SGP: Waar staan we?

Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik vind het een zeer verstandig besluit.
Vrouwen staan in het maatschappelijke-, sociale-, politieke- en kerkelijke leven hun mannetje!
Ik herinner me vrouwelijke diakenen in de kerkeraad waar zeer argwanend naar werd gekeken:
een rijke diaconie. De penningmeester keek alleen maar of de kas klopte en de vrouwelijke diakenen
waren milddadig in het geven nadat bij de armlastigen toch wel gecontroleerd werden hoe de zaak er
voor stond. Echte `moeders in Christus`, spraken ook troostrijke redenen (waar de mannen her
vaak af lieten weten).
Nogmaals: vrouwen in de politiek - ze zijn er al lang natuurlijk - kunnen veel goed doen. Dus ook die
SGP-vrouwen.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door WimA »

Anker schreef:
WimA schreef:
Erasmiaan schreef:
En nu krijg ik een gevoel dat dit weer gaat gebeuren en dat in de lijn zoals nu al gebeurd dat mensen de publiciteit gaan zoeken zonder dat met het hoofdbestuur gesproken gaat worden.
Ik vind dat niet eerlijk van de voorzitter. Het lijkt me logisch dat in een blad als De Wachter Sions een standpunt wordt ingenomen. Als je dat onder de pet houdt en daarmee naar het hoofdbestuur gaat wordt het voor kennisgeving aangenomen en je leden weten niet wat je overwegingen zijn. En voorzover ik weet heeft In het spoor de brief naar het hoofdbestuur gestuurd, maar ook gepubliceerd. Lijkt me niets op tegen, dan kunnen mensen hun standpunt bepalen op basis van argumenten van twee kanten. Want, zoveel is me wel duidelijk, het RD laat in haar commentaren eigenlijk maar één optie open.
Tegengeluiden moet men immers dimmen als men eensgezind wil lijken. Eenheid bereikt men - volgens de marketing - door maar 1 geluid te laten horen, de rest dient het podium ontzegd te worden. Of het nu om kerkbladen of wat dan ook gaat. Aanverwante clubjes die een symbiotische relatie met het RD hebben - zoals de GG Jeugdbond, predikanten die denktanks promoten, de SGP (landelijk EN lokaal) of refo scholen krijgen de aandacht en de ruimte. Indien nodig de voorpagina om uit te leggen hoe goed, progressief en welwillend ze wel niet zijn.

Het RD is het promotieblaadje geworden van degenen die hun macht en invloed aan "De Zuil" ontlenen.
Tjongejonge, zucht.....
Inderdaad. Zullen de SGP jongeren die dhr. Rutte met een daverend applaus begroetten deze verzuchting ook slaken telkenmale als ze de krant openslaan? Het hoofdbestuur denkt blijkbaar dat - als de achterbank zijn houdbaarheid heeft verloren - een geste in de trant van een statutenwijziging ook wel als tevredenstellende schatting kan dienen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door helma »

Ik begreep dat er van de SGP-jongeren bij waren die de oproep deden tot protest.
Ik vroeg me of of dat wél mocht...dat jongeren ouderen op het matje gaan roepen.
Vond het nou niet zo'n respectvolle houding.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Ad Anker »

WimA schreef: Inderdaad. Zullen de SGP jongeren die dhr. Rutte met een daverend applaus begroetten deze verzuchting ook slaken telkenmale als ze de krant openslaan? Het hoofdbestuur denkt blijkbaar dat - als de achterbank zijn houdbaarheid heeft verloren - een geste in de trant van een statutenwijziging ook wel als tevredenstellende schatting kan dienen.
Jongen, ik ben ook helemaal niet blij met wat de SGP allemaal doet op dit moment, maar zulk 'de beste stuurlui staan aan wal geschreeuw' stuikt me ook altijd wat tegen de borst. Vandaar mijn verzuchting. Op ons eiland is de SGP op afstand de grootste partij. Intussen wordt er in den lande gesproken over dat achterlijke eiland. Het gaat echt niet om dat vrouwenstandpunt, het gaat om Bijbelse politiek bedrijven.
En over Rutte: ja, dat is wel een misstap geweest. Kijk eens wat hij nu doet. Vest op prinsen geen betrouwen...
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door WimA »

