Tweede Paasdag (en andere feestdagen) afschaffen?
Tweede Paasdag (en andere feestdagen) afschaffen?
Beste mensen,
Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik zie altijd als een berg tegen de tweede feestdagen op. Zie het echt als overbodige dagen, die van mij direct afgeschaft mogen worden. In de eerste plaats zie ik er in de Bijbel geen grond voor, in de tweede plaats is het een dag waar je je zo enorm nutteloos voelt, althans dat geldt voor mij, en ten slotte zijn het dagen waar de pijn van het verlies van dierbaren gevoelt worden. Dit laatste is op die manier makkelijk te voorkomen lijkt me.
Maar....hoe zien jullie dit?
Hartelijke groeten,
Leonius
Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik zie altijd als een berg tegen de tweede feestdagen op. Zie het echt als overbodige dagen, die van mij direct afgeschaft mogen worden. In de eerste plaats zie ik er in de Bijbel geen grond voor, in de tweede plaats is het een dag waar je je zo enorm nutteloos voelt, althans dat geldt voor mij, en ten slotte zijn het dagen waar de pijn van het verlies van dierbaren gevoelt worden. Dit laatste is op die manier makkelijk te voorkomen lijkt me.
Hartelijke groeten,
Leonius
Helemaal mee eens. Calvijn was in zijn tijd een groot voorstander van het afschaffen van alle feestdagen, behalve de zondag. Dat is de dag die we afgezonderd hebben. En je kan dan ook zien dat in de verschillende landen ook verschillen zijn tussen welke feestdagen wel en niet bestaan. Dus uiteindelijk berust het besluit wat een "kerkelijke" feestdag is bij de overheid. Hoe ironischOorspronkelijk gepost door Leonius
Beste mensen,
Hartelijke groeten,
Leonius
Atze
Kun je niet naar de kerk gaan?
Dat is toch nuttig.
Of kun je niet naar de kerk?
En feestdagen afschaffen, omdat dan het verlies van dierbaren extra wordt gevoeld? Wil je dan ook verjaardagen afschaffen e.d.?
Dat wordt dan wel saai.
In de bijbel komen trouwens wel feestdagen voor. Alleen anders dan bij ons. Kunnen we b.v. het loofhuttenfeest weer invoeren?
Dat is toch nuttig.
Of kun je niet naar de kerk?
En feestdagen afschaffen, omdat dan het verlies van dierbaren extra wordt gevoeld? Wil je dan ook verjaardagen afschaffen e.d.?
Dat wordt dan wel saai.
In de bijbel komen trouwens wel feestdagen voor. Alleen anders dan bij ons. Kunnen we b.v. het loofhuttenfeest weer invoeren?
Beste Gerrie,
Natuurlijk kan ik naar de kerk gaan, en natuurlijk is dat allemaal nuttig. Maar....eerlijk gezegd zie ik de kerkdiensten op de tweede feestdagen als een soort opvulling. Een soort rem om op deze vrije dag geen 'verkeerde dingen' te doen. Alsof deze vrije dag een andere is dan bijv. zaterdag.....
Wat betreft verjaardagen kan ik kort zijn: ik vier mijn verjaardag uiterst sober. Dat betekent dat er slechts enkelen komen. Verder weinig poespas er omheen. Voor mij hoeft het inderdaad niet. Zeker niet als ik kijk en luister naar de gesprekken die doorgaans gevoerd worden. Dan heb ik liever een serieus gesprek op een tijdstip die niet 'opgelegd' is, maar voortkomt uit wederzijdse genegenheid en gelegenheid
Hartelijke groet,
Leonius
Natuurlijk kan ik naar de kerk gaan, en natuurlijk is dat allemaal nuttig. Maar....eerlijk gezegd zie ik de kerkdiensten op de tweede feestdagen als een soort opvulling. Een soort rem om op deze vrije dag geen 'verkeerde dingen' te doen. Alsof deze vrije dag een andere is dan bijv. zaterdag.....
Wat betreft verjaardagen kan ik kort zijn: ik vier mijn verjaardag uiterst sober. Dat betekent dat er slechts enkelen komen. Verder weinig poespas er omheen. Voor mij hoeft het inderdaad niet. Zeker niet als ik kijk en luister naar de gesprekken die doorgaans gevoerd worden. Dan heb ik liever een serieus gesprek op een tijdstip die niet 'opgelegd' is, maar voortkomt uit wederzijdse genegenheid en gelegenheid

Hartelijke groet,
Leonius
Helemaal mee eens. Wat mij betreft geen zgn Tweede Feestdagen. Goede Vrijdag en Hemelvaartsdag mogen wel belangrijker worden.Oorspronkelijk gepost door astroguyHelemaal mee eens. Calvijn was in zijn tijd een groot voorstander van het afschaffen van alle feestdagen, behalve de zondag. Dat is de dag die we afgezonderd hebben. En je kan dan ook zien dat in de verschillende landen ook verschillen zijn tussen welke feestdagen wel en niet bestaan. Dus uiteindelijk berust het besluit wat een "kerkelijke" feestdag is bij de overheid. Hoe ironischOorspronkelijk gepost door Leonius
Beste mensen,
Hartelijke groeten,
Leonius
Je kunt alles overdrijven. 'Als een berg opzien tegen', lijkt me te persoonlijk om er maar op politieke of theologische gronden mee te stoppen.
