Afscheid en intrede

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Afscheid en intrede

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Als men soms merkt dat men zich afzet tegen een ernstige preek met de woorden dat "de taal verouderd is". Dan mist de boodschap doel, men hoort het niet, men schijnt dan alleen de oude taal te hebben waargenomen.
Gemiste kans dus. Als de predikant normaal Nederlands had gesproken, zou de boodschap mogelijk wél zijn geland. Waarom dan praten alsof we in 1890 leven?
Ik ben een voorstander van zo normaal mogelijk praten, voor zover dat uiteraard met de bijbelse boodschap kan samengaan.
Maar maak van het verouderde taalgebruik nu ook weer niet zo'n probleem: het is echt niet zo verouderd dat de kern niet begrepen kan worden.
Ik vind dit ook een beetje irritant worden eerlijk gezegd.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Als men soms merkt dat men zich afzet tegen een ernstige preek met de woorden dat "de taal verouderd is". Dan mist de boodschap doel, men hoort het niet, men schijnt dan alleen de oude taal te hebben waargenomen.
Gemiste kans dus. Als de predikant normaal Nederlands had gesproken, zou de boodschap mogelijk wél zijn geland. Waarom dan praten alsof we in 1890 leven?
Als een dominee in alle ernst en bewogenheid zegt: Toen ontstak de toorn des HEEREN over...
En de aarde opende zich... Dat klinkt wellicht wel zwaar maar dat is tevens een taal van voor 1890.
We verstaan dat desondanks wel. Maar we willen dat liever niet horen.
Mozes wordt zelfs de zachtmoedigste mens op de aarde genoemd. Toch kan ook zo'n mens wel eens zo in uiterst
engten worden gedrongen dat hij zondigt tegen zijn God. Dat is dan niet ter verontschuldiging van de zondaar. Toch
is er dan ook een zondaar die Gods kind doet struikelen. Begrijpt u? Heeft deze minder zonde dan? En nogmaals niet
ter verschoning van de begane zonde. Laten we daarom voorzichtig zijn. We begrijpen het wel, maar we verstaan het desondanks niet.
Ofschoon we de schuld het aan op de taal kunnen geven. Het is naar ik geloof, meer een ergernis, een niet willen
horen en mede daardoor ook een niet kunnen horen, en beseffen wat er gezegd wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afscheid en intrede

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Als men soms merkt dat men zich afzet tegen een ernstige preek met de woorden dat "de taal verouderd is". Dan mist de boodschap doel, men hoort het niet, men schijnt dan alleen de oude taal te hebben waargenomen.
Gemiste kans dus. Als de predikant normaal Nederlands had gesproken, zou de boodschap mogelijk wél zijn geland. Waarom dan praten alsof we in 1890 leven?
Als een dominee in alle ernst en bewogenheid zegt: Toen ontstak de toorn des HEEREN over...
En de aarde opende zich... Dat klinkt wellicht wel zwaar maar dat is tevens een taal van voor 1890.
We verstaan dat desondanks wel. Maar we willen dat liever niet horen.
Mozes wordt zelfs de zachtmoedigste mens op de aarde genoemd. Toch kan ook zo'n mens wel eens zo in uiterst
engten worden gedrongen dat hij zondigt tegen zijn God. Dat is dan niet ter verontschuldiging van de zondaar. Toch
is er dan ook een zondaar die Gods kind doet struikelen. Begrijpt u? Heeft deze minder zonde dan? En nogmaals niet
ter verschoning van de begane zonde. Laten we daarom voorzichtig zijn. We begrijpen het wel, maar we verstaan het desondanks niet.
Ofschoon we de schuld het aan op de taal kunnen geven. Het is naar ik geloof, meer een ergernis, een niet willen
horen en mede daardoor ook een niet kunnen horen, en beseffen wat er gezegd wordt.
Best waar, wij verstaan/begrijpen het, maar een gedeelte van onze ouderen/jongeren niet, er zijn er vele die moeite met taal hebben, jammer dat die dan niet aangesproken worden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Hendrikus »

samanthi schreef:
-DIA- schreef: Het is naar ik geloof, meer een ergernis, een niet willen
horen en mede daardoor ook een niet kunnen horen, en beseffen wat er gezegd wordt.
Best waar, wij verstaan/begrijpen het, maar een gedeelte van onze ouderen/jongeren niet, er zijn er vele die moeite met taal hebben, jammer dat die dan niet aangesproken worden.
Het is kwalijk dat bepaalde mensen dat niet onder ogen willen zien er meteen een draai aan geven van "ergernis en niet willen horen". Jammer, en bepaald niet van liefde getuigend. Helaas domineert dit geluid menig discussie. Het forum is niet meer wat het geweest is. Terugdenkend aan de dagen van Miscantus, Marnix, Rhodé en anderen vind ik niet dat we erop vooruit zijn gegaan.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afscheid en intrede

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef: Het is naar ik geloof, meer een ergernis, een niet willen
horen en mede daardoor ook een niet kunnen horen, en beseffen wat er gezegd wordt.
Best waar, wij verstaan/begrijpen het, maar een gedeelte van onze ouderen/jongeren niet, er zijn er vele die moeite met taal hebben, jammer dat die dan niet aangesproken worden.
Het is kwalijk dat bepaalde mensen dat niet onder ogen willen zien er meteen een draai aan geven van "ergernis en niet willen horen". Jammer, en bepaald niet van liefde getuigend. Helaas domineert dit geluid menig discussie. Het forum is niet meer wat het geweest is. Terugdenkend aan de dagen van Miscantus, Marnix, Rhodé en anderen vind ik niet dat we erop vooruit zijn gegaan.