Anker schreef:
WimA schreef: Inderdaad. Zullen de SGP jongeren die dhr. Rutte met een daverend applaus begroetten deze verzuchting ook slaken telkenmale als ze de krant openslaan? Het hoofdbestuur denkt blijkbaar dat - als de achterbank zijn houdbaarheid heeft verloren - een geste in de trant van een statutenwijziging ook wel als tevredenstellende schatting kan dienen.
Jongen, ik ben ook helemaal niet blij met wat de SGP allemaal doet op dit moment, maar zulk 'de beste stuurlui staan aan wal geschreeuw' stuikt me ook altijd wat tegen de borst. Vandaar mijn verzuchting. Op ons eiland is de SGP op afstand de grootste partij. Intussen wordt er in den lande gesproken over dat achterlijke eiland. Het gaat echt niet om dat vrouwenstandpunt, het gaat om Bijbelse politiek bedrijven.
En over Rutte: ja, dat is wel een misstap geweest. Kijk eens wat hij nu doet. Vest op prinsen geen betrouwen...
Ik sta juist niet aan de wal. Ik zit er juist middenin. De zuilenmannetjes die momenteel de discussie domineren, van het RD en de SGP enzo, en andere "zuil" organisatie's, die staan aan de wal.
Laatst gewijzigd door WimA op 29 nov 2012, 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door caprice »

refo schreef:
caprice schreef:Onze vaderen ondertekenden de belijdenis met hun bloed. Wij zijn bang om een zweetdruppel te verliezen volgens mij.
Ik denk niet dat jij je laat verbranden om het SGP-vrouwenstandpunt.
Omdat jij dat niet zult doen? Ik schreef inderdaad wij.
Men voert dergelijke straffen echter niet meer uit. Het gaat niet alleen om dit punt, maar om het gehele principe van je te laten leiden door Gods Woord om te leven, politiek te bedrijven, mening te vormen etc., waarvan de maatschappij nu vindt dat het wel een keer afgelopen moet zijn omdat het niet meer van deze tijd zou zijn.
Christus spreekt echter tot Zijn Kerk: 'ziet, Ik ben met ulieden alle de dagen tot de voleinding der wereld'. Aangezien dat laatste nog niet plaats heeft gevonden, is het dus nog steeds van deze tijd om christen te zijn, en dat blijft het ook tot de voleinding der wereld.
Hierin hoop ik staande te mogen blijven met Gods hulp.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door refo »

Alles wordt uit het verband gerukt.
Het vrouwenstandpunt is vermoedelijk niet houdbaar.
Dan zal het kiezen of kavelen worden.
Als dan blijkt dat we ten onrechte de vrouw hebben achtergesteld, dan past schuldbelijdenis.
Als blijkt dat we dat terecht gedaan hebben, dan gaan we de brandstapel op of het 21e eeuwse equivalent.

Als je daarachter een donker gedachtengoed vermoedt dan heb je misschien gelijk.
Maar het zou toch jammer zijn de SGP te laten verbieden terwijl dat niet nodig is vanwege een onbijbelse visie op de vrouw.