Een extra kerkdienst is nooit weg. En als alles vermeden moet worden om verlies te voelen dan moet er nog veel meer gebeuren.
En waarom dan goede vrijdag en hemelvaartsdag wél belangrijk maken? Dat zijn toch ook feestdagen? Of wil je een 2e hemelvaartsdag om op de vrijdag ook vrij te zijn?
Een extra kerkdienst is nooit weg. En als alles vermeden moet worden om verlies te voelen dan moet er nog veel meer gebeuren.
En waarom dan goede vrijdag en hemelvaartsdag wél belangrijk maken? Dat zijn toch ook feestdagen? Of wil je een 2e hemelvaartsdag om op de vrijdag ook vrij te zijn?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Op de Eerste Feestdagen vieren we Kerst, Pasen en Pinksteren. Dat vieren wij voluit. De Tweede Feestdag is voor mij dan niet zo noodzakelijk. Op Goede vrijdag en Hemelvaart doen als het goed is voor een christen niet onder voor de andere drie. Deze zouden voor mij dan meer aandacht verdienen dan ze nu krijgen. Wat mij betreft vieren als een zondag.Oorspronkelijk gepost door refo
Je kunt alles overdrijven. 'Als een berg opzien tegen', lijkt me te persoonlijk om er maar op politieke of theologische gronden mee te stoppen.
Een beetje flauw om te suggereren dat ik dan op vrijdag een vrije tweede hemelvaartsdag zou willen. Ik hoef op vrijdag geen vrij, en moet als winkelier bovendien elke zaterdag ook werken.
Ik vindt je argumenten ver gezocht.Oorspronkelijk gepost door Leonius
Beste mensen,
Hartelijke groeten,
Leonius
Ik ben vanmiddag naar een appelmiddag geweest, en had graag vanavond naar Theo Visser gegaan. Niet echt nutteloos dus. Dat jij je nutteloos ophoudt deze dag is toch echt je eigen fout.
Wat het met nabestaanden te maken heeft snap ik niet, kan je dat duidelijk maken?
Bijbelse grond om een 2e paasdag te houden is er inderdaad niet. Toch ben ik erg blij met deze dag. Ik wou dat er elke ochtend een paasdienst was...
(Overigens had je onze tuin kunnen doen...

- Miscanthus
Beste mensen,
Ik sluit me graag aan bij de opmerkingen van aorta.
Wat betreft de reactie van refo: je komt niet met duidelijke tegenargumenten. Bovendien hang je het wel heel erg aan het persoonlijke op. Dat was ook niet hét argument dat ik gebruikte. Nee, het gaat mij in de eerste plaats om de vraag in hoeverre een tweede feestdag bijbels te funderen is. Dat is de kern, en daar draait het bij mij fundamenteel om.
Natuurlijk is een extra kerkdienst nooit weg. Ook dat heb ik niet gesuggereerd. Maar...ook hier gaat het niet om het naar kerk gaan an sich, maar wel om de legitimatie ervan. Dat is toch een legitieme en reële vraag?
Ten slotte je opmerking aangaande het persoonlijke verlies: ik ken verschillende mensen die het in deze dagen psychisch het behoorlijk moeilijk hebben. Volgens mij is dat een algemeen bekend gegeven..... En natuurlijk, ook hier geldt: je kunt het verlies nooit wegnemen, maar....je kunt er wel op betrekkelijk eenvoudige manieren er iets aan veranderen....
Wat betreft de reactie van Gian:
Ik behoef bovenstaande argumenten niet te herhalen, wel wil ik gezegd hebben dat ik een vrije dag op zich nutteloos vind, maar wél - en dat was mijn bedoeling van posting - overbodig.... Het is mij echt een volkomen een raadsel waar je het vandaan haalt dat ik mij nutteloos gedragen hebt deze dag.....
Wat betreft de nabestaanden: ik weet niet of je ooit eens geliefden hebt weggedragen naar het graf?? Dan weet je denk ik ongeveer wat ik bedoelde met mijn opmerking dat dergelijke dagen pijnlijke dagen zijn voor nabestaanden. Het zijn gedenkdagen waar je je gedachten opnieuw uitgaat naar hem of haar....
Ten slotte: ik ben blij dat je in ieder geval erkent dat er geen bijbelse grond voor tweede feestdagen bestaat
Allen hartelijke groeten,
Leonius
Ik sluit me graag aan bij de opmerkingen van aorta.
Wat betreft de reactie van refo: je komt niet met duidelijke tegenargumenten. Bovendien hang je het wel heel erg aan het persoonlijke op. Dat was ook niet hét argument dat ik gebruikte. Nee, het gaat mij in de eerste plaats om de vraag in hoeverre een tweede feestdag bijbels te funderen is. Dat is de kern, en daar draait het bij mij fundamenteel om.
Natuurlijk is een extra kerkdienst nooit weg. Ook dat heb ik niet gesuggereerd. Maar...ook hier gaat het niet om het naar kerk gaan an sich, maar wel om de legitimatie ervan. Dat is toch een legitieme en reële vraag?
Ten slotte je opmerking aangaande het persoonlijke verlies: ik ken verschillende mensen die het in deze dagen psychisch het behoorlijk moeilijk hebben. Volgens mij is dat een algemeen bekend gegeven..... En natuurlijk, ook hier geldt: je kunt het verlies nooit wegnemen, maar....je kunt er wel op betrekkelijk eenvoudige manieren er iets aan veranderen....
Wat betreft de reactie van Gian:
Ik behoef bovenstaande argumenten niet te herhalen, wel wil ik gezegd hebben dat ik een vrije dag op zich nutteloos vind, maar wél - en dat was mijn bedoeling van posting - overbodig.... Het is mij echt een volkomen een raadsel waar je het vandaan haalt dat ik mij nutteloos gedragen hebt deze dag.....
Wat betreft de nabestaanden: ik weet niet of je ooit eens geliefden hebt weggedragen naar het graf?? Dan weet je denk ik ongeveer wat ik bedoelde met mijn opmerking dat dergelijke dagen pijnlijke dagen zijn voor nabestaanden. Het zijn gedenkdagen waar je je gedachten opnieuw uitgaat naar hem of haar....
Ten slotte: ik ben blij dat je in ieder geval erkent dat er geen bijbelse grond voor tweede feestdagen bestaat

Allen hartelijke groeten,
Leonius
Inderdaad.Oorspronkelijk gepost door Leonius en gewijzigd door Gian
Het zijn gedenkdagen waar je je gedachten opnieuw uitgaat naar Hem
Misschien is het beter om je op een dag als vandaag ergens anders op te focussen dan op het verlies van die of gene.
Natuurlijk kan het gemis van een geliefde groot zijn, dat wil ik niet onderkennen, maar waarom dan toevellig op 2e Paasdag?
Jazeker dit zijn dagen dat je gedachten met name uitgaan tot Hem Die het alles volbracht heeft....Oorspronkelijk gepost door GianInderdaad.Oorspronkelijk gepost door Leonius en gewijzigd door Gian
Het zijn gedenkdagen waar je je gedachten opnieuw uitgaat naar Hem
Misschien is het beter om je op een dag als vandaag ergens anders op te focussen dan op het verlies van die of gene.
Natuurlijk kan het gemis van een geliefde groot zijn, dat wil ik niet onderkennen, maar waarom dan toevellig op 2e Paasdag?
Toch zijn het ook dagen dat je gedachten wel heel in het bijzonder uit kunnen gaan naar geliefden die het tijdelijke met het eeuwige hebben moeten verwisselen. Zeker als dat persoonlijk heel dichtbij gekomen is. Dat is heel normaal. Dat heeft niets met focussen te maken, maar zo voel je dat gewoon. Niet toevallig op de 2e Paasdag, maar juist rondom de paasdagen wordt dit meer dan anders beleefd!
Uiteraard is dit geen reden om de 2e Paasdag dan maar af te schaffen. Ik kan mij voorstellen dat Leonius deze gevoelens ook op de 1e Paasdag heeft. Die schaffen we ook niet af.
Ik hoop wel dat het je tot troost mag zijn dat Hij de dood heeft overwonnen!
Ik zie in de openingsposting allemaal persoonlijke zaken staan. Als terloops staat er ook nog bij dat het bijbels niet te funderen is.
Dat is geen argument. Er is zoveel niet bijbels te funderen, terwijl we het toch niet als verkeerd zien. Daarom ga ik daar niet op in.
En dat van die 2e hemelvaartsdag is tegen aorta. In diens reactie is iets tegenstrijdigs.
Dat is geen argument. Er is zoveel niet bijbels te funderen, terwijl we het toch niet als verkeerd zien. Daarom ga ik daar niet op in.
En dat van die 2e hemelvaartsdag is tegen aorta. In diens reactie is iets tegenstrijdigs.
--------------