit kerkverband. Keer op keer wordt gekozen voor de weg van het 'ontleden tot op het bot' van elkaars standpunten en overtuigingen om er vervolgens een waardeoordeel aan te verbinden (te licht of te zwaar).
Om gemeenschappelijk te bidden (en zeker om voor hetzelfde te bidden) moet de onderlinge omgang ook goed zijn. Men moet als gelijken voor de troon van God komen (als zondaar en als gerechtvaardigde).
Een onuitgesproken twijfel aan elkaars orthodoxie of orthopraxie moet worden verzoend door een uitgesproken belijdenis van zonde en genade.
En daar moet het dan ook bij gelaten en voor gehouden worden. Anders is kerkelijk samenleven en gemeenschappelijk bidden niet mogelijk.
gravo
[Aangepast op 20/1/05 door gravo]
In onze woonplaats is er ( voor zover ik weet ) elke twee weken op zondag avond een bidstond voor de stad.
Voor de kerken ( en niet alleen voor de gergem) , de voorgangers, kerkenraden, oudsten ed wordt gebeden.
Voor de inwoners van onze stad die de Heere Jezus nog niet kennen als hun Verlosser en Zaligmaker, dat zij Hem mogen gaan kennen.
Daarnaast zijn er straks weer de 10 dagen van gebed en verootmoediging waarin ook voor onze woonplaats maar ook landelijk gebeden wordt voor de kerken, voor een opwekking.
Wekelijks een gebedspunt per email zoals de gebedsaktie voor NoordKorea van Open Doors, ik weet niet of dat het is.
Kan wel een handvat zijn, dan vergeet je het in ieder geval niet.
Een krachtig gebed van een rechtvaardige vermag veel.
Voor de kerken ( en niet alleen voor de gergem) , de voorgangers, kerkenraden, oudsten ed wordt gebeden.
Voor de inwoners van onze stad die de Heere Jezus nog niet kennen als hun Verlosser en Zaligmaker, dat zij Hem mogen gaan kennen.
Daarnaast zijn er straks weer de 10 dagen van gebed en verootmoediging waarin ook voor onze woonplaats maar ook landelijk gebeden wordt voor de kerken, voor een opwekking.
Wekelijks een gebedspunt per email zoals de gebedsaktie voor NoordKorea van Open Doors, ik weet niet of dat het is.
Kan wel een handvat zijn, dan vergeet je het in ieder geval niet.
Een krachtig gebed van een rechtvaardige vermag veel.
-
- Miscanthus
-
Pffffffffffffffffffffffffff. Hehehehe. Heb je het voorstel van AdriaanM gelezen?? Dat gaat over iets anders!!Oorspronkelijk gepost door MiscanthusDominees bidden op de kansel toch ook voor "de kring onzer gemeenten"?Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw Ik zou persoonlijk liever oproepen tot gebed voor heel kerkelijk Nederland. Denk dat je door 1 kerkverband apart te noemen bidden gaat met een verkeerde instelling.
[Aangepast op 21/1/05 door Barryvrouw]
- Miscanthus
Nee hoor. Ik denk dat beiden zorg hebben om het kerkverband.Oorspronkelijk gepost door BarryvrouwPffffffffffffffffffffffffff. Hehehehe. Heb je het voorstel van AdriaanM gelezen?? Dat gaat over iets anders!!Oorspronkelijk gepost door MiscanthusDominees bidden op de kansel toch ook voor "de kring onzer gemeenten"?Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw Ik zou persoonlijk liever oproepen tot gebed voor heel kerkelijk Nederland. Denk dat je door 1 kerkverband apart te noemen bidden gaat met een verkeerde instelling.
-
Jammer he?Oorspronkelijk gepost door MiscanthusNee hoor. Ik denk dat beiden zorg hebben om het kerkverband.Oorspronkelijk gepost door BarryvrouwPffffffffffffffffffffffffff. Hehehehe. Heb je het voorstel van AdriaanM gelezen?? Dat gaat over iets anders!!Oorspronkelijk gepost door MiscanthusDominees bidden op de kansel toch ook voor "de kring onzer gemeenten"?Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw Ik zou persoonlijk liever oproepen tot gebed voor heel kerkelijk Nederland. Denk dat je door 1 kerkverband apart te noemen bidden gaat met een verkeerde instelling.
Dat er nog steeds mensen met oogkleppen op lopen.
Geen fouten bij zichzelf ontdekken.
Zoiets als de splinter en de balk.
Ik weet natuurlijk niet in wat voor context er gebeden wordt voor 'de kring onzer gemeente'. In onze gemeente wordt meestal gebeden voor 'Gods Kerk over de gehele wereld' .Oorspronkelijk gepost door MiscanthusDominees bidden op de kansel toch ook voor "de kring onzer gemeenten"?Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw Ik zou persoonlijk liever oproepen tot gebed voor heel kerkelijk Nederland. Denk dat je door 1 kerkverband apart te noemen bidden gaat met een verkeerde instelling.