Maar kom niet aan met de vergelijking met de brandstapels. Al typend achter een pc in een warme kamer.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
caprice schreef:Onze vaderen ondertekenden de belijdenis met hun bloed. Wij zijn bang om een zweetdruppel te verliezen volgens mij.
Ik denk niet dat jij je laat verbranden om het SGP-vrouwenstandpunt.
Maar pas op.. we kunnen er wel op rekenen dat we geen rooskleurige tijden tegemoet gaan.
Het zou voor elk belijdend christen er wel eens op aan kunnen komen om je belijdenis met
je bloed te moeten verzegelen.
En ik weet het, al de oprechten, die weten wat de mens is, zullen wel eens vrezen en zeggen
en nog meer denken: Ben ik het Heere? Zal ik niet als eerste de knie buigen voor de afgoden?
Wie daar niet mee rekent kent weinig van zijn eigen hart dacht ik. Arglistig is het hart, meer
dan enig ding... Wie zal het kennen! En wie meent te staan... ziet toe...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
refo schreef:
caprice schreef:Onze vaderen ondertekenden de belijdenis met hun bloed. Wij zijn bang om een zweetdruppel te verliezen volgens mij.
Ik denk niet dat jij je laat verbranden om het SGP-vrouwenstandpunt.
Maar pas op.. we kunnen er wel op rekenen dat we geen rooskleurige tijden tegemoet gaan.
Het zou voor elk belijdend christen er wel eens op aan kunnen komen om je belijdenis met
je bloed te moeten verzegelen.
En ik weet het, al de oprechten, die weten wat de mens is, zullen wel eens vrezen en zeggen
en nog meer denken: Ben ik het Heere? Zal ik niet als eerste de knie buigen voor de afgoden?
Wie daar niet mee rekent kent weinig van zijn eigen hart dacht ik. Arglistig is het hart, meer
dan enig ding... Wie zal het kennen! En wie meent te staan... ziet toe...
Ja, dat weten we nu wel.
Ga maar eens wat doen. Praatjes vullen geen gaatjes.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door caprice »

refo schreef:Alles wordt uit het verband gerukt.
Het vrouwenstandpunt is vermoedelijk niet houdbaar.
Dan zal het kiezen of kavelen worden.
Als dan blijkt dat we ten onrechte de vrouw hebben achtergesteld, dan past schuldbelijdenis.
Als blijkt dat we dat terecht gedaan hebben, dan gaan we de brandstapel op of het 21e eeuwse equivalent.

Als je daarachter een donker gedachtengoed vermoedt dan heb je misschien gelijk.
Maar het zou toch jammer zijn de SGP te laten verbieden terwijl dat niet nodig is vanwege een onbijbelse visie op de vrouw.

Maar kom niet aan met de vergelijking met de brandstapels. Al typend achter een pc in een warme kamer.
De uitspraak over 'verbranden' komt toch echt bij jezelf vandaan.
Ik lees alleen maar wat in de Bijbel staat, en dat is dat de vrouw het regeerambt niet toekomt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Simon »

caprice schreef:
refo schreef:Alles wordt uit het verband gerukt.
Het vrouwenstandpunt is vermoedelijk niet houdbaar.
Dan zal het kiezen of kavelen worden.
Als dan blijkt dat we ten onrechte de vrouw hebben achtergesteld, dan past schuldbelijdenis.
Als blijkt dat we dat terecht gedaan hebben, dan gaan we de brandstapel op of het 21e eeuwse equivalent.

Als je daarachter een donker gedachtengoed vermoedt dan heb je misschien gelijk.
Maar het zou toch jammer zijn de SGP te laten verbieden terwijl dat niet nodig is vanwege een onbijbelse visie op de vrouw.

Maar kom niet aan met de vergelijking met de brandstapels. Al typend achter een pc in een warme kamer.
De uitspraak over 'verbranden' komt toch echt bij jezelf vandaan.
Ik lees alleen maar wat in de Bijbel staat, en dat is dat de vrouw het regeerambt niet toekomt.
En ik maar denken dat kamerleden dienaars zijn van het volk, zij zitten daar door en VOOR het volk.
net als het kerkelijk leven, lijkt de scheidingslijn tussen heersen en dienen soms heel smal....Maar net als met lang haar voor mannen is een dominante vrouw erg onnatuurlijk.
Waren de leerstellingen van Paulus niet bestemd voor tijdens de heilige samenkomsten, en niet voor in het maatschappelijk leven?
Zo was Lydia ook een business-vrouw met personeel...toch?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door refo »

