Kerk-keus

Pim
Contacteer:

Kerk-keus

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Leonius
Ik sluit me daarom aan bij de opvatting van refo. Voor mij hoef het gereis op zondag niet, en zeker niet als daarmee diverse kerkdeuren voorbij gereden wordt, waar Gods Woord recht gepredikt wordt....

Allen hartelijke groet,

Leonius
Dus volgens jou moet je naar de dichtstbijzijnde kerk, ongeacht in welk kerkverband je opgegroeid bent en/of belijdenis gedaan hebt?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik sluit me daarom aan bij de opvatting van refo. Voor mij hoef het gereis op zondag niet, en zeker niet als daarmee diverse kerkdeuren voorbij gereden wordt, waar Gods Woord recht gepredikt wordt....

Allen hartelijke groet,

Leonius
Met zo ontzettend veel kerken in Nederland zou het een uitzondering zijn als jij geen kerkdeur(en) voorbij zou rijden als jij naar je kerk gaat.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Allen hartelijke groet,

Leonius
Dus volgens jou moet je naar de dichtstbijzijnde kerk, ongeacht in welk kerkverband je opgegroeid bent en/of belijdenis gedaan hebt?
Dat zijn nu typisch kriteria die naar mijn mening er weinig toe doen om een bepaalde kerk te kiezen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

De criteria moeten volgens mij zijn:
- Wordt er Christus verkondigd als zaligmaker van zondaren?
- Is er iets van onderlinge liefde merkbaar?
- Is er groei?

Een samenkomst van gelovigen zou heel goed aan deze criteria kunnen voldoen, daar heb je het instituut kerk niet persé voor nodig.

[Aangepast op 31/3/05 door Miscanthus]
Gian

Bericht door Gian »

Allen hartelijke groet,

Leonius
Van harte mee eens.
Marjan

Bericht door Marjan »

Het zou me niet verbazen als Leonius bedoelde wat ik ook al noemde bij het topic over zondagsrust.
Ik denk dat het een akelige hervormde gewoonte was/is, om te kijken of er ergens in de buurt of wat verder weg een dominee preekt die je graag hoort. Soms uit onvrede met je eigen dominee, soms vanwege ruzie in de eigen gemeente, of gewoon om te "shoppen".
Deze gewoonte wordt overigens in de hand gewerkt door de donderdageditie van het rd!!! Daar mogen ze vandaag nog meer stoppen wat mij betreft. Nut en noodzaak ontgaan mij helemaal van die pagina's.
Be yourself, there are plenty of others.
Leonius

Bericht door Leonius »

Marjan heeft mijn bedoeling inderdaad begrepen. Natuurlijk kan het zijn dat je een bepaald kerk voorbij rijdt, maar....dan neem ik inderdaad aan dat daar niet de volle Christus wordt verkondigd. Maar...ik had het over kerken waar het Woord Gods recht gepreekt wordt.
Nu zie je inderdaad teveel geshop. Zo zitten er bij ons mensen in de kerk die 15 kilometer moeten rijden, terwijl er in hun directe omgeving verschillende kerken zijn die nota bene van hetzelfde kerkverband zijn...

Allen hartelijke groet,

Leonius
vlinder

Bericht door vlinder »

Op zondag ben ik dit idd met Leonius eens. Maar doordeweeks vind ik het "shoppen" minder erg.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ik ga zondags altijd naar de kerk waar ik lid ben. Ook als we vacant zijn, dan komen de gemeenteleden trouw naar de kerk waar ik toe behoor. Ik vind wel dat je je eigen kerk niet voorbij kunt rijden als er op moment dienst is en je dan naar een andere kerk kunt gaan. Tenzij je een vriend hebt of dat je een doopdienst of belijdenisdienst bij wilt wonen, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
aorta

Bericht door aorta »

Mijn motto:
Blijf je eigen gemeente trouw.
Als het dan toch zo moet zijn dat je daar weg moet, kies dan als het mogelijk is voor een kerkverband in je eigen stad of dorp.
Wees daar dan vervolgens ook weer trouw.
Pas in het uiterste geval kies je voor een gemeente in een andere plaats. De roeping in je eigen woonplaats is van belang!
Kerkshoppen? Nee. Overigens is het best goed om door de weeks eens elders te verkeren. Dat houd je blik breed.
Leonius

Bericht door Leonius »

De laatste reacties zijn mij uit het hart gegrepen :)

Hartelijke groet,

Leonius
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Wat is er tegen kerkshoppen? Tot nu toe veel meningen, maar weinig argumenten gezien....
Wat is er nou erg aan dat ik ergens anders naar de kerk ga?
En wat voor verschil maakt zondag met een doordeweeksedag? Gelden dan andere regeltjes?
Heilig egoisme mag, maar dan alleen in de kerk van je woonplaats, of de kerk van je ouders?
Waar halen we het vandaan?

[Aangepast op 31/3/05 door Miscanthus]
duizendknoop

Bericht door duizendknoop »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Deze gewoonte wordt overigens in de hand gewerkt door de donderdageditie van het rd!!! Daar mogen ze vandaag nog meer stoppen wat mij betreft. Nut en noodzaak ontgaan mij helemaal van die pagina's.
Het is ook een goede hervormde gewoonte predikanten eerst te beluisteren alvorens een beroep op de betreffende dominee uit te brengen, dan is die bijlage toch erg handig. Verder deel ik je mening helemaal. We zijn geen kerktoeristen.
duizendknoop

Bericht door duizendknoop »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Wat is er tegen kerkshoppen? Tot n toe veel meningen, maar weinig argumeneten gezien....
Vooropgesteld dat de veelheid van kerken in ons land en de bijbehorende onderlinge verdeeldheid op z'n zachtst gezegd verdrietig is, wordt eenieder geplaatst in een kerk of gemeente. Daar hoor je bij. Daar werkt God. De gemeente is Gods huisgezin, waar je toe behoort. Net als in het gewone leven, is dat je vaste basis, van waaruit God je voedt en onderhoudt.

Je zegt toch ook niet tegen je vrouw: vanavond eet ik bij de buurvrouw, want want wat je nou aan het koken bent weet ik niet, maar bij de buren ruikt het stukken beter. En weg ben je. Je vrouw zal dat niet erg waarderen, het zal namelijk best voedzaam geweest zijn. Het is niet goed voor de gemeente en de onderlinge samenhang ervan wanneer we zo kerkzijn. Eigenlijk is zo bezien alle kerkelijke verdeeldheid uit den boze, afgezien van de vele theologische motieven die we hiervoor hebben.
Lecram

Bericht door Lecram »

Volgens mij dwalen we een beetje af van de oorspronkelijke bedoeling van dit topic. Het gaat erom waar we LID moeten worden en het gaat niet over reli-shoppen.

[Aangepast op 1/4/05 door Lecram]
Plaats reactie