Ja ik probeer het steeds duidelijk te maken, maar het lijkt niet te landen. Toch blijf ik proberen om het duidelijk te maken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afscheid en intrede

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:Het is kwalijk dat bepaalde mensen dat niet onder ogen willen zien er meteen een draai aan geven van "ergernis en niet willen horen". Jammer, en bepaald niet van liefde getuigend. Helaas domineert dit geluid menig discussie. Het forum is niet meer wat het geweest is. Terugdenkend aan de dagen van Miscantus, Marnix, Rhodé en anderen vind ik niet dat we erop vooruit zijn gegaan.
Ik kan het niet laten om hier toch een kritische opmerking over te maken. Want ik constateer dat je eigen postings vooral negatieve reacties zijn op uitingen die vanuit de uiterste rechterflank van onze gezindte komen.
Uitingen waarover zeker o zo vaak kritische opmerkingen op zijn plaats zijn, ik haast mij dat te zeggen. En wat mij betreft mag dat ook op het forum. Maar kijk je eigen bijdragen maar na.... het bestaat heel vaak uit dit soort kritische opmerkingen. Gaat het forum daarmee wél vooruit, vind je?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:Het is kwalijk dat bepaalde mensen dat niet onder ogen willen zien er meteen een draai aan geven van "ergernis en niet willen horen". Jammer, en bepaald niet van liefde getuigend. Helaas domineert dit geluid menig discussie. Het forum is niet meer wat het geweest is. Terugdenkend aan de dagen van Miscantus, Marnix, Rhodé en anderen vind ik niet dat we erop vooruit zijn gegaan.
Ik kan het niet laten om hier toch een kritische opmerking over te maken. Want ik constateer dat je eigen postings vooral negatieve reacties zijn op uitingen die vanuit de uiterste rechterflank van onze gezindte komen.
Uitingen waarover zeker o zo vaak kritische opmerkingen op zijn plaats zijn, ik haast mij dat te zeggen. En wat mij betreft mag dat ook op het forum. Maar kijk je eigen bijdragen maar na.... het bestaat heel vaak uit dit soort kritische opmerkingen. Gaat het forum daarmee wél vooruit, vind je?
Kijk mijn postings maar na uit de tijd waarnaar ik verwijs. [Hoewel, toen was je er nog niet, geloof ik.] Toen kon je hier nog heel goede gesprekken voeren, en daar heb ik ook van harte aan meegedaan. Het feit dat ik hoogst zelden meer reageer, illustreert wel hoe de sfeer veranderd is. En ja, soms moet me iets van het hart, en dat is dan vaak in reactie op. Overigens geloof ik niet dat het de bij de rol van moderator past om forummers openlijk op de algemene inhoud van hun bijdragen aan te spreken. Ik lig er niet wakker van, maar vraag me wel af waarom die eer mij te beurt valt. Volgens mij zijn er andere zaken waar je je als moderator drukker om zou moeten maken.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Posthoorn »

Hendrikus schreef:Kijk mijn postings maar na uit de tijd waarnaar ik verwijs. [Hoewel, toen was je er nog niet, geloof ik.] Toen kon je hier nog heel goede gesprekken voeren, en daar heb ik ook van harte aan meegedaan. Het feit dat ik hoogst zelden meer reageer, illustreert wel hoe de sfeer veranderd is.
Nou, en bedankt dan, hè. :modo
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Tiberius »

On-topic maar weer, mensen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Desiree »

Afscheid Obama, intrede Trump.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: RE: Re: Afscheid en intrede

Bericht door GerGem »

---knip--- Niet op de persoon aub
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Moderamen »

Ds. Ijsselstein neemt op 30 april afscheid van de gemeente van Kampen i.v.m. het aangenomen zendingsberoep. Snel!
aggieoudje
Berichten: 903
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Afscheid en intrede

Bericht door aggieoudje »

Dv. Zondag 23 april 2017 hoopt Ds. J.J. ten Brinke uit Stolwijk in de morgendienst, die om 9.30 begint, Kand. J. W. Verboom te bevestigen als predikant van de Hervormde gemeente van Groot Ammers.
In de middagdienst die om 14.30 begint preekt Ds. J. W. Verboom dan intrede.
(Kand. Verboom is al als pastoraal medewerker verbonden aan deze gemeente.)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Orchidee »

Woensdag 22 maart: bevestiging en intrede kand. G. J. Noordermeer uit Katwijk.

22-03-2017 14:30 Ds. J. Joppe Sint-Annaland
22-03-2017 19:00 Kand. G.J. Noordermeer Sint-Annaland
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
aggieoudje
Berichten: 903
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Afscheid en intrede

Bericht door aggieoudje »

Op dv zondag 30 april hoopt prop H.P. Brendeke bevestigd (9.30) te worden en intrede(14.30) te doen in Herv. Hagenstein
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gesloten