caprice schreef:Onze vaderen ondertekenden de belijdenis met hun bloed. Wij zijn bang om een zweetdruppel te verliezen volgens mij.
Nee, hier staat niet letterlijk 'verbranden'.
Maar wel 'bloed'.
De uitdrukking komt dus zeker wel bij jou vandaan.
Tenzij je bedoelde dat 'onze vaderen' dat ondertekenen met hun bloed maar bij wijze van spreken deden.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:
caprice schreef:Onze vaderen ondertekenden de belijdenis met hun bloed. Wij zijn bang om een zweetdruppel te verliezen volgens mij.
Ik denk niet dat jij je laat verbranden om het SGP-vrouwenstandpunt.
Maar pas op.. we kunnen er wel op rekenen dat we geen rooskleurige tijden tegemoet gaan.
Het zou voor elk belijdend christen er wel eens op aan kunnen komen om je belijdenis met
je bloed te moeten verzegelen.
En ik weet het, al de oprechten, die weten wat de mens is, zullen wel eens vrezen en zeggen
en nog meer denken: Ben ik het Heere? Zal ik niet als eerste de knie buigen voor de afgoden?
Wie daar niet mee rekent kent weinig van zijn eigen hart dacht ik. Arglistig is het hart, meer
dan enig ding... Wie zal het kennen! En wie meent te staan... ziet toe...
Ja, dat weten we nu wel.
Ga maar eens wat doen. Praatjes vullen geen gaatjes.
Weet je het écht wel? Dan vraag ik me af hoe je daar zo luchtig over kunt doen...
Deze tijd kenmerkt zich vooral door enkele zaken die wel in het oog springen:
onbezorgdheid, kilheid, trotsheid, nijd, opgeblazenheid, de leugen meer gelovend
dan de waarheid, samengevat kan men dat noemen met een moeilijk woord: ketelachtigheid.

PS Ik zoek de strijd niet, maar het achtervolgt me op een of andere manier.
Blijkbaar zijn mijn bijdragen soms prikkelend? Anders snap ik het niet...
Het kan soms zijn dat ik niet duidelijk ben, of zou het soms ook kunnen zo zijn dat ik
te duidelijk ben? Eén ding voel ik wel, ik vind hier weinig bijval.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:
PS Ik zoek de strijd niet, maar het achtervolgt me op een of andere manier.
Blijkbaar zijn mijn bijdragen soms prikkelend? Anders snap ik het niet...
Het kan soms zijn dat ik niet duidelijk ben, of zou het soms ook kunnen zo zijn dat ik
te duidelijk ben? Eén ding voel ik wel, ik vind hier weinig bijval.
Ach Dia, je bent niet de enige hier. Iedereen op dit forum heeft wel eens momenten (die soms lang duren) dat ze weinig bijval hebben. Ik ook. Maar dan kijk ik maar weer eens naar mijn onderschrift...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
refo schreef:
Ja, dat weten we nu wel.
Ga maar eens wat doen. Praatjes vullen geen gaatjes.
Weet je het écht wel? Dan vraag ik me af hoe je daar zo luchtig over kunt doen...
Deze tijd kenmerkt zich vooral door enkele zaken die wel in het oog springen:
onbezorgdheid, kilheid, trotsheid, nijd, opgeblazenheid, de leugen meer gelovend
dan de waarheid, samengevat kan men dat noemen met een moeilijk woord: ketelachtigheid.

PS Ik zoek de strijd niet, maar het achtervolgt me op een of andere manier.
Blijkbaar zijn mijn bijdragen soms prikkelend? Anders snap ik het niet...
Het kan soms zijn dat ik niet duidelijk ben, of zou het soms ook kunnen zo zijn dat ik
te duidelijk ben? Eén ding voel ik wel, ik vind hier weinig bijval.
Je bent glashelder DIA, het kan ook aan de lezer liggen!
En als iemand jou niet begrijpt, kan er ook gewoon naar een uitleg gevraagd worden, ipv met badinerende oneliners te komen.
En ook al wordt er niet altijd positief gereageerd, weet dat er mensen zijn die het met je eens zijn.
Elia voelde zich ook vaak eenzaam